Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به روند قیمت نفت در چندماه اخیر و رشد آن، تمام گزارش ها و تحلیل های اقتصادی حکایت از افزایش قیمت نفت دارد، بر این اساس پیش بینی می شود که تا شهریور ماه قیمت نفت افزایش یافته ویا حداقل ثابت بماند...

روانکارها جان گرفتند

بورس24 : پس از نوسانات شدید قیمت نفت در سال گذشته،  انتظارها برای رشد قیمت این ماده سیاه افزایش یافته و بسیاری از مدیران را دربنگاه های اقتصادی با خوش بینی ناشی از رشد قیمت نفت همراه ساخته است. از سوی دیگر مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها اگر چه تهدیدی برای برخی از شرکت ها و صنایع کشور محسوب می شود، از آن جهت که راه را برای ورود کالاهای خارجی به کشور هموار می سازد، اما هستند برخی از شرکت ها که از این شرایط برای توسعه خود استفاده کرده و به طراحی محصولی جدید می پردازند. در میان شرکت های بورسی ، شرکت نفت پارس به عنوان تولید کننده روانکاور در سه ماهه گذشته از ارزش معاملات  1.036 میلیارد ریالی برخوردار بود. 82 میلیون و 961 هزار و 200 سهم این شرکت در سه ماه گذشته از سوی حقیقی ها خریداری شد؛ در مقابل آن حقوقی ها به عرضه   76 میلیون و 834 هزار و 618 سهم آن در سه ماه گذشته پرداختند. براین اساس تلاش شد تا طی گفت و گوی بورس24 با حسن وفایی مدیر عامل این شرکت به آخرین برنامه های این شرکت در سال جاری با توجه به فضای سیاسی و اقتصادی کشور پرداخته شود که مشروع آن در ذیل آمده است. 

شرکت در سال مالی گذشته از نظر فروش مجموعه از لحاظ ریالی با کاهش مواجه شد، با توجه به برنامه شما در سال جاری برای افزایش 20 درصدی میزان فروش و صادرات خود و تاثیر مستقیم نفت بر تولیدات شما، آیا امکان تحقق این برنامه را دارید؟

سال گذشته این مجموعه از نظر مقداری در فروش خود از رشد ده درصدی برخوردار شد. یعنی میزان تولید این مجموعه حدود 10 درصد بالاتر از بودجه اعلامی بود. اما به واسطه کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش قیمت خوراک اولیه، مجبور به تعدیل قیمت های خود در سال 94 شدیم. براین اساس قیمت های این مجموعه چیزی نزدیک به 20 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. این مساله منجر به کاهش فروش ریالی شد، اما رشد 10 درصدی فروش مقداری نسبت به بودجه منجر به تحقق بودجه پیش بینی شده در پایان سال مالی شد.لازم به ذکر است که بحث کاهش قیمت، تنها مربوط به نفت پارس نبوده و در کل این صنعت و شرکت های رقیب، این پدیده رخ داده است.

***

ارزیابی شما از قیمت جهانی نفت چیست؟ با توجه به این که در بودجه سال 95، فرض خود را بر کاهش قیمت نفت گذاشته اید، قیمت نفت را چند دلار در نظر گرفته اید؟ 

با توجه به روند قیمت نفت در چندماه اخیر و رشد آن، تمام گزارش ها و تحلیل های اقتصادی حکایت از افزایش قیمت نفت دارد، بر این اساس پیش بینی می شود که تا شهریور ماه قیمت نفت افزایش یافته ویا حداقل ثابت بماند.

 رشد قیمت نفت را تا چند دلار می بینید؟

تصور می کنم که  با افزایش قیمت نفت به بیش از  50 دلار، این امکان وجود دارد که تا شهریورماه امسال این روند ادامه یافته  و تا 60 دلار افزایش یابد. ولی قیمت های فروش در سال جاری را با توجه به رشد قیمت نفت در اواخر سال گذشته، پیش بینی کردیم.

در واقع قیمت مشخص نفت چند دلار دیده شده در پیش بینی بودجه شما؟ 

40 دلار. در واقع زمانی که بودجه آماده و به بورس ارسال شد، قیمت نفت بین 27 تا 32 دلار بود.  ما براساس تحلیل جهانی می گوییم که نفت تا شهریورماه افزایش می یابد و قیمت های ما به تناسب آن رشد خواهد یافت. البته منظور از رشد قیمت، همان کاهش تخفیف هاست.

