Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت در نظر دارد با استفاده از منابع حاصل از این افزایش سرمایه در افزایش سرمایه شرکت نفت نیک قشم (شرکت فرعی) به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت احداث یک مجتمع پتروشیمی به منظور تبدیل ۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز به محصول پلی پروپیلن (GTPP) با ظرفیت سالیانه ۵٠٠ هزار تن پلی پروپیلن، مشارکت نماید...

ثبت رکوردهای سه گانه در شازند/ این پتروشیمی بازار افغانستان را قبضه کرد

بورس24 - علیرضا باغانی ، محبوبه مغانی

وقتی صحبت از سهم های بنیادی به میان می آید،صنعت پتروشیمی جزو صدرنشین هاست.کمتر سهامدار بلندمدتی را می بینید که غدیر،پارسان ، شازند و خارک نداشته باشد. مجتمع پتروشیمی شازند یکی از طرح های زیربنایی و مهم کشور می باشد که در راستای سیاست های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات ایجاد و به بهره برداری رسیده است . این طرح در سال 1363 به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، فاز اول آن در سال 1372 در مدار تولید قرار گرفت.جامعه سهامداری با علم و بنیاد محکم شازند 14 درصد از سهام این شرکت را به صورت شناور در اختیار دارد.شرکتی با ارزش بازاری در حدود 2 هزار میلیارد تومان و رکوردهای قابل اعتنا در تولید،فروش و صادرات و بدون یک ریال بدهی ارزی.

در گفت و گو با خداداد غریب پور مدیرعامل پتروشیمی شازند به بررسی آخرین تحولات این شرکت بورسی پرداخته ایم:او در این گفت و گو از دلار صادراتی شرکت حرف می زند تا رکوردهایی که در بدترین سال اقتصادی دهه 90 یعنی 94 رقم خورده است....

پس از انجام توافق هسته ای و اجرای برجام، انتظار می رفت که با توجه به مزیت های کشور در صنعت پتروشیمی، این صنعت از قرار دادهای بی شماری از سوی سرمایه گذاران خارجی برخوردار شود و در بازار سرمایه به عنوان صنعتی پیشرو با اقبال سهامداران همراه شود، اما متاسفانه این مساله رخ نداد و صنعت خودرو لقب لیدری بازار سرمایه را به خود گرفت؟ علت این مساله چیست و چرا در مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی این صنعت نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد؟

همانگونه که استحضار دارید در طول دوران اعمال تحریم های ناجوانمردانه علیه کشورمان، بیشترین تحریم ها در خصوص صنایع خودروسازی و بانکداری انجام شد و این دو حوزه بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار گرفت، مسلما پس از انجام توافقات هسته ای و اجرای برجام، قابل پیش بینی بود که صنایع مذکور بیشتر از سایر رشته فعالیت ها مورد توجه و اقبال سرمایه گذاران قرار گیرد.

البته در خصوص جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه پتروشیمی با توجه به پایین بودن نرخ بهره بانکی در کشورهای پیشرفته انتظار می رود آینده روشنی در انتظار صنعت پتروشیمی کشورمان باشد. همچنین در خصوص تامین قطعه و کاتالیست نیز گشایش خوبی ایجاد گردید که که منجر به بهره وری بیشتر خواهد شد.

در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی، چگونه می توان این مساله را در این صنعت به اجرا گذاشت و باعث رشد و پویایی این صنعت شد؟

صنعت پتروشیمی همانند صنعت خودرو از مهمترین و اساسی ترین صنایع موجود در جهان است که از آن به عنوان صنعت مادر یاد می شود، لذا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و با توجه به ارتباط بالادست و پایین دست با سایر صنایع و مستعد بودن این صنعت در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا، باید به دنبال اجرای سیاست هایی باشیم که منجر به توسعه صنایع پایین دستی گردد. امیدوارم به یاری خداوند متعال و همت و کوشش مدیران و سایر عزیزان در مجموعه پتروشیمی شازند بتوانیم حجم تولید و صادرات خود را به نقطه ای برسانیم که بخش بیشتری از نیازهای داخلی و جهان را تامین کنیم.

