Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رشد قیمت دلار منجر به افزایش بهای تمام شده محصولات با مواد اولیه وارداتی می گردد و شرکت ها به منظور حفظ سودآوری اقدام به افزایش نرخ فروش می نمایند که این امر می تواند منجر به ایجاد تورم گردد..

دلار ۴۵٠٠ تومانی چقدر نزدیک است؟/تحلیل یک کارشناس ارشد از اوضاع بورس ،دلار و نفت

بورس24 : با رشد نرخ نفت و همچنین ارز بازار سهام در فاز جدیدی قرار گرفته است.عده ای از رشد بازار در پی احتمال تداوم رشد این دو متغیر مهم خبر می دهند و گروه هایی دیگر بالای چندانی را برای دلار و نفت متصور نیستند.علی اصغر صالحی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معین ملت در گفت و گو با بورس24 به بررسی آخرین وضعیت بورس ،دلار ،نفت و بودجه 96 پرداخته است...

در خصوص تاثیر رشد قیمت دلار بر صنایع و بورس چه نظری دارید...؟

افزایش سودآوری برخی صنایع و شرکت‌ها و کاهش سودآوری برخی دیگر از صنایع و شرکت‌های بورسی می‌شود. شرکت هایی که دارای تراز ارزی مثبت هستند ( یعنی میزان منابع ارزی از مصارف ارزی بیشتر است) در اثر افزایش نرخ دلار از سودآوری بالاتری بهره مند خواهند شد. اما شرکت هایی که دارای تراز ارزی منفی هستند افزایش نرخ ارز موجب کاهش سودآوری خواهد بود. از جمله صنایع منتفع از این امر می توان به صنعت محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات اساسی اشاره نمود. از جمله صنایع که از این امر متضرر می شوند می توان به صنعت خودرو و ساخت قطعات، محصولات دارویی (درصورت افزایش نرخ و حفظ حاشیه سود منجر به افزایش سودآوری می شود) و ... اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که افزایش نرخ ارز بطور کلی موجب افزایش تورم و در نتیجه افزایش قیمت های فروش محصولات خواهد شد.

قیمت ارز در بودجه ٣٣٠٠ در نظر گرفته شده است، به نظر شما قیمت بازار آزاد به چه قیمتی خواهد رسید؟

پیش از ارائه بودجه سال 96 به مجلس بنا بر تک نرخی شدن ارز تا پایان سال 1395 بود، اما طی مصوبه ای تک نرخی شدن ارز به نیمه دوم سال 1396 موکول شد. در اواسط آذر ماه شاهد افزایش نرخ ارز بازار آزاد تا 39000 ریال بودیم. با توجه به پیش بینی ها مبنی بر تک نرخی شدن ارز، تقویت شاخص دلار نسبت به سایر ارزها سناریو های مختلفی محتمل می باشد:

1.افزایش قیمت دلار تا سطح 40000 ریال تا پایان سال 95 و افزایش نرخ حداقلی همراه با تورم و اخبار حاکی از تک نرخی شدن ارز و رسیدن به نرخ 45000 ریال برای سال 96 دور از ذهن نمی باشد.

2.طبق مصاحبه آقای سیف جهش ناگهانی نرخ ارز در هفته های اخیر ناپایدار بوده و تلاش بانک مرکزی بر مهار این نوسانات خواهد بود.

بودجه عمرانی در سال ٩٦ رشد خواهد داشت این امر چه تاثیر بر صنایع خواهد. داشت ازجمله فولاد و سیمان؟

سناریو اول: با افزایش 3 هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی کشور در سال 96 نسبت به سال 95 و همچنین احتمال بهبود تحقق واقعی بودجه نسبت به سال گذشته؛ پیش بینی می شود تقاضا برای محصولات سیمانی و محصولات فلزی نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

سناریو دوم: ممکن است دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی با درصد پیشرفت بالا از بودجه عمرانی بهره گیرد که این امر تقاضای زیادی در بخش کالاهایی نظیر سیمان و فلزات ایجاد نکند.

بازارهای کومودیتی در چه مسیری حرکت خواهند کرد و به چه قیمت هایی خواهند رسید؟

طی هفته گذشته شاهد توافق اوپک بر سر کاهش میزان تولید نفت بودیم که موجب رشد قیمت نفت گردید. بانک جهانی در گزارش ماه جولای خود پیش بینی نموده است که سال 2025 قیمت نفت بطور میانگین بر حسب ارزش اسمی دلار تا 82.6 دلار و بر حسب ارزش دلار بر اساس سال پایه 2010 به 66.3 دلار خواهد رسید. افزایش قیمت نفت ممکن است زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری مجدد در نفت شیل آماده سازد که این امر می تواند موجب افزایش عرضه نفت و در نتیجه کاهش قیمت نفت و از بین رفتن تاثیر توافق اوپک گردد.

طی ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت فلزات اساسی بودیم که از عمده عوامل آن می توان به افزایش نرخ ذغال سنگ، رشد بیشتر تقاضا نسبت به عرضه برای برخی از فلزات همانند روی، افزایش خوشبینی ها مبنی بر بروی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها و همچنین افزایش تقاضا برای برخی فلزات مانند مس برای بکار بردن در خودروهای هیبریدی؛ اشاره نمود. از میان عوامل ذکر شده افزایش نرخ ذغال سنگ با اعمال برخی سیاست های تولیدی در چین به راحتی قابل تغییر می باشد. همچنین رشد عرضه نسبت به تقاضا با توجه به افزایش احتمالی عرضه جهانی قابل بررسی می باشد. طبق برخی پیش بینی های انجام شده کسری عرضه در فلز روی در نیمه دوم سال 2017 برطرف خواهد شد و این امر باعث کاهش قیمت فلز روی و بازگشت آن به زیر 2500 دلار خواهیم بود.

بسته شدن حجم بالایی از نمادها تا چه میزان به کاهش استقبال از بازار اثر گذار خواهد بود؟

طی ماه های اخیر شاهد بسته شدن طولانی مدت و پی در پی نماد شرکت ها و گاها شرکت های موجود در یک صنعت بصورت دسته جمعی هستیم. از عوامل اقبال سرمایه گذاران به بازار بورس قابلیت معامله سریع و نقد شوندگی سهام شرکت ها می باشد. حال افزایش ریسک بسته شدن نمادها موجب افزایش ریسک نقدشوندگی و در نتیجه کاهش تمایل مردم برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها خواهد بود.

سرمایه گذاران بر اساس تحلیل های انجام شده و بررسی فاکتورهای موجود در هر صنعت و شرکت اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند حال در صورت بررسی شرایط و اقدام به خرید؛ در صورت بسته شدن طولانی مدت نماد و تغییر فاکتورهای اولیه در نظر گرفته شده در تحلیل؛ کارشناسی های انجام شده کاملا بی ارزش خواهد شد و سرمایه گذار خود را در موقعیتی کاملا نا خواسته خواهد دید.

اما از طرفی بسته بودن طولانی مدت نمادها می تواند عاملی در جهت کنترل و افزایش دقت شرکت ها در ارائه اطلاعات به سازمان های مربوطه گردد.

بازار سهام تا پایان دولت فعلی در چه مسیری حرکت خواهد کرد؟

دولت یازدهم از زمان آغاز کار تا به کنون سیاست های ثابتی را مد نظر قرار داده و تغییر چندانی در آنها ایجاد نکرده است که از مهمترین آنها می توان به کاهش نرخ تورم به زیر 10 درصد و بهبود روابط بین المللی عنوان نمود. حال با توجه به شرایط پیش آمده ( از جمله روی کار آمدن آقای ترامپ، افزایش ریسک سیاسی، افزایش نرخ بهره بین بانکی، افزایش نقدینگی و خطر افزایش مجدد نرخ تورم) باید نظاره گر بود که آیا دستاوردهای دولت با توجه به شرایط پیش آمده پابرجا خواهد ماند یا خیر. در صورت برهم خوردن برجام با توجه به سیاست های رییس جمهور جدید آمریکا نه تنها بازار سرمایه بلکه اقتصاد ما نیز با شوک مواجه خواهد شد.

وضعیت کلی بازار را چطور ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر بازار تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. از مهمترین این عوامل می توان به نوسانات قیمت های جهانی، توافق بر سر کاهش تولید نفت و در نهایت سیاست های نامعلوم رییس جمهور جدید آمریکا در قبال برجام و همچنین تمدید تحریم های 10 سال اشاره نمود. بنظر می رسد تا تعیین تکلیف این عوامل به علت افزایش ریسک سیستماتیک (از جمله ریسک سیاسی) ممکن است شاهد افزایش حجم معاملات و رشد قابل توجه شاخص نباشیم.

رشد قیمت دلار در بودجه تا چه حد تبعات تورمی خواهد داشت و چرا پس از سه سال دولت سیاست مهار تورم را تا حد زیادی نادیده گرفته است؟

چند عامل در تعیین نرخ دلار موثر می باشند:

1.اختلاف نرخ تورم داخلی و نرخ تورم آمریکا 2. عرضه و تقاضا برای دلار 3. افزایش شاخص دلار

در صورت اجرایی شدن تک نرخی شدن ارز ممکن است میزان تقاضا برای دلار در بازار آزاد منجر به فشار بر افزایش نرخ دلار گردد و نیاز مبرم به حمایت بانک مرکزی وجود داشته باشد.

رشد قیمت دلار منجر به افزایش بهای تمام شده محصولات با مواد اولیه وارداتی می گردد و شرکت ها به منظور حفظ سودآوری اقدام به افزایش نرخ فروش می نمایند که این امر می تواند منجر به ایجاد تورم گردد.

اما در صورت عدم افزایش نرخ اسمی ارز و اختلاف بیشتر آن با نرخ واقعی ارز، می تواند عامل تبعاتی همچون عدم دستیابی به سیاست تک نرخی، ایجاد رانت و احتمال بیماری هلندی گردد (با توجه به عدم افزایش نرخ دلار و مقرون به صرفه بودن واردات و کنترل قیمت کالای قابل تجارت در مقابل کالای غیر قابل تجارت). در نهایت به منظور دستیابی به سیاست تک نرخی شدن ارز و جلوگیری از تبعات کنترل بیش از اندازه ارز ممکن است دولت ناچار به افزایش نرخ ارز مبادله ای به منظور جلوگیری از افزایش نرخ تورم، سیاست های تشویقی همچون تشویق شرکت ها به منظور حفظ حاشیه سود از محل بهبود کارایی و بازده به مقیاس باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24