مهمترین برنامه شما در سال 95 چیست؟

عمده ترین برنامه ما افزایش تولید روغن هایتک بوده که عمدتا برای خودروها و مصارف بنزینی و دیزلی است . با توجه به رشد جدی این نوع روغن ها در سال های 93 و 94، به نظر می رسد که درسال 95 نیز  رشد مضاعفی داشته باشیم. در این میان ما  صادرات را به خصوص در محصولات نهایی نیز دیده ایم. در واقع چون سال های گذشته به واسطه تحریم ها صادرات چندانی در محصول نهایی صادر نداشتیم، امسال این مساله با توجه به رفع تحریم ها در برنامه های این مجموعه دیده شده است.

عمدتا بازارهای صادراتی شما کدام کشورها بودند؟ 

روغن پایه به کشورهای عربی، امارات، چین، هند و کره صادر می شده است. اما با توجه به رفع  تحریم ها پیش بینی ما بر این است که بتوانیم محصول نهایی خود را صادر کنیم.

در این میان کشورهای هدف شما برای صادرات محصولات نهایی کجاست؟

محصولات نهایی عمدتا به کشورهای همسایه و اطراف ایران ما یعنی امارات، پاکستان، چین و هندوستان صادر خواهند شد. همچنین این محصولات را می توان به بخش اندکی از اروپا، آفریقا صادر کرد.

ارز حاصل از فروش صادراتی صرف چه فعالیتی خواهد شد؟ 

عمدتا یک بخشی از آن صرف خرید مواد اولیه مورد نیاز شرکت مانند ادتیوها  می شود و برای تهیه آن تا آنجا که مقدور باشد از ارز مبادلاتی استفاده می کنیم، در بعضی جاها نمی توان از ارز مبادله ای استفاده کرد لذا  از ارز آزاد برای خرید تجهیزات و قطعات جهت استفاده از پروژه ها استفاده می کنیم.

در نرخ صادراتی، فروش خود  20 درصد کمتر از فروش داخل لحاظ شده است، درو اقع بودجه را فروش صادراتی محافظه کارانه دیده اید؟

صادرات اصولا براساس قیمت های جهانی و قیمت های خلیج فارس صورت می گیرد، قیمت های داخلی نیز تابع مقررات و مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت هستند. لذا برای صادرات بایستی براساس استاندارد جهانی عمل کنیم، یعنی اگر قیمت جهانی روغن  450 دلار باشد باید در همان رنج صادرات صورت گیرد. در فروش صادراتی محصولات نهایی هنوز وارد نشده ایم، اما  صادرات این نوع محصول در برنامه سال جاری شرکت قرار گرفته است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت این محصول از قیمت های جهانی، لذا برای رقابت در بازار جهانی، باید مطابق آنها این محصول را به فروش رساند. در این میان پایین بودن قیمت های جهانی نسبت به قیمت های داخلی منجر به کاهش این نوع فروش در بودجه شرکت شده است.

فضای بین المللی موجود در پی رفع تحریم ها، چه تاثیری بر فعالیت های شما دارد؟ آیا به موجب این شرایط مذاکره ای با سرمایه گذار خارجی داشته اید؟

طبعا هر فضایی که ایجاد می شود به نوعی هم تهدید است و هم فرصت. دراین میان رفع تحریم ها سبب می شود تا رقبای زیادی وارد بازار داخلی شوند، به گونه ای که در حال حاضر شاهد چنین اتفاقی هستیم، بر خی از  جاها، رقبا با قیمت های پایین تر محصولات خود را نسبت به تولیدات داخلی عرضه می کنند. اگر چه این مساله سبب شده است تا به منظور حفظ بازار، توان و کیفیت خود را افزایش دهیم.  در این میان مذاکراتی نیز با برخی سرمایه گذاران داریم.

با چه شرکت ها و در چه زمینه هایی مذاکره صورت گرفته است؟ 

در واقع شرکت های کره ای، هندی، چینی برای مشارکت ابراز علاقمندی کرده اند. حتی در این میان مذاکراتی با برخی شرکت های اروپایی صورت گرفته است اما از آنجایی  که هنوز تحریم ها به صورت کامل رفع نشده است، برای اجرایی شدن این مذاکرات به زمان بیشتری نیاز است.