هر چند متاسفانه شرکت های پتروشیمی خوراک مایع از جمله پتروشیمی شازند در بازار نا متعادلی به لحاظ اختلاف نرخ خوراک به سر می برند، که امیدواریم متولیان امر به هنگام تصمیم گیری در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها به این مهم توجه خاص نمایند تا امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی برای ما نیز میسر باشد.

با توجه به تقاضای بی شمار سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع داخلی کشور، صنعت پتروشیمی تا چه میزان از این اقبال و توجه برخوردار بوده است و این شرکت آیا مذاکره و قراردادی در این خصوص داشته است؟

البته در حال حاضر اولویت صنعت پتروشیمی با صنایعی می باشد که خوراک آن ها گاز طبیعی است و خوشبختانه کشور ما نیز از این نعمت خدادادی بی بهره نبوده و به جهت این مواد اولیه ارزان، مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته و امروزه شاهد ورود هیات های فراوانی از کشورهای پیشرفته آسیایی و اروپایی به کشورمان هستیم.

اما در خصوص پتروشیمی های خوراک مایع از جمله شرکت پتروشیمی شازند، علیرغم همه دشواری های خوراک که قبلا اشاره شد، خوشبختانه با شریط به وجود آمده در پساتحریم وامکان تعامل مستقیم با منابع اصلی، هم اکنون در حال مذاکره با لایسنسور اصلی (شرکت تکنیپ) در خصوص امکان انجام اصلاحیه هایی در کوره ها به منظور جایگزین نمودن درصد بیشتری گاز LPG به جای نفتا در میزان خوراک مصرفی مجتمع می باشیم.

با توجه به تاکید اسناد بالادستی بر تقویت نقش بازار سرمایه در بحث تامین مالی، به نظر شما صنعت پتروشیمی چگونه می تواند از این فضا تامین مالی کند و یا حضور فعال تری در بورس کالایی داشته باشد؟

همانگونه که استحضار دارید بازارهای مالی نقش کلیدی در تجهیز و هدایت وجوه موجود در اقتصاد کشور به سمت بخش های تولیدی و صنعتی و به تبع آن بهبود رشد و توسعه اقتصادی دارد. بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین رکن های بازارهای مالی بدلیل انباشت سرمایه شرکت ها نقش مهمی در فراهم سازی امکانات تأمین مالی جهت سرمایه گذاری در شرکت ها به عهده دارد ، توجه به بازار سرمایه این امکان را برای صنعت پتروشیمی فراهم می سازد که بجای استفاده از منابع گران تر فاینانس، از طریق استفاده از ظرفیت های بالای ابزارهای نوین طراحی شده این بازار مانند انتشار اوراق مشارکت، اوراق سلف موازی استاندارد، صکوک و اوراق مرابحه و اوراق استصناع همراه با انتخاب های متنوع تری بجای استفاده صرف از تسهیلات بانکی به ابزارهای مالی ضمانت دار موجود در بازار سرمایه با حجم بالا برای بلندمدت توأم با بازپرداخت در سررسید دسترسی یابند و این امر می تواند زمینه ساز دسترسی آسان به ابزارهای مطمئن تر تأمین مالی جهت شرکت ها فراهم آورد.

برنامه افزایش سرمایه بعدی شرکت تا سقف 1.440.000 میلیون ریال کی تحقق خواهد یافت و هدف از انجام این افزایش سرمایه چیست؟

شرکت در نظر دارد با استفاده از منابع حاصل از این افزایش سرمایه در افزایش سرمایه شرکت نفت نیک قشم (شرکت فرعی) به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت احداث یک مجتمع پتروشیمی به منظور تبدیل 6 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز به محصول پلی پروپیلن (GTPP) با ظرفیت سالیانه 500 هزار تن پلی پروپیلن، مشارکت نماید.

پیرو مجوز اخذ شده از سازمان بورس و اوراق بهادار و الزام به رعایت مهلت 60 روزه پذیره نویسی مربوط به حق تقدم های خرید سهام ، مهلت استفاده از این حق تقدم ها از تاریخ 95.1.18 لغایت 95.3.15 پیش بینی شده است و ان شا الله پس از پایان موعد مقرر و انجام سایر تشریفات قانونی ، افزایش سرمایه تا قبل از پایان سال جاری به ثبت خواهد رسید.

