Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تاپیکو از نظر بنیادی توان سود سازی آتی دارد که باید فرایند های لازم در آن به مرور زمان ایجاد گردد. بازدهی سهام تاپیکو ١۵ درصد بوده، به طوری که صنعت ١٧ درصد بازدهی داشته، که کاملا طبیعی است. در خصوصNAV تاپیکو هم با یک شرکت تامین سرمایه این عدد را محاسبه کرده ایم که سهم بر اساس NAV معامله شود. اگر قیمت سهم تاپیکو یا سایر پتروشیمی ها پایین است بیشتر به دلیل موضوع نرخ خوراک و عدم شفافیت آن است که روی تمام شرکت های پتروشیمی اعم از تاپیکو، پتروشیمی خلیج فارس و .. وجود دارد...

همه بازار در تیررس ماست!

  بورس24 - سحر خوشحال

«صبا تامین» را همه اهالی بازار می شناسند بازوی اجرایی مجموعه تامین اجتماعی در بازار سهام . حقوقی بزرگی که وظیفه حمایت از هلدینگ های مجموعه تامین از جمله سیمان تامین ، تاپیکو، تیپیکو و ... را برعهده دارد.اما این حقوقی اخیرا با انتقادهایی از سوی برخی سهامداران مواجه شده است.تعدادی از این سهامداران در نقدهایی اخیرا صبا تامین را در بورس منفعل خوانده و خواستار حمایت های آن از سهم های زیرمجموعه به ویژه تاپیکو شده اند.اما حالا عبدالله شیر محمد پور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در گفت و گو با اعضای هیات تحریریه بورس24 به این نقدها پاسخ داده و رفتار این حقوقی در بازار سهام را کاملا فعالانه عنوان می کند.به اعتقاد وی،صبا تامین هیچ گونه حرکت انفعالی در بازار نداشته و همیشه به وظیفه ذاتی خود یعنی حضور موثر در بازار سهام عمل کرده است.این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

هدف از تاسیس هلدینگ صبا تامین چه بوده است؟

هلدینگ صبا تامین یکی از هلدینگ های تخصصی گروه تامین است و شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین نه صرفا در بازار سرمایه بلکه به منظور خرید و فروش سهام فعالیت می نماید و بازوی مالی مجموعه تامین اجتماعی به شمار می رود. همچنین به عنوان یک هلدینگ تخصصی دارنده سهام بانک و بیمه فعال بوده و در راستای روانسازی و نقد شوندگی سهام در بازار سرمایه برای گروه تامین فعال است. البته این موضوع به منزله بازار گردانی نیست بلکه همانطور که می‌دانید بازار گردانی نیاز به مجوز های لازم از سوی سازمان بورس دارد .

صندوق بازار گردانی چطور؟

در رابطه با صندوق ها ما صندوق های مشترکی از طریق کارگزاری صباتأمین با عنوان صندوق سرمایه گذاری توسعه تعاون صبا (با خالص ارزش دارایی به مبلغ 700میلیارد تومان) در اختیار داریم و به نوعی بخشی از رسالت بازار گردانی توسط این صندوق ها انجام می شود و البته در کنار آن مجموعه دیگری به نام سرمایه گذاری هامون شمال وجود دارد که وظیفه خرید و فروش سهام را با سرمایه 100میلیارد تومان انجام می دهد.

استراتژی صبا تامین در بازار چیست؟

ما مدیریت روانسازی و قیمت سهام و نقد شوندگی سهام هلدینگ های شستا مانند تاپیکو ، تیپیکو ، سیمان فارس و خوزستان را بر عهده داریم. البته با هماهنگی شستا استراتژی و رسالتی در ارتباط با هلدینگ ها وجود دارد که وظیفه داریم این رسالت را در بازار مدیریت نماییم. به نوعی کشش بازار می‌تواند منجر به این شود که ما سهام را در بازار عرضه و خریداری نماییم.

حمایت شما در تاپیکو به چه صورت و در چه زمانی بوده است؟

از زمان مدیریت بنده یعنی 5 ماه گذشته، مجموع پرتفوی صبا تامین 172 میلیارد تومان خرید و 298 میلیارد تومان فروش داشته است. در دوره ای بسیار کوتاه تاپیکو به دلیل عدم مشخص بودن وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی، با صف فروش های سنگین همراه بود اما سهامداران تاپیکو اعم از صبا تامین روی این سهم خرید هایی را انجام دادند و سهم تاپیکو سریعاً به تعادل رسید.