آیا این مذاکرات برای تولید مشترک صورت گرفته است یا برای واگذاری بخشی این مجموعه به سرمایه گذاران خارجی؟

در واقع درنظر داریم تا طی شراکت با یک برند معروف، محصول مشترکی را تولید و به بازار جهانی عرضه کنیم. در این میان ممکن است که تولید در داخل صورت گیرد اما قطعا تمام محصول آن در بازارهای خارجی عرضه خواهند شد.

بر این اساس چه محصولی را برای تولید در نظر گرفته اید؟

روغن و محصول نهایی. یکی از مباحث جدی ما در تاییدیه هاست. برای فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی، به تاییدیه جهانی نیاز است که به نظر می رسد با رفع تحریم ها، فضا برای این امر تسهیل شود. درکنار اخذ تاییدیه هایی از شرکت های VOLVO، MB، ZR، VOITH، در حال انعقاد قراردادهایی نیز برای دریافت تاییدیه روغن های دریایی تولیدات این مجموعه هستیم که در این خصوص یک سری از این قراردادها بسته می شود. همچین اخذ این تاییدیه ها کمک فراوانی در فروش روغن های صنعتی و حتی محصولات نهایی این مجموعه دارد.

در حال حاضر تلاش های شما برای دریافت این تاییدیه ها به کجا منتهی شده است؟

OEM سازندگان اصلی تجهیزات در بخش های خودروی محسوب می شوند که نظیر برندهای معتبری مانند مرسدس بنز، ولوو ، هیوندایی که فعالیت دارند. بر این اساس مذاکراتی را با شرکت هیوندا و کیا در بخش روغن بنزینی و در روغن های صنعتی با زیمنس و در نهایت در روغن های دریایی با WART SILA مذاکراتی صورت گرفته است. در واقع با توجه به توسعه بازار و افزایش تکنولوژی خودروها،  یکی از برگ های برنده ی این مجموعه که  در آینده رو خواهد شد، تولید این نوع روغن هاست که به بازار داخلی کمک می کند. در خصوص صادرات نیز این مساله سبب خواهد شد تا برای صادرات محصولات، با وجود این تاییدیه ها، محصولات در بازارهای صادراتی با قیمت های بالاتری به فروش رسند. چرا که یکی از مهترین شروط در موفقیت در فروش های صادراتی، برخورداری از برند مناسب است که مصرف کننده را به خرید محصولات متقاعد سازد.

 آیا انتقال کارخانه ادتیو سازی نفت پارس ( موسوم به کارخانه اشتهارد) تاثیری در سودآوری فعالیت های این مجموعه دارد؟

در کارخانه اشتهارد فعالیت چندانی نداشتیم، در گذشته در این کارخانه  ادیوهای سطح پایین تولید می شد که در حال حاضر به همان شکل مدتی تعطیل بوده است. اما برنامه ما در این کارخانه فعال شدن آن است. در واقع تولید ادیتوهای سطح پایین که قاعدتا نیاز چندانی به تاییدیه ندارد. در این میان باید تاکید کنم که در این بخش فعالیت زیادی نخواهیم داشت.

آیا در سال جاری برنامه ای برای افزایش نرخ محصولات خود داشته اید؟ 

آخرین افزایش نرخ صورت گرفته مربوط به سال 93 بود. در سال جاری سازمان حمایت چندان موافق افزایش قیمت نیست و حتی بر کاهش قیمت نیز تاکید دارد.  در این میان ما سعی کرده ایم که قیمت ها را ثابت نگه داریم، بر این اساس بعید به نظر می رسد که افزایشی در نرخ محصولات خود داشته باشیم. البته طی نامه ای به واسطه انجمن پالایشگاه درخواست کرده ایم که با توجه به روند افزایش قیمت نفت و سایر مولفه های تولید و دستمزد و بسته بندی و ادتیو، این افزایش نرخ صورت گیرد که در دست بررسی است. 

