Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ما تمام این دارایی ها را به نوعی خود گردان نموده ایم. یکی از دلایل کاهش هزینه ها این بوده که به طور مثال بیمارستان خود را خودگردان کرده ایم. در نتیجه قرار داد ٧٠٠ نیرو و سایر هزینه ها با خود بیمارستان در نظر گرفته شده است. این موضوع مشمول همه دارایی ها است. حتی از ویلاهای شمال هم اجاره دریافت می شود. ذوب آهن زمین های مختلفی در اصفهان، تهران، انزلی و... دارد...

سیاست کاهش هزینه ها جواب داد/ذوب از زیان فاصله می گیرد

بورس24 : علیرضا باغانی - سحر خوشحال

صحبت از ذوب آهن اصفهان است،کهنه کار صنعت فولاد که نه تنها یک برند ایرانی است بلکه در جهان به عنوان یکی از قطب های بزرگ فولادی شناخته می شود. در کمتر از یک سال پیش احمد صادقی که یک دوره در دهه 70 مدیرعامل این شرکت فولادی بود به ذوب آهن رفت تا احیا کننده این شرکت فولادی باشد، حالا در حدود کمتر از یک سال از حضورش در ذوب از رسیدن به سود عملیاتی در این شرکت 780 میلیارد تومانی خبر می دهد.گفت و گوی بورس24 با احمد صادقی درباره آخرین وضعیت تولید،فروش، صادرات،فروش دارایی های مازاد،سرانجام زمین مسکن مهر و ... را در ادامه بخوانید:

***

بورس24 : جامعه سهامداری و فعالان اقتصادی احساس می کنند از زمان حضور شما در ذوب آهن، حرکت هایی به ویژه در حوزه تولید و فروش ایجاد شده. از طرفی هم رشد قیمت های میلگرد مزید برعلت بوده است. شما چه ارزیابی از وضعیت کلی شرکت دارید؟

ذوب آهن شرایط نامطلوب نقدینگی دارد به طوری که تمام سرمایه در گردش آن منفی شده و نسبت های منفی شدن سرمایه در گردش ذوب آهن چنان رشد داشته که احتیاج به کمک بیرونی دارد. وضعیت به گونه ای است؛ که تولید کاهش یافته است. چرا که سرمایه در گردش مجموعه شدیدا افت داشته و نزدیک به 6هزار میلیارد تومان بدهی، برای ذوب آهن بدهی سنگینی است.

بورس24 : این 6 هزار میلیارد تومان بدهی همراه با زیان شرکت است؟

خیر فقط بدهی است. زیان 1200میلیارد تومان می باشد.

بورس24 : این زیان کاهش خواهد داشت؟

تلاش می کنیم، حداقل امسال زیان نداشته باشیم.

بورس24 : چرا ذوب آهن با مشکل کاهش نقدینگی مواجه شد؟

ذوب آهن طرح هایی را اجرا کرده که این طرح ها در آینده،  دچار مشکلاتی شدند .  اجرای طرح توازن برای طرح توسعه فولاد صبا بوده که با تصمیم مدیران شرکت ملی فولاد و ایمیدرو این  طرح  به فولاد مبارکه منتقل شد. ولی به این نکته توجه نشده است که  سرمایه گذاری سنگین در ذوب آهن به خاطر طرح صبا صورت گرفته است و نمی توان از ذوب آهن جدا نمود.

بورس24 : با این حساب طرح نیمه تمام ماند؟

بله. طرح نیمه تمام ماند و بازده اقتصادی برای ذوب آهن نداشت. حال این وام هایی که برای این پروژه ها گرفته شده به صورت جاری بوده و برای خود پروژه وامی دریافت نشده ، این هم کار اشتباهی بوده است. هر پروژه ای باید برای خود وام جدا داشته باشد. با توجه به این موضوع  ، وام طرح صبا روی EPS کل شرکت ذوب آهن  تاثیر گذاشت. جمعا مسائل و رکودی که بر کشور حاکم شده و فشار تحریم ها موجب کاهش نرخ ها شده و تقاضا کمتر از عرضه شده است.

