Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کمتر از یک ماه پیش بود که تغییرات مدیریتی در بزرگترین هلدینگ معدنی بورس سبب شد تا پس از ۵ سال این هلدینگ به همراه زیرمجموعه ها در آستانه تغییرات بنیادین قرار گیرد.

‏پروژه های معادن و فلزات سرعت گرفت/ گهر زمین برای ورود به فرابورس آماده شد

به همین بهانه مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی و مالی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفتگو با بورس24 از اهمیت تغییرات مدیریتی اخیر و تحولات پیش روی هلدینگ سخن گفته و خبرهای خوبی را درباره سنگ آهن گل گهر داده است.وی از افتتاح رسمی خط تولید گندله سازی گل گهر به حجم 5 میلیون تن در آینده ای نزدیک خبر داده است...

*شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پس از تغییرات مدیریتی ایجاد شده را چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر سه نفر از اعضای هیئت مدیره در شرکت تغییر کردند و با فضای جدید ایجاد شده در مجموعه و با ورود جناب آقای عصاری مدیر عامل و عضو هیئت مدیره به چند دلیل ظرف چند روز اخیر فضای شرکت در میان مدت بسیار تغییرخواهد کرد و در آینده ای نزیک شاهد عملیاتی شدن پروژه های نیمه تمام شرکت خواهیم بود. تیم جدید مدیریتی ایده ها وتفکرات خوبی دارند که این مهم قطعا منجر به رشد و تعالی شرکت خواهد شد.

آقای عصاری در مدت کوتاه ورود خود به مجموعه از بسیاری از طرح ها و پروژه ها بازدید کردند و با بررسی گزارشات شرکت ها دستور تسریع در انجام پروژه ها را صادر کردند.

ایشان تا کنون از پروژه های کک طبس و کنور بازدید کردند و در جریان جزییات طرح ها قرار گرفتند و دستورات لازم را در خصوص تکمیل هر چه سریع تر پروژه های با پیشرفت 70-80 درصد دادند. از طرفی از آنجا که ایشان با صنعت فولاد و معدن آشنایی خوبی دارند اهتمام جدی در خصوص تکمیل و بهره برداری از طرح ها دارند و در آینده نه چندان دور شاهد توسعه هر چه بیشتر مجموعه خواهیم بود.با توجه به دید توسعه ای آقای عصاری در مجموعه و کاهش ریسک تصمیم برای ورود به دو صنعت دیگر از جمله صنایع حمل و نقل ریلی را به شدت دنبال می کنیم و برنامه برای خروج 30 درصدی پرتفوی و ایجاد تنوع در پرتفوی شرکت محرز خواهد بود و مطالعات جدی در خصوص ورود قوی به صنایع جدید را داریم و تمایلی به ریسک کردن در این زمینه نخواهیم داشت.

*علت ورود شما به صنایع حمل و نقل ریلی چیست ؟

از آنجا که سهم 70 درصدی در حمل و نقل ریلی برای انتقال کالاها در بخش معدن و فلزات است، بنابراین ترجیح بر این است که سهامدار این بخش نیز باشیم. از سرمایه گذاری در معدن و فلزات ناراضی نیستیم و صرفا به جهت متنوع سازی پرتفو به صنایع دیگر ورود خواهیم کرد.

*برنامه ای برای عرضه گهر زمین در بورس دارید ؟

امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک گهر زمین را در فرابورس عرضه کنیم و برای این کار برنامه هم داریم، این شرکت در لیست شرکت هایی که به فرابورس خواهند آمد قرار دارد.

*پروژه های توسعه ای گهر زمین در چه مرحله ای قراردارد؟

اولویت مجموعه برای شرکت گهر زمین این است که این شرکت در زمینه صنعتی ورود نکند و صرفا گندله و کنسانتره تولید کند که طبق مطالعات انجام شده و امکان سنجی ها برنامه توسعه تولید تا 10 میلیون تن کنسانتره و گندله برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر فاز 1 تولید کنسانتره به حجم 4 میلیون تن راه اندازی شده است و در حال تکمیل فاز 1 تولید گندله برای مجموعه هستیم. فاز 1 تولید گندله تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته است. پروژه گندله سازی از طریق فاینانس تامین مالی خواهد شد و نقدینگی ای هم که از طریق خرید های گل گهر برای مجموعه تامین می شود نیز تاثیر بسیاری برای پیشبرد پروژه های گهر زمین دارد.فعلا تمرکز برای راه اندازی فاز یک پروژه گندله سازی است که احتمالا برای سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

