Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس ١٠۵درصد افزایش یافت و از ١٧هزار و ١٠٠میلیارد ریال فعلی به ٣۵هزار میلیارد ریال رسید، این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه های در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می افتد...

اعلام پایان رکود در صنایع معدنی/کشف چادرملوی جدید آغاز شد/حل معضل بهره مالکانه

بورس24 : رکود جهانی و البته داخلی صنایع معدنی بیش از دو سال بود که این صنعت را در بورس حاشیه نشین کرده بود،اما از 6 ماه گذشته نشانه هایی از رشد و رونق در این صنعت به چشم می خورد.تا جایی که معاون مالی و اقتصادی بزرگترین هلدینگ معدنی بورس از حیات دوباره صنایع معدنی در کشور خبرداده است.مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی هلدینگ معادن و فلزات که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت،اعلام کرده است:رشد قیمت های جهانی و رونق گرفتن بخش معدن موقتی نخواهد بود و این روند با نوسان معقول و منطقی با روند مثبت ادامه خواهد یافت.

او همچنین اضافه کرده که طرح های شرکت های زیر مجموعه توسعه معادن به زودی به بار خواهد نشست و ثمره آن کام سهامداران را شیرین خواهد کرد و چادر ملو از شرکت های زیر مجموعه توسعه معادن وفلزات از مجموعه هایی خواهد بود که بزودی زنجیره تولید خود را تکمیل خواهد کرد.

گفت و گو با معاون اقتصادی هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را در ادامه بخوانید:

آیا صنایع معدنی کشور در حال حرکت و شروع دوران جدیدی است؟

چند سال است که شرایط مجموعه های معدن وفولاد مناسب نبوده و این مجموعه ها افت قابل توجهی در سودآوری تجربه کردند.از اواخر سال 94 رشد قیمت محصولات معدنی و فولاد را شاهد بودیم. این روند شرایط خوبی را برای شرکت های فعال در این بخش ایجاد کرد.در بخش معادن و فلزات رشد حدود 30 درصدی را شاهد  هستیم. از آنجا که این رشد با سرعت بالایی اتفاق افتاد انتظارافت نسبی قیمت ها دور از ذهن نبود.اما فعلا ثبات نسبی در این بخش حاکم است و با توجه به مطالعات انجام شده و بررسی روند صنعت قطعا فضای قیمتی به نرخ های گذشته باز نمی گردد. روند این صنعت در 20 سال گذشته پس از یک دوره صعود با رکود همراه بوده که رکود حاکم در این بخش پشت سر گذاشته شده است و امیدواریم شاهد روند روبه رشد این صنعت باشیم .قیمت ها در سال 94 به حداقل خود رسیدند. از اواخر سال94  تاکنون روند قیمتی در این صنعت با رشد ملایمی همراه با نوسان به سمت بالا در حرکت است.سال 94 سال بسیار بدی برای صنعت معدن وفولاد بود و واحد ها زیر قیمت تمام شده تولید می کردند.در حال حاضر شاهد این امر هستیم که نه تنها واحد های تولید زیان ده نیستند بلکه در بودجه سه ماهه تعدیل مثبت هم در صورت های مالی آنها دیده می شد .رونق در این بخش شروع شده و امیدواریم تا در نیمه دوم سال روند بهتری را شاهد باشیم، همچین سیاست های کلان کشور هم مزید بر علت شد، کاهش نرخ سود بانکی و زمزمه های یکسان سازی نرخ ارز تاثیرات مثبت خود را در این بخش گذاشته است.

*روند فروش و صادرات در سال 94 چطور بود و این روند رابرای سال جاری چطور ارزیابی می کنید ؟

در سال 94 متاسفانه صادرات خوبی در بخش کنسانتره و فولاد نداشتیم. اما در حال حاضر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان وحتی گل گهر جایگاه خود را بخش صادرات کنسانتره و شمش فولادی پیدا کرده اند. روند صادرات هم در حال حاضر بسیار بهتر از سال گذشته است و مجتمع های ما با توجه به این که در حال نزدیک شدن به ظرفیت های خود هستند.فعلا حجم دپوی انبار نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده و سرمایه های شرکت های تولیدی به این واسطه مسدود نیستند.در سال 94 به دلیل شرایط سخت رکود عمده مبادلات مجموعه های فولادی مبادلات کالا به کالا بود.شاهد آن هستیم که این امر در سال 95 منتفی شده است و در حال حاضر به میزان قابل توجهی رشد فروش را شاهد هستیم.از طرفی در بخش مسکن هم شاهد تحرکات مثبتی هستیم که خود باعث ایجاد تقاضا در بخش فولاد خواهد شد و گام موثری است در خصوص رونق بخشی به صنعت فولاد. معتقدم فضای کسب و کار در شش ماهه دوم و به خصوص در دولت دوازدهم شرایط بهتری در پیش رو خواهد داشت.