بورس24 : برای خروج از این شرایط مدیریت جدید چه اقداماتی انجام داده است؟

ما تلاش کردیم این بهمنی که ایجاد شده و بزرگتر می شود را به نحوی متوقف نماییم. شرکت سالانه 720میلیارد تومان بهره بانکی دارد که قابل پرداخت نبوده و باید تبدیل به وام گردد. این درحالی است که بهره ها  سالانه رشد داشته و به وام شرکت افزوده می شود.به هر حال، خوشبختانه سال گذشته توانستیم تا حدودی جلوی ضخامت بهمن را گرفته و در سال جاری به صفر برسانیم.

بورس24 :این کار چگونه موثر واقع شد؟

اولین قدم  کاهش هزینه ها بود،البته گزینه هایی که از طریق آن کاهش هزینه داده ایم، زیاد بوده و شامل خرید های جزئی هم می باشد. که این کار موفقیت آمیز بوده و تنها کاری بوده که توانستیم درون ذوب آهن انجام دهیم تا قیمت تمام شده فروش را کاهش دهیم. سال گذشته بازار ذوب آهن از دست رفته بود و برند ذوب آهن نابود شد. تمهیداتی باعث شد که این بازار را دوباره به دست آوریم. بازار انحصاری شده بود و بیش از 90درصد فروش ذوب آهن به یک شخص داده می شد. این موضوع موجب کاهش قیمت محصول شد. شمش ذوب آهن به عده ای داده می شد که اجناس خود را به عنوان جنس ذوب آهن در بازار عرضه می کردند. با کیفیت ظاهری بهتر و در باطن هم همان شمش ذوب آهن ؛ در نتیجه خریدار هم بیشتر به سمت آن جذب می شد. ما با همین کنترل های عدم فروش شمش و شکستن انحصار ، تنظیم بازار و برخی تصمیمات با گروهی از تولید کنندگان فولاد وضعیت نرخ ها را کنترل کردیم.

بورس24 : علاوه بر کنترل نرخ های داخلی، نرخ های بین المللی هم بی تاثیر نبودند.

نرخ بین المللی هم بهبود داشت. سال گذشته  شمش فوب چین به 240 دلار رسیده بود و تا 400 دلار هم رشد داشت. ما از دو طریق؛ هم بالا رفتن نرخ ها و مدیریت فروش و تنظیم بازار و کاهش قیمت تمام شده  توانستیم این وضعیت را کنترل نماییم. این عوامل باعث شده که با توجه به قولی که به مسئولین داده شد در خرداد و تیر سرعت انباشت زیان به صفر برسد.

بورس24 :پس در 6 ماهه EPS بهتری خواهید داشت؟

امیدواریم زیان کاهش یابد و وضعیت مطلوب تر شود.

بورس24 :در حال حاضر تولید ذوب آهن مقرون به صرفه است؟

شرکت از محل عملیات سود دارد . اما از آنجایی که بهره بانکی داریم به نوعی EPS شرکت منفی می شود. اما با توجه به بودجه ای که در کدال است زیان کمی دیده شده است. امیدواریم با برنامه هایی این زیان محدود را نیز صفر نماییم. در کل امیدواریم تولید را به سمت کاهش قیمت تمام شده هدایت می کنیم.

بورس24 :مدیریت هزینه شرکت چگونه بوده است؟

اولویت را به طرح های اقتصادی داده ایم و طرح هایی که تولید را به روز می کنند و مصرف مواد را پایین می آورند. در نتیجه این امکان را برای ما فراهم می کنند که  بتوانیم براساس شاخص های بین المللی در مصرف انرژی قرار بگیریم. در حال حاضر از لحاظ مصرف انرژی کاهشی بوده ایم و تقریبا با استاندارد بین المللی مصرف انرژی شرکت برابری کرده است. سعی می کنیم بتوانیم توان رقابت با بازار های دنیا را داشته باشیم.

بورس24 :در خصوص آخرین وضعیت طرح های نزدیک به بهره برداری "ذوب" توضیح می دهید؟

"ذوب " پروژه های متعددی از زمان مدیریت گذشته داشته است که به دلایل مختلف متوقف شدند که از زمان حضور بنده تا کنون همگی راه اندازی شدند. همگی طرح های اقتصادی  خوبی هستند. به طور مثال طرح بال پهن به اتمام رسیده  و تست گرم انجام شده است و در مرحله بهره برداری است. تولید ریل هم در حال انجام است. منتهی قرار داد با راه آهن هنوز انجام نشده است ولی طی همین روز ها افتتاح رسمی طرح انجام می شود.

