Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک مرکزی در فاصله سال های ٩٠ تا ٩٢، بیش از ۴٠ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به بخش مسکن اختصاص داد و کل این اعتبار صرف ساخت مسکن ارزان قیمت شد اما نتیجه این میزان تامین مالی، نه تنها منجر به کاهش قیمت زمین و مسکن نشد که در پایان سال ٩٢، قیمت مسکن بیش از ۶٠ درصد و قیمت زمین تا ١٠٠ درصد جهش کرد...

کانال یابی برای ورود به رونق مسکن

وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع سیاست گذاری بخش مسکن و ساختمان، در نظر دارد بازار مسکن را از کانال غیر تورمی، وارد مسیر رونق کند و برای این منظور، از شیوه پس ­انداز و سپرده گذاری یکساله برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان در بانک ­ها، استفاده می­ کند.

در این باره، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه های خروج از رکود مسکن اعلام کرد: در حوزه مسکن از همان ابتدای دولت یازدهم ما به دنبال خروج غیرتورمی مسکن از رکود بودیم، بنابراین اینکه بانک مرکزی هزاران میلیارد تومان پول پر قدرت به بخش مسکن تزریق کند چندان نمی‌تواند کمک‌ حال این بخش باشد.

بانک مرکزی در فاصله سال های 90 تا 92، بیش از 40 هزار میلیارد تومان خط اعتباری به بخش مسکن اختصاص داد و کل این اعتبار صرف ساخت مسکن ارزان قیمت شد اما نتیجه این میزان تامین مالی، نه تنها منجر به کاهش قیمت زمین و مسکن نشد که در پایان سال 92، قیمت مسکن بیش از 60 درصد و قیمت زمین تا 100 درصد جهش کرد.

در دوره فعلی، مکانیزم تامین مالی مسکن به این صورت است که منابع اعتباری به جای چاپ پول، از مسیر جذب نقدینگی­ های سرگردان جامعه، تامین خواهد شد.

در این باره وزیر راه و شهرسازی با بیان این که روش پس‌انداز یکی از راه‌های مناسب در بخش مسکن است، افزود: در حال حاضر نرخ تورم مسکن نسبت به نرخ تورم عمومی پایین‌تر بوده و حتی کاهش هم داشته است، پس با روش پس‌اندازهایی که از ابتدای دولت یازدهم بر آن اجرا شده می‌توان به راحتی مردم را صاحب مسکن کرد.

در صندوق پس انداز مسکن یکم، تاکنون بیش از 30 هزار نفر اقدام به افتتاح حساب و سپرده گذاری برای دریافت تسهیلات خرید مسکن کرده اند.در این صندوق، چنانچه معادل نصف سقف وام های 80، 60 و 40 میلیون تومانی، سپرده گذاری از سوی متقاضیان انجام شود، بعد از یکسال از زمان سپرده گذاری، تسهیلات مربوطه پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مسکن در ۱۵ فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۰ درصدی اعطای تسهیلات را شاهد بوده‌ایم، گفت: به طور قطع با این روند شاهد خروج تدریجی مسکن از رکود خواهیم بود، البته معتقد هستم مسکن موتور محرکه اقتصاد کشور است اما نباید این بخش موجب اغتشاش در سایر بخش‌ها شود.

آخوندی با بیان این که در حال حاضر یک میلیون واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور داریم که در دو سال گذشته بخش زیادی از آن ها به بهره‌برداری رسیده است، گفت: یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون تحویل متقاضیان شده است و در حال حاضر کارگاه‌های پروژه‌های مسکن مهر در حال جمع شدن هستند. کل ساخت و سازهای مسکن مهر، 2 میلیون و 300 هزار واحد است.