*مشکلات پروانه بهره برداری گهر زمین در چه مرحله ای قراردارد؟

دولت حق بهره برداری از معدن را تا 20 سال به گهر زمین اعطا کرده اما متاسفانه حق پرداخت این پروانه بیش از چادرملو و گل گهر بود. با تعاملاتی که انجام شد توانستیم این حق پرداخت را تا سطح پرداختی چادرملو و گل گهر کاهش دهیم.

پروژه های گهر زمین در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید و این مجموعه تکمیل کننده گل گهر هم هست و تا حدی می تواند تامین مواد اولیه برای گل گهر داشته باشد.

*با توجه به حجم پروژه های گل گهر آیا مجموعه طرحی برای افتتاح در آینده نزدیک دارد؟

گل گهر با توجه به ماهیت و ساختاری که دارد و همچین حجم بالایی از ذخایر معدنی که در اختیار دارد. طرح های توسعه ای بسیاری را برای تکمیل زنجیره تولید در دست برنامه ریزی و اجرا دارد. از طرفی این مجموعه مکمل گهر زمین محسوب می شود و گهر زمین با توجه به اینکه بزرگترین معدن کشور را در اختیار دارد مواد اولیه گل گهر را تامین خواهد کرد.

در حال حاضر گل گهر پروژه تکمیل نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی را در دست اجرا دارد. فاز اول از این پروژه به ظرفیت 320 مگاوات در مدار قرار گرفته اما هنوز افتتاح رسمی نشده است. با تکمیل پروژه نیروگاه حرارتی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. نیروگاه 500 مگاواتی هم به بهره برداری خواهد رسید.

از دیگر طرح های گل گهر راه اندازی تولید 5 میلیون تن گندله است که به تولید آزمایشی دست یافته و به زودی افتتاح خواهد شد. از دیگر طرح های گل گهر خط 7 کنسانتره است که پس از بهره برداری 2 میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره اضافه خواهد کرد.

گل گهر در حال تکمیل زنجیره تولید خود، شامل واحد آهن اسفنجی به ظرفیت 3 میلیون تن خواهد بود. فاز اول این پروژه به ظرفیت 1.7 میلیون تن راه اندازی گردیده است و در انتظار افتتاح رسمی است.فاز دوم تولید کنسانتره گل گهر از طریق فاینانس تامین اعتبار شده است که در سال 96 افتتاح خواهد شد.

واحد تولید شمش با 3 میلیون تن ظرفیت با تکنولوژی هات شارژ برای سال های آتی به بهره برداری خواهد رسید. تکنولوژی هات شارژ در احداث این واحد قطعا هزینه های تولید را به شدت کاهش خواهد داد.گل گهر احداث واحد نورد سازی به حجم 3 میلیون تن را هم در دستور کار خواهد داشت که برای سال های آتی به بهره برداری می رسد. این مجموعه به دلیل حجم فعالیت های توسعه ای چند افزایش سرمایه دیگر در دستور کار خواهد داشت.

*از شرکت های زیر مجموعه گل گهر چه خبر؟

گل گهر زیر مجموعه هایی دارد که در حال حاضر شرکت کاوند نهان یک از آنهاست که به منظور فعالیت های برون مرزی تاسیس شده است. این شرکت در حال حاضر یک معدن مس فعال دارد ودر حال کار است . 45 درصد از شرکت کاوند نهان متعلق به گل گهر است.

*آیا تولیدات پروژه5 میلیون تنی گندله را در بودجه پیش بینی کردید؟

پروژه 5 میلیون تنی گندله در حال حاضر به بهره برداری آزمایشی رسیده است و با توجه به رشد قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر قطعا بیش از پیش بینی درآمد داشته و عایدی خوبی برای شرکت به همراه خواهد داشت. می توان در این خصوص امیدوار بود که با توجه به روندی که گل گهر در پیش گرفته تمام افرادی که در این سهم، سهامداری کردن ثمره سهامداری خود را خواهند دید و من به آینده این صنعت خوش بین هستم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24