Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا سه ریسکی هستند که سبب احتیاط سرمایه گذاران شده اند و از رونق بازارهای مالی کاسته اند.

سه ریسک بزرگ رونق بازارها را تهدید می کند

انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور و جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا سه ریسکی هستند که سبب احتیاط سرمایه گذاران شده اند و از رونق بازارهای مالی کاسته اند. البته تاثیر این سه ریسک بر برخی بازارها مثبت است. اوایل ماه آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود و با توجه به وعده هایی که دو نامزد انتخابات داده اند پیش بینی می شود تحولاتی در رویه های اقتصادی و تجاری آمریکا پدید آید. این به معنای ابهام و ریسک گریزی سرمایه گذاران است. از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در صورت مهیا بودن شرایط، در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. این عاملی برای رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت مواد خام است که احتیاط سرمایه گذاران را سبب خواهد شد. و در نهایت، آغاز فرایند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در اوایل سال آینده میلادی، نگرانی هایی در باره تاثیر این جدایی بر اقتصاد اروپا و جهان پدید آورده است. هفته گذشته نخستین مناظره دو نامزد انتخابات برگزار شد و دومین مناظره روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. نتیجه انتخابات به دلیل تاثیری که بر اقتصادهای نوظهور، بازارهای مالی و مواد خام و ارز دارد مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

قیمت نفت برنت به بالای 50 دلار رسید

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 50.7 دلار و 48.6 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت رشد کرد و این رشد به رغم افزایش ارزش دلار در برابر یورو رخ داد. کارشناسان معتقدند احتمال کاهش عرضه نفت از سوی اوپک در نشست ماه آینده این سازمان به افزایش قیمت ها کمک کرده است. برخی نهادهای تحلیلگر هفته گذشته اعلام کردند افزایش عرضه نفت از سوی برخی کشورها از جمله عراق و نیجریه سبب می شود کاهش عرضه نفت اوپک جبران شود و قیمت ها افزایش نیابد. به نظر می رسد رشد اخیر قیمت نفت جنبه هیجانی داشته باشد. بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است و پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند در نتیجه دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. اما برخی تحلیلگران می گویند اقدام مهم اوپک یعنی توافق بر سر کاستن از تولید اهمیت بالایی دارد حتی اگر عرضه نفت کاهش نیابد یا تثبیت شود. تصمیم اوپک نشان می دهد این سازمان دیگر نمی خواهد منفعل باشد و احتمال دارد در آینده برای تاثیرگذاری بر بازار اقدامات بیشتری انجام دهد. در هر حال سرمایه گذاران در بازار نفت باید به این نکته توجه داشته باشند که هر گونه افزایش در قیمت نفت بر تولید این ماده خام در میادین پرهزینه خواهد افزود. در ماه های اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا پیوسته افزایش یافته و یک عامل آن رشد قیمت نفت است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

طلا تحت فشار قرار گرفته است

امروز قیمت طلا با اندکی کاهش به 1311 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته نوسان قیمت طلا بسیار اندک بود و در نهایت به دلیل رشد ارزش دلار، قیمت فلز زرد یک دلار کاهش یافت. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز نوسان اندک داشت و در نهایت کاهش یافت. خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب می شود از جذابیت طلا کاسته شود. تحلیلگران خوشبین به افق بازار طلا می گویند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به دلیل ریسک بالایی که برای اقتصاد این کشور و جهان دارد سبب رشد قیمت فلز زرد خواهد شد. التبه باید دید کدامیک از دو نامزد انتخابات پیروز خواهد شد. اگر هیلاری کلینتون رییس جمهور بعدی آمریکا شود ریسک کمتری وجود دارد زیرا بخش بزرگی از سیاست های اقتصادی او با آنچه در دوران باراک اوباما وجود داشته یکسان خواهد بود. طی هفته های آینده تمرکر سرمایه گذاران در بازار طلا به انتخابات و اخبار مرتبط با آن معطوف خواهد شد. در نهایت، برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا یک عامل فشار بر قیمت طلاست. با توجه به مثبت بودن داده های اقتصادی از آمریکا، احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه پایانی سال جاری میلادی یعنی دو ماه دیگر زیاد است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتیاط!