علت کاهش سود عملیاتی شرکت در سال مالی 95 و رشد در آمدهای غیر عملیاتی شرکت چیست؟

کاهش سود عملیاتی در پیش بینی سال 1395 نسبت به عملکرد واقعی سال 1394 عمدتا به دلیل کاهش 10 و 11 درصدی مقادیر تولید و فروش و افزایش 8 درصدی هزینه های فروش عمومی و اداری می باشد. همچنین به دلیل فروش سرمایه گذاری در شرکت پتروشمیران در سال 1394 ، درآمدهای غیرعملیاتی کاهش عمده دارند.

 

عملکرد 1394                    

پیش بینی 95

سود خالص عملیاتی هر سهم-ریال                          

848

689

سود خالص غیرعملیاتی هر سهم-ریال                      

799

212

جمع سود خالص هر سهم- ریال

1.647

901

سود حاصل از فروش شرکت پتروشمیران                 

720

927

 

در خبرها آمده بود که پتروشیمی شازند در تولید و فروش و صادرات رکورد زده...؟

بله-شرکت پتروشیمی شازند موفق شد در سال 94 ، میزان تولید وفروش خود را به بالاترین سطح در میزان در یک دهه اخیر برساند.

افزایش بی سابقه تولید و فروش پتروشیمی شازند ، در سال گذشته در حالی عملیاتی شد که تحریم ها و محدودیت ها ، مشکلات عدیده ای برای این شرکت ایجاد کرده بود. این موفقیت را ما مرهون الطاف الهی ، تلاش تیمی و همدلی مجموعه همکاران پتروشیمی شازند می دانیم و امیدواریم در سال " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل " این شرکت بتواند با تلاش مضاعف و تکیه بر توان کارکنان و مهندسین خود گامی مؤثر در عرصه تولید ملی بردارد.

کشورهای دریافت کننده محصولات شرکت در سال 1394

کشور

مقدار فروش تن

افغانستان

251,689

امارات

102,556

ترکیه

99,152

هند

48,707

چین

23,377

ویتنام

13,308

عراق

5,725

پاکستان

5,085

ترکمنستان

3,371

سریلانکا

1,739

گرجستان

1,553

آذربایجان

1,098

ارمنستان

929

ازبکستان

851

روسیه

638

مصر

336

بلاروس

301

تاجیکستان

289

برزیل

202

ایتالیا

171

یونان

40

کویت

29

سوریه

23

اسپانیا

21

جمع

561,190



وضعیت نیروی انسانی شرکت چگونه است...؟

طی سال 1394 و به دنبال اجرای سیاست های انقباضی و کنترل هزینه ها و حفظ روند سودآوری شرکت، نه تنها افزایش نیروی پرسنلی نداشته ایم بلکه مجموعا تعداد 461 نفر تعدیل و با جابجایی پرسنل از سطوح ستاد به صف، فقط 144 نفر جذب نیرو داشته ایم ، به گونه ای که تعداد پرسنل شرکت را از 3.939 نفر به 3.622 نفر رسانده ایم . که شرح آمار مربوطه در گزارشات مالی شرکت موجود است.

آیا شرکت برنامه ای برای فروش ساختمان های شهرک مهاجر خود دارد؟

در راستای تکالیف مجمع عمومی عادی سالیانه سال 1393 جهت فروش ساختمان های نیمه کاره شهرک مهاجران علاوه بر برگزاری چندین مرحله مزایده، مکاتباتی نیز با ادارات مختلف استان مرکزی به عمل آمده و پیشنهاداتی نیز از اداره اوقاف شهرستان شازند واصل گردیده است که در حال حاضر با در نظر داشتن صرفه و صلاح و منافع سهامدارن ، موضوع در دست بررسی است.

