Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قبل از توافق هسته ای و روز اجرای برجام، این هلدینگ ارزیابی های اولیه و مذاکرات مقدماتی خود را با شرکتها و موسسات مالی معتبر خارجی برای تامین مالی پروژها و مشارکت در اجرا و انتقال فناوری آغاز کرد. به موجب این اقدام طی ماه های اخیر، در پی سفر بیش از ٣٠٠ هیات خارجی به ایران برای همکاری با شرکت سرمایه گذاری غدیر ، مذاکراتی با آنها صورت گرفته است...

زیر پوست «غدیر»

بورس24 - محبوبه مغانی

در میان شرکت ها و صنایع بورسی، هلدینگ های چندرشته ای از جمله شرکت هایی محسوب می شوند که فعالیت های سرمایه گذاری خود را در قالب طرح ها و پروژه های اقتصادی بلندمدت و عمدتا کلان، برنامه ریزی و سازماندهی می کنند. میزان اهمیت شرکت های تابعه برای هلدینگ های چندرشته ای، استراتژی آنها با شرکت های تابعه، توزیع منابع، مدیریت ریسک، میزان کنترل نقدینگی و زمان‌بندی آن، حضور در بازار تامین مواد اولیه یا نقش در بازار مصرف محصولات از جمله مواردی است که در زنجیره ارزش این هلدینگ ها و کسب درآمد ارزی آنها تاثیر گذار است؛ به گونه ای افزایش بازدهی این هلدینگ ها در پی اتخاذ و پیروی از این سیاست هاست که منابع موجود در بازار سرمایه را به سوی آنها هدایت می سازد و گاها نیز سبب شگل گیری انتظاراتی از سوی سهامداران خرد، به ویژه در دوران رکود و افول بازار از آنها می شود. در واقع در هر دوره از افت حجم و ارزش معاملات، بازار سرمایه خواهان تزریق نقدینگی از سوی این هلدینگ های چندرشته ای است. در حالی میزان سود و زیان هلدینگ‌های چندرشته‌ای در پایان هر ماه انتشار می یابد که بازار بدون توجه به این گزارشات، در هنگام حضور کمرنگ این هلدینگ ها در بازار سرمایه، سوءظنی مبنی بر مصرف نقدینگی در سایر بازار‌ها دارد؛ اما اکنون با اجرای برجام و گشایش مرزها به روی سرمایه گذاران خارجی، سرمایه گذاری های آنها در پروژه های موجود در بازار های اولیه سبب شده است تا این گروه از صنایع بورسی، برای سرمایه گذاران خارجی از جذابیت بالایی برخوردار باشند. به گونه ای که در اکثر تفاهمات صورت گرفته با خارجی ها، همواره این هلدینگ های چندرشته ای یک پای ثابت مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بوده اند. در میان هلدینگ های چندرشته ای بازار سرمایه، شرکت سرمایه گذاری غدیر ، تفاهمات و قراردادهای خارجی بسیاری را منعقد کرده است، بر اساس بود که طی گفت و گویی با دکتر منصور کنعانی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار هلدینگ چندرشته ای غدیر تلاش کردیم تا آخرین وضعیت آن تشریح شود. مشروح این گفت و گو در ذیل آمده است:

- در حال حاضر رشد و رونق بازار را چطور ارزیابی می کنید؟

بعد از دو سال رکود، اخیرا این روزها بازار حالت افزایشی یافته است که این مساله را می توان از دو منظر تحلیل کرد. عده ای رویکردهای تکنیکالی و عده ای دیگر تحلیل های بنیادی دارند. از نظر تحلیل های بنیادی، اقتصاد مالی همیشه تابعی از اقتصاد واقعی و کلان است، لذا اگر در اقتصاد کلان اتفاق مثبتی رخ دهد به طور طبیعی با یک فاصله زمانی کوتاه یا میان مدت در بازار های مالی این اتفاق خود را نشان می دهد، اما اگر اتفاقی نیافتد در بازار هم اتفاقی نمی افتد. گاهی به خاطر این که بیشتر بازیگران بازار دارای تفکر تکنیکالی هستند، طبیعی است که بعضی از روزها بدون هیچ منطقی قیمت سهام با افزایش، از بازده رو به رو می شوند، بدون این که شما اطلاعی داشته باشید که چه اتفاقی قرار است رخ دهد؛ بر این اساس از منظر تحلیل تکنیکالی، حرکت قیمت سهام را بر مبنای روند گذشته پیش بینی می کنند و بازار نیز گاهی از این مساله پیروی می کند. از منظر اقتصاد خرد نیز دو رویکرد وجود دارد، یک گروه به دنبال نوسانات کوتاه مدت بر اساس تحلیل های تکنیکالی هستند و بدون این که تحلیل خاصی داشته باشند، سهمی را می خرند و در نتیجه همه بازیگران بازار به آن سهام توجه می کنند. از این رو کاملا طبیعی است که قیمت این سهام رشد می کند. اما حقیقت این است که اتفاق خاصی در سود آن شرکت و یا پوشش زیان آن رخ نداده است و اگر قرار بر پوشش زیان آن شرکت باشد، این مساله چندین سال به طول می انجامد. مانند اتفاقی که در مورد شرکت های خودرویی رخ داد. در این بازار چند روزه، صنعت خودرو تحولات عجیبی در بازار داشت. اگر به دلیل قراردادهای خودرویی ها با شرکت های خارجی مانند پژو بوده، باید آثار این تصمیمات و قرار دادها را در سال های بعد مشاهده کنیم. هم اکنون این شرکت ها با بحران نقدینگی روبرو هستند حتی اگر برنامه دولت بر حمایت از این شرکت ها باشد، این مساله چند سال به طول می انجامد تا آنها زیان انباشته خود را جبران کنند. اما چون ورود به سهام این شرکت ها بر اساس تحلیل های تکنیکالی صورت می گیرد لذا طبیعی است که قیمت سهام این شرکت ها از افزایش برخوردار شوند. موفقیت پایدار در بلندمدت در بازار سرمایه در گرو تحلیل های بنیادین است. بر این اساس معتقدم کسانی که از این تحلیل ها دنباله روی می کنند در طولانی مدت ضرر خواهند کرد. بر این اساس به مردم عادی توصیه می کنم که وارد دام تحلیل ها تکنیکالی نشوند و برای ورود به بازار سرمایه بهترین گزینه آنها صندوق های سرمایه گذاری است. چرا که مردمی که حرفه ای نیستند و به بازار سرمایه آشنایی ندارند با خریداری این صندوق ها می توانند از بازار سرمایه سود مناسبی را بدون برخورداری از ریسک کسب کنند.

- به نظر شما رونق به بازار بورس بازگشته است و یا این رونقی هیجانی است؟

شنیده ها حاکی از بازگشت رونق به بازار است، اما من این مساله را قبول ندارم. چرا که ما مانند سازمان بورس از آمار و اطلاعات درستی برخوردار نیستیم. بنابراین نمی توان به طور دقیق در این خصوص اظهار نظر کرد. آنچه را که این چند روزه مشاهده می کنیم حاکی از آنست که حقوقی ها در این روزها فروشنده بودند، به طوری که بعضی از روزها بخش نظارتی بازار حقوقی ها را برای این که شاخص مجددا از افت برخوردار نشود، از فروش منع می کند. در واقع در این شرایط بیشتر خریداران، حقیقی ها هستند. منابع پولی هم اکنون به سمت بازار نیامده و تنها یک عده حقیقی در حال خرید و فروش سهام هستند. بر این اساس تنها بورس تهران و دستگاه های نظارتی می توانند گزارشی ارائه دهند که به رغم این که اتفاق خاصی در اقتصاد کلان کشور رخ نداده و بودجه تنظیمی دولت نیز برای سال 95 اتفاقات خاصی را پیش بینی نمی کند، بازار سرمایه رشد کرده است. اما شایعاتی که مربوط به بحث انتخابات و پول کثیف است که وارد بازار سرمایه شده است را اصلا قبول ندارم. همچنین در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه نیز به نظر من، این سرمایه گذاران هنوز در مرحله ارزیابی هستند و ورود به بورس را زود می دانند.