این حمایت ها با هدف بود؟

بر اساس اطلاعات واصله در تیرماه 94 با توجه به شرایط حساس بازار سرمایه با حضور برخی از حقوقی های بزرگ جلسات مکرری در دفتر آقای امید قائمی برگزار می شد که از هلدینگ شستا هم نماینده ای در این جلسات حضور داشت و از طرف سازمان بورس مشخص شده بود که هر هلدینگی باید از چه سهمی حمایت کند. عملا هلدینگ تاپیکو توسط خود شستا مدیریت می شد و هر دوشنبه صبح این جلسات تا مدت دو ماه ادامه داشت که در آن دوره خریدهای مکرر صبا تأمین بر روی نماد تاپیکو باعث شد که سهم افتی نداشته باشد. لازم به ذکر است با خرید های روزانه صبا تأمین در آن مقطع حساس حدود 5 هزار نفر از سهامداران حقیقی تاپیکو از این سهم خارج شدند.

ولی سهامداران تاپیکو بیشتر از بعد دیگری به بحث حمایت نگاه می کنند. به نوعی بیشتر این رشد بازار را می بینند و به دوران منفی بازار دقت نمی کنند.

به نوعی تاپیکو راه خودش را می رود و نیازی به حمایت بازار ندارد. تاپیکو زمانی نیاز به حمایت داشت که احتمال افت سهام شرکت شدید بوده است. به طوری که 5 هزار سهامدار تایپکو از سهام در سال گذشته خارج شدند. در همان مقطع زمانی حمایت سهامداران باعث شد تاپیکو در این قیمت ها خود را حفظ نماید و تثیبت شود در حالی که می توانست این قیمت را بشکند و در 160 تومان دوباره رشد نماید و همه سهامداران گمان کنند که سهم رشد 100 درصدی داشته است. در حالی که در آن دوره از سهم حمایت شد تا افت شدید نداشته باشد. در نتیجه ما با توجه به ارزش ذاتی از سهم حمایت کردیم.

به این ترتیب تاپیکو نقدشوندگی خوبی دارد.

اگر دقت کرده باشید بورس طی یک گزارش فصلی سه ماهه 50 شرکت فعال بازار را اعلام می کند که تاپیکو همیشه 5 یا 6 مین شرکت فعال بازار است. نقد شوندگی و ارزش معاملات این شرکت بسیار خوب است. این سهم نقدشوندگی بالایی دارد در نتیجه هر زمانی سهامدار بخواهد می تواند از سهم خارج شود و سهامدار جدید هم به راحتی می تواند، خرید داشته باشد. در مجموع این سهم باید به صورت بنیادی حمایت شود .

لازم به ذکر است سهامدارانی که تاپیکو را با دید بلندمدت خریداری کرده اند از مجمع سالیانه گذشته شرکت (مهر ماه 93) تا کنون حدود 14 درصد بازدهی کسب نموده اند. ضمن اینکه نقدشوندگی این سهم به شکلی است که همواره جزو 50 شرکت فعال بورس تهران نیز می باشد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

بر اساس آخرین صحبت هایی که انجام شده و رییس هیات مدیره اعلام کرده در خرداد ماه بهره برداری فاز اول شروع می شود و اثرات مثبتی بر NAV تاپیکو خواهد گذاشت. مصوبه صندوق ملی گرفته شد و بانک عامل آن مشخص شد. این تازه تصویب شده و اجازه برداشت ارزی تا 750میلیون یورو داده شده است. بانک ملت 10درصد آن را داده و 90درصد را هنوز نداده تا ستاره در مدار تولید قرار بگیرد.

البته اینکه انتظار داشته باشیم در ابتدا برای تاپیکو سود دهی ایجاد نماید چندان منطقی نیست. چرا که حجم سرمایه گذاری در آنجا بالای 4 میلیارد دلار است. اما در هر صورت اگر این منایع تامین گردد 360 هزار بشکه در روز راه اندازی خواهد شد و با روند کنونی تا خرداد 120 هزار بشکه در حال بهره برداری است.

در کل به نظر می رسد سیاست های تاپیکو در مورد شرکت های خود از جمله پتروشیمی غدیر، تعیین و تکلیف سرمایه گذاری پتروشیمی و یا هلدینگ سلولزی چندان روشن نیست.

مدیران محترم هلدینگ تاپیکو برزگترین هلدینگی که در دل خود ایجاد کردند هلدینگ سلولزی بود که بتواند پس از تاسیس سهام آن را عرضه کند. اما بازار روند حرکتی ضعیفی داشته و علیرغم آماده بودن برای ورود به بورس کشش بازار در این صنعت مناسب نبود. در کنار این موضوع صحبت هایی وجود دارد که هلدینگ سلولزی را به صورت کامل به صورت یک مجموعه بزرگ شناسایی کرده و سپس طی مذاکراتی واگذار نماییم و یا با شرکت های خارجی مشارکت کرده و با جذب سرمایه گذار خارجی بخش عمده ای را به آن ها واگذار نماییم. در این راستا تلاش هایی در حال انجام است. البته این هلدینگ در مجموعه خود شرکت هایی مانند لطیف و حریر و .. دارد که امکان ورود به بازار سرمایه دارد که می توانیم این شرکت ها را نیز در بازار سرمایه عرضه نماییم. حتی مذاکراتی هم با شرکت های ترک برای خرید سهام این شرکت ها صورت گرفته است.

با این اوصاف تاپیکو همچنان در وضعیت مناسبی قرار دارد.

تاپیکو از نظر بنیادی توان سود سازی آتی دارد که باید فرایند های لازم در آن به مرور زمان ایجاد گردد. بازدهی سهام تاپیکو 15 درصد بوده، به طوری که صنعت 17 درصد بازدهی داشته، که کاملا طبیعی است. در خصوصNAV تاپیکو هم با یک شرکت تامین سرمایه این عدد را محاسبه کرده ایم که سهم بر اساس NAV معامله شود. اگر قیمت سهم تاپیکو یا سایر پتروشیمی ها پایین است بیشتر به دلیل موضوع نرخ خوراک و عدم شفافیت آن است که روی تمام شرکت های پتروشیمی اعم از تاپیکو، پتروشیمی خلیج فارس و .. وجود دارد.

برخی معتقدند که صبا تامین رفتار انفعالی در بازار دارد. این تا چه حد منطقی است؟

مدیر انفعالی پرتفوی شاخصی تشکیل می دهد تا پرتفوی شرکت بازدهی برابر بازده شاخص داشته باشد که به نظر منفعلانه نیست و رفتار مدیران فعال بر اساس ریسک و برای انتفاع بیشتر از رشد شاخص است. مدیران ما زحمت می کشند که EPS خود را پوشش و افزایش دهند و به نفع صندوق ها و تامین اجتماعی و مستمری بگیران است که هر سال سود تقسیمی دریافت کنند. در نتیجه نگاه ما به سهم بیشتر به منظور سرمایه گذاری و کسب انتفاع مناسب است.

آماری از خرید و فروش های خود در سهام شرکت ها و یا تاپیکو ارائه می دهید؟

ابتدا باید بگوییم که قیمت سهام بر اساس عرضه و تقاضا است و نیازی به ورود برای بازار سازی نیست. فقط در صورتی عرضه معنی می دهد که سهم در بازار با صف خرید همراه شود و یا بالعکس سهم با صف فروش همراه باشد که نیاز به جمع آوری است. در کل صبا تامین طی یک سال اخیر 175میلیون سهم تاپیکو را بصورت خرد از بازار خریداری نموده است. همچنین در 5 ماه گذشته ، 207میلیون سهم تاپیکو خرد و بلوک خریداری و 68 میلیون سهم در تاپیکو فروخته شده که عملا به صورت عمده بوده است. در 6 ماه اخیر با توجه به شرکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر، 172 میلیارد تومان خرید و 289 میلیارد تومان فروش داشته ایم که به صورت بلوکی بوده است.

برخی از سهامداران دو هلدینگ پتروشیمی پارسان و تاپیکو را با هم قیاس می کنند و مطرح می کنند که تاپیکو به اندازه پارسان رشد نداشته. آیا می توانیم پارسان را با تاپیکو مقایسه کنیم ؟

حجم معاملات این شرکت پتروشیمی در مقایسه با تایپکو کمتر است که نشان دهنده این است که نقدشوندگی تاپیکو بالاتر است. همچنین بر اساس نسبت p/e این دو شرکت می بینیم که p/e این شرکت 5.4 بوده و p/e تاپیکو 5.2 تا 5.8 بوده است. با نگاهی به بازده مورد انتظار سهامدار بر اساس p/e این دو شرکت 17و 18 است پس نشان می دهد که این دو صنعت بازده شبیه هم دارند. ولی پارسان با توجه به سال مالی خود در مقطعی سود نقدی می دهد. بعد از اینکه سود نقدی دریافت شد حدود 8 درصد بالاتر از قیمت تئوریک خود بازگشایی می شود. این درحالی است که تاپیکو هنوز مجمع خود را برگزار نکرده ، سود تقسیم نکرده و هنوز افزایش سرمایه های خود را اعلام نکرده است. همچنین یکی از اختلافات فاحش این دو مجموعه این است که تمام پروژه های این شرکت انجام شده و سود شرکت ناشی از فعالیت عملیاتی است. در حالی که در رابطه با تایپکو هنوز پروژه خلیج فارس آغاز نشده و در مرحله راه اندازی است.

