Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

زمین به متراژ ۵٠ هزار متر­مربع در جاده قدیم کرج، روبروی شرکت پگاه واقع شده است و در حال حاضر بدنبال اخذ مجوز تجاری آن هستیم و با توجه به زمان بندی صورت گرفته انتظار می رود تا قبل از مجمع عادی سالیانه به فروش برسد. هم اکنون با ۵ مشتری جهت خرید در حال مذاکره هستیم. لازم به ذکر است که ارزش کارشناسی برآورد شده این دارایی ملکی با مجوز تجاری ٣۵٠ میلیارد تومان ناخالص (قبل ار هزینه های مالیات و شهرداری و ...) و بهای تمام شده آن ٣۵ میلیارد تومان است.

دو رخداد مهم از «وساپا»

بورس24 - سحر خوشحال

گروه خودروسازی سایپا این روزها بیشتر از هر نمادی در بازار سهام دیده می شوند.منفی شدن این گروه مساوی است با قرمز پوشی کل بازار و سبزی آن مایه مباهات!اما این یکه تازی آن ها تا کجا ادامه پیدا می کند و آیا این نظریه که خودرویی ها هنوز نیمی از راه صعودی خود را پیموده اند درست است؟در گفت و گو با سید مهدی آستانی مدیرعامل سرمایه گذاری سایپا به بررسی آخرین وضعیت این سهم پربیننده پرداخته ایم،سهمی که 200 درصد بازدهی را عاید سهامداران خود کرده است.او در این گفت و گو افزایش سرمایه از محل انباشته را قریب الوقوع عنوان کرده و توضیحاتی هم راجع به فروش زمین پلاسکو کار می دهد:

برنامه ها و اقدامات عملیاتی شرکت چه بوده است؟

هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری سایپا در راستای اهداف مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا مبنی بر اصلاح ساختار مالی در صدد برآمد تا با استفاده از قابلیت­ های موجود و بدون تحمیل هزینه­ های مالی جدید به سهامداران و شرکت های گروه به این هدف نایل آید و بدین وسیله شرکت را از شرایط انجماد مالی که به سرانجام ناخوشایندی منتهی می شد به مسیر درست هدایت نماید. تسویه حساب های فی­مابین شرکت های گروه از جمله شرکت سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا نمونه بارز این اقدامات می­ باشد. عمده ی این حساب ها مطالبات از شرکت ها بوده است که سالانه به میزان آن افزوده شده بود به گونه ای که گروه را در شرایط انجماد مالی قرار داده بود که در پی تصمیمات متهورانه هیأت مدیره این شرکت بخشی از این مطالبات با دارایی های مالی آن ها به ویژه سهام خودروسازی سایپا تهاتر شد.

آیا ممکن است توضیح دهید فواید عملی این تصمیمات بر منافع سهامداران چه بوده است؟

همان گونه که توضیح داده شد شرکت های گروه عملاً در شرایطی قرار گرفته بودند که نمی توانستند برای سهامداران خلق ارزش نمایند. با این تصمیم در عمل اقدامی اساسی جهت رعایت منافع سهامداران بویژه سهامداران جزء برداشته شد بدین شکل که مطالباتی که سال به سال بر حجم آن افزوده شده، حال شد و از سوی دیگر با شناسایی درآمدهای غیر عملیاتی که بجز مالیات ارزش افزوده و خروج منابع از شرکت هیچ حاصل دیگری نداشت، متوقف گردید.

با توجه به در اختیار داشتن بخشی از سهام شرکت خودروسازی سایپا در شرکت سرمایه گذاری ، نظرتان نسبت به ارزندگی این سهام چیست؟

همان گونه که دولت، وزارت صنعت و معدن و تجارت و مدیران ارشد صنایع خودروسازی به آن اذعان دارند صنعت خودرو دارای چشم انداز مثبتی است. از سوی دیگر با اصلاحاتی که در بافت سرمایه گروه خودروسازی سایپا اتفاق افتاده است که در نوع خود در بازار سرمایه کشورمان بی نظیر است و همت شایانی را می ­طلبد، انتظار می­ رود اثرات عملی این اقدامات در آینده در صورت های مالی به شکل بهبود در سود عملیاتی می­ طلبید شاهد باشیم (کاهش هزینه­ های مالی، کاهش بهای تمام شده، متنوع سازی محصولات و ...).

بنابراین، اتفاقات جاری در بازار سهام به ویژه در مورد سهام شرکت خودروسازی سایپا نشان از درایت سرمایه ­گذاران در تشخیص درست فرصت های مناسب سرمایه­ گذاری از یکسو و جدیت مدیران ارشد خودروسازی سایپا در بهبود عملیات شرکت از سوی دیگر دارد.

بنابر­این، با توجه به توضیحات جاری، نوسانات قیمتی سایپا بیشتر حاصل تحلیل سرمایه گذاران در بازار بوده است، لیکن شرکت سرمایه گذاری سایپا به عنوان سهامدار شرکت سایپا با عنایت به آینده روشن، به ارزندگی آن اعتقاد دارد.

سیاست سرمایه گذاری سایپا در خصوص پرتفوی چیست؟

این شرکت نیز مانند هر شرکت سرمایه گذاری دیگری تمایل دارد در تمام زمینه های پر بازده از جمله بازار ثانویه در بازار سرمایه مانند بازار سهام فعالیت خویش را توسعه دهد به همین خاطر برنامه ریزی جدی جهت تجهیز منابع صورت گرفته است که افزایش سرمایه در اولویت آنهاست.

برنامه سرمایه گذاری سایپا در خصوص افزایش سرمایه چیست؟

حسب برنامه­ ریزی های صورت گرفته، مصوبات هیأت مدیره در خصوص افزایش سرمایه را به سازمان بورس ارائه کردیم و اینک در حال عملیاتی نمودن مرحله نخست افزایش سرمایه، آن هم از محل سود انباشته هستیم.

لازم به ذکر است که سود انباشته شرکت حدود 460 میلیارد تومان بوده که از این محل می­ توان 75 درصد افزایش سرمایه داشت و هم اکنون در حال تهیه گزارش بازرس و حسابرس قانونی جهت ارائه به سازمان محترم بورس و اوراق بهادار هستیم تا بدین وسیله ضمن رعایت حقوق سهامداران به وظایف خویش که همان امانتداری، شفافیت اطلاعات و پاسخگویی است، جامه عمل بپوشانیم.

فعالیت های خارج از بورس سرمایه گذاری سایپا چه هستند؟

بخشی از فعالیت های خارج از بورس این شرکت در قالب سهامداری و تشکیل شرکت های وابسته و بخش دیگر در بازار اولیه به ویژه املاک و مستغلات به شکل مستقیم خلاصه می ­شود.

سرمایه گذاری سایپا مالکیت عمده چند شرکت غیر بورسی را داراست که دهکده پاسارگاد یکی از شرکت هایی است که به دلیل سیاست های انقباضی در سال های گذشته در عمل فعالیت چندانی نداشته است. عمده فعالیت این شرکت در حوزه صنعت ساختمان بوده است.

این مدیریت در پی جذب نقدینگی است تا بتواند فعالیت این شرکت و سایر شرکت ها را در حوزه­ های پر­بازه توسعه دهد.

شنیده ­هایی مبنی بر تعدیل مثبت EPS آن شرکت از محل فروش دارایی بویژه زمین پلاسکوکار است. لطفاً توضیح بفرمایید.

بله، موضوع پیش­تر به اطلاع سازمان محترم بورس رسیده است. این زمین به متراژ 50 هزار متر­مربع در جاده قدیم کرج، روبروی شرکت پگاه واقع شده است و در حال حاضر بدنبال اخذ مجوز تجاری آن هستیم و با توجه به زمان بندی صورت گرفته انتظار می رود تا قبل از مجمع عادی سالیانه به فروش برسد. هم اکنون با 5 مشتری جهت خرید در حال مذاکره هستیم. لازم به ذکر است که ارزش کارشناسی برآورد شده این دارایی ملکی با مجوز تجاری 350 میلیارد تومان ناخالص (قبل ار هزینه های مالیات و شهرداری و ...) و بهای تمام شده آن 35 میلیارد تومان است.

در خصوص NAV شرکت توضیح بفرمایید.

اطلاعات مربوط به محاسبه NAV بصورت ماهانه از طریق کدال به استحضار سهامداران محترم می­ رسد که عمده دارایی ­های این سرمایه گذاری، دارایی های مالی به ویژه سهام شرکت خودروسازی سایپا و شرکت سرمایه گذاری صنعتی رناست. بنابراین، NAV ما بیشتر متأثر از نوسان ارزش آن هاست. آخرین NAV این شرکت بر پایه اطلاعات موجود 3100 ریال می ­باشد.

البته از آنجایی که پرتفوی ما عمدتاً به صورت مستقیم و غیر مستقیم منتهی به سهام سایپا می­ شود،بنابراین این اعتقاد وجود دارد که قیمت بازار سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا نه تنها می تواند به NAV آن بلکه بالاتر از آن هم معامله گردد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24