Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در روزهای نخست حضورم در این شرکت ، صندوق پارس گستر با ۵٠٠ میلیون تومان دارایی، ۴٧ ردیف پرتفوی داشت. اما با اقداماتی که انجام شد این پرتفوی اصلاح شد. در واقع صندوق پارس گستر، صندوقی تک مدیره نیست. این مجموعه از شورای مدیران برخوردار است که تصمیمات در این شورا اتخاذ می شود...

سبد خود را سبک کردیم/به حاشیه ها هم توجه نمی کنیم

بورس24 - محبوبه مغانی

تا پیش از اجرای برجام، صنعت کارگزاری نیز در کنار دیگر صنایع بورسی، رونق چندانی نداشت؛ ورود این صنعت به مثابه دیگر صنایع حاضر در بازار سرمایه، به زیان عملیاتی ناشی از کاهش حجم و ارزش معاملات، عده ای از فعالانش را بر اجرای نشست های هم اندیشی وا داشت. نشست هایی با هدف طرح اهم مسائل و مشکلات بازار سرمایه و رساندن آن به گوش مسوولان بازار پول و سرمایه. همچنین در این برهه بود که در بسیاری از کارگزاری ها، مدیرانش تغییر کردند تا به واسطه تغییر نگاه مدیریتی حاکم بر این شرکت ها، ضریب نفوذ مشتریان در این شرکت ها افزایش یابد. شاید نگاه سهامداران عمده و نهادهای مالی این شرکت های کارگزاری، بر تمرکز بر مطالعه و تحقیق بر بازار بود تا با نگاه به آینده، این شرکتهای کارگزاری بازار خود را رونق بخشند. بر این اساس بود که برخی از بازیگران این صنعت تلاش کردند تا با افزایش بازدهی خود در برخی از فعالیت ها، در چرخه توسعه، باشگاه مشتریان خود را به باشگاه هواداری تغییر دهند؛ در اولین اقدام وفادار سازی مشتریان، از گوشه و کنار به گوش می رسید که برخی از شرکت های کارگزاری تمرکز خود را بر کاهش کارمزد ناشی از معاملات خود را افزایش دادند. برخی نیز به مشتریان خود تخفیف نداند، اما تلاش کردند تا با ارایه تحلیل های درست از صنایع و شرکت ها و انعکاس آن در بازار سرمایه، سرمایه های خرد را به سمت خود جذب کنند. اما اکنون که بخشی از سایه رکود از سر بازار برداشته شده است، فعالیت و برنامه این گروه از بازیگران بازار سرمایه مهم می نماید. در این میان با توجه به بازدهی های بالای صندوق پارس گستر خبره در بازار سرمایه در دوران رکود، طی گفت و گویی با عبدلله رحیم لوی بنیس مدیرعامل شرکت کارگزاری انصار( پارس گستر خبره سابق) علت این موفقیت را جویا شدیم.

- بازار سرمایه ایران بعد از 20 ماه رکود درجا زدن و سقوط و 30 درصد افت شاخص از اواخر آذر ماه شکل صعودی به خود گرفت و در اواسط دی ماه خیلی هیجانی شد و الان مقداری این رشد فروکش کرده است. در این میان خیلی از افراد صاحب نام در بازار اعتقاد داشتند که بازار حبابی رشد کرده و بخش واقعی اقتصاد حرکت نکرده است. گروه مقابل نیز بر این باور بودند که بورس آینده نگر است. به هر حال با توجه به این که شما هم دربخش تولید و صنعت از سمت های مدیریتی برخوردار بودید و در حال حاضر نیز در صنعت کارگزاری با بازار ارتباط نزدیک تری دارید، لذا نگاه و تحلیل شما برای بخشی از بازار از اهمیت برخوردار است، بر این اساس بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

