Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

من می خواهم همین جا از مردم دعوت کنم که اگر پولی برای سرمایه گذاری دارند به بورس وارد شوند چون اگر شرکت های تجاری و اقتصادی داخلی رونق بگیرند اقتصاد ما نیز فعال تر و قابل اعتماد تر خواهد شد...

شطرنج احسان قائم مقامی در بورس/دوست دارم وارد بازار سرمایه شوم

بورس24 : اولین استاد بزرگ شطرنج ایران در سال ۲۰۰۱ میلادی به این مقام دست یافته است.احسان قائم مقامی که با کسب تحصیلات عالیه درسن 24 سالگی است آینده درخشانی در این رشته ورزشی خواهد داشت.وی در یک دوره بازی مقابل آناتولی کارپوف از قهرمانان اسطوره‌ای جهان که در تهران در بهمن ماه 1387 برگزار شد توانست رقیب خود را شکست دهد که این موضوع در آن سال ها بازتاب بسیار زیادی در جهان داشت.تحریریه بورس24 با این قهرمان و استاد بزرگ کشورمان گفت و گوی متفاوتی در خصوص آشنایی وسرمایه گذاری ورزشکاران در حوزه های اقتصادی و فعالیت های تجاری داشته است که در زیر می خوانید:

*به نظر شما اقتصاد و شطرنج چه وجه اشتراک هایی دارند؟

این ورزش شباهت های زیادی با اقتصاد دارد.درهردو تحلیل و محاسبه وجود دارد و باید رفتار ها پیش بینی شود.هر دو هم خیلی جدی هستند همان طور که یک شطرنج باز باید درکمترین زمان ممکن یه تصمیم خوب بگیرد یه مدیر اقتصادی نیز باید نسبت به بعضی اتفاقات حول حوش اقتصاد و کسب و کار و فعالیت های تجاری بهترین تصمیم را بگیرد. پس محاسبات و داشتن اعتماد به نفس بین مدیران اقتصادی و شطرنج بازان مشترک است. یک مدیراقتصادی و یا یک تاجرخوب باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد. در شطرنج هم همین طور است و یک شطرنج باز اگر محاسبه نکند و یا اعتماد به نفس نداشته باشد خیلی سریع بازنده می شود.از سوی دیگر و مهمتر این که اقتصاد هم مثل شطرنج بسیار استراتژیک است. من به مدیران اقتصادی کشور توصیه می کنم برای بهبود تصمیم گیری ها و بالا بردن راندمان کارشان حتما به ورزش شطرنج بپردازند تا قدرت محاسبه و تصمیم گیری های مثبت آنان را بالا ببرد. جمله معروفی هست از پروفسور انیشتین که گفته وقتی در اتاق کارم هستم و تحقیق نمی کنم حتما با کسی شطرنج بازی می کنم و یا حرکات را تحلیل می کنم.پس این بازی ارتباط مستقیم با فعالیت های اقتصادی دارد و ذهن مدیران را فعال و پویا می کند.

*ورزشکاران بیشتر در چه حوزه های اقتصادی سرمایه گذاری می کنند؟

البته که این موضوع برای هر شخص بسته به علاقه و تفکرش متفاوت است.ولی متاسفانه در کشور ما معمولا افراد فعالیت های آگاهی محور نمی کنند.بیشتر افراد با اطلاعات جسته و گریخته در بعضی جاها سرمایه گذاری می کنند و اغلب هم بخاطر همین موضوع ضرر و زیان های کلانی می دهند.من فکر می کنم افراد خوش فکر حالا چه ورزشکار و چه هنرمند و... اول به حوزه ایی که قرار است ورود و سرمایه گذاری کنند نگاه اجمالی کنند و بعد از تحقیقاتی اگر مناسب روحیه و شرایط آنها بود و توانستند از عهده آن بر بیایند ورود کنند.پس سرمایه گذاری باید خیلی اصولی و موجه باشد.فکر می کنم با این شرایط بیشتر ورزشکاران مایل باشند در حوزه های خدماتی ورود و سرمایه گذاری کنند.