برنامه شما در سهام ایران خودرو چگونه است؟

در حال حاضر صبا تامین حدوداً 1.5 درصد سهام ایران خودرو را دارد. شرکت طی روزهای اخیر با قیمت های حدود 450 تومان نیز از سهم خارج شده است که عرضه ما در ایران خودرو 24 میلیون و 600 هزار سهم بوده است. در کل صبا تامین به نرخ تابلو توجه دارد و سهم باید زمانی فروخته شود که برای شرکت منفعت داشته باشد. به طوری که قیمت تمام شده ما در آن مقطع 200تومان بوده و 30میلیارد تومان از این فروش سود عاید شرکت شده است. برای فروش این 1.5درصد باقی مانده اگر مشتری داشته باشیم سهام را به صورت بلوکی عرضه خواهیم نمود.

با توجه به سهامداری در پالایش نفت اصفهان، آیا موضوع کیفی سازی برای پالایشگاه ها اجرا خواهد شد؟

بر اساس صحبت هایی مبنی بر درخواست منابع ارزی از صندوق توسعه ملی ظاهرا این تخصیص را مصوب کرده و بانک عامل تعیین شده که می تواند برای این شرکت خبر خوبی باشد.

در بین شرکت های بیمه دانا، البرز، ملت و میهن که صبا تامین در اختیار دارد آیا هیچ قراردادی با شرکت های خارجی در خصوص فعالیت های درون مرزی یا برون مرزی منعقد شده است؟

استراتژی صبا تامین روی برخی شرکت ها به صورت جدی مدیریت کنترلی است،اما باید توانگری مالی این شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد. صبا تامین هلدینگ تخصصی بیمه و بانک است و استراتژی ما حداقل داشتن دو بیمه به صورت مدیریت کنترلی به عنوان بیمه مکمل است. چرا که بیمه اول، بیمه تامین اجتماعی و به دنبال آن خدمات درمانی است و بیمه مکمل ناقص است.

بیمه اتکایی و نیاز به آن چقدر وجود دارد؟

در حال حاضر صبا تامین حدوداً 10درصد بیمه اتکایی امین را در اختیار دارد که البته با توجه به وسعت فعالیت آن سرمایه کمی دارد و به میزان 150میلیارد تومان است که باید با یک شرکت خارجی مشارکت داشته باشیم و تشکیل یک بیمه اتکایی بزرگی بدهیم تا خود بیمه اتکایی باید بزرگتر از بیمه های داخلی ما باشد. این موجب می شود بیمه البرز دانا و ایران و ...باید به بیمه بزرگی اتکا کنند .

موضوع رتبه بندی بیمه اتکایی توسط موسسه آمریکایی که از چندی قبل به دنبال آن بود به کجا رسید و چه رتبه ای کسب نمود؟

بنده اطلاعاتی در این خصوص ندارم. احتمالا خود بیمه ای های ما می خواهند از شرکت های آمریکایی دعوت کنند تا ببینند چه رتبه ای دارند و چطور از نظر خدماتی رتبه بندی می شوند.

فروش سهام در فرآورده های تزریقی ایران صرفا جهت بازارگردانی است یا این عرضه ها ادامه خواهد داشت؟

صبا تامین پیشنهاد عرضه 14 درصد سهام فرآورده های تزریقی ایران را دارد. همچنین با فروش این سهم سیت مدیرتی ما از بین نمی رود چرا که مدیریت هیات مدیره ما با هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری است ولی اگر بلوک مدیریت خریدار داشته باشد آمادگی واگذاری داریم.

در خصوص درآمد های ستاره خلیج فارس و برنامه های آن توضیح می دهید؟

ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه بنزین و مشتقات نفتی خاور میانه است که با استاندار های یورو 4 برابری می کند و می تواند به عنوان محصول مناسب مورد استفاده در داخل کشور و خارج قرار بگیرد. 48درصد ستاره خلیج فارس در اختیار تاپیکو و 51درصد آن در اختیار گروه مجموعه وزارت نفت است. بزودی 120هزار بشکه محصول بنزین این پالایشگاه آماده بهره برداری می شود.

در فروردین ماه بلوک حدود 400 میلیونی از بانک ملت در بازار توسط صبا تامین فروخته شد. طرف خریدار این بلوک که بود و سیاست های آتی شما در قبال این بانک و بانک تجارت چیست؟

ما در رابطه با بانک ملت و تجارت به عنوان دو بانک بزرگ کشور، همچنان کرسی مدیریتی خود را حفظ خواهیم نمود. همچنین 400میلیون سهم معامله درون گروهی و خریدار بانک رفاه بوده است و مجوز دارد تا سقف یک درصد سهام بانک دیگری را داشته باشد. در حال حاضر ما سهامدار بزرگ بانک رفاه هستیم و طی این معامله درون گروهی، سهام در اختیار این بانک قرار گرفته است و صبا تامین نیز سیاست خروج ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    تیپیکو را گران فروختند

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24