Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در سال ٨٩، شرکت سرمایه گذاری رنا تقریبا ١٠ درصد از سهام ایران خودرو را از سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و خود صندوق بازنشستگی خریداری می کند. در آن دوره بخشی از بهای این سرمایه گذاری (حدود ٧٨ میلیارد تومان ) پرداخت می شود. ولی شورای رقابت بر این مساله ایراد وارد می کند که در یک صنعت، یک شرکت نمی تواند در دو شرکت مشابه با فعالیت یکسان سیت هیئت مدیره داشته باشد. بر این اساس موضوع این قرارداد با مشکل مواجه می شود...

تردیدی در برگشت خودرویی ها نیست/رنا با پول «خمحرکه» چه می کند؟

بورس24 - محبوبه مغانی

حصول توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، سبب شد تا ازمیان 44 صنعت بورسی، رشد بازار سرمایه با صنعت خودرویی کلید خورد، به طوری که در ادامه این روند اولین مذاکرات سرمایه گذاران خارجی با صنایع ایرانی نیز با نام این صنعت آغاز شد. با جدی شدن مذاکرت خودروسازان داخلی با شرکت هایی مانند فیات، پرژو، رنو و سیتروین، این بار، این نگرانی رخ داد که در هنگام تسعیر نرخ دلار به ریال، آیا این ناشران ایرانی هر سهم خود را با قیمت هایی کمتر از یک دلار و تنها چند سنت به متقاضیان خارجی عرضه خواهند کرد؟ بر این اساس بود که برخی ها تحلیل کردند که رشد حاکم بر صنعت خودرو و ورود نقدینگی به آن صرفا تلاشی است برای افزایش قیمت سهام این شرکت ها و ارزش افزوده برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران خارجی. لذا هشدارها برای آگاه سازی سرمایه گذاران حقیقی آغاز شد. اگر چه در این میان هستند برخی ها که معتقدند هنوز رشد صنعت خودرو آغاز نشده است؛ در بررسی دلایل رشد قیمت سهام خودروسازان، علی شیدایی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری رنا بخشی از رشد قیمت سهام سایپا را به معاملات درون گروهی این مجموعه نسبت می دهد تا درنهایت چشم انداز روشنی را برای این صنعت ترسیم سازد. لازم به یاد آوریست که ارزش بازار صنعت خودرو به 18 هزار و 875 میلیارد و 509 میلیون و 828 هزار و 894 ریال و رقم شاخص آن به 21 هزار و 932 واحدی دست یافته است. مشروح مصاحبه بورس24 با علی شیدایی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری رنا در ذیل آمده است که از نظرتان می گذرد.

- تاثیر توافق هسته ای بر بازار سرمایه به عنوان پیشران اقتصادی به صورت کلی و اخص در صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار سرمایه ظرف دو- سه سال گذشته تحت تاثیر تحریم ها یا نبود نقدینگی و کاهش فعالیت شرکت ها از نزول برخوردار بود. بحث برجام امیدواری را مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و رفع مشکلات ایجاد کرد، به گونه ای که با رونق اقتصادی شاهد افزایش تولید،‌ فروش و صادرات شرکت ها خواهیم بود. در واقع مجموعه این امیدواری ها رشدی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و این رشد در بازار سرمایه نیز با صنعت خودرو نمود یافت. اگرچه در گروه خودروسازها چندین عامل سبب رونق سهام شرکت های حاضر در این گروه شد.

- با توجه به جوی که سال گذشته در صنعت خودرو با کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" به وجود آمد، چطور با برجام بازار خودروی کشور رشد کرد؟‌

طی دو سال گذشته، شرکت های خودروساز با مشکلات و مسایلی مانند هزینه های مالی بالا، کاهش تولید و فروش، افزایش بهای تمام شده و عدم افزایش قیمت فروش مواجه بودند. در واقع به مدت سه سال است که قیمت خودرو هیچ گونه افزایشی نداشته است؛ این درحالی است که صنعت خودرو در این مدت هر ساله از تورم حداقل 17 تا 20 درصدی و افزایش حقوق ودستمزد برخوردار بوده است. یعنی با تاثیر این عوامل در افزایش قیمت تمام شده، شرکت های خودروسازی با زیان عملیاتی مواجه شدند و به واسطه بالا بودن هزینه های مالی و افزوده شدن زیان غیر عملیاتی، یک زیان انباشته خیلی بالا نیز برای گروه خودروساز ایجاد شد که این مساله قیمت سهام آن ها را در بازار سرمایه به حداقل رساند. به طوری که قیمت هر سهم سایپا به 80 تومان و ایران خودرو به 120 تومان تنزل یافت. بر این اساس تحلیل گران با این سوال مواجه بودند که با توجه به برخورداری شرکت های خودرساز از این همه دارایی و توان تولیدی ، چرا سهام آنها باید از قیمت های 80 یا 120 تومانی برخوردار باشند؟ در چنین شرایطی بحث مذاکرات هسته ای به میان آمد .

- با توجه به فروش بخشی از سهام سایپا توسط شرکت رنا بات پرداخت بدهی به شرکت سرمایه گذاری سایپا ، این بدهی ازکجا ناشی شده بود؟‌

در سال 89 و 90 گروه سایپا در مقطعی از سیستم بانکی تسهیلات بالایی را دریافت و آن را به سرمایه گذاری ساپیا پرداخت کرد. شرکت سرمایه گذاری سایپا نیز بخشی از این تسهیلات ( معادل 500 میلیارد تومان) را به سرمایه گذاری رنا و بخش دیگر را به شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا ( معادل 500 میلیاردتومان) پرداخت می کند.

در واقع این منابع برای خرید سهام سایپا در اختیار شرکت سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا قرار داده می شود. این مساله سبب شد تا رسانه ها در آن دوره در انتقاد به این اقدام گزارش های خود را با تیترهای "سایپا، سایپا را خریداری می کند " را منتشر کنند.

در واقع سایپا این تسهیلات را با نرخ 24 درصد دریافت و آنرا بدون هیچ گونه هزینه مالی به شرکت سرمایه گذاری سایپا می دهد. اما سرمایه گذاری سایپا این پول را با هزینه 24 درصد به سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا می دهد. این سیاست سبب خلق هزینه برای شرکت های سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا می شود اما برای خود سرمایه گذاری سایپا به یک اقدام سود آور تبدیل می شود. علاوه بر عدم قبول مالیاتی هزینه مالی ، هزینه و سود آن مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده بوده است.

- با توجه به این اقدام، چند درصد سهام سایپا از سوی سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا خریداری می شود؟‌

رنا تقریبا 24 درصد و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا هم حدود 15 درصد سهام سایپا را خریداری می کنند .

- چطور این تسهیلات هزینه های بالایی را برای سرمایه گذاری رنا ایجاد کرد؟‌

در واقع سرمایه گذاری ساپیا از محل ارایه این تسهیلات 24 درصد سود شناسایی می کرد، علاوه بر این سود، باید 25 درصد مالیات، 9 درصد ارزش افزوده و 3 درصد مالیات تکمیلی نیز پرداخت می کرد. ضمن اینکه این هزینه ها برای سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی شد. بر این اساس هزینه های سود این تسهیلات برای سرمایه گذاری رنا بیش از اصل پول بود. این گونه بود که در مقطعی متوجه شدیم که سرمایه گذاری رنا نزدیک به 300 میلیارد تومان بابت سود تسهیلات دریافتی به سرمایه گذاری سایپا بدهکار است (پس از کسر پرداخت های انجام شده ) یعنی این تسهیلات به طور سالانه 100 میلیارد تومان هزینه مالی برای رنا در بر داشت. این مساله برای شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا نیز صدق می کرد. با توجه به اعتراضات کارگری، این مساله به دغدغه وزیرمحترم صنعت و مدیرعامل محترم سایپا تبدیل شد. به گونه ای که در مقطعی تصمیم گرفتند تا از شرکت سرمایه گذاری کارکنان ساپیا هزینه مالی را دریافت نکنند، این تصمیم مصوبه هیئت مدیره سایپا شد، اما اعتراض خود سهامداران سرمایه گذاری سایپا مشکل ایجاد کرد. از سوی دیگر در سرمایه گذاری رنا نیز افزایش این هزینه مالی، تسویه بدهی رنا به سرمایه گذاری سایپا امکان پذیر نبود. به گونه ای که در سال 94 به رغم پرداخت نزدیک به 50 تا 60 میلیارد تومان به سرمایه گذاری سایپا هنوز 270 میلیارد تومان اصل بدهی و 250 میلیارد تومان فرع بدهی باقی مانده بود. با توجه به کمبود نقدینگی در سرمایه گذاری رنا،‌ قبل از برگزاری مجمع این شرکت در مهر ماه 94، مصمم شدیم که سهم سایپا را به عنوان تسویه بدهی خود، به سرمایه گذاری سایپا انتقال دهیم. با توجه به قیمت 83 تومانی هر سهم سایپا در بازار سرمایه، قیمت کارشناسی این بلوک را محاسبه کردیم.

- چه قیمتی برای هر سهم این بلوک تعیین شد؟‌

کارشناس قیمت هر سهم این بلوک را رقمی بین 145 تا 167.5 تومان تعیین کرد. با توجه به جلسات و مذاکرات انجام شده، سقف قیمت تعیین شده برای این بلوک در نظر گرفته شد. تمام این مطالب مقدمه شروع رشد قیمتی خودرو در بازار است. اگر چه به قیمت 167.5 تومانی هر سهم سایپا در بازار اعتقاد داشتیم. بر این اساس پیش نویس تفاهم نامه انجام این معامله با سرمایه گذاری سایپا منعقد شد. همزمان با انجام این تفاهم نامه از سازمان بورس درخواست کردیم که نماد شرکت سرمایه گذاری رنا نیز متوقف شود. بعد از امضا طرفین معامله، پیشنهاد دادیم که معادل 270 میلیارد تومان سهم سایپا ( 9.5 درصد) را با قیمت 167.5 تومان واگذار کنیم. این تصمیم برای اطلاع سهامداران در سایت کدال قرار گرفت. تعیین قیمت پایه 167.5 تومان به ازای هر سهم در این بلوک به رغم قیمت 83 تومانی تابلوی بورس، بحث ورود سرمایه گذار خارجی و پسابرجام، بر ارزندگی این سهم افزود. براین اساس بود که شاهد آغاز رشد قیمتی سهام سایپا و رنا از دی ماه بودیم.

- در واقع شما با انتقال سهام سایپا به سرمایه گذاری رنا و اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری رنا، هزینه های مالی این شرکت را کسر کردید؟‌

در گروه سایپا، آقای دکتر جمالی کیمته راهبردی سرمایه گذاری را تشکیل داد، یکی از وظایف این کمیته، تمرکز و بررسی ساختار مالی سایپا و شرکت های زیر مجموعه آن بود، تا جایی که این ساختار نیاز به اصلاح دارد، این مساله انجام شود. خود من هم یکی از اعضای این کمیته بودم، در واقع زیان عملیاتی حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومانی سایپا یا باید از طریق فعالیت های عملیاتی پوشش داده می شد یا باید راهکاری دیگری برای آن در نظر گرفته می شد. با توجه به شواهد موجود مبنی بر قیمت تمام شده بالا، حاشیه سود پایین و اوضاع بازار و فروش، پوشش این زیان از طریق فعالیت های عملیاتی امکان پذیر نبود. ضمن این که برای انجام افزایش سرمایه و تامین مالی در آن وضعیت کسی متقاضی انجام نبود که موضوع اصلاح ساختار از محل تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها مطرح شد. به موجب این تصمیم نماد سایپا متوقف و برنامه این اصلاح ساختار به تفسیر اعلام شد. مساله تجدید ارزیابی سایپا قیمت این سهم را تا 250 تومان افزایش داد. این رشد قیمتی سبب شد تا قیمت کارشناسی هر سهم از بلوک قابل واگذاری سایپا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

- یعنی واگذاری این بلوک با قیمت هر سهم 167.5 ریالی انجام نشد؟

خیر. قرار داد واگذاری سهام سایپا وجود داشت اما تمام این داستان ظرف دو ماه و نیم رخ داد لذا در شرایطی که مقدمات برای واگذاری این سهم آماده می شد، قیمت سهام سایپا از افزایش برخوردار شد. به طوری که در بهمن ماه مجددا این بلوک قیمت گذاری شد که قیمت کارشناسی هرسهم به 350 تومان افزایش یافت. بر این اساس در دوم اسفند، واگذاری این بلوک مجددا در قیمت جدید آگهی شد. در هنگام واگذاری نیز یکی- دو متقاضی در ابتدای امر اعلام کردند که تمایل به ورود به این سهم را دارند، اما بعدا منصرف شدند. بر این اساس در اسفندماه بلوک 9.5 درصدی سهام سایپا واگذار نشد و به جای آن تنها 6 درصد سهم سایپا به سرمایه گذاری سایپا بابت بدهی سرمایه گذاری رنا به سرمایه گذاری سایپا انتقال یافت. با انتقال بلوک 6 درصدی سایپا با قیمت پایه 350 تومانی هر سهم، هزینه مالی 100 میلیاردی رنا از میان رفت و علاوه بر آن منجر به شناسایی سود برای رنا نیز شد. بر این اساس می توان از این انتقال سهام به عنوان یکی از جهش های قیمتی رنا نام برد.

- سرمایه گذاری رنا بابت واگذاری این بلوک چه میزان سود شناسایی کرد؟

حدود 191 میلیارد تومان که به ازای هر سهم تقریبا 63 تومان می شود.

- پس سود سال مالی 95 چه میزان افزایش یافت؟

در بودجه حسابرسی شده سال مالی منتهی 31. 6. 95 ، تقریبا 9 تومان زیان شناسایی شده بود که این زیان به 64 تومان سود تغییر یافت.

- بر این اساس میزان مالکیت سرمایه گذاری رنا از سهام سایپا چند درصد است و برای 3.5 درصد باقی مانده از بلوک 9.5 درصدی چه برنامه ای دارید؟

درحال حاضر 17.5 درصد ازسهام سایپا را در پرتفوی خود داریم. با واگذاری بلوک 6 درصدی تقریبا از 520 میلیارد بدهی خود، 370 میلیارد تومان آن را تسویه کردیم. بر این اساس حدود 150 میلیارد تومان از بدهی مانده ما به سرمایه گذاری سایپا باقی مانده است که شامل فرع (سود) آن است . برای تسویه آن نیز برنامه افزایش سرمایه داریم. این افزایش سرمایه در حال حاضر در مرحله حسابرسی قرار دارد که گزارش آن را در سایت کدال قرار داده ایم. با تایید گزارش آن و دریافت مجوزهای لازم ، بلافاصله مجمع فوق العاده را برگزار خواهیم کرد. در تکمیل علت رشد سهام خودرویی در بازار سرمایه، باید گفت که تقریبا نقطه عطف آن همین داستانی بود که تعریف کردم که شامل برجام، مذاکرات با خارجی ها و اصلاح ساختار سایپا و نقل و انتقال سهام سایپا از سرمایه گذاری رنا به سرمایه گذاری سایپا بود.

- اما به نظر می رسد که رشد قیمت سهام خودرویی ها از آبان ماه سال 94 شروع شد؟

واکنش بازار، واکنش درستی بود. خیلی ها اعتقاد دارند که این واکنش باید خیلی زودتر از این ها رخ می داد. خیلی ها نیز معتقدند سهام سایپا بعد از افزایش سرمایه باید با قیمت 250 تومان باز می شد. بسیاری دیگر نیز معتقدند که هنوز اتفاقی نیافتاده است.

- با توجه به افزایش سرمایه سایپا و تمایل ورود سرمایه گذار خارجی به سهام شرکت های خودروسازی، با تبدیل قیمت ریالی سهام خودروسازان به دلار، آیا سهام شرکت های خودروسازی به قیمت های چند سنتی می ارزد؟

بله برخی ها نیز عنوان می کنند که هر سهم خودروسازها درهنگام فروش به سرمایه گذاران خارجی باید حداقل یک دلار باشد. اما تمام این ها صرفا یک نظریه است.

- ورود سرمایه گذار خارجی در ساختار صنعت خودروسازی کشور چگونه خواهد بود؟ احتمال تعدیل اساسی نیروی انسانی در شرکت های خودروسازی چقدر قوی است؟

با فرض ورود سرمایه گذاران خارجی به شرکت های اصلی خودروساز، قطعا تغییر ساختار و نیروی انسانی در این شرکت ها وجود دارد. اما این که آیا تغییر نیروی انسانی و تعدیل نیرو جز اولویت های ما هست یا نه؟ قطعا نیست.

اما در حالت دوم، بحث مشارکت و تاسیس شرکت های مشترک است که با سهامداری شرکت های خودروسازی و سرمایه گذاران خارجی انجام خواهد گرفت.

- درحال حاضر در اجرای سیاست ورود سرمایه گذاران خارجی به شرکت های خودرو ساز، این بحث از سوی کدامیک از شرکت ها پیگیری و هدایت می شود؟

تا جایی که اطلاع دارم این مساله را خود وزارت خانه پیگیری می کند.

- در خصوص افزایش قیمت سهام سایپا در بازار سرمایه، این بحث مطرح بود که وزیر صنعت از پایین بودن قیمت سهم ناراضی بوده و خواستار رشد قیمت سهام خودروسازها در بازار سرمایه به صورت دستوری بوده است تا به این واسطه در مذاکرات با خارجی ها، شان صنعت خودرو حفظ شود. همچنین انجام معامله رنا و سایپا هم به دستور وزیر انجام شده است؟

خیر. چنین چیزی نبوده است. پیشنهاد واگذاری سهام سایپا از طرف ما بوده است. در واقع بررسی این واگذاری از سوی ما صورت گرفت اما برای انجامش، هماهنگی های لازم را انجام دادیم. ضمنا جلسات متعدد جهت بررسی ابعاد موضوع برگزار و پس از بررسی ابعاد آن ، این فروش انجام شد.

- داستان واگذاری سهام سایپا به سیتروئن تا چه حد جدی است؟

 جواب این سوال را می بایست از افراد مسئول در این حوزه پرسید.

- انجام سرمایه گذاری مشترک بین آنها چه؟ آیا امکان پذیر خواهد بود؟

ممکن است این مساله صورت گیرد.

- تا کنون تمایلی از سوی سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام خودروساز وجود داشته است؟

ما هیچ مذاکره ای در این زمینه نداشته ایم.

- با توجه به سهم بیش از 78 درصدی سرمایه گذاری رنا در بخش خودرو و قطعات، اصلاح ساختار در این شرکت، در چه بخش هایی صورت خواهد گرفت؟

ترکیبی از خودرو و غیر خودرویی خواهد بود.

- واگذاری سهام چه شرکت هایی در اولویت شما قرار خواهند گرفت؟

از منظر سهامداری، اولین اولویت ما حفظ گروه سایپا و بعد از آن گروه ایران خودرو است.

- با توجه به سهامداری شما در گروه ایران خودرو، آیا تحلیلی از افزایش قیمت سهام این شرکت نیز دارید؟

در سال 89، شرکت سرمایه گذاری رنا تقریبا 10 درصد از سهام ایران خودرو را از سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و خود صندوق بازنشستگی خریداری می کند. در آن دوره بخشی از بهای این سرمایه گذاری (حدود 78 میلیارد تومان ) پرداخت می شود. ولی شورای رقابت بر این مساله ایراد وارد می کند که در یک صنعت، یک شرکت نمی تواند در دو شرکت مشابه با فعالیت یکسان سیت هیئت مدیره داشته باشد. بر این اساس موضوع این قرارداد با مشکل مواجه می شود.

- یعنی شما اقساط این معامله را پرداخت نمی کنید؟

این دعوا ادامه داشت.

- ارزش کل معامله چقدر بود؟

350 میلیارد تومان. این دعوا تا سال 94 ادامه داشت. در این سال پس از حضور ما در این شرکت، تلاش شد تا ماجرا از طریق مذاکره حل و فصل شود. به طوری که بعد از کلی جلسه ، تصمیم بر آن شد که این سهام را برگشت دهیم. بر این اساس سهام ایران خودرو را برگرداندیم که در پی این مساله پول و سود سهام خود را دریافت کردیم. یعنی 20 میلیارد تومان بابت سود دریافت کردیم. در حال حاضر نیز یک درصد سهام ایران خودرو را در پرتفوی خود داریم.

- چطور این تهدید برای شما به فرصت تبدیل شد؟

در واقع بخشی از تعهدات خود را انجام نداده بودیم. انجام این معامله در دی ماه به یک توافق برد- برد تبدیل شد.

- در حال حاضر یک درصد از سهام ایران خودرو چه مزیتی برای شما دارد؟

فعلا سیاست ما نگهداری و حفظ این سهم است.

- با توجه به انتقال سهام سایپا به سرمایه گذاری رنا، آیا برنامه ای برای خرید سهام سرمایه گذاری سایپا دارید؟

خیر.

- واگذاری نیرومحرکه با همان قیمت پایه ای که تعریف کردید، انجام می شود?

بله. این هر سهم 4875 ریال واگذار خواهد شد که در مجموع از ارزش 150 میلیارد تومانی برخوردار است. در واقع ما یک قرارداد تعهد عرضه و خرید داشتیم که منعقده شده است. اما چون این سهم وثیقه است اول باید آزاد شود.

در مورد لنت ترمز هم، این شرکت به شرکت مگا موتور فروخته شد. اما با توجه به اینکه مگاموتور به سایپا بدهکاراست، قرار بر این شد که پول لنت ترمز را به شستا دهیم تا سهم نیرو محرکه آزاد شود.

- پس با این انتقال و جابجایی ها، فروش نیرو محرکه برای شما سودی در بر خواهد داشت؟

واگذاری این سهم 30 تومان به ازای هر سهم ( معادل 90 میلیاردتومان در مجموع) برای ما سود دارد. اما تا زمانی که سهام آزاد نشود، این سود محقق نخواهد شد.

- منابع فروش نیروی محرکه را صرف چه فعالیتی خواهد شد؟

وارد بازار سرمایه خواهد شد. با تقسیم بندی که در فعالیت های خود داریم، گروه خودرو ما شامل سایپا و ایران خودرو و نیرو محرکه است. لذا در هر حوزه جدید، با توجه به نقدینگی مورد نیاز آن، وارد خواهیم شد. در حوزه مالی تعدادی شرکت داریم که در بازار سرمایه فعال هستند. برنامه ما ورود به حوزه های جدید مانند لیزینگ ، بیمه و ... است. در حوزه بازرگانی، هلدینگی به نام شرکت توسعه بازرگانی برنا یا همان ایدرو سابق را داریم. این هلدینگ خود از چند شرکت برخوردار است مانند شرکت دی اچ اف آلمان که بخشی از فعالیت های تامین مالی و فاینانس و قطعات را برای ایدرو و جاهای دیگه برعهده دارد. شرکت سانکو به عنوان یک شرکت فعال در دوبی در حوزه های بازرگانی فعال است و زیر مجموعه برنا قرار دارد. شرکت بازرگانی و بین الملل ایدرو نیز در حوزه نمایشگاه ها مانند نمایشگاه فرش و دو - سه نمایشگاه دیگر داخلی و خارجی فعال است. در حوزه ساختمان هم کم و بیش یک پیشینه ای داریم. در این عرصه نیز می تواند به شرکت تیسا کیش اشاره کرد که در جزیره کیش فعالیت می کند.

- شرکت تیسا کیش را با شرکت سرمایه گذاری غدیر شریک هستید؟

بله 20 درصد سهم این شرکت را ما و 80 درصد مابقی سهام تیسا کیش به غدیر تعلق دارد.

- با توجه به رکود حاکم بر صنعت ساختمان، آیا برنامه ای برای خروج از این شرکت ندارید؟

خیر. فعلا سیاست ما حفظ و نگهداری میزان درصد سهام خود در این شرکت است.

- درصورتی که شرکت سرمایه گذاری غدیر قصد خروج و واگذاری سهام شرکت تیسا کیش را داشته باشد، برنامه ای برای خرید آن و افزایش میزان مالکیت خود در سهام این شرکت دارید؟

خیر. چون فعالیت های ساختمانی در اولویت های ما قرار ندارند.

- با توجه به این که شرکت سرمایه گذاری رنا به عنوان یک هلدینگ محسوب می شود، اما به صورت جدی در این نقش ظاهر نشده است، آیا برنامه ای برای پررنگ شدن نقش خود به عنوان هلدینگ دارید؟

زمانی سهام دار اصلی شرکت سرمایه گذاری رنا، سازمان گسترش بود. این سازمان طرح های اصلی و سیاست گذاری های که در حوزه خودرو داشت را از طریق رنا انجام می داد. وقتی این سازمان سهام خود در رنا را واگذار می کند و سایپا به عنوان سهامدار در رنا وارد می شود، عملا خیلی از فعالیت های شرکت سرمایه گذاری رنا متوقف می شود. اما الان مجدد سیاست بر این است که فعالیت های رنا را گسترش دهیم.

- نقش گروه رنا در معاملات سهام سایپا چگونه است؟

به عنوان سهامدار روند ورود خریداران و فروشندگان به این سهم را مطالعه و بررسی و در صورت لزوم خرید و فروش انجام می گردد.

- آیا بعد از بازگشایی نماد سایپا و برخورداری آن از صف فروش، شما حمایتی از این سهم داشتید؟

بله.

- با توجه به واگذاری سهام سایپا از سوی سرمایه گذاری رنا، شرکت سرمایه گذاری ملی نیز فروش بلوکی این سهم را آگهی کرد. آیا در آن هنگام مذاکره ای با سرمایه گذاری ملی داشتید؟

تا حدودی مذاکره انجام شد. برای ما هم جای سوال بود که چرا شرکت سرمایه گذاری ملی با مدیریت فردی باتجربه در بازار، در زمانی که ما فروش سهام سایپا را آگهی کرده بودیم، مبادرت به آگهی سایپا کرد و حتی حاضر به انصراف هم نشد.

- تحلیل و برآوردی از این اقدام دارید؟

درواقع شاید این مساله را باید به انجام اصلاح ساختار در سایپا نسبت داد. وزیر صنعت می گفت که به مدت دو سال به دنبال اصلاح ساختار در شرکت های خودروساز بود. ولی کسی حاضر به انجام آن نبود. اما از وقتی که آقای دکتر جمالی به عنوان مدیر عامل وارد سایپا شد، به اصلاح ساختار در آن مجموعه پرداخت. در این میان مخالفت هایی نیز با این اقدام صورت می گرفت که یا ناشی از اطلاعات منفی بود و یا عدم وجود دیدگاه مالی.

- آیا نظری بر انجام این اصلاح ساختار در شرکت ایران خودرو نیز وجود دارد؟

باید مدیران محترم شرکت ایران خودرو سوال نمود.

- علت عرضه های سهام سایپا از سوی صندوق فولاد چیست؟

عنوان می کنند که برای تامین نقدینگی است.

- با توجه به انجام واگذاری ها و افزایش سرمایه، شرکت سرمایه گذاری رنا توانست از محل فعالیت های غیر عملیاتی زیان خود را تعدیل کند، به طوری که بخشی از این سود به سال 94 و بخش دیگری به سال 95 رسید. اما برنامه شما برای سال های آینده چیست؟ چگونه می خواهید فعالیت های خود را سود آور کنید؟

تا قبل از این مسایل، قیمت سهام رنا به 74 تومان تنزل یافته بود. با توجه به برخورداری شرکت از زیان، قطعا با این روند، شرکت مشمول ماده 141 می شد اما با این چند اتفاقی که رخ داد، عملا هزینه های مالی شرکت از میان رفت. در واقع بخشی از 64 تومان سود شرکت برای سال 54 ، متعلق به فروش سهام سایپاست. اما این که برای سال مالی آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، باید بگویم که ما تعدادی شرکت زیر مجموعه مدیریتی مانند برنا، توسعه سرمایه، رادین و توسعه سرمایه رسا داریم که می خواهیم در کسب و کارهای آن ها متمرکز شویم و آن ها را فعال تر کنیم. از محل کسب و کارهای این شرکت ها و سود آوری آنها که مربوط به حوزه های مالی، خودرو، بازرگانی و خدمات است، برای سال مالی 96 در آمد حاصل کنیم. از سوی دیگر حضورما در بازار سرمایه پررنگ تر خواهد شد. همچنین از محل تقسیم سود در شرکت هایی که سهام آن ها را دارا هستیم نیز سود شناسایی خواهیم کرد. از این ها گذشته، خود شرکت ایران خودرو و سایپا هم هست. بر این اساس امیدواریم که در سال مالی 95 دی پی اس داشته باشیم.

- آیا شرکت های ایران خودرو و سایپا قادر به ایجاد سود آوری در فعالیت هایشان خواهند بود؟

ما سال مالی 95 را سال مالی خوب برای سایپا و ایران خودرو می دانیم. امیدواریم این دو شرکت در سال مالی 95 دی پی اس خواهند داشت که امسال در دی پی اس ما می نشیند.

- درخصوص سرمایه گذار خارجی، آیا خود شما وارد مذاکره ای با آن ها شده اید؟

این که بخواهیم با آن ها مذاکره ای در داخل کشور داشته باشیم خیر. اصلا فعالیت در خارج از ایران در برنامه های ما نیست . در نظرداریم تا یک کسب و کار مشترک تهیه کنیم.

- پیشنهادی ازسوی سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت مشترک داشته اید؟

بله. بیشتر در حوزه های تامین مالی بوده است، البته تامین مالی قطعات و فناوری در حوزه های مختلف. به عنوان مثال شرکت "ال جی آی" به عنوان یک شرکت کره ای، به ما پیشنهاد داده است که در حوزه خودرو تولید قطعه خاص، ما برای شما تامین مالی کنیم و با انتقال فناوری، آن را راه اندازی کنیم.

- خالص ارزش دارایی هایتان چقدر است؟

در هر سهم بیش از 380 تومان است. در حال حاضر نسبت پی به ای این شرکت حدود 4 تا 4.5 است، اگر بخواهیم مقایسه ای هم با نسبت پی بر ای صنعت هم داشته باشیم، سهام این شرکت پتانسیل رشد را در بازار دارد.

-به نظر شما رونق به صنعت خودرو مجددا بر می گردد؟

قطعا.تردیدی ندارم که حرکت آغاز شده در صنعت خودرو به صورت متعادل ادامه دار خواهد بود.البته بازار سهام طبیعاتا نوساناتی خواهد داشت اما همه چیز برای احیا و رشد صنعت خودرو آماده شده است و روزهای خوبی برا این صنعت پیش بینی می شود.سهامداران هم همواره باید نگاه بلند مدت داشته باشند. توصیه ما به صورت کلی سهامداری بلند مدت و پرهیز از رفتار هیجانی در سهام خودرویی هاست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24