در پاسخ به سوال شما باید اشاره کنم ، همانگونه که مستحضرید در سال 91 که دلار 1200 تومان بود ارزش بازار بورس در حدود 120 میلیارد دلار بود، اما در حال حاضر با دلار 3500 تومانی ، این ارزش کمتر از 100 هزار میلیارد دلار است ؛ یعنی حتی زمانی که شاخص تا 80 هزار واحد هم رشد کند، تازه به شاخص سال 91 می رسیم. در این سه چهار سال هم فرض می کنیم که هیچ شرکت و دارایی جدیدی وارد بازار سرمایه نشده است (که قطعا این طور نیست) ، پس اگر شاخص ما همین امروز به رقم 80 هزار واحد برسد، بازار چیزی را بدست نیاورده است.

حرکتی را که الان در بازار می بینیم ، اصلا نمی توان برای آن کلمه رشد را در نظر گرفت، در واقع کلمه رشد برای این موضوع کاملا منتفی است. ای کاش یک نفر NAV امروز بازار را محاسبه می کرد. سهم فولادی که در حال حاضر قیمت 100 تومان است، قطعا NAV آن بیشتر از این میزان است. تصور من بر این است که NAV کل بازار سرمایه بیش از 400 هزار میلیارد است بر این اساس به نتیجه می رسیم که هنوز به مرحله رشد نرسیده ایم. پس وقتی رشدی در کار نیست هیجانی بودن آن موضوعیت ندارد. من بارها گفته ام که بازار را خیلی نباید به بحث تحریمها مرتبط کرد. اقتصاد داخلی کشور با 900 هزار میلیارد تومان نقدینگی و 600 هزار میلیارد تومانGDP سالیانه، آنقدر ظرفیت دارد که بازار سرمایه ما بیش از این رونق برخوردار باشد. کافی است با تغییر در فضای اقتصادی، دولت مقداری مخارج خود را افزایش دهد، مردم حرکت اقتصاد را مشاهده خواهند کرد. اما اینکه بخش واقعی اقتصاد چه زمانی حرکت می کند، اصلا بخش واقعی اقتصاد ما کجاست؟ ، باید صنایع کشور مانند فولادی، معدنی، خودرو سازی، کشاورزی، پتروشیمی و پالایشگاهی کشور فعالیت کند که در این میان کشتی رانی در حال حرکت است، نفت نیز راه افتاده، همین امروز شرکتهای بزرگ نفتی در حال خرید نفت از ما هستند، به طوری که موفق به تولید و صادرات 400 هزار بشکه نفت بیشتر نسبت به دوره شدیم، بانک های بین المللی قابلیت گشایش ال- سی های بین المللی برای ما دارند. انعقاد قرار دادهای خارجی در پالایشگاه ها و صنعت خودرو سازی از دیگر مواردی است که باید به آنها اشاره کرد که به عنوان نمونه استنادی بر رشد در بخش واقعی اقتصاد است. در بودجه سال 95، 60 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی ابلاغ خواهد شد، مساله ای که منجر به رشد در جاده ها، صنایع ماسه، قیر، سیمان ، فولاد و ... می شود. بر این اساس می توان گفت که بازار سرمایه خیلی از بخش اقتصاد دور نیست. اما باید به این مساله توجه داشت که بخش واقعی اقتصاد خرد خرد ساخته می شود همان طور که شاخص ما تکه تکه در حال ساخته شدن است.

- درحال حاضر بورس چقدر از بخش واقعی اقتصاد جلوتر است؟

هنوز عقب است، هنوز رشدی در بورس نمی بینیم. به رغم آنکه بخش واقعی اقتصاد حرکت خود را آغاز کرده، اما هنوز بورس خود را به این بخش نرسانده است. در واقع این دو حداقل چهار هزار واحد باهم فاصله دارند.