میزان افزایش نرخ درخواستی شما چند درصد است؟ 

حدود ده درصد  که سازمان حمایت اعتقاد چندانی ندارد. در مقطعی در سال گذشته روند قیمتها کاهشی بود ولی مجددا قیمتها افزایش یافت. امسال بسیاری از هزینه های عوامل تولید افزایش یافته است. بر این اساس طی نامه ای به مسوولان  تقاضای افزایش نرخ را داشتیم که به رغم این درخواست به نظر می رسد که قیمت ها با همین شرایط تثبیت بماند. در واقع اراده چندانی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

آیا افزایش سرمایه اخیر این مجموعه منجر به بروز تغییراتی در هزینه مالی شرکت خواهد شد؟

عدم تقسیم سود انباشته شرکت را از اعمال افزایش سرمایه از این محل برخوردار می سازد. در غیر این صورت شرکت ناچار به دریافت تسهیلات است که به تبع دریافت تسهیلات هزینه های  مالی شرکت نیز افزایش می یابد. برای این منظور با هدف اصلاح ساختار، افزایش سرمایه صورت گرفت. اما این افزایش سرمایه تاثیری در هزینه مالی شرکت ایجاد نمی کند. البته این افزایش سرمایه چند مرحله است که  یک بخش آن ( 33 درصد) از محل سود انباشته انجام شد و بخش دیگر آن از محل آورده نقدی انجام خواهد شد. برای انجام برخی پروژه های توسعه ای در پالایشگاه به منظور بهینه سازی تولید و افزایش راندمان تولید نیاز به نقدینگی بود که بخشی از این نقدینگی از این محل تامین شد.

برنامه ای برای افزایش ظرفیت و تولید دارید؟ در واقع این افزایش سرمایه برای ایجاد ظرفیت های جدید است؟ 

سرمایه گذاری جدیدی انجام ندادیم. پروژه های توسعه بوده است. به عنوان مثال راندمان این مجموعه 10 درصد افزایش می یابد تا سود آوری افزایش یابد. در بخش های دیگر در حال تلاشیم تا از محصولات جانبی ارزش افزوده بیشتر دریافت کنیم. به عنوان مثال پارافین های ما درصد روغن بالایی دارند که با اجرای پروژه DEOLONG و افزودن فیلتراسیون، قطعا این درصد نزدیک به یک می شود و می توانیم پارافین را با قیمت بالاتری در بازار به فروش رسانیم.

این پروژه چه زمانی به بهره برداری می رسد؟ 

در سال جاری آن را اجرایی می کنیم.

چه میزان سود از محل اجرای این پروژه شناسایی خواهد شد؟

 قطعا می توان گفت که با اجرای آن، قیمت محصولات جانبی پارافین شرکت 10 تا 15 درصد افزایش می یابد. البته پروژه های دیگری مانند بهبود خطوط بسته بندی محصولاتمان نیز در این شرکت در حال اجراست. با اجرای این طرح، خط های اتوماتیک مانند بسته بندی مختلف جزو پروژه های ماست که با اجرای آن سرعت بسته بندی و تولید محصولات  بسته بندی کوچک افزایش یافته و محصولات را با ارزش افزوده بیشتری به فروش می رسانیم.  همچنین پروژه هایی مانندGreen RPO  را در دست اجرا داریم که همگی این پروژه ها سبب می شوند تا محصولات جانبی با ارزش افزوده بالاتری فروخته شوند.

آیا میزان سود آوری این پروژه ها مشخص شده است؟

عدد آن هنوز مشخص نیست؛ نفت پارس برنامه افزایش سرمایه صد درصدی را برای  سال 95 در دستور کار خود دارد. در حال حاضر سرمایه این شرکت صد میلیاردتومان شده است که با اجرای این افزایش سرمایه، به دویست میلیارد تومان سرمایه شرکت خواهد رسید.  در حال حاضر این افزایش سرمایه در اختیار هیئت مدیره است و ممکن است در دو مرحله (  50 میلیارد تومانی) طی دو سال 95 و 96 به اجراء گذاشته شود. پروژه های این شرکت یک زنجیره است. در پروژه افزایش راندمان تولید محصول مرغوب در مرحله اول از خوراک دریافتی از پالایشگاه، محصولات اصلی و فرعی تولید خواهد شد که در نظر داریم تا دریافت محصول اصلی را به میزان 4 تا 7 درصد افزایش دهیم. این محصول اصلی به محصول نهایی تبدیل و در بسته بندی های مختلف عرضه خواهد شد.  تمام این اقدامات یک زنجیره است که در نهایت سبب توسعه و بهبود فرآیند تولید می شود. در واقع هم تولید محصول بهبود می یابد و هم بسته بندی  و امکانات مورد نیاز آن.