- به نظر شما سرمایه گذاران خارجی پس از دریافت کد معاملاتی، به راحتی در بازار سرمایه قادر به معامله خواهند بود و می توانند بازار سرمایه را با معاملات خو رونق بخشند؟

در مقایسه با قیمت های دلاری سهام در خارج از کشور، طبیعی است که قیمت های سهام در بازار سرمایه ما بسیار پایین است، البته بستگی دارد به این که آنها چه سود و ضمانتی را برای خود قائل شده اند. اما نکته مثبت بازار این است که حجم بازار گسترش داده شده که این خود به تنهایی سیگنال مثبتی است اما تاکید می کنم که این افزایش حجم باید تحلیل شود که آیا انتقال پول از جای به جای دیگر است ! آیا تزریق نقدینگی به بازار از بیرون کشور است ! آیا پول نقد دست مردم یا پول جدید یا پول های پارک شده در بازار پول است ! هیچ کدام از دستگاه های حقوقی بازیگر اصلی بازار سرمایه این تحلیل را ندارند و این موارد را فقط دستگاه های نظارتی می توانند ارائه کنند.

- برنامه شما در صندوق مشترک توسعه بازار چیست؟ چه میزان نقدینگی در این صندوق وارد کرده اید؟

در ابتدای تشکیل صندوق توسعه بازار با 5 میلیارد تومان که در آن زمان معادل 5 درصد بود حضور یافتیم. پس از آن افزایش سرمایه ای از سوی بانک ها صورت گرفت که ما در این افزایش سرمایه حضور نیافتیم. در حال حاضر سهامداران عمدتا دولتی این صندوق از جمله بیمه مرکزی، بانک های ملی، ملت و تجارت ، آن ها سکان دار این صندوق هستند. فلسفه تشکیل این صندوق نیز از ابتدا بازارگردانی و افزایش حجم معاملات و روان سازی بازار بود ، اما نظر من، هم اکنون این صندوق از فلسفه اصلی خود منحرف شده و اغلب به تقویت سهامی می پردازد که به قول بازاری ها شاخص ساز هستند. از این رو به نظر می رسد این صندوق در حال درست کردن شاخص ها است، درحالی که در تمام دنیا فلسفه شکل گیری صندوق های توسعه بازار سهم خواهی از بازار و شاخص سازی نیست، بلکه به دنبال این است که هر سهمی که زیر ارزش ذاتی خود در بازار مورد معامله قرار می گیرد، را جمع آوری و هر سهمی که بیش از ارزش ذاتی خودمعامله می شوند را عرضه کند تا به این واسطه بازار را به تعادل برساند. در مدت فعالیت صندوق توسعه بازار، وقتی مشاهده کردیم که این صندوق از هدف خود دور شده است، فعالیت خود را کم کردیم .

- به نظر شما در بازارهای سرمایه گذاری کشور مثل ارز و مسکن و طلا ، کدام بازار ها برای سرمایه گذاری جذاب است؟

در شرایطی که نرخ بهره شما حداقل 20 تا 22 درصد در بانک هاست، طبیعی است بهترین سرمایه گذاری بدون ریسک سپرده گذاری در بانکهاست.

- بازار مسکن را چطور ارزیابی می کنید ؟

به نظر من بازار مسکن حتی در سال 95 نیز رونق زیادی ندارد و اگر هم رشد کند دیگر مانند سابق رونق نخواهد داشت.

- نرخ دلار را برای سال آینده چقدر پیش بینی می کنید؟

پیش بینی نرخ دلار سخت است، اما تصور می شود قیمت دلار تا چهار هزار تومان هم افزایش یابد. تصور می کنم برای سال بعد نیز همین چهار هزار تومان تا نیمه اول سال باقی بماند.

- هم اکنون مشارکت شما با سرمایه گذاران خارجی چه میزان است؟‌با توجه به این که شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یک هلدینگ بزرگ چندرشته ای در جذب منابع مالی خارجی برای اجرای طرح های توسعه ای بسیار فعال است، آیا بخشی از خط اعتباری 10 میلیارد دلاری ژاپن به این شرکت نیز تعلق می یابد؟

قبل از توافق هسته ای و روز اجرای برجام، این هلدینگ ارزیابی های اولیه و مذاکرات مقدماتی خود را با شرکتها و موسسات مالی معتبر خارجی برای تامین مالی پروژها و مشارکت در اجرا و انتقال فناوری آغاز کرد. به موجب این اقدام طی ماه های اخیر، در پی سفر بیش از 300 هیات خارجی به ایران برای همکاری با شرکت سرمایه گذاری غدیر ، مذاکراتی با آنها صورت گرفته است. به گونه ای که طی دوماه اخیر این مذاکرات منجر به امضاء تفاهم نامه های متعددی شده است. اجرایی شدن این تفاهم نامه ها منوط به آغاز فعالیت های اجرایی از طرف هلدینگی های مربوطه است. اطلاع دارید که شرکت سرمایه گذاری غدیر راسا اقدام به عملیات اجرای پروژه ها نمی کند، بلکه از طریق هلدینگ های خود عملیات اجرایی را انجام می دهد .