مطمئنا در پایان شش ماهه که گزارش های مالی افشا خواهد شد. با توجه به قیمت پیش بینی شده شمش و رشد قیمت فروش باید شاهد تعدیل های  مثبت در گروه معدنی و فولادی باشیم. در شش ماه دوم سال هم این روند ادامه دار خواهد بود و سود آوری شرکت ها روند رو به رشد خواهد داشت.

*تکمیل زنجیره تولید در چادرملو در چه مرحله ای است؟

 خوشبختانه توانستیم با ایجاد ارزش افزوده در محصولات خود که از استخراج سنگ آهن آغاز شده و به ساخت محصولات فولادی ختم می شود، زیان های ناشی از کاهش قیمت جهانی سنگ آهن را جبران کنیم.

چادرملو بیش از 10 میلیون تن کنسانتره تولید می کند و در حال حاضر طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان از 3میلیون و 400هزار تن فعلی به     4میلیون تن در حال اجراست، از دیگر برنامه های توسعه چادرملو وطرح های توسعه ای آن به جهت تکمیل چرخه تولید شامل خط تولید آهن اسفنجی، شمش، و نهایتا نورد سازی است که در حال اجراست و به زودی زنجیره توسعه چادرملو به بهره برداری و اتمام خواهد رسید.براساس برنامه ریزی به عمل آمده در حال اتمام ساخت کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد و قابل ارتقا تا یک میلیون و 300هزار تن هستیم. امیدواریم به زودی تست های سرد و گرم آن آغاز شود میزان ظرفیت این مجموعه به آن جهت تا 300 تن قابل ارتقا ست که تکنولوژی مورد استفاده برای تولید فولاد در این خط تولید به صورت هات شارژ خواهد بود. یعنی آهن اسفنجی تولید شده به صورت گرم وارد دستگاه ها می شود و نهایتا تبدیل به فرآورده خواهد شد.از مزایای این تکنولوژی ارتقا ظرفیت تولید تا 300تن، حذف هزینه حمل و نقل  و صرفه جویی قابل توجه در زمینه انرژی خواهد بود. از دیگر طرح های تکمیلی چادرملو فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی  با ظرفیت  تولید 500 مگاوات برق خواهد بود. این پروژه در حال حاضر مراحل تولید آزمایشی راطی می کند و در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.واحد تولید آهن اسفنجی چادرملو به ظرفیت 1.6 میلیون تن هم در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید این طرح در حال حاضر  68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در خبرها آمده که چادرملوی جدید در راه است؛جریان چیست؟

یکی دیگر از برنامه های آینده این شرکت بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو است. امیدواریم با پشت سر گذاشتن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود و به این ترتیب زنجیره توسعه چادرملو در آینده نزدیک به اتمام خواهد رسید.ذخیره پیش بینی شده این پهنه معدنی جدید 150 میلیون تن است و دست کم تا 15 سال ذخیره دارد.

*اختلافات مالی و مالیاتی چادرملو در چه مرحله ای است ؟

مجموعه تولیدی چادرملو درحال حاضر به توافقات قابل قبولی در خصوص حق پروانه خود نائل شده که هزینه های پرداخت را به حداقل می رساند وجزئیات این موضوع پس از نهایی شدن مذاکرات بیان خواهد شد.از آنجا که چادرملو در مناطق محروم فعالیت دارد مشمول برخی معافیت های مالیاتی می شود که در این خصوص در حال رایزنی است. قطعا ذخیره هایی که برای این امر در صورت های مالی در نظر می گیرد آزاد خواهد شد. ذخیره ای که برای مالیات در نظر گرفته می شود رقم بالایی است و شرکت با توجه به مستندات و مشاوران مالیاتی که در اختیار دارد می تواند تخفیف قابل ملاحظه ای اخذ کند. همچنین مذاکرات بسیار خوبی با ایمیدرو در خصوص بدهی های گذشته و اختلافاتی که در خصوص پرداخت حق پروانه بوده انجام داده است و این اختلافات در حال حل شدن است و قطعا رقم قابل ملاحظه به شرکت باز گردانده خواهد شد.

آیا چادرملو بازهم افزایش سرمایه دارد؟

امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس 105درصد افزایش یافت و از 17هزار و 100میلیارد ریال فعلی به 35هزار میلیارد ریال رسید، این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه های در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می افتد، ابتدا از 17هزار و 100میلیارد ریال به 28هزار و 215میلیارد ریال در امسال و از محل آورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران و در مرحله دوم، از 28هزار و 215میلیارد ریال به 35هزار میلیارد ریال و حداکثر ظرف مدت 2 سال انجام خواهد شد. پس ازانجام فاز دوم افزایش سرمایه که برای تکمیل و اتمام پروژه ها خواهد بود و بزودی انجام می شود افزایش سرمایه دیگری در دستور کار نخواهد بود. نهایتا چادرملو از بابت افزایش سرمایه سودی در مجموعه انباشت نمی کند و تمام سود حاصل شده از سال 96 بین سهامداران تقسیم می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24