این افزایش سرمایه از چه محلی انجام خواهد شد؟

از محل مطالبات و آورده های نقدی

برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود، آیا برنامه ای برای استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه ندارید؟

این ابزارها گران قیمت هستند. در حال حاضر صد میلیارد تومان صکوک داریم که سال اینده سررسید می شود، ولی بازهم برای ما گران است.

ابزارهای بازار سرمایه برای شما جذابیتی ندارد؟

نه، وام بانکی با نرخ 19.5 درصد درحال حاضر ارزانتر از اوراق محسوب می شود. اما در انتشار اوراق علاوه بر قیمت اسمی، هزینه های جانبی مانند بازارگردانی، تضمین و پذیره نویسی به ناشر تحمیل می شود که هزینه تامین مالی را از  19.5 درصد به  24 درصد افزایش می دهد.

برخی ها از سهم شما انتظار سود آوری دارند، آیا این انتظار محقق خواهد شد؟

در پیش بینی بودجه 95، نسبت بهای تمام شده به فروش را تقریبا از واقعی سال 94 بالاتر دیدیم. چون واقعی ما  حدود  63 درصد بود در صورتی که پیش بینی نزدیک 65 درصد بود.  در حالی که میانگین قیمت ما در سه ماهه نخست سال جاری در شرایط افزایش قیمت نفت نسبت به سال 94، چیزی حدود ده درصد کمتر بوده است. پس باید نسبت بهای تمام شده در سال 95 کمتر باشد. این مساله انتظار سودآوری برای سهامدار ایجاد می کند. ضمن اینکه این سهم درگیر حباب نشد و چالش ها و مسائل سیاسی و قیمت نفت تاثیر چندانی در قیمت سهم ندارد.

در سال جاری بازار گردانی در این سهم صورت خواهد گرفت؟

در سال گذشته بازارگردانی در این سهم صورت گرفت و در ادامه این برنامه، در سال  جاری نیز برنامه بازار گردانی را تقویت خواهیم کرد.

 چه میزان نقدینگی برای انجام این بازار گردانی در نظر گرفته اید؟

در حال مذاکره هستیم. در واقع برای ادامه بازار گردانی، تنها نمی خواهیم بازار گردان تنها بودجه و نقدینگی را برای جمع آوری سهام اختصاص دهد. اشکال بازار گردانی سهام این شرکت در سال گذشته صرفا اختصاص نقدینگی برای بازار گردانی بود. در سال گذشته نتوانستیم توافقی با سهامداران عمده برای عرضه سهام در بازار داشته باشیم. اما الان می خواهیم در بازار گردانی عرضه سهم هم داشته باشیم که در هنگام تقاضا برای سهم، عرضه هم داشته باشیم.

سال گذشته چه میزان نقدینگی به بازار گردانی این سهم اختصاص دادید؟ 

در مقطعی حدود ده میلیارد تومان که امسال این رقم قطعا افزایش خواهد یافت.

آیا برای سال جاری عرضه محصول جدیدی را در دستور کار خود دارید؟ 

در حوزه روغن های بنزینی و دیزلی دو محصول جدید به بازار معرفی خواهیم کرد. در واقع بالاترین سطوح کیفی روغن های بنزینی و دیزلی. همچنین در حوزه روغن های صنعتی تا سه محصول جدید خواهیم داشت. این محصولات چون از بالاترین سطح کیفی برخوردار است، اندازه بازارش کوچک است و بیشتر در راستای تکمیل سبد محصول تولید و معرفی خواهند شد. با توجه به اینکه اندازه بازار آن کوچک است شاید خیلی سود قبال توجهی برای شرکت در سال اول و دوم نداشته باشد، اما سبد محصولات ما تکمیل می شود و پاسخگوی نیازهای جدیدترین خودروهای وارداتی به کشور  خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24