- بر اساس این مذاکرت، چه میزان پروژه مشترک با سرمایه گذاران خارجی تعریف شده است؟

حدود 8 میلیارد پروژه در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، و صنعت و معدن تعریف شده که عمده این رقم در بخش نفت و گاز در هلدینگ پارسیان متمرکز خواهد بود. چرا که ماهیت فعالیت این شرکت ها سرمایه بر است. در مورد ژاپن نیز به دنبال کسب فناوری جدید در صنایع پایین دستی نفت و گاز به خصوص پتروشیمی هستیم.

- پس می توان گفت که در بخشی از این خط اعتباری 10 میلیارد دلاری اخیر ژاپن، سهم دارید؟

مطمئن نیستم، ژاپن نسبت به سایر کشورهای دنیا دیرتر وارد مذاکره با ایران شد.

- در مورد زمان اجرای پروژه های مورد نظر خودتان نیز توضیح دهید ؟

زمان اجرای پروژه های ما متفاوت است. بسیاری از آنها با فرض استمرار تحریم ها از قبل شروع شده اند، اما در مذاکره با شرکت های خارجی، برای اجرای برخی از پروژه ها حتی زمین و مجوزهای لازم اخذ شده و حتی در حال اجرا است.

- بزرگترین پروژه ی مشترک شما کدام است؟

پروژه های مهم ما اغلب مربوط به پروژه های نفت و گاز هستند، از جمله پالایشگاه شیراز یا پتروشیمی کیان (الفین دوازدهم)، در حوزه برق و انرژی نیز پروژه هایی در حوزه انرژی پاک همچون انرژی خورشید و بادی را داریم. با شرکت های خارجی نیز در مورد اجرای پروژه های با انرژی پاک به تفاهم رسیده ایم و حتی تفاهم آن نیز امضا شده است. بر این اساس پیش بینی می شود به زودی قرارداد آن با یکی کشورهای اروپایی صاحب فناوری منعقد شود. پروژه خورشیدی این مجموعه نیز در منطقه اصفهان و قزوین به زودی اجرا می شوند.

- در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه چندین تفاهم نامه میان فعالان اقتصادی ایران و این کشورها به امضاء رسید، آیا شرکت سرمایه گذاری غدیر سهمی در این تقاهم نامه ها داشت؟

بله. در حضور مقامات بلند پایه ایران و ایتالیا، با یکی از شرکتهای بزرگ نفتی ایتالیا تفاهم نامه ای به امضا رسیده است.

س) آیا با شرکت فاتا نیز تفاهم نامه امضا کردید؟

با این شرکت در زمینه برق و انرژی تفاهم نامه امضا کردیم و با شرکت انی ایتالیا نیز در خصوص اجرای مشارکت در پالایشگاه میعانات گازی شیراز به تفاهم رسیدیم. اما با فرانسوی ها اکنون تفاهم و مشارکتی نداشته ایم.

- آیا در بحث خرید هواپیما از فرانسه و ایتالیا نیز ورود یافته اید ؟

خیر فعلا در زمینه حمل و نقل هوایی فعالیتی نداریم .

- یکی از شرکت های زیر مجموعه شما پیش تر مبادرت به واردات بالگرد کرده بود؟

این شرکت در مقطعی بر اساس مطالعات خود تصور می کرد که این پروژه ممکن است برایش سود آور باشد، اما سیاست ما ورود به این حوزه نیست.

- در بخش خودرو چطور ؟ آیا قصد ورود به این صنعت و نوسازی خودروهای فرسوده را دارید ؟

در بخش خودرو خیر. درخصوص نوسازی خودروهای فرسوده نیز این مساله یک طرح مطالعاتی اولیه بود که فعلا به آن ورود نیافته ایم.

- با توجه به تقاضاهایی که در زمینه خرید خودرو وجود دارد آیا تمایل به فعالیت در این بخش ندارید؟

در زمینه مصرف بهینه سوخت به صورت آزمایشی واردات و سرمایه گذاری خودروهای هیبریدی را با مشارکت بخش خصوصی، سازمان وابسته شهرداری تهران و شرکت هواپیمایی ماهان آغاز کرده ایم، هم اکنون نیز تعدادی خودروی هیبریدی وارد کشور شده و در اختیار ناوگان تاکسی رانی تهران قرار گرفته شده است.

- تا چه اندازه این پروژه برای شما سود آور است؟

در کل این پروژه 25 درصد سهامدار هستیم و این مساله باعث کاهش ریسک غدیر شده است. در واقع مبنای محاسبات طرح به نحوی است که سود مورد نظر ما را تامین کند.

- این خودروهای هیبریدی در اختیار شهرداری قرار خواهند گرفت؟

بله ، هم اکنون در اختیار تاکسی رانان تهران قرار گرفته است. این خودروها از مدل تویوتا هستند. طبق محاسبات انجام شده و بر اساس تمهیدات، این خودروها به رانندگان تاکسی واگذار می شود .

آیا با شرکتهای دانمارکی و سوئیسی نیز مذاکراتی داشته اید؟

بله، با یک شرکت سوئیسی در مورد شیوه تامین مالی پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی از طریق بانک های اروپایی تفاهم نامه ای امضا شده است. این شرکت سوئیسی اعلام آمادگی کرده که می تواند پروژه های ما را تا 75 درصد تامین مالی کند.

- آیا خبر ادغام هلدینگ حمل و نقل با هلدینگ پارسیان مجموعه غدیر صحت دارد، آیا شما این موضوع را تایید می کنید ؟

خیر. تکذیب می کنم و شایعه است.

- نظر شما در مورد فرمول جدید نرخ گاز برای پتروشیمی ها چیست؟

به نظر می رسد سیاست دولت بر این است که از ابتدای سال 95 نرخ گاز با توجه به قیمت چهار هاب گازی دنیا بین 9 تا 10 سنت محاسبه شود، اما فعلا اختلاف نظری وجود دارد که آیا این فرمول جدید تصویب و ابلاغ شده باید از ابتدای 94 یا ابتدای سال آینده اعمال شود .

- هم اکنون با توجه به این که در زمینه پتروشیمی با خارجی ها در حال مذاکره هستید، به نظر شما قیمت بالای گاز مزیت رقابت را برای سرمایه گذاری از بین نمی برد؟

حداکثر سعی می کنیم که به سراغ پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی برویم که در حقیقت نرخ بازگشت مورد نظر ما تحقق یابد. معتقدم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی یکی از صنایع مزیت دار کشور است. ما به عنوان یک شرکت چند رشته ای با دیدگاه کلان و بلند مدت حتما باید در این صنعت هم بالادستی و پایین دستی حضور وسیع داشته باشیم.

- نرخ بازده ای که در طرح های پتروشیمی در نظر می گیرد چند درصد است؟

نرخ بازده مورد انتظار ما بر اساس ویژگی های هر پروژه بین 25 تا 30 درصد است، اما با توجه به عوامل اقتصادی و شاخص های اقتصاد کلان می تواند این نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران در هر مقطعی تغییر کند.

- آیا فازسوم پتروشیمی پردیس در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید؟

به طور حتم ، هم اکنون این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بهار وارد مدار تولید می شود .

- قرار بود که به واسطه افزایش سرمایه، برخی از شرکت های حاضر در پرتفوی غدیر به شرکت اعتضاد غدیر منتقل شود، چرا تا کنون این مساله عملیاتی نشده است؟

قبلا سیاست غدیر به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای بر این بود که خرید و فروش سهام به صورت خرد و روزمره در بورس انجام شود، اما اکنون سیاست بر این است که در ستاد غدیر به هیچ نحوی خرید و فروش سهام به صورت خرد انجام نشود. در واقع در پرتفوی ستاد غدیر صرفا شرکتهای بورسی و غیر بورسی مدیریتی موجود خواهد بود. به همین دلیل باید این سهام خردی که هم اکنون در پرتفوی غدیر است به نوعی به شرکت های سرمایه گذاری که عملیات روزانه تجاری انجام می دهند، منتقل شود. در این میان برای این انتقال اولویت نیز با شرکت زرین پرشیا است. اما از آنجا که بازار در این مدت رکود داشته و قیمت تمام شده سهام حاضر در پرتفوی غدیر بیش از ارزش بازار بوده لذا تا کنون این انتقال انجام نشده است. اما به محض این که در پرتفوی غدیر تحولی ایجاد شود، این کار انجام خواهد شد.