*شما چطور ؟ فعالیت اقتصادی خاصی دارید ؟

من هنوز خیلی وارد موضوع سرمایه گذاری ها نشده ام چون در سال های اخیرگرفتاری های زیادی داشتم و شطرنج بیشتر وقت من را گرفته است.ولی معمولا تحلیل می کنم و زود قضاوت نمی کنم و مهمتر این که هر زمان بخواهم در جایی سرمایه گذاری کنم ضریب ریسک و موفقیت در آنجا را در نظر می گیرم.

*پس به نظر آدم محتاطی هستید...

خب بله و محتاط بودن صفت بدی هم نیست.این یک اصل علمی است که افرادی که کار محاسباتی انجام می دهند درصد موفقیت آن ها بیشتر است.پس مخصوصا برای ورود و سرمایه گذاری در یک حرفه باید محتاط بود و قبل از این کار باید شرایط ریسک در آن جایی که سرمایه گذاری می کنید را بدانید.

*شما با بورس چقدر آشنایی دارید و آیا هیچ وقت به فکر فعالیت دراین حوزه نبودید ؟

من کلا در زندگی سرمایه گذاری های محدودی داشتم.علتش هم البته متفاوت و متعدد است.با بورس آشنایی مختصر و معمولی دارم. نمی دانم چرا ولی به عقیده من به غیر از عده ای خاص بقیه مردم علاقه ایی به ورود به این مسائل را ندارند. البته با توجه به این که سرمایه گذاری شفافی است کار کردن در بورس باید مناسب باشد.افرادی هستند که با مطالعه زیاد و استفاده از مشاوران اقتصادی در بورس سرمایه گذاری کردند و سود و درآمد های خوبی هم داشتند. ولی همانطور که قبلا هم اشاره کردم بعد آگاهی محوری بسیار مهم است و من متاسفانه مطالعه مناسبی در خصوص بورس نداشتم. در کل دنیا بورس به عنوان جدی ترین و مهمترین فعالیت اقتصادی به شمار می رود.مسلما آن ها اقتصاد با ثبات تری نسبت به ما دارند و مردم با آرامش بیشتری در بورس سرمایه گذاری می کنند. اما متاسفانه در کشور ما اقتصاد پایدار و با ثباتی وجود ندارد و مشکلات اقتصادی نیز ذهنیت مردم را نسبت به این جور سرمایه گذاری های خراب کرده است.البته به نظرم دولت اگر حوزه سرمایه گذاری بورس برایش مهم است باید آموزش های اجمالی و البته با هزینه های پایین به مردم بدهد تا سرمایه گذاری ها هدفمند شود و البته نباید عدم موفقیت در چند دوره را دلیل شکست در دوره های دیگر دانست. من می خواهم همین جا از مردم دعوت کنم که اگر پولی برای سرمایه گذاری دارند به بورس وارد شوند چون اگر شرکت های تجاری و اقتصادی داخلی رونق بگیرند اقتصاد ما نیز فعال تر و قابل اعتماد تر خواهد شد.البته فراموش نکنند که با آگاهی و استفاده از نظر مشاوران متخصص ورود کنند.این که ما عدم ثبات اقتصادی داریم برای همه مردم مشکل زا شده است و عدم اعتماد نسبی را در جامعه ایجاد کرده است.حتی خود من هم تمایل دارم وارد این بازار شوم.

*شرایط حضور افراد مشهور مثل ورزشکاران و هنرمندان در تبلیغات را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم اگر این افراد از راه درست وارد شوند هیچ مشکلی نداشته باشد.خب این هم یک کمک و سود دو طرفه است.از سویی تولید کننده به فروش بیشتر خود می رسد و از سوی دیگر نیز آن شخص (ورزشکار یا هنرمند) به سود اقتصادی می رسد.ولی به شرطی که استفاده ابزاری نباشد.خیلی مهم است اگر یک شخصی محبوبیت و وجهه ایی در اجتماع دارد مراقبت کند که به این وجهه خدشه ایی وارد نشود.چون جامعه به آدم های قهرمان خود اعتماد دارد و با خرید اجناس و کالای ایرانی با تولید و رونق اقتصادی کمک می کند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24