وی با اشاره به این که معتقدم امسال شاهد خروج مسکن از رکود به شکل غیر تورمی خواهیم بود، افزود: در چند ماه گذشته شاهد افزایش خرید و فروش مسکن نیز بوده‌ایم. در حال حاضر ۴۲ هزار متقاضی مسکن با ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری و پس‌انداز کرده‌اند بنابراین امیدواریم از ابتدای امسال شاهد افزایش اعطای تسهیلات بانکی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که دولت یازدهم برای رونق مسکن، در یکی از تبصره های بودجه سال 95 کل کشور، رقمی معادل 5 هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن از محل فروش دارایی های غیر منقول وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته است، گفت: رونق در این بخش قرار است بواسطه سیاست­ ها و برنامه­ های دولت، به صورت غیر تورمی اتفاق بیفتد. بنابراین امیدواریم در سال ۹۵ شاهد توسعه فعالیت های مولد در بخش مسکن و تجدید منابع اعتباری بلند مدت از طریق پس انداز باشیم، همچنین واحدهای مسکونی داخل محدوده های تاریخی، فرسوده و حاشیه ای حدود یک سوم جمعیت شهری ایران را در بردارد که دولت برای رها سازی مردم از این بافت‌ها برنامه دارد.

در این باره معاون مسکن و ساختمان، وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اجرای سیاست‌های خروج از رکود مسکن، گفت: وقتی خرید و فروش مسکن بر پایه سیستم تسهیلات و پس انداز باشد، بر کاهش تورم اثر گذار است.

حامد مظاهریان درباره راهکارهای خروج غیرتورمی بخش مسکن از رکود، گفت: سیاست ما مبتنی بر بازار رهن و پس انداز است بنابراین وقتی خرید و فروش مسکن بر پایه سیستم تسهیلات و پس انداز باشد، اثرات کاهشی بر تورم داشته و اقتصاد سالمی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان این که در نتیجه اجرای چنین سیستمی، بخش مسکن از رکود خارج شده و تورمی را هم در این بخش نداریم، افزود: ابزارهای تامین مالی که تاکنون پیش بینی شده برای اجرای این سیاست است، چرا که ما برای خروج از رکود نیاز به سرمایه گذاری داریم؛ به همین منظور هم برای طرف عرضه و هم برای تقاضا ابزارهای مالی خاص و کاربردی پیش بینی شده است. به طوری که برای بخش عرضه، تسهیلات ساخت بدون سپرده، در نظر گرفته شده که با نرخ سود 22 درصد پرداخت می­ شود و برای سمت تقاضای مصرفی مسکن نیز دو نوع تسهیلات بدون سپرده و نیازمند یکسال سپرده گذاری، در نظر گرفته شده است که متناسب با نوع نیاز دهک های مختلف، امکان استفاده از وام های جدید وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و دریافت وام از محل اوراق تسهیلات بانک مسکن، گفت: این تسهیلات برای افزایش توان مالی در طرف تقاضا تعریف شده تا توان اقتصادی متقاضیان را افزایش دهد.

مظاهریان درباره جزئیات تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازنده های مسکن تصریح کرد: وام 130 میلیون تومانی ساخت مسکن هم که از سوی بانک مسکن اعلام شده، شرایط تامین مالی را برای پروژه های بخش مسکن فراهم می‌کند که پیشنهاد جذابی برای سرمایه گذاران بخش مسکن است.در این راستا، سازندگان و شرکت‌های ساختمانی که اقدام به ساخت مسکن با تکنولوژی جدید کنند، تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده انجام خواهد شد، بنابراین اگر سازنده‌ها تکنولوژی را وارد ساخت و ساز کنند که موجب صرفه‌جویی در انرژی شود تا سقف 130 میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود.

این اقدام برای اولین بار است که در تهران، شیراز، کرج، مشهد، اهواز و اصفهان انجام خواهد شد، یعنی اگر سازنده‌ها قصد دارند اقدام به ساخت با تکنولوژی جدید کنند، ۱۳۰ میلیون تومان و اگر اقدام به واردات تکنولوژی جدید به کشور کنند که موجب بهره‌وری انرژی شود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده پرداخت خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24