-با توجه به اینکه دو شرکت سرمایه گذاری متعلق به غدیر یعنی زرین پرشیا و اعتضاد غدیر در خرید و فروش سهام خرد در بازار وارد شده اند، چرا فعالیت را در یکی از آنها متمرکز نمی کنید؟

در نظر داشتیم که به نحوی رقابتی میان این دو شرکت در بازار ایجاد کنیم.اما در صورت ضرورت در مورد تغییر این سیاست که کدامیک معامله گر روزانه و کدامیک بازار گردان باشند، بر اساس شرایط بازار تصمیم گیری می کنیم.

- پس با توجه به این سیاست آیا این احتمال وجود دارد که یک شرکت سرمایه گذاری دیگری به عنوان شرکت سوم را نیز به پرتفوی خود اضافه کنید ؟

خیر .

- اعتضاد غدیر و زرین پرشیا برنامه افزایش سرمایه ندارند؟

بله ، حداقل 100 درصد از محل مطالبات با سود انباشته که پس از مجمع شرکت سرمایه گذاری غدیر انجام خواهد شد.

- مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری غدیر چه زمانی برگزار خواهد شد؟‌

این مجمع در ماه جاری برگزار می شود .

- در پرتفوی غیر بورسی شما صنایع خودرو کویر وجود دارد، ‌ با توجه به اینکه برنامه جدی برای ورود به صنعت خودروسازی ندارید، علت ورود به این سهم چه بوده است؟

هم اکنون این سهام در پرتفوی غدیر در حال فروش است. همچنین به دنبال فروش سهام دیگر شرکت های غیر بورسی خود نیز هستیم.

- آیا برنامه ای برای ورود به صنعت غذایی ندارید؟

خیر .

- استراتژی شما در شرکت توسعه صنایع بهشهر چیست؟ و قصد افزایش مالکیت خود را در این سهم ندارید؟‌

فعلا سیاست ما حفظ و نگهداری سهام این شرکت است. اما برنامه ای برای افزایش درصد آن نداریم.

- با توجه به مشکلات عربستان با ایران، آیا این مساله مشکلی از سوی سهامدار عربستانی شرکت توسعه صنایع بهشهر ایجاد نکرده است؟‌

خیر. برای ما هیچ مشکلی ایجاد نکرده است.

- در مورد آخرین وضعیت نیروگاه بهبهان نیز توضیح دهید؟

تمام تمهیدات لازم به کار گرفته خواهد شد تا این نیروگاه در فصل بهار راه اندازی شود.

- قیمت خرید برق به ازای هر کیلو وات ساعت چقدر است؟

متفاوت است، این قیمت بستگی به نیروگاه دارد مثلا اگر نیروگاه کوچک، گازی و سیکل ترکیبی باشد یک قیمت مشخص دارد. به طور مثال اگر نیروگاه کوچک باشد قیمت هر کیلو وات 1004 ریال و نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی بزرگ 812 ریال در حاضر می باشد.

- آیا برنامه ای برای واگذاری نیروگاه های خود ندارید؟

از همان ابتدای ساخت نیروگاه شریک داریم. واگذاری سهام نیروگاه ها در این مجموعه به نحوی خواهد بود که مدیریت ما را بر هم نزند.

- با توجه به ورود به منطقه اقتصادی لامرد، با توجه به تقاضاهای موجود برای سرمایه گذاری غدیر در منطقه اقتصادی پارسیان، برنامه ای برای سرمایه گذاری در این منطقه ندارید؟‌

فعلا برنامه ای نداریم، در حال مطالعه هستیم.

- پروژه آب شیرین کن شما در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد؟‌

مذاکرات متعددی با طرف های خارجی برای مشارکت در ساخت واحدهای آبشرین کن انجام شده و هم اکنون در حال انتخاب بهترین شرکت خارجی در این زمینه هستیم.

- سهام هلدینگ برق و انرژی چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد؟

بر اساس سیاست ها و استراتژی های شرکت، تمام هلدینگ های غدیر به تدریج وارد بازار ثانویه خواهند شد. در این میان ورود هلدینگ برق و انرژی به بازار سرمایه به دو دلیل تاکنون به تاخیر افتاده است اول به دلیل رکود بازار سرمایه و دوم نیز به واسطه اینکه هلدینگ یاده شده پروژه محور است، لذا صبر کردیم تا برخی از پروژه های آن توسعه بیشتری یابد و سپس سهام آن را واگذار کنیم. البته هنوز اقدامات مربوط به پذیریش این هلدینگ انجام نشده است. همچنین به غیر از هلدینگ برق و انرژی، سهام هلدینگ سیمان نیز در بازار سرمایه واگذار خواهد شد. هم اکنون پذیریش هلدینگ سیمانی غدیر در بورس انجام شده و در یک فرصت مناسب آن را عرضه می کنیم.