- آیا این رشد را در EPS بازار مشاهده خواهیم کرد؟

مطمئن باشید EPS سال 95 دچار تعدیل خواهد شد، تمام شرکتهای پتروشیمی به واسطه باز شدن بازارهای صادراتیشان، بایستی EPS خود را تعدیل دهند . این اتفاق برای فولادی ها و سیمانی ها نیز می افتد، طبیعی است که مدیران در بازار سرمایه بودجه ای را ارایه می دهند که در پایان سال مالی قادر به پاسخگویی به سهامداران باشند. این وضعیت تا اقتصاد به ثبات نرسد، ادامه خواهد داشت. در واقع ممکن است یک شرکت پتروشیمی یک قرار داد صادراتی منعقد کند اما تا زمانی محصولات خود را تحویل نداده و در آمدی از این محل کسب نکرده، نمی تواند به طور قطع سود بالایی را اعلام کند. در واقع 12 سال است که صنایع خاطرات تلخی از کسب و کار دارند. در این مدت خیلی از مدیران را در صنایع مختلف قربانی دادیم و مهر بی کفایتی بر عملکرد آنها زدیم، این درحالی بود که محیط نا امن و پر ریسک را هیچ وقت لحاظ نکردیم، مساله ای که از صنعت کارگزای نیز دور نماند. وقتی دولت برای سال 95 رشد 5 درصدی اقتصاد را هدف گذاری می کند، به واسطه این رشد باید تمام صنایع حرکت کنند و هیچ چاره ای هم جز این نداریم. این مساله خود را در گزارش های 6 ماهه نشان خواهد داد.

خود من به رغم اینکه مدیر پر ریسکی هستم، بودجه سال آینده شرکت کارگزاری را دو سطح تنظیم کردم، بودجه ای کاملا احتیاطی که آن را به تایید مجمع رساندم . دیگری یک بودجه عملیاتی که خوشبینانه است و ملاک عملکرد خودمان است. در واقع همه شرکت ها این اقدام را انجام داده اند.

- در حال حاضر با دلار 3 هزار و 700 تومانی، شاخص ما باید چند باشد؟

در صورتی کهNAV بازار را محاسبه کنیم، به طور قطع بیشتر از 400 هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر شاخص تا 80 هزار واحد رسد، می توانیم بگوییم که بازار سرمایه خود را با بخش واقعی اقتصاد هماهنگ کرده است.

- در حال حاضر عده ای این رشد بازار سرمایه را به حقیقی ها نسبت می دهند که در این میان حقوقی ها بیشتر در نقش فروشنده قرار دارند، شما به عنوان کارگزاری که هر روز معامله را برای سهامداران انجام می دهید ، نظرتان چیست؟ و این نقدینگی از چه محلی به بازار سرمایه تزریق شده است؟

منشا آن پول های پارک شده اشخاص حقیقی است، امروز چند اتفاق در حال رخ دادن در بازار است که کاملا به چشم می آید، این روزها حضور کدهای حقیقی خارج از کشور در بازار ما بسیار پر رنگ است، در اویل دی ماه 52 میلیارد تومان نقدینگی خارج از کشور در بازار سرمایه داشته ایم. این عدد در آذر ماه 5 میلیارد تومان بوده یعنی ده برابر شدن نقدینگی از منابع خارجی.

- این سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه چگونه معامله می کنند؟

از طریق کارگزارها. رشد بسیار تند اشخاص حقیقی در بازار یعنی تزریق نقدینگی از بخش حقیقی و غیر دولتی، اتفاق دیگر این است که رقیب بازار سرمایه در چند سال اخیر سیستم بانکی بود، در واقع مسکن، دلار و سکه سه سال است که هیچ جذابیتی برای سرمایه گذران ندارند. در واقع سیستم بانکی به طریق جذب سپرده و صندوق های با درآمد ثابت، نقدینگی بازار را به سمت خود جذب کردند. اما این روزها بزرگترین صندوق در آمد ثابت که 70 هزار میلیارد ریالی و 50 هزار میلیارد ریالی است در دو ماه اخیر یک یونیت واگذار یا صادر نکرده اند. اما اگر وضعیت سابق حاکم بود این صندوق 70هزار میلیارد ریالی ، تاکنون حجم خود را تا 100 هزار میلیارد ریال افزایش می داد.

- این صندوق ها چه میزان سود به سرمایه گذاران خود پرداخت می کنند؟

صندوق های با در آمد ثابت در بازار وجود داشتند که با 22 درصد پیش بینی سود، منابع جذب یا واحد صادر می کردند، حتی برخی از آنها از سود 25 تا 26 درصدی نیز برخوردار بودند، اما در حال حاضر هیچ کدام از این صندوق ها چنین سودی را پرداخت نمی کنند و مرتب در حال کاهش سود خود هستند. اقدام بانک ها در کاهش سود سپرده ها سبب می شود که سرمایه گذاران حقیقی در رفتار خود تجدید نظر داشته باشند، وقتی که صندوق سرمایه گذاری پارس گستر از بازدهی سالیانه 60 درصدی برخوردار است، چرا باید سرمایه گذار در بانک با نرخ 22 درصد سپرده گذاری کند. این طبیعی است که سرمایه گذار از سیستم بانک خارج و به بازار سرمایه وارد می شود.

- به نظر شما چه میزان پول جدید طی دو ماه گذشته به بازارسرمایه آمده است؟

حدس می زنم بیش از هزار میلیارد تومان از طریق اشخاص حقیقی آمده است.

- در این میان نقش حقوقی ها چیست؟

حقوقی ها را باید درک کرد، آنها دو الی سه سال خیلی سخت را پشت سر گذاشته اند، ممکن است که مشکل نقدنگی داشته باشند و یا از اینکه پس از تحمل سه سال فشار از جانب سهامداران، الان بخواهند یک بازدهی به آنها ارایه دهند؛ یا در برنامه های توسعه ای خود نیاز به نقدینگی داشته باشند. وقتی صحبت از بخش واقعی اقتصاد می کنیم، بخش واقعی به نوعی درگیر بازار سرمایه هم هست، ضمن این که همیشه باید حقوقی ها را به رفتار مدیریت شده توصیه کنیم.

- آیا این رشد بازار را می توان به مدیریت بازار از سوی سازمان بورس در جهت رفع و کاهش ریسک صنایع نسبت داد؟

درست است که مسایل و مشکلات بازار سرمایه پیگیری شده اما خیلی موثر نبوده است. بخشی از اتفاقاتی که در بازار رخ داده مربوط به واقعیت های قابل لمس بوده است. در واقع مسائل و مشکلات بازار سرمایه در مدت اخیر به قدری برجسته بوده است که دولت خود بخواهد برای آنها تعیین تکلیف کند. اتفاقا من اعتقاد دارم که مقررات بازار سرمایه و مکانیزم های آن به قدری متناقض، موازی، پیچیده و در هم تنیده هستند که درصورت اعمال، مشکلات آن بیش از فواید آن باشد.

- آیا شما پیشنهادی برای اصلاح قوانین دارید؟

اگر نقش و کارکرد سازمانهای نظارتی و مدیرتی بازار را خوب تعریف کنیم، می تواند یک عامل پایدار و امیدوار کننده برای مردم تلقی شود.

- مدیریت بازار در رشد اخیر بازار بی تاثیر نبوده به هر حال کارهای زیر ساختی انجام شده و یکسری ریسک ها رفع شده، احساس کردم شما هم همین نظر را دارید؟

نه چرا به خودمان دورغ بگوییم. بعضی وقتها می گفتم که اگر ساختمان شیشه ای وزارت کشاورزی را بفروشیم و سود بانکی آن را به کشاورزان پرداخت کنیم و دیگر کاری با کشاورز نداشته باشیم، آنها بهتر و بیشتر تولید خواهند کرد. در واقع با تصمیمات خود در این ستاد فقط برای آنها دردسر درست می کنیم. باید هدف خود در بازار را مشخص کنیم. بطور مثال با صدور یک دستور العمل نظارتی، برای هر قیمتی یک بازه تعریف می کنیم، بر این اساس باید برخی از فعالیت ها را در بازار شفاف سازی و برای برخی از شرکتها تامین مالی کنیم. در سمینار بانکداری اسلامی اعلام کردم ، آموزش مفاد و الزامات فنی و حقوقی مستتر در 22 مورد قرارداد تسهیلاتی در سیستم بانکی برای کارشناسان اعتبارات بانکی شاغل در بانک ها مستلزم صرف چند سال است، در واقع بعضی وقت ها آنقدر ابزار سازی می کنیم که هدف گم می شود. به طور مثال قرارداد مضارعه که مختص بانک کشاورزی است، در بانک صنعت و معدن مورد استفاه قرار می گیرد. بازار سرمایه هم از این مشکلات به دور نیست. در خیلی از زمان ها ناظر بازار برای حقوقی ها تعیین تکلیف می کند. حال سوال اینست که آیا اگر مانع از ریزش یک سهم شویم، این خدمت به بازار است؟ در واقع هر زمانی که در بازار دچار رفتار تصنعی شدیم این مکانیزم خودکنترلی بازار را بهم ریخته ایم.

- در سالی که گذشت، به رغم رکود حاکم بر اقتصاد کشور، شما به عنوان مدیر سال انتخاب شدید، چه اقداماتی منجر به این انتخاب شد؟

کارگزاری را فارغ از نوع صنعتش، به عنوان یک واحد کسب و کار می بینم، این کارگزاری یک واحد تجاری است که بخشی از کار آن بر معاملات اوراق بهادار متمرکز شده است. یکی از هدف گذاری های ما در این کارگزاری، تنوع فعالیتهای درآمدی شرکت و خروج از درآمد تک بعدی بود. معتقدم که صنعت کارگزاری راه حلی جز این ندارد و باید به فعالیت های خود تنوع دهد تا به این واسطه ریسک ناشی از رکود بخشی از فعالیتها را از طریق توسعه پرتفوی درآمدی خود پوشش دهد. راه رستگاری کارگزاری ها رقابت ناسالم و صرفا افزایش کارمزد ناشی از معاملات نیست. ما به شرکت های بورسی تخفیفات ویژه از کارمزد معاملات و یا اعتبار ارزان نمی دهیم، مزیت این مجموعه ارایه سرویس های خوب است. این موضوع در صنعت کارگزاری کاملا جدید است، در واقع باید ابزارهای قدیمی را کنار گذاشت و به مشتری تحلیل و نگاه خوب از بازار داد. این دلیلی است که سبب شده تا این شرکت کارگزاری طی یک سال گذشته به شدت رشد کند و از کمترین برگشت کارمزد برخوردار بودیم. سیاست دوم این مجموعه در سال جاری این بود که در شان بانک انصار رفتار کنیم. بانک انصار یک بانک ارزشی است که از دو شاخصه مهم برخوردار است؛ اول آنکه بیشترین حجم سپرده گذاری قرض الحسنه را دارد یعنی به اندازه همه بانک ها، فکر می کنم نزدیک 20 هزار میلیارد تومان است. این بانک بیشترین EPS را در میان بانک های بورسی محقق کرد. بانک انصاربیش از 600 شعبه و 70 باجه در ایران دارد و تقریبا هوشمند است.

- چه سرویس ها و خدماتی را به مشتریان خود می دهید؟

ما به مشتریان خود دید می دهیم، واحد تحلیل گری به شدت قوی داریم، این واحد گزارشهای پیوسته روزانه و سفارشی تولید می کند. برای اولین بار در این صنعت کل عملیات خود را فرایند سازی کردیم با هدف تسریع در فعالیتها. یعنی امروز یک سرمایه گذار ناآشنا به بازار سرمایه در این شرکت کارگزاری به راحتی قادر به دریافت کد بورسی است. اعتقاد دارم این فرآیند سازی باید در کل کشور اتفاق افتد. در واقع مردم باید نسبت به حقوق خود و فرآیند ها آگاه باشند. برگزاری دوره های آموزشی در مورد بازار، تقویت واحد آنلاین، افزایش استیشن های معاملاتی تا 17 مورد، افزایش دوبرابری پرسنل، اخذ 15 مجوز فعالیت در بازار سرمایه شامل کالایی، آتی آنلاین سکه، ایجاد دو شعبه جدید از جمله اقداماتی بود که در شرایطی در این کارگزاری انجام شد که دیگر شرکت های کارگزاری در حال تعدیل نیرو بودند. انتقاد وارده به اقتصاد این کشور، عدم تفکیک مدیریت با مالکیت است. ما هنوز یاد نگرفته ایم که یک مالک لزوما نمی تواند یک مدیر خوب باشد. در حال حاضر در بسیاری از واحدهای کسب و کار ما، مدیریت با مالکیت تداخل دارد، به طور مثال در این نوع از واحدها، مالک مدیر صرفه جویی در هزینه های پرسنلی را یک نوع سود برای خود تلقی می کند که از نظر من به شدت غلط است .

- برنامه های شما برای سال آینده چیست؟

حضور در مراکز تمام استان ها از جمله یکی از برنامه های این شرکت است، در حال حاضر 12 شعبه داریم که به طور قطع در سال مالی جدید به 30 شعبه در استان های مختلف افزایش خواهند یافت. این واحدهای جدید در ساختمان سرپرستی بانک انصار در مراکز استان مستقر خواهند شد. در حال حاضر این شرکت کارگزاری هیچ ملکی را بطور اجاره ندارد، شعبه های این شرکت کارگزاری در استان های اصفهان، مشهد، تبریز، اراک و کرج را در سرپرستی بانک انصار مستقر کردیم و با همین سیاست نیز ادامه می دهیم. همچنین با توجه به برنامه بانک انصار در سال 95 برای ایجاد یک سوپرمارکت مالی، این شرکت کارگزاری در شعب ممتاز سرتاسر استانهای کشور حضور خواهد داشت که مجوز حضور این شرکت کارگزاری در 7 شعبه از سازمان بورس اخذ شده است. سوپر مارکت مالی بانک انصار در زمینه لیزینگ، بیمه، صرافی و کارگزاری خدمت ارائه می دهد.

- آیا برنامه ای برای افزایش سرمایه شرکت کارگزاری بانک انصار دارید؟

کارگزاری بانک انصار در ماه جاری مجامع عادی سالیانه و فوق العاده خود را به طور همزمان برگزار کرد. امروز سرمایه شرکت کارگزاری بیش از 5 میلیارد تومان است که با توجه به خریداری ساختمان جدید کارگزاری به ارزش 11 میلیارد تومان ، باید سرمایه خود را افزایش دهیم. همچنین املاکی در اصفهان و شهرک غرب خریداری شده است که به این منظور سرمایه خود را تا 30 میلیارد تومان افزایش می دهد. ظرف 6 ماه آینده سرمایه 20 میلیارد تومانی آن را ثبت خواهیم کرد. در مرحله دوم این افزایش سرمایه به میزان 10 میلیارد تومان دیگر شش ماهه پایانی سال آینده انجام خواهد شد.

- آیا امکان کاهش کارمزد آنلاین را برای مشتریان خود دارید؟

در باشگاه مشتریان شرکت تلاش کردیم تا امتیازی را برای معاملات آنلاین قائل شویم. در این واحد به صورت هفتگی به توزیع جوایز می پردازیم. در واقع به واسطه باشگاه مشتریان به دنبال حذف کارمزد مشتریان آنلاین خود هستیم که در گام نخست نیز 20 تا 30 درصد از کارمزد مشتریان ما کم شده است. از جمله دیگر جوایز این باشگاه به مشتریان کارگزاری بانک انصار، اعطای سهام بانک انصار و یونیت های صندوق های ماست. در واقع مشتری می تواند نسبت به امتیازی که دریافت می کند، جایزه خود را انتخاب کند.

- آیا برنامه ای برای افزایش سقف صندوقهای خود دارید؟ چگونه این صندوق موفق به کسب بالاترین بازدهی در روزهای رکود بازار سرمایه(65 درصد در یک سال گذشته)شد؟

در روزهای نخست حضورم در این شرکت ، صندوق پارس گستر با 500 میلیون تومان دارایی، 47 ردیف پرتفوی داشت. اما با اقداماتی که انجام شد این پرتفوی اصلاح شد. در واقع صندوق پارس گستر، صندوقی تک مدیره نیست. این مجموعه از شورای مدیران برخوردار است که تصمیمات در این شورا اتخاذ می شود. در واقع امکان ندارد که از من تصمیم شخصی ببینید. بر این اساس اولین تصمیمی که در این شرکت کارگزاری اتخاذ شد، این بود که ردیف های پرتفوی صندوق را به 25 و در مرحله بعدبه 15 و در نهایت به 10 ردیف کاهش دهیم. در حال حاضر نیز این پرتفوی 15 سهم دارد.

در واقع کارکنان شرکت ، پرسنل با صداقتی اند که درگیر توهمات و حاشیه های بازار نیستند. تا زمانی که از یک سهم مطمئن نشوند، وارد آن نمی شوند. بر این اساس بود که در بازار بد سال گذشته، هیچ کدامیک از کدهای این صندوق زیان ده نبود. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که دراین شرکت انجام می شود، ارایه مشاوره به سهامداران در هنگام خرید و فروش است. این شرکت اولویت خود را در کسب کارمزد معاملاتی حاصل از خرید و فروش سهام قرار نداده است بر این اساس است که در این مجموعه تلاش می شود تا رفتار مشتری را به سمت کسب سود مدیریت کند.

- در حال حاضر شرکت کارگزاری بانک انصار از چند صندوق در بازار سرمایه برخوردار است؟

چهار صندوق، که عبارتند از ، صندوق با درآمد ثابت امید انصار که یک ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است و امروز بیش از 5000 میلیارد ریال دارایی دارد.

صندوق سرمایه گذاری پارس گستر که در حال حاضر از ظرفیت افزایش سرمایه تا 100 میلیاردریال نیز برخوردار است بلافاصله پس از دریافت مجوز سازمان، تا پایان سال سقف آن را افزایش می دهیم. اگر این سقف 10 میلیارد تومانی را پر کنیم دومین صندوق بعد از صندوق فارابی خواهیم بود. این صندوق در سال گذشته از 62 درصد بازدهی برخوردار بود.

صندوق بازارگردانی انصار با 20 میلیارد تومان آورده بانک، هنوز به صورت جدی در آن وارد نشده ایم.

صندوق بازار گردانی بهشهر نیز 30 میلیارد تومان آورده دارد.

- برنامه های شما در بورس کالا؟

همزمان با بورس کالا معاملات این شرکت کارگزاری در بورس انرژی نیز آغاز شد، در محصولات پتروشیمی به رغم پایین بودن حجم معاملات، انجام معاملات استمرار دارد . یکی از هدف گذاری های ما در سال آینده توسعه کمی و کیفی معاملات بورس کالای این شرکت کارگزاری است. ضمن آنکه در سال 95 برای حضور در بازار های خارجی و بلعکس برنامه ریزی کرده ایم.

- با توجه به تحریم بودن بانک انصار، چگونه موفق به فعالیت و سرمایه گذاری در دیگر کشورها خواهید بود؟

تحریم بانک انصار به آن مفهوم که در ذهن شما هست، نیست، این بانک فعلاً تحریم ارزی است. بر این اساس ممکن است سهام یک شرک کارگزاری را در کشوری دیگر خریداری کنیم تا به این واسطه تعاملات داشته باشیم. ما در تدارک تهیه یک دفتر در شهرهای لندن و تورنتو هستیم که تلاش می شود تا درسال 1395 این دفاتر را افتتاح کنیم. همچنین در استانبول ترکیه نیز مذاکرات مقدماتی هم انجام شده است.

- آیا تقاضایی از سوی سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام این شرکت کارگزاری داشته اید؟

بله، بطور هفتگی با یک تیم خارجی مذاکره می کنیم. اما برنامه ای برای واگذاری سهم این شرکت کارگزاری به سرمایه گذاران خارجی نداریم.

- آیا برنامه ای برای ورود به بازار سرمایه و عرضه سهام این شرکت کارگزاری به بورس دارید؟

در حال حاضر خیر. چرا که همیشه منافع مردم را مانند منافع خودمان در نظر می گیریم. لذا به خاطر یک شعار و هدف کوتاه مدت نباید این منافع را نادیده بگیریم. تا زمانی که فعالیت صنعت کارگزاری تنها به معاملات اوراق بهادار متکی است نمی توان مبادرت به چنین اقدامی کرد. چرا که شاید به صورت کوتاه مدت مردم را از بابت عرضه سهام خود منتفع سازیم اما همیشه بازار سرمایه از دوران رونق برخوردار نیست. براین اساس صنعت کارگزاری تا زمانی که یک بسته متنوعی از فعالیت ها را برای خود طراحی نکند و از یک سود معقول سالانه و مستمر برخوردار و مطمئن نباشند، نباید سهامش وارد بازار سرمایه شود. مدیران شرکت های کارگزاری باید مدیرانی باشند که نباید صرفا تمرکزشان بر معاملات اوراق بهادار باشد. بلکه باید پرتفوی درآمدی خود را به نحوی مدیریت کند که از مصادیق سرمایه گذاری خاص خارج شود، پس از آنست که می تواند مردم را تشویق و ترغیب به خرید سهام خود در بازار سرمایه کند.

- شما دغدغه بخش کشاورزی را خیلی داشتید ، امید داشتید با ورود بخش کشاورزی و با انجام معاملات کالاهای کشاورزی کمکی به این بخش کنید. آیا در راستای این برنامه حرکتی انجام داده اید؟

حدود سه ماه است به شدت در طراحی نوعی از صندوق ها متمرکز شده ایم. امیدوارم با راه اندازی این صندوق تحول بسیار بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد شود. در کشاورزی از نقطه شروع که بذر است تا نقطه انتهایی که بر سر سفره مردم است، هدف گذاری کرده ایم. در این صندوق الگو و کیفیت کشت، کیفیت برداشت و حمل و فرآوری و تولید و بازار دیده شده است.

- برنامه شما در راه اندازی بورس در منطقه آزاد ارس به کجا رسید؟

متاسفانه این منطقه همکاری خوبی با ما نکرد. اعتقاد دارم من به عنوان کارگزار منصوب به یک نهاد بانکی، مسئولیتم بسیار خطیر تر از یک کارگزار بخش خصوصی است. به گونه ای که در ورود به بسیاری از مناطق، نباید انتفاع اقتصادی خود را لحاظ کنم. در این راستا نیز در در نظر داریم حتی درنقاط محروم کشور که سایر کارگزاران راغب به افتتاح شعبه ، نمایندگی و دفتر معاملات نمی باشند هم نیز شعبه ای از کارگزاری دایر شود. در این مناطق به دنبال کسب سود نیستم بلکه هدف تنها توسعه این صنعت است. درواقع باید دنیال فعالیت هایی باشیم که سایر کارگزاران بخش خصوصی به دلیل بالا بودن ریسک و بازگشت سرمایه، تمایلی به حضور در آنها نداشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24