آسیا. امروز سه شنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای این قاره رشد کردند و رشد قیمت نفت یک عامل این افزایش بود. از سوی دیگر برخی تحلیلگران می گویند قیمت سهام در بازارهای بزرگ آسیایی برای مدتی رشد قابل ملاحظه ای نداشته و اکنون طبیعی است که اصلاحی در آنها مشاهده شود. البته نباید تصور کرد این رونق ادامه خواهد یافت. ریسک هایی وجود دارند که تا رفع نشوند سرمایه گذاران حضور تمام عیار در بازار نخواهند داشت. بویژه در سه ماهه کنونی بر شدت ابهام ها در باره آینده افزوده شده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برحی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. مانند بازارهای آسیایی، در اروپا نیز رشد قیمت نفت به افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران کمک کرد. البته خبرهای مثبت از بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اقتصادهای عضو آن نیز در رشد شاخص های مالی موثر بود. روز گذشته خانم ترزا می، نخست وزیر انگلستان اعلام کرد از اوایل سال آینده میلادی فرایند خروج این کشور از اتحادیه اروپا آغاز می شود. سخنان او سبب شد بار دیگر سرمایه گذاران در باره تاثیر این خروج بر اقتصاد اروپا نگران شوند. بدین ترتیب انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، برنامه افزایش نرخ های بهره در این کشور و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سه ریسک بزرگ برای بازارهای مالی هستند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند در حالی که قیمت نفت افزایش پیدا کرده بوده و قاعدتا باید بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده می شد. واقعیت این است که با نزدیک شدن به دو رویداد بزرگ یعنی انتخابات ریاست جمهوری در ماه آینده میلادی و افزایش نرخ های بهره در ماه دسامبر، سرمایه گذاران نگران تر می شوند و با احتیاط بیشتری رفتار می کنند. روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در بورس انگلستان در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها اصلاح می شوند

امروز سه شنبه قیمت تمامی فلزات پایه اندکی کاهش یافته است. روز گذشته قیمت روی و آلومینیوم رشد کرد و قیمت دیگر فلزات پایه کاهش یافت. قیمت روی در مرز 2400 دلار در هر تن قرار گرفته و برخی تحلیلگران با اشاره به تعطیل شدن معادن بزرگ روی و تداوم کسری عرضه پیش بینی کرده اند بازار این فلز امیدبخش خواهد بود. نوسان قیمت فلزات پایه روز گذشته زیاد نبود. برای مثال قیمت مس با 0.9 درصد کاهش به محدوده 4850 دلار در هر تن رسید. البته قیمت نیکل با 2.5 درصد کاهش به 10450 دلار رسید. در سه هفته اخیر قیمت فلزات پایه در مجموع رشد کرده و یک عامل آن کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند پایان سال جاری میلادی، قیمت ها در همین سطوح یا پایین تر قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که بازار فلزات پایه امسال عملکردی مثبت دارد. میزان عرضه و تقاضا، وضعیت اقتصادی چین و تغییرات ارزش دلار مهمترین عوامل موثر بر قیمت فلزات پایه هستند. اگر اقتصاد چین به ثبات برسد و ارزش دلار رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد شاهد رونق نسبی بازار فلزات پایه خواهیم بود البته هر گونه رشد قیمت ها اندک خواهد بود. این هفته بازارهای چین تعطیل هستند و انتظار می رود تغییرات قیمت فلزات پایه اندک باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار همچنان در مسیر رشد

امروز ارزش دلار در برابر یورو رشد کرده اما میزان آن زیاد نیست. روز گذشته خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شد ارزش دلار در برابر یورو رشد کند. اما ارزش پوند انگلستان کاهش یافت زیرا برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا اعلام شد. طبق برنامه اعلام شده قرار است اوایل سال آینده میلادی روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا آغاز شود و پیش بینی شده این روند دو سال طول خواهد کشید. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعاتی برای اقتصاد این کشور و اتحادیه اروپا خواهد داشت و به همین دلیل ارزش پوند تحت فشار قرار گرفته است. روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو نشان داد اوضاع در بخش تولید کارخانه ای این اقتصادها در ماه گذشته میلادی خوب بوده است. همچنین در انگلستان شاخص این فعالیت ها افزایش یافته و به 55.4 رسیده است. خبرهای مثبت اخیر از انگلستان از شدت نگرانی سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد این کشور کاسته اما هنوز هم ابهام هایی در باره آینده وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24