بورس24 : سایر طرح ها چطور؟

شرکت یک خط ریخته گری در دست دارد که 1.2 میلیون تن به ظرفیت ذوب آهن اضافه می کند. در فولاد سازی هم گلوگاه هایی وجود داشته که در حال رفع شدن است. خط گوگرد زدایی شرکت نیز در حال راه اندازی است. همچنین راه اندازی خط تولید سیم سازی که از گذشته بوده و در حال حاضر از سر گرفته شده است. همچنین شرکت  طرح های محیط زیستی در دست دارد که مربوط به آلودگی محیطی و آب بوده و  امیدواریم این پکیج هم در برنامه های آتی افتتاح شود. 

بورس24 : با توجه به کاهش هزینه تمام شده بحث تعطیلی کوره ها مطرح است؛ چقدر این موضوع صحت دارد؟

 پس از اجرای طرح توازن تولید محصول 700 هزار تنی چدن برای طرح صبا در نظر گرفته شد که با حذف طرح فولاد صبا این میزان از محصول بلا استفاده ماند. در نتیجه تصمیم بر این شد که ذوب آهن با دو کوره که یکی از این کوره ها نیز با فتیله پایین فعال است ، ادامه دهد.

با خاموش کردن کوره 2 هم به نظر هزینه ها بسیار کاهشی خواهد بود.با خاموش کردن کوره یک، هزینه ها به شدت کاهش یافت. اما اگر بخواهیم کوره شماره 2 را  نیز خاموش نماییم با یک کوره شماره 3 در صورت ایجاد مشکل ممکن است تولید تا 45 روز  به علت تعمیرات اساسی متوقف شود .

بورس24 :در گذشته شرکت پویش فروش های ذوب آهن را انجام می داد. در خصوص این شرکت بیشتر توضیح می دهید؟

همه فولادسازی های دنیا برای عرضه محصولات، یک شرکت بازرگانی برای فروش دارند. البته بنده موافق این شرکت های پویش نبودم. اما پویش بازرگان به دلیل اینکه از گذشته شکل گرفته بود و فعالیت داشت به سمت اصلاح رفته و تبدیل به بازوی ذوب آهن شد. ذوب آهن باید تعدادی فروش مویرگی و یا اینترنتی داشته باشد که معاونت فروش ذوب آهن توان این کار را نداشت و اساسا نمی تواند این کار را انجام دهد. حتی در بورس کالا هم باید واسطه ای وجود داشته باشد که بتواند این کار را انجام دهد. به طور مثال در نظام ذوب آهن نمی توانیم آهن را در انبار فروشنده ای در تبریز قرار دهیم تا در صورت فروش، نقدینگی وارد حساب های ذوب آهن شود؛ این کار عملی نیست. ولی شرکت پویش بازرگان می تواند این کار را انجام دهد و با خرده فروشی هدف ذوب آهن را برآورده نماید.

بورس24 :در کل هدف پویش چیست؟

این شرکت بازویی برای کنترل قیمت است که قیمت محصولات بیش از اندازه رشد یا نزول نداشته باشد. در گذشته بیشتر فروش توسط یک شخص از پوشش انجام می شد و 100 درصد کل محصول بود. در کل 40 درصد پویش در اختیار ذوب آهن بوده و مابقی در اختیار بازاری های فروش های عمده کشور است.

بورس24 : این روش از طریق بورس کالا امکان پذیر نیست؟

خود بورس کالا هم می تواند کار کنترل قیمت را انجام دهد. ولی به دلیل اینکه مسیر آن شامل همه چیز است این رسالت را حس نمی کنند. در نتیجه کنترل افت و خیزها توسط خود ما باید انجام شود.

بورس24 :در حال حاضر سیستم خرید و فروش به چه صورت است؟

بنده سیستم فروش را ساماندهی نموده و بخش فروش را وارد ذوب آهن کردم و درحال حاضر معاون فروش این کار را انجام می دهد. پویش بازرگان یکی از این خریداران و به نوعی خریدار عمده محسوب می شود.  در مواردی از معاون فروش امتیازاتی خواسته شده که به دلیل نوع خرید  این شرکت ها (خرید نقدی و دریافت  سلف) ملاحظاتی اعمال شود که شخصا مخالفت کردم. در این گونه موارد شرکت پویش می تواند نقش کارگزار داشته باشد. به نوعی پویش و سایر خریداران در بورس خرید و فروش نمایند. باید ماهیت پویش به عنوان خریدار حفظ شود. ما امتیاز خاصی را نه داده ایم نه اجازه داده می شود.

بورس24 : داستان زمین مسکن مهر و دادگاه آن به کجا رسید؟

ذوب آهن به دیوان عدالت اداری شکایت نمود و رای به نفع ذوب آهن گرفته و ابطال شد. ولی قابل تجدید نظر بوده و با درخواست تجدید نظر دولت، قابل بررسی است.

  بورس24 :در کل هدف اصلی دولت در مورد زمین مذکور چه بوده است؟

این زمین مشکلات فراوانی دارد. حتی ما به شورای تامین استان هم نامه ارسال کرده ایم. زمین در اختیار ذوب آهن نیست اما درخت های "ذوب" آنجا است که ما سالیانه چندین ده میلیارد تومان هزینه بابت نگهداری درخت ها می دهیم. استانداری نیابت نگهداری از این درخت ها را به ما داده است و ما نیز برای جلوگیری از تصرف و حفظ درخت ها فعال هستیم. همچنین از این 25 هزار هکتار فقط 300 هکتار قابل استفاده و  ولی مابقی بیابان است.

بورس24 :برنامه خاصی برای این 25 هزار هکتار دارید؟

از این 25 هزار هکتار بخشی واگذار شده و بخشی قابل فروش است که باید به تدریج با توجه به وضعیت مسکن به فروش رساند. مابقی هم فضای سبز خواهد بود که هزینه نگهداری فضای سبز سالانه 5 میلیارد تومان است.

بورس24 :برای این 18 هزار پرسنل هم برنامه ریزی شده؟

بله. معاونتی به عنوان معاونت ساخت تشکیل شده است. همچنین از گذشته توسط روس ها امکاناتی در ذوب آهن وجود داشت که این امکانات را در اختیار ذوب آهن قرار داده ایم تا نیروهای مازاد را وارد این حوزه نماییم. این معاونت چه داخل و بیرون ذوب آهن پیمانکاری می کنند.

بورس24 :دارایی هایی در انزلی و سایر مناطق کشور دارید، چه برنامه ای برای آن دیده شده است؟

ما تمام این دارایی ها را به نوعی خود گردان نموده ایم. یکی از دلایل کاهش هزینه ها این بوده که به طور مثال بیمارستان خود را خودگردان کرده ایم. در نتیجه قرار داد 700 نیرو و سایر هزینه ها با خود بیمارستان  در نظر گرفته شده است. این موضوع مشمول همه دارایی ها است. حتی از ویلاهای شمال هم اجاره دریافت می شود. ذوب آهن زمین های مختلفی در اصفهان، تهران، انزلی و... دارد.

بورس24 :تبصره خاصی برای حذف جریمه های بانکی ذوب آهن وجود ندارد؟ در این خصوص اقدامی شده؟

در کل جریمه و بهره بانکی ذوب آهن روزانه 2 میلیارد تومان است که باز هم زیاد است. شرکت سالیانه 720 میلیارد تومان بهره بانکی پرداخت می نماید. البته نامه نگاری هم شده که امیدواریم بتوانیم با تبصره هایی با سود کمتری سودهای معوق خود را پرداخت نماییم.

بورس24 :درخصوص مشتری خارجی "ذوب" و فروش آن هم صحبتی می کنید؟

در خصوص موضوع فروش ذوب آهن مجمع باید تصمیم گیری کند. ما به عنوان سرمایه گذاری و اصلاح اقتصادی و فیزیکی ذوب آهن شریک خارجی می آوریم تا راندمان کار افزایش یابد و درصورت سود آوری هم  شریک به میزان درصد خود از عایدی آن بهره مند می شود. ما درحال حاضر به دنبال joint venture و مشارکت خارجی هستیم و مذاکراتی هم با شرکت های هندی و اتریشی - ژاپنی انجام شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24