چرا در بودجه شازند نرخ خوراک نفتا نسبت به سال قبل کاهش داشته است (هم جهت با قیمت نفت) اما نرخ فروش داخلی محصولات مثل پلی اتیلن افزایشی بوده ؟ آیا چشم انداز آینده با توجه به ثبات قیمت نفت افزایشی است؟

نرخ های خرید مواد اولیه پیش بینی سال 1395 بر اساس میانگین نرخ های ارزی سه ماهه آبان الی دی سال 1394 (بر اساس هر بشکه نفت خام 43 دلار و هر تن نفتا 392 دلار) و با درنظر گرفتن نرخ تسعیر 29٬970 ریال به ازای هر دلار (نرخ ارز مبادله ای اعلامی در بودجه 1395 کل کشور) محاسبه شده است. این درحالی است که نرخ های فروش داخلی و صادراتی در سال بودجه با در نظر گرفتن 6 درصد افزایش (شامل 5 درصد افزایش نرخ فروش و یک درصد افزایش نرخ ارز از مبلغ 36٬152 ریال به ازای هر دلار (میانگین سه ماهه آبان، آذر و دی سال 1394) به 36٬500 ریال به ازای هر دلار (نرخ برآوردی سال 1395)) نسبت به میانگین نرخ های فروش سه ماهه آبان، آذر و دی سال 1394، پیش بینی شده است.

با توجه به پیش بینی ثبات قیمت نفت انتظار می رود نرخ محصولات پتروشیمی مطابق نرخ های پیش بینی شده شرکت افزایش یابد.

با توجه به ثبات دلار زیر 3500 تومان، آیا نرخ 3650 تومانی تسعیر ارز در بودجه شرکت منطقی است؟ برآورد شما از نرخ ارز در پایان سال چقدر است؟

گرچه امیدواری وجود دارد که پس از اجرایی شدن کامل برجام و افزایش حجم مبادلات تجاری ارزی با کشورهای دیگر گام بلندی جهت یکسان‌سازی نرخ ارز برداشته شود ولی واقعیت این است که نرخ ارز باید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار ارز تعیین شود و بانک مرکزی وظیفه جهت دهی و نظارت بر این بازار و همچنین کنترل و مدیریت نوسانات زودگذر و هیجانی که منجر به بروز شوک می‌شوند را برعهده دارد. لذا با توجه به موارد فوق و وجود موانعی از قبیل تحریم ها و دشواری های ناشی از انتقال منابع ارزی به داخل و خارج ، پیش بینی می کنیم متوسط نرخ ارز در سال 95 حدود 36.500 ریال باشد.در مجموع سیاست ارزی ما تابع شرایط کلی اقتصادی است و نه فقط نوسان تورم بلکه سیاست های انبساطی و مخارخ رشد اقتصادی هم قطعا در وضعیت دلار اثر گذار است.

با توجه به تسویه وام ها، آیا شرکت در سال 95 به اخذ وام جدید برای سرمایه در گردش یا سایر موارد نیاز پیدا خواهد کرد؟

شرکت در حال حاضر برای انجام تعهدات جاری خود نیازی به اخذ تسهیلات بانکی ندارد.

مهمترین اقدامات و دستاوردهای 94 و همچنین دو ماه سپری شده از سال چه بود؟

استفاده از پروپیلن مازاد،کاهش هزینه حمل و نقل،مذاکره با افغانستان برای توسعه صدرات،حذف مانع تجاری برای گسترش تجارت با کشورهای اروپایی و استفاده از کاتالیست های جدید را می توان به عنوان اقدامات مهم یاد کرد.همچنین مجوز خوراک دو واحد GDPP از پروژه های قشم و اردبیل هم انجام شده و در عین حال مذاکره برای طرح گسترش واحد REVANP به منظور استفاده از خوراک های ارزان تر LPG انجام گرفته است.اجرای طرح های کوتاه مدت عملیاتی در واحد اصلی مجمتع به منظور استفاده از خوراک 32 و 34 نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وضعیت قیمت های جهانی چگونه است؟

خوشبختانه با رشد قیمت نفت قیمت صادراتی پروپیلن هم از کف هر تن 880 دلار به 1050 دلار در شرایط کنونی رسیده و قیمت LL نیز 1100 دلار و hd نیز 1200 دلار رقم خورده است.

مهمترین بازار صادراتی شما کجاست؟

افغانستان. ما سال گذشته به افغانستان 200 هزار تن محصول صادر کردیم.البته صادراتی به همین میزان به امارات متحده عربی داشتیم و 100 هزار تن محصول هم به ترکیه صادر شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24