- با توجه به برخورداری هلدینگ برق و انرژی غدیر از سود انباشته بالا، آیا برای این شرکت برنامه افزایش سرمایه ندارید؟

مجوز افزایش سرمایه این هلدینگ از غدیر دریافت شده است که در مراحل اجرایی قرار دارد. بر این اساس سرمایه این هلدینگ در دو فاز افزایش خواهد یافت که در فاز اول سرمایه هلدینگ برق و انرژی غدیر از محل مطالبات تا 275 میلیارد تومان افزایش یافته است. افزایش سرمایه در مرحله دوم نیز از 275 تا 400 میلیارد تومان در اختیار هیات مدیره است.

- با توجه به اختلاف هلدینگ برق و انرژی با ایمیدرو و اکسین دویچه لند درساخت نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز، این اختلاف آیا مرتفع شده است؟

قرار بود اکسین دویچه لند در ابتدا به عنوان شریک وارد این پروژه شود که منتفی شد؛ سپس به عنوان مشاور با ما ادامه همکاری داد. در حال حاضر در تامین مالی این نیروگاه هیچ مشکلی نداریم و قراردادهای تجهیزات آن با شرکت های آلمانی منعقد شده است. هم اکنون کارگاه این پروژه در بندرعباس تجهیز و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

- چه ضمانت اجرایی از شرکت های خارجی برای تامین مالی پروژه های خود دریافت می کنید؟

شرکت های خارجی که صرفا فاینانسور ما هستند، برای باز پرداخت پول به آنها ما ضمانت می دهیم. اما زمانی که شرکت های خارجی به عنوان سهامدار وارد پروژه ای می شوند در آن صورت هر دو طرف باید به یکدیگر در قالب قوانین سازمان سرمایه گذاری خارجی ضمانت های متقابل ارایه می شود.

- تاسیس و فعالیت هلدینگ مالی درحال حاضر در چه مرحله ای است؟

هلدینگ مالی این مجموعه تاسیس شده و فعالیت های آن بر حسب مورد به تدریج در حال شکل گیری است، پاشنه آشیل تشکیل این هلدینگ مالی، تامین سرمایه و منابع مالی برای پروژه ها از بازار پول و سرمایه است. در حقیقت امید زیادی به این هلدینگ بسته ایم که باعث ایجاد یک هم افزایی در داخل مجموعه غدیر شود.

- آیا موفق به اخذ مجوز از سازمان بورس برای تاسیس شرکت تامین سرمایه شدید؟ آیا این شرکت تامین سرمایه در ذیل هلدینگ مالی قرار خواهد گرفت؟

درخواست مجوز به سازمان بورس ارایه شده و در مرحله اخذ قرار دارد. با توجه به اینکه هلدینگ مالی به تازگی رسما ثبت شده، اقدامات مربوط به تامین سرمایه نیز در حال پیگیری است تا تامین سرمایه غدیر در ذیل هلدینگ مالی آن قرار گیرد. در ذیل هلدینگ مالی، شرکت های متعددی قرار خواهند گرفت که مرتبط با فعالیت انواع خدما مالی باشند.

- در خصوص تولید آهن اسفنجی آیا برای این پروژه افزایش ظرفیت در نظر گرفته اید؟

شرکت آهن و فولاد غدیر ایران که در زمینه تولید آهن اسفنجی ورود یافته است، در نظر دارد که ظرفیت تولید آهن اسفنجی را از 800 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش دهد. این پروژه در حال اتمام است.

- آیا شرکت توسعه بین الملل صنعت پارس به عنوان شرکت زیر مجموعه هلدینگ صنعت و معدن غدیر، نوع فعالیت خود را تغییر داده و یک واحد تولید فولاد اسفنجی نیز با ظرفیت سالانه یک میلیون تن تعریف کرده است؟

بله ، فعلا در حد مطالعه هستیم و هنوز قطعی نشده است.

- با توجه به عدم اعتقاد شما به بازار مسکن در سال آینده، برنامه شما در هلدینگ مسکن چیست؟

در این هلدینگ سیاست توسعه ای نداریم و در تلاشیم تا پروژه های جاری را به سرانجام رسانیم. در واقع بیشتر کارشناسان بخش مسکن معتقدند که محرک های دولت نیز نتوانسته در این بخش جوابگو باشد. شاید در سال 95 با رونق احتمالی اقتصاد، بازار مسکن نیز تکان خورد. اما تحلیل من این است که این تحرک آنچنان نیست. هم اکنون در هلدینگ مسکن دو پروژه بزرگ داریم که حدود 40 درصد پیشرفت دارند.اگر مشتری خوبی برای شرکت ها و هلدینگ مسکن پیدا شود به عنوان یک تاجر آن را می فروشیم. براین اساس هلدینگ مسکن ما می تواند درپروژه های ساختمانی دیگر به عنوان پیمانکار وارد شود.

- آخرین وضعیت پروژه آلومینیوم جنوب ؟

ال- سی این پروژه باز شده و درحال کار است، کارگاه نیز تجهیز شده و مشغول به کار است.

- ورود شما در بخش دارو و درمان تا چه اندازه است و این صنعت را تا چه اندازه سود آور می دانید؟

فعلا در بخش دارو و درمان را در حال مطالعه هستیم و هنوز در آن وارد نشده ایم. چنانچه در بازار مشاهده می شود، سود صنعت دارو همیشه از روندی آرام و پایدار برخوردار بوده است؛ اما اخیرا در بخش مراکز تشخیص سرطان که معقوله پیچیده ای است با احتیاط کامل ورود یافته ایم، ظاهرا بازار سرمایه تصور می کند که این مساله دارای توجیه اقتصادی نمی باشد علت این ابهام شاید این باشد که همیشه اقتصاد بهداشت و سلامت در دست گروه متخصصین پزشکی به صورت انحصاری بوده و سیاست های حاکمیتی در این زمینه اعمال شده است. اما در این دولت سیاست ها کمی، توسعه یافته است. از سوی دیگر اقتصاد سلامت یک دنیای وسیع و پیچیده ای است و کاملا دارای یک سود معقول برای سرمایه گذاران است. اما می توانیم به عنوان پیمانکار بزرگ، بیمارستان های مورد نیاز وزارت بهداشت را بسازیم لیکن در بخش مراکز تشخیص، درمان و جلوگیری از سرطان و همین طور درمان های کلینیکی ورود خواهیم یافت. بازار باید بداند که این طرح ها از توجیه اقتصادی برخوردارند و به همین دلیل است که دولت سیاست خود را در این زمینه باز کرده است و با امتیازهایی که ارایه می دهد تلاش دارد تا طرح ها را اقتصادی کند. علت این که در تصور بازار این موضوع اقتصادی نیست، این است که تا به امروز این صنعت تنها در اختیار جامعه پزشکی کشور بوده است. اما درخصوص سیاست ها و استراتژی های غدیر، هنوز در زمینه واردات دارو وارد نشده ایم، لیکن در بخش داروهای مرتبط با تشخیص سرطان حتما به نحوی وارد می شویم. یکسری مذاکرات اولیه برای سرمایه گذاری مشترک و تولید دارو در داخل شروع کرده ایم اما ابتدا باید سرمایه گذاری اولیه برای ساخت مراکز تشخیص را انجام دهیم . در این میان برای واردات و تولید دارو شرکتی را تاسیس کرده ایم که در اساسنامه آن قابلیت تبدیل به هلدینگ را دارد.

- قرار است از صادرکنندگان مواد معدنی مالیات اخذ نشود این موضوع چقدر می تواند در درآمد زایی شرکت ها و شرکت گهر زمین شما تاثیر گذار باشد؟

اگر مزیتی که دولت قایل شده، محقق شود به نفع ماست به گونه ای که اگر سنگ آهن را در بازار داخلی از اما نخرند ما می توانیم به راحتی به قیمت جهانی صادر کنیم، التبه قیمت ها کمی در جهان افزایش یافته است. در صنعت فولاد و در هلدینگ صنعت و معدن در حال یک مطالعه کلان هستیم تا یک سیاست یکپارچه برای زنجیره کامل سنگ آهن و غیر متعدد داشته باشیم. این مطالعه تا اواسط بهار 95 تکمیل می شود و بعد از آن سیاست های جدید را در پیش می گیریم .آش

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24