Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بهزاد گلکار که مجموعه هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا را ٨ سال پیش با هدف انسجام بخشیدن به فعالیت های بورسی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی راه اندازی کرده بود،از سمت خود استعفا کرد/ارزیابی او از کارنامه حضورش در بنیاد را در این گفت و گو بخوانید...

خداحافظی بهزاد گلکار از بنیاد مستضعفان پس از ٢٠ سال/ تغییرات مدیریتی در هلدینگ سینا

بورس24 :در حالی فعالیت های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ابرسازمان های اقتصادی بزرگ کشور در بورس با راه اندازی هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا نظم و انسجام خوبی به خود گرفته بود،مدیریت این هلدینگ پس از 8 سال تغییر کرد و بهزاد گلکار بنیانگذار این هلدینگ پس از 8 سال از این مجموعه و البته بعد از 20 سال حضور در بنیاد مستضعفان با این نهاد اقتصادی خداحافظی کرد.

بنیاد مستضعفان در بورس دارایی های زیادی دارد از بانک سینا گرفته تا قندی ها و تایرساز قدیمی مثل ایران تایر و البته برند مشهوری چون بهنوش.

بهزاد کلگار در گفت و گو با بورس24 ضمن تائید خداحافظی از مجموعه بنیاد،آخرین وضعیت بازوی اجرایی بنیاد مستضعفان در بورس را روایت کرده است و این که ساختارهای هلدینگ سینا چگونه بنیانگذاری شد تا فعالیت های این نهاد اقتصادی بزرگ در بازار سهام با انسجام و تمرکز بیشتری دنبال شود.

این خبره بازار سرمایه در بخشی دیگری از اظهاراتش دلار 4300 تومانی را تا پایان سال پیش بینی کرده است.

***

آیا از مجموعه هلدینگ سینا و بنیاد خداحافظی کرده اید؟

بله

دلیل رفتنتان از بنیاد چیست؟

استعفای بنده بحث عدم رضایت نبوده، بلکه طبق برداشت شخصی خود،‌بعداز20سال حضور در بنیاد و حدود 9سال مدیر عامل بودن در هلدینگ مالی سرمایه گذاری سینا ، تغییر وتحول فضا و محیط کاری هم برای خود بنده موثر بوده و تصور می کردم روح جدیدی که وارد هلدینگ می شود می تواند به توسعه های آینده هلدینگ کمک نماید و هلدینگ را به سمت پیشرفت و توسعه بیشتر هدایت نماید.در حال حاضر هم مجموعه دارای سرپرست است.

از سابقه خود درهلدینگ سینا بیشتر بگویید.

من از سال 87 مدیر عامل هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا شده ام و با مصوبه ی هیئت امنای بنیاد مستضعفان، این هلدینگ راه اندازی شده است. فعالیت های کارگزاری اوراق و کالا، بیمه، لیزینگ ، تجارت الکترونیک ،مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و بانک از جمله فعالیت هایی بود که در ابتدای شکل گیری به هلدینگ مالی سینا افزوده شد.

از زمان حضورتان هلدینگ چقدر تغییر داشته است؟

سرمایه هلدینگ در ابتدا حدود 10میلیارد تومان بود که هم اکنون سرمایه شرکت به 150میلیارد تومان رسیده است. همچنین در ابتدا درآمد هلدینگ حدود 10میلیارد تومان بود که هم اکنون درآمد تلفیقی هلدینگ به حدود 180میلیارد تومان رسیده است. همچنین سود سال 94 شرکت با 54درصد افزایش نسبت به سال 94 به حدود 53میلیارد تومان رسیده است.

لطفا از برنامه و طرح های این هلدینگ توضیح دهید.

از برنامه های توسعه ای هلدینگ که از سال قبل و به خصوص پس از برجام شروع شد،‌ موضوع ثبت هلدینگ نزد سازمان بورس بود که تا قبل از پایان سال نماد شرکت درج خواهد شد و ان شاالله IPO سهام هلدینگ عملیاتی می شود. در حال حاضر ارزش روز دارایی های هلدینگ حدود 600میلیارد تومان است که امیدواریم با افزایش سرمایه بعدی حداقل ارزش دارایی ها به 1000میلیارد تومان برسد تا هلدینگ باNAVمناسبی در بازار سرمایه عرضه گردد.

فعالیت های دیگری هم داشته اید؟

فعالیت دیگری که انجام شده، موضوع فین تک FinTech بوده که در حال راه اندازی هستیم تا از پروژه های استارت اپ ، حمایت کنیم. این یک شرکت سرمایه گذاری مخاطره پذیر است که به فعالیت های استارت اپ و ایده های بازار مالی با محوریت تکنولوژی برای بازار مالی کمک می نماید. از کارهای دیگری که انجام شده راه اندازی تامین سرمایه با شریک خارجی از دیگر برنامه های هلدینگ بوده است که ادامه پیدا کرده و در نظر است با نام تامین سرمایه سینا به ثبت برسد.

قرارداد خاصی هم داشته اید؟

قرارداد راه اندازی صندوق با درآمد ثابت لندن نیز منعقد شده و در حال ثبت شدن نزد بورس لندن FCA است که به زودی بهره برداری می رسد. همچنین کار مشترکی با بازار مالی عمان در حال انجام است که می توان گفت سرمایه گذاری های مشترکی در بازار سرمایه و بازار مالی عمان در قالب یک صندوق پروژه در حال انجام است. این مجموعه اقداماتی بود که طی این مدت انجام داده ایم.

چه فعالیت هایی در بازار سرمایه داشته اید؟

طی این مدت حضور بیش از 10شرکت از شرکت های گروه بنیاد در بورس به ثبت رسید و سهام آن یا عرضه شد یا مراحل درج نماد و عرضه برای آینده را می گذراند. همچنین طی بیش از یک دهه گذشته به خصوص تصدی اینجانب در این هلدینگ چند خرید برای بنیاد از سازمان خصوصی سازی انجام دادیم که از جمله آن بخشی از سهام شرکت های حفاری شمال سهام، بانک صادرات، بهنوش و فولاد کاوه بود که خوشبختانه سال گذشته از سهام بانک صادرات خارج شدیم و استراتژی به موقع قیمتی خوبی بود. همچنین خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش بخشی که متعلق به ایمیدرو بوده، به دلیل این که آن سازمان دولتی منع حضور درافزایش سرمایه داشت، هلدینگ سینا از سازمان خصوصی سازی خریداری نمود. از جمله کارهای دیگری که انجام شد راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بازار سرمایه کشور طی این دوره بوده است، شامل صندوق سرمایه گذاری سینا، نیکوکاری، معین بهگزین و ثابت بهگزین.

حمایت ها برای سهام این هلدینگ چگونه انجام می شد؟

با سیاست و استراتژی بنیاد چه مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم روش این بوده که وارد بازار گردانی سهام های بنیاد نشویم. به نوعی اگر سهامی صف خرید و یا فروش داشت محرک اصلی آن نبودیم و خود بنیاد به هیچ وجه خود را درگیر سوداگری برای سهام های خود نکرده است و با جداسازی خود از حرکت ها و روند های بازارهمیشه تصمیم گیری را برعهده عرضه و تقاضای بازار قرار داده است.

بیشتر توضیح می دهید؟

تلاش ما تکمیل زنجیره بازار سرمایه و بخشی از بازار پول در هلدینگ مالی و سرمایه گذاری است که در ابتدا جزء اهداف اصلی بود واین اتفاق افتاد. در بخش بازار پول هم تاسیس لیزینگ از برنامه های ما بوده است که این شرکت لیزینگ اقلام بزرگ،جزء شرکت های با مجوز بانک مرکزی با سرمایه 50میلیارد تومان است. همچنین به سمت اصلاح ساختار مالی بیمه سینا رفته ایم که نزد فرابورس ثبت شد و در بازار سرمایه خرید و فروش می شود. در بحث کارگزاری در بازار سرمایه تا جایی که امکان داشت نقش و حضور خود را تکمیل کرده ایم .سرمایه کارگزاری بهگزین در ابتدای شکل گیری هلدینگ میلیون 400 تومان بوده که الان به 20میلیارد تومان رسیده است.

شرکت هم تاسیس کرده اید؟

بله-یک شرکت مدیریت سرمایه گذاری در هلدینگ تحت نظارت و ثبت سازمان بورس و فعال در بازار سرمایه ایجاد کرده ایم ( شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) و اخیرا به ارزش تقریبی 30میلیارد تومان به بانک سینا فروختیم ، همچنین یک شرکت تجارت الکترونیک به نام شرکت تجارت همراه سینا که در راستای تکمیل زنجیره تکنولوژی و بازار مالی شرکت راه اندازی شد که قرار بود همین جرینگ امروز باشد که به دلایلی که از حوصله این بحث خارج است شرکت همراه اول در همکاری با ما آن پروژه را جداگانه توسعه داد. همچنین یک کارگزاری فعال در بورس کالا تحت مدیریت هلدینگ موجود است که سهام آن متعلق به بنیاد است و در همه رینگ های بازار کالا مشغول به فعالیت است.

می خواهیم کمی موضوع بحث را عوض کنیم؛ نظر شما در مورد رشد نرخ دلار و تغییرات آن چیست؟

دلار با شکست سقف روانی 4000تومان تا پایان سال به 4300تومان می رسد، همانطور که در سال قبل در مصاحبه ای با شما این موضوع را در اسفند 94 پیش بینی نمودم. این اتفاقی است که باید زود تراز این رخ می داد یعنی با مشخصاتی که از سازوکارها و مکانیزم های اقتصادی و بازار پول کشور می شناسم این که برخلاف جهت سیستم عرضه و تقاضای بازار بخواهیم قیمت ها را کنترل نماییم این استراتژی به شکست می انجامد.

در نهایت چه خواهد شد؟

اگر دلار می توانست به صورت تدریجی رشد داشته باشد سایر بازارها هم می توانستند قیمت ها را سریع و راحت تر با دلار تعدیل نمایند و در این صورت مهار قیمت ها راحت تر انجام می شد. در نتیجه با جهش دلار ، تورم تک رقمی امکان پذیر نیست و اگر رشد قیمت ها در سال جاری ایجاد نشود از سال آینده این اتفاق می افتد.

نظر شما در مورد بازار مسکن چیست؟

نخستین جایی که رشد قیمت بروز می کند، بخش مسکن خواهد بود. چرا که با وضعیت بانک های کشور و اتفاقاتی که در ترازنامه و صورت سود و زیان و صورت های مالی بانک ها رخ داده ، بخشی از عدم کفایت مدیریت گردش پول و نقدینگی را به سهامداران تحمیل کرده که به نظر می رسد باید سپرده گذاران نیز در بخشی از آن سهیم می شدند. این نشان می دهد که روند صنعت بانکداری روند رو به پایین است و قطعا در سال های آینده ادغام بانک ها را خواهیم داشت و تعداد بانک های کشور کاهش پیدا می کند . بسیاری از بانک های بزرگ کشور به لحاظ ساختار دارایی و بدهی شکننده هستند و برای جلو گیری از ورشکستگی آن ها چاره ای جز ادغام نیست.

در ادامه ؟

همانطور که قیمت ها، تورم، قیمت ارز مهار شده ، بخش فعال و تولید کشور وارد رکود عمیقی گردیده و بخش پولی کشور به خوبی اداره نشد و این کنترل قیمت ها دستوری بوده است . نرخ سپرده ها به صورت دستوری اعلام شده ، ولی طی سه سال گذشته این نرخ های سپرده در اختیار بانک ها باز بود و با سیاست های نهاد ناظر بانک ها همخوانی نداشت و لذا اگر حجم پول از طریق ضریب فزاینده پول به لحاظ نقدینگی در گردش توسط بانک مرکزی کنترل شد اما بانک ها با رقابت برای جذب سپرده خلق پول نمودند.

بانک ها چه وضعیتی خواهند داشت؟

بانک ها برای اصلاح ساختار سرمایه، بدهی و دارایی حداقل نیاز به زمان دو تا سه ساله دارند. در نتیجه صنعت بانکداری صنعتی نیست که در بازار سرمایه مورد تفقد و محبوبیت قرار بگیرد. اگر روند تدریجی دلار به همین شکل باشد در نتیجه بازاری مثبت خواهد بود به خصوص برای شرکت های صادراتی و ارز آور ولی ادامه روند جای تامل خواهد داشت.

حرکت بازار سرمایه در راستای رشد دلار است؟

قیمت واقعی دلار همیشه تفاضل تورم داخل و خارج کشور است که نرخ رشد دلار را تعیین می کند. اما در نرخ واقعی دلارعملا این موضوع رعایت نمی شود. از زمان شروع به کار دولت فعلی تاکنون حجم نقدینگی کشور بیش از 2برابر شده است. آثاراین دو برابر شدن نقدینگی با کنترل قیمت ها و با کنترل پول کشور نتوانسته در بارار پول نشان داده شود و نتیجه آن رشد و جهش قیمت خواهد بود.دلار نتوانسته تفاوت تورم متوسط سه ساله داخل و خارج از کشور را پر نماید. از طرف دیگر دلار در بازار های جهانی تقویت شده که برافزایش ارزش دلارنسبت به ریال نیز موثر می باشد. هر قیمتی که خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود مرهون به شکست است.

رشد دلار در بورس و صنایع مختلف آن چگونه خواهد بود؟

سیاست های سقف و کف که از طرف دولت ها اعمال می شود فقط مدت زمان کوتاهی می توانند دوام بیاورند و در میان مدت و بلند مدت قیمت ها به کانال اصلی شان برمی گردد و تقاضا افزایش می یابد. این موضوع می تواند بر بورس تهران اثر کوتاه مدتی داشته باشد و ادامه روند آن به شرط رونق بازار اثر بلند مدت داشته باشد. اگر بازار در سال 95 از رکود خارج نشود که عملا نخواهد شد، رونق بازار سرمایه به اندازه رشد ارزش دلار به ریال خواهد بود. البته بورس هم پس از دوسال و نیم در رکود ماندن بعد از برجام سه ماه رشد داشت و از ابتدای سال تا حال مقایسه شاخص نشان می دهد که طی هشت ماه بازار برگشته به ابتدای سال آن هم فقط عدد شاخص و این نشان می دهد که سیاست های اقتصادی در کشور نمی تواند اطمینان را به خود جلب کند به اضافه این که بورس سابقه ای از خود نشان داده که شاید بسیاری از فعالان حقیقی بازار سرمایه و حتی برخی از حقوقی ها ممکن است سرمایه های خود را به سرمایه های مطمئن دیگری سوق دهند.

سیاست بانک مرکزی در خصوص ارز چیست؟

سیاستی که بانک مرکزی از چند هفته پیش اتخاذ کرده که عدم تخصیص ارز ترجیحی به بسیاری از صنایع و کالا ها است که از عوامل موثر در رشد ارز بوده و با قیمتی که در بودجه سال 96 دولت دیده شده ، به نظر می رسد که دلار 3300تومانی فقط برای برخی کالاهای معدود در سال آینده اختصاص خواهد یافت و لذا ارزش دلار در مقابل ریال با رشد تقاضای دلاردر بازار آزاد روبه رو خواهد بود. اگر قیمت دلار رشد پیدا کند تخلیه نقدینگی خواهد داشت و به نوعی می تواند روی بازار مسکن حداقل در شهر تهران اثر قابل لمسی داشته باشد.پیش بینی ها راجع به سقوط طلا است و بازار ارز هم بازاری نیست که نقدینگی ریالی را بتواند در واسطه گری خود بچرخاند.

صنعت خودرو به چه سمتی خواