Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسانات سهام سیمانی دوره ای است در دوران فعالیتم، سه بار این نوسانات را تجربه کرده ام. در اقتصاد این نوسانات همیشه پیش خواهد آمد...

خارجی ها هلدینگ سیمانی غدیر را خواستگاری کردند!

گفت و گو از علیرضا باغانی و محبوبه مغانی

بورس24 : رکود حاکم بر صنعت خاکستری سیمان چندسالی است که مانع از اعمال افزایش نرخ سیمان و رونق در این صنعت شده است. اعمال سیاست های انقباضی از سوی دولت برای مهار تورم که توقف اجرای پروژه های عمرانی در کشور و ساخت و ساز را در پی داشت، سبب شد تا در میان رشد برخی صنایع در بازار سرمایه از ماه های پایان سال گذشته، این صنعت سیمان جا بماند . به گونه ای که حتی وعده رییس جمهور در پیام نوروزی اش برای دستیابی به رونق اقتصادی 5 درصدی نیز نتوانست گمانه زنی های فعالان بازار سرمایه را به سمت رونق تا پایان نیمه اول سال هدایت کند، به طوری که احتمال ضعیف این رونق را به اواخر سال بعد کشاند. در این میان صنعت سیمان خسته از رقابت های نابرابر بعضا واحدهای یک مجموعه، برای شکست نرخ های خود به مصرف کننده ، بر آن شد تا به طور منظم، برنامه یکپارچه ای را برای متعادل سازی عرضه و تقاضای سیمان به اجراء گذارد. براین اساس بود که پس از پیشرفت های حاصله در حذف تخفیف‌های کارخانه‌های سیمانی، در گام بعدی افزایش قیمت سیمان از ۱۵ تا ۱۷ درصد و یا افزایش نرخی معادل نرخ تورم در محصولات واحدهای سیمانی در تیرماه هدف گذاری شد. اما با این حال صنعت سیمان در بازار سرمایه با ارزش بازار 62 هزار و 621 میلیارد و 21 میلیون ریالی، همچنان با چهره ای رنگ پریده در میان دیگر نمادهای بورسی حضور دارد. براین اساس تلاش شد تا طی مصاحبه ای با علی محمد بد، مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر به بررسی آخرین وضعیت این هلدینگ و صنعت سیمان پرداخته شود.

- 94 ، سال سختی برای بازار سرمایه محسوب می شد، اما اواخر همین سال برخی مسایل سیاسی سبب شد تا صنایعی مانند خودرو از رشد مناسبی برخوردار شوند. در میان عدم رشد برخی دیگر از صنایع، با شروع سال 95، برخی از تحلیل گران از این سال، به عنوان سال سیمانی ها، یاد می کنند. با توجه به این مسایل، شما به عنوان مدیر یکی از هلدینگ های مطرح سیمانی، تحلیلتان از بازار سرمایه چیست ؟

آن چه که می تواند به طور مستقیم در بازار سرمایه اثرگذار باشد، سیاست های مالی و پولی دولت است. منابع اختصاص داده شده برای طرح های عمرانی و محل تامین آنها مشخص نیست. با توجه به اهمیت بخش ساختمان و ساخت و ساز در مصرف سیمان، کاهش قیمت نفت، فعالیت در این بخش را با مشکل مواجه ساخته است. در این میان برنامه های اقتصادی دولت مبنی بر کاهش نرخ سود، انتشار اوراق قرضه دولتی برای تسویه مطالبات پیمانکاران، از جمله مسایلی است که می تواند از تاثیرات مثتبی بر مصرف سیمان گذارد.
در حال حاضر بزرگترین مساله ای که اقتصاد کشور را دچار معظل کرده، نرخ سود سپرده های بانکی است . با این حال عدم ریسک موجود در سرمایه گذاری در بانک ها و عدم تعلق مالیات به آن، منابع و نقدینگی موجود در کشور را به سمت بانک ها هدایت کرده است. در بخش ساختمان، به رغم طولانی بودن پروسه خرید زمین یا خانه کلگنی تا دریافت جواز برای ساخت و ساز و فروش آن، معضل قانون مالیات های جدید وضع شده از سوی دولت، سرمایه گذاری در این بخش را با تردید مواجه ساخته است. بر اساس این مصوبه از درآمد حاصل از فروش املاک مالیات دریافت می شود. این بند قانون مالیات ها، کندکننده معاملات مسکن و باعث رکود بخش ساختمانی می شود.

- این قانون جدید مالیاتی از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

از اول سال 95 اجرا می شود، مساله ای که می تواند از تاثیرات منفی بر ساخت و ساز برخوردار باشد و سرمایه گذاری در بخش مسکن را غیر اقتصادی کند. در واقع این طرح در زمان رونق بازار مسکن به مجلس ارایه شد، اما با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن، به نظر می رسد که این مصوبه با تاثیر معکوس در این بازار، اشتغال را از میان برد. به رغم این تصمیم، امیدواریم که دولت با اجرای برنامه های اقتصادی خود مانند پرداخت بدهی بانکی به پیمانکاران، شاهد تحول در صنعت ساخت و ساز باشیم.

- آیا می توان انتظار خروج صنعت سیمان از رکود را در سال جاری داشت؟

مصرف سیمان در این صنعت به طور متوالی سه سال است که رشد منفی را تجربه می کند، این رشد منفی در سال 92، به ترتیب 3.5 درصد، سال 93 به 10 درصد و در سال 94 به 16.5 بوده است.

- در حال حاضر میزان مصرف سیمان در کشور چقدر است ؟

در 11 ماهه 44 میلیون تن بوده سال قبلش بوده 49 میلیون تن بوده که اسفند 94 هنوز بیرون نیامده است. در سال 95 فکر می کنم سه تا چهار درصد مصرف سیمان رشد داشته باشد.

- سیاست های موجود در صنعت سیمان، تا چه میزان منجر به تعمیق رکود در این صنعت شده است؟

خوشبختانه صنعت سیمان تقریبا از حالت تولید محور به بازار محور در حال تغییر است، درگذشته به علت تقاضای موجود در بازار، سیاست تولید بیشتر سیمان بود چرا که هرچه سیمان بیشتری تولید می شد، سود بیشتری نیز حاصل می شد. اما الان مبنا در تولید سیمان، فروش قرار گرفته است. همچنین در گذشته برخورداری کارخانه های سیمانی از موجودی سیمان مزیتی برای آن ها محسوب می شد. به طور مثال بالا رفتن هزینه برق و دستمزد در فصل بهار سبب شده بود تا شرکت ها تلاش کنند تا در این دوره از سال، از تولید و موجودی بیشتری برخوردار باشند. ضمن آنکه در گذشته نرخ سود بانکی 18 تا 19 درصد و تورم بیش از این بود، اما الان تمام این شرایط تغییر کرده است، به این معنی که اگر جنسی انبار شود به علت کاهش تورم، اقتصادی نیست اما در گذشته تورم، نگهداشت و انبار کالارا از صرفه اقتصادی برخوردار می ساخت.
اما در شرایط کنونی، سپرده گذاری در سیستم بانکی، سرمایه گذار را قادر می سازد تا بدون هرگونه ریسکی، از سود 25 درصدی سود برخوردار شود؛ این درحالیست که نگهداشت و انبار کالا تنها منجر به رشد 6 درصدی قیمت کالا می شود. بنابراین نگهداشت موجودی، تولید کننده را متضرر می سازد. به طوری که این مساله سبب شده است تا موجودی انبارها نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یابد، به گونه ای که در 11 ماهه 94، محصولات بازار محور بودند و کارخانجات بر اساس تقاضای موجود در بازار تولید می کردند، نه بیشتر. در دنیا اجرای سیستم " JASTIN TIME" سبب شده بود تا تولید کنندگان بر اساس میزان فروش خود، تولید و انبارها را حذف کنند. اما در ایران این مساله کاملا برعکس است. در مسکن، قیمت خانه در سالهای اخیر ثابت یا در برخی مواقع کاهش داشته است. این درحالیست که چند سال پیش در دوران رونق مسکن، هر سرمایه گذاری با خرید و فروش ملک و مسکن، قادر بود از سودی چند برابر سپرده های بانکی برخوردار شود. اما الان اجرای قانون مالیات جدید مشمول مالیات دیگر می شود و این قانون بر عمق رکود مسکن خواهد افزود. در حال حاضر تولیدات در صنعت سیمان به سمت بازار محور حرکت می کند، همه به دنبال کیفیت مستمر با خدمات جانبی بیشتر هستند. در بحث کیفیت، تاکید بر یکنواختی کیفیت است، به این معنی که کیفیت کالایی که تولید می شود در تولیدات بعدی به طور متوازن و همه جانبه ادامه یابد.

- پس می توانیم ادعا کنیم که با اجرای سیاست بازار محور، در سال جاری از انباشت سیمان در حد 20 یا 18 میلیون تن برخوردار نخواهیم بود.

مدیریت در میزان تولید و فروش سیمان به جایی خواهید رسید که موجودی انبارها کاهش یابند.

- برای تحقق این برنامه، چه بازه زمانی را در نظر گرفته اید؟

موجودی انبار سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

- در حال حاضر میزان صادرات سیمان به عراق چگونه است؟

حضور داعش در عراق و اختصاص منابع مالی این کشور برای مبارزه با داعش و کاهش قیمت نفت، صادرات سیمان ایران به عراق را به میزان 20 درصد کاهش داد. از سوی دیگر وضع عوارض واردات از سوی دولت عراق نیز عامل دیگری بود که میزان صادرات سیمان به این کشور را تحت تاثیر خود قرار داد. اگر چه وضع این عوارض در داخل خود کشور عراق سبب افزایش قیمت سیمان شد. به گونه ای که هر تن سیمان در عراق تنی 130 دلار به فروش می رسد در حالی که در گذشته هر تن سیمان در این کشور 85 دلار نرخ گذاری شده بود. اما با این حال صادرات ایران به این کشور را کاهش داده است. احتمال بازنگری در عوارض عراق را ممکن کرده است اگر تقاضا افزایش یابد و تولید جواب گو نباشد.

- قیمت سیمان در ایران برای فروش در عراق چقدر است؟

قیمت سیمان در بازار داخلی، به فاصله کارخانه سیمان تا مرز بستگی دارد. از سوی دیگر در بازار مصرف عراق قیمت ها به لحاظ مالیات، عواض صادرات و هزینه حمل با هم متفاوتند. قیمت سیمان در مرز مشخص می شود و چند دست واسطه در بازار عراق به فروش می رسد . قیمت در کردستان عراق پایین تر و در جنوب عراق بالاتر است و آن هم به علت هزینه حمل بیشتر و فاصله از مرز.

- پس با این حال سیمان کردستان که در نزدیکی مرز عراق واقع شده است، هزینه حمل کمتری پرداخت می کند و از سود بیشتری برخوردار است نسبت به دیگر کارخانجات سیمانی؟

مواد اولیه سیمان تقریبا در همه جای عراق وجود ندارد. بیشتر تولید تنها در شمال عراق و در کردستان، بر این اساس قیمت سیمان در کردستان عراق همیشه پایین تر از قیمت سیمان در بصره است. به طوری که در حالی قیمت سیمان در سلیمانیه 60 دلار بودکه سیمان در بصره 85 دلار به فروش می رسید، از سوی دیگر کرایه بار نیز 25 دلار بیشتر است. باید در نظر داشته باشید که سیمان ایران به عراق به صورت چمدانی صادر می شود، به این معنی که با توجه به تحریم ها و ممنوعیت انتقال درآمد حاصل از فروش کالاها، سیمان در مرز عراق تحویل تاجر می شد یعنی مبادله کالا به کالا با ارز، در صورتی که اگر سیمان به عراق از مجاری قانونی صادر می شد، می توانستیم علاوه بر فروش سیمان در پروژه های بزرگ، با حذف واسطه ها، این کالا را به مصرف کننده نهایی برسانیم. اما با توجه به محدودیت های ناشی از عدم گشایش ال – سی، سیمان دم درب کارخانه سیمان به فروش می رسد که در این نوع از فروش، هزینه حمل بر عهده مشتری است. البته با این نوع فروش تقریبا همه کاره هستند؛ اما بعد از برداشته شدن تحریم ها، با گشایش ال- سی ، امکان فروش سیمان به میزان 300 یا 400 هزار تن سیمان به یک پروژه بزرگ فراهم می شود و شرایط را برای افزایش قیمت فراهم می آورد. اما در دیگر بازار های صادراتی سیمان به غیر از عراق، تحریم های اعمالی بر روسیه، ساخت و سازش را در این کشور کاهش داد، همچنین صادرات دیگر شرکتهای سیمانی مانند نکا، فیروز کوه و شمال نیز کاهش یافته است. کشور آذربایجان و ترکمنستان نیز تقریبا مانند روسیه با چنین شرایطی مواجه ا ند.

- می توان حرکت سهام شرکت های سیمانی را از سال 96 در بازار سرمایه پیش بینی کرد؟ با این توضییح که برخی از فعالان صنعت سیمانی باتوجه به مذاکرات هسته ای، به افزایش ساخت و ساز ها و رونق بازار مسکن خوش بین هستند؟

در حال حاضر هدف اکثر سرمایه گذاران خارجی، کسب اطلاعات از فضای کسب و کار کشور بوده که این اطلاعات را هم دریافت کرده اند. پس اگر قرار باشد در شرکتی سرمایه گذاری کنند و تمام حساب های شرکت توسط حسابرسان بین المللی و مسایل صنفی و فنی دقیقا ارزیابی نشود، سرمایه گذاری صورت نمی گیرد. به نظر من در سال 96 وضعیت صنعت سیمان خیلی بهتر می شود ولی در سال 95 امید زیادی ندارم.

- چند سرمایه گذار خارجی به مجموعه شما مراجعه کرده اند؟

متقاضی از سوی سرمایه گذار خارجی برای مشارکت و سرمایه گذاری در این صنعت داشته ایم. در دنیا شرکت های اروپایی لافارچ و هایدرورک در 100 کشور حضور دارند، پس از این شرکت ها، در مجموع پنج شرکت هستند که تقریبا از تولید فروش 300 میلیون تنی برخوردارند. در دنیا تقریبا رقابت بین این شرکت ها در صنعت سیمان صورت می پذیرد. طی سالهای گذشته، این شرکت ها به دلیل شرایط بد اقتصادی، با هم ادغام شدند تا بازار را کمتر رقابتی کنند؛ با این شرکت ها مذاکراتی داشته ایم و باتوجه به موقعیت کشور خودمان و ارتباط با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، عراق و عربستان و سوریه، از نگاه آنها جمعیت بالا و نیروی جوان و تحصیل و زیر ساخت های قوی ایران نسبت به همسایگان خود و برخورداری ایران از بالاترین میزان ذخایر گازی دنیا، مزیت هایی در ایران است که مورد توجه این سرمایه گذاران قرار گرفته است. در حال حاضر کشورهای عراق، سوریه و افغانستان مخروبه هستند. صنعت سیمان در دنیا مربوط می شود به وضع رقابت در ایران و خارج از ایران.

- آیا سهام شرکت سیمان خوزستان را به فروش رساندید؟

بخشی از سهام این شرکت سیمانی را یک سهامدار خارجی خریداری کرد.

- اسم این سهامدار خارجی چیست؟

اگر در ترکیب سهامدار سیمان خوزستان نگاه کنید، اسم ایشان را ملاحظه خواهید کرد.

- در حال حاضر چه مذاکراتی با خارجی ها برای صنعت سیمان صورت گرفته است؟

سرمایه گذاران خارجی به طور قطع در بازار سیمان ایران ورود خواهند یافت، با توجه به اینکه سیمان به عنوان یک کالای غیر وارداتی، کرایه حمل آن بالا است و تولید در خارج از کشور امکان پذیرنیست، لذا کمبود سیمان را نمی توان با واردات جبران کرد. بر این اساس است که شرکت های بزرگ خارجی سیمانی، در 100 کشور دنیا سرمایه گذاری کرد که به ایران نیز خواهند آمد؛ در حال حاضر هولسیم با لافارژ مشترک شده اند. خودم در چهار مرحله با همین ها مذاکره کردم، یک مرحله با سیمان فرانسه بود که حدود 20 سال پیش بود. در آن زمان سیمان فرانسه با سیمان ایتالیا شریک شد که به این واسطه، مذاکرات ما به نتیجه نرسید. دور بعدی مربوط به مذاکراتی بود که در شرکت فارس خوزستان صورت گرفت که در زمان نهایی شدن آن، تامین اجتماعی هیئت مدیره شرکت سیمان فارس و خوزستان را تغییر داد و پس از آن کار پیگیری نشد و مشارکت صورت نگرفت. بدین صورت قرار داد با خارجی ها ملغی شد. همچنین هشت سال پیش نیز با لافارژ برای سهام سیمانی های غدیر مذاکره داشتیم اما پس از واگذاری سهام غدیر از بانک صادرات به تامین اجتماعی و نیروهای مسلح آغاز تحریم ها مانع از ادامه مذاکرات شد. در این دوره نیز سرمایه گذار خارجی در نظر داشت که کل هلدینگ سیمانی غدیر را خریداری کند که در حال مذاکره هستیم.

- پتانسیل سرمایه گذاری در این صنعت چقدر است و آیا بازار سیمان ظرفیتی برای افزایش تولید دارد؟

نگاه خارجی ها برای فعالیت در کشور ما، به صورت کوتاه مدت نیست. غالبا استراتژی و سیاست این سرمایه گذاران برای 30 سال است. میزان سرمایه گذاری در هتل ها و جاده ها و میزان در آمد ارزی کشور از جمله مباحثی است که می تواند در میزان مصرف سیمان موثر باشد. ممکن است که تقاضا در کوتاه مدت چندان بالا نباشد اما در بلندمدت با توجه به محدودیت های سیمان در واردات، می توانیم از تقاضای موجود در توسعه راه ها، جاده ها و هتل ها و با توجه به منابع ارزی کشور، این صنعت مورد نظر جهت سرمایه گذاری در کشور می باشد ضمنا با توجه به قیمت مورد معامله سهام در بورس در حال حاضر، ارزش جایگزینی یک واحد یک میلیون تنی سیمان در ایران بسیار پایین است اما در هیچ جای دنیا ارزش یک واحد سیمانی در روز کمتراز 150 میلیون دلار نیست. اگر این رقم را در دلار 3500 ضرب شود، از ارزش 600 میلیارد تومانی برخوردار می شود. بنابراین می توان گفت که ارزش جایگزینی آن بالاست. در حالی که در بازار بورس این واحد سیمانی چندین برابر پایین تر معامله می شود.

- با توجه به کاهش قیمت سهام سیمان و عدم رشد آن، آیا این نوسانات غیر منطقی نیست؟

نوسانات سهام سیمانی دوره ای است در دوران فعالیتم، سه بار این نوسانات را تجربه کرده ام. در اقتصاد این نوسانات همیشه پیش خواهد آمد.

- نوسانات قیمت سهام سیمان هر دوره چند ساله است؟

بستگی به شرایط دارد، در دوره ای که بورس تهران در خیابان سعدی بود، در شرکت سیمان فارس خوزستان که بودم، به رغم برخورداری این شرکت از زیان انباشته، قیمت هر سهم یک هزار تومان بود. آن دوره نیز واحدی با ارزش این سرمایه گذاری 60 میلیارد تومان را می ساختیم که در بازار سرمایه این طرح چهار برابر آن یعنی 400 میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود. سیمان فارس خوزستان از جهت ارزش جایگزینی دومین شرکت در بورس بود اما بعد، قیمت یک هزار تومانی به یکصد تومان کاهش یافت. مجدد قیمت آن به 4 هزار تومان افزایش یافت. تاکنون من چهاردوره نوسانات بالای سهام سیمان را دیده ام. در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا این صنایع سود آور است. در این میان می توان از اجرای قانون مالیات ها بر فروش املاک و افزایش در آمد نفتی به عنوان مسایلی نام برد که بر این صنعت از تاثیرات زیادی برخوردار خواهد بود. بنابراین این صنعت برای سرمایه گذارانی که صرفا سفته بازی می کنند اصلا مناسب نیست. چرا که این صنعت مانند ملک می ماند نمی توان کمبود این کالا را با واردات تامین کرد. از سوی دیگر می توان گفت که رابطه مستقمی میان سیمان با درآمد ارزی دولت وجود دارد به طوری که با در آمد دولت، پروژه های عمرانی افزایش می یابد که شاهد رشد صنعت سیمان خواهیم بود. با توجه به سیاست دولت در کاهش نرخ سود بانکی، به طور قطع باید پی بر ای سیمان افزایش یابد. نوسانات سهام سیمان با رشد اقتصادی و رشد مسکن رابطه مستقیم خواهد داشت.

- شما به عنوان فعال بازار سرمایه، در شرایط کنونی برای سرمایه گذاری، در میان صنایع سیمانی، خودرویی و بانکی، کدامیک از این صنایع را انتخاب می کردید؟

خودرویی ها را اصلا نمی خریدم، ولی در مورد بانکی ها در حال حاضر سیستم بانکی قفل است. می تواند بعد از باز شدن گره بدهی های دولت وضعیت خوبی داشته باشد. مهمترین صنعت در این کشور نفت و گاز است. لذا برای سرمایه گذاری، اول به سراغ صنعت پتروشیمی می رفتم. چرا که اولین صنعتی که مورد توجه سرمایه گذاریان خارجی قرار دارد، نفت و گاز است. اگر تا سه ماه دیگر قیمت سهام خودرو به قیمت های پایین بازنگشت، من به شما جایزه می دهم یعنی به اندازه ای که بالارفته این قیمت کاهش خواهد یافت. اتفاقی که بارها در بازار رخ داده است.

- در میان شرکت های سیمانی، کدامیک از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردارند؟

سیمانی هایی که نزدیک بازار مصرف اند و این فاصله در کرایه حمل آنها تاثیر دارد، واحدی که خیلی هم بزرگ نباشند. چرا که واحدهای بزرگ سیمانی برای رقابت باید خود را چابک شوند، مانند سیمان شرق. در سیمان شرق تمام تلاش ما بر این است که نیروی انسانی را کاهش دهیم. در واقع باید واحدهای سیمانی را با توجه به شرایط موجود چابک کنیم. البته واحدهایی که جدید تاسیس یا سرمایه گذاری شده اند در آینده وضعیت بهتری خواهند داشت.

- برخی از فعالان این صنعت از صادرات سیمان به آفریقا صحبت می کنند، با توجه به اینکه شما در این مصاحبه عنوان کردید که امکان واردات سیمان وجود ندارد، پس صادرات این کالا به بازار آفریقا امکان پذیر خواهد بود؟

آفریقا بازار خیلی مناسبی برای سیمان است و از ظرفیت حدود 3 تا 5 میلیون تنی صادرات برخوردار است. درحال حاضر 30 درصد قیمت سیمان، هزینه انرژی است، در آفریقا قیمت ها خیلی بالاست. واحدهایی که در جنوب کشور قرار دارند از امکان صادرات بیشتری برای ارسال به بازار های آفریقا برخوردار هستند.

برای استفاده از پتانسیل بازار های آفریقایی، برنامه ای برای احداث واحدهای سیمانی در آفریقا ندارید؟

برای سرمایه گذاری در خارج نیاز به منابع است که دولت حمایتی ندارد. ضمن اینکه بانک ها برای انجام فعالیت های برون مرزی وام و تسهیلات ارایه نمی دهند و اگر تسهیلاتی ارایه کنند با نرخ سود 18 درصد است. این درحالی است که نرخ بهره پول در خارج از ایران، یک درصد است. یعنی باید وام را با نرخ بهره بالا بگیری و آن را در آفریقا سرمایه گذاری نماید که آیا می توان با این روش سرمایه گذاری کرد.

موضوع مربوط به اقتصاد مقاومتی و رفع مشکل واحدهایی که اخیرا سرمایه گذاری کرده اند و حمایت از صنعت داخلی است.

- آیا این چابک سازی نیز در هلدینگ سیمانی غدیر در حال انجام است؟

بله. از رقابت ایجاد شده در بین شرکت ها بهره برده و برنامه ریزی می کنیم که ساختار خود را اصلاح کنیم. در واقع ضمن رقابتی کردن این واحدها، در بحث کیفیت تولیدات نیز وارد شده ایم. همچنین با تعدیل نیروی انسانی نیز تلاش می کنیم تا قیمت تمام شده خود را کاهش دهیم. اثرات این کارها شاید دو سال خود را نشان دهد. از سوی دیگر باید با کمک شرکت سرمایه گذاری غدیر و افزایش سرمایه، بدهی های بانکی که نرخ های بهره بالایی دارند را تسویه می کنیم.

- هلدینگ سیمانی غدیر کی وارد بازار سرمایه می شود؟

با توجه به اینکه در بازار سرمایه، سهام سیمانی ها با کاهش مواجه شدند، لذا شرایط برای ورود و عرضه سهام این هلدینگ به بازار سرمایه مطلوب نبود.در واقع در شرایط فعلی چون ارزش یک واحد جدید سیمانی شاید بیش از 5 برابر ارزش بورسی آن باشد، لذا در شرایط موجود، به صلاح نیست که سهام سیمانی را با قیمت پایین در بازار عرضه کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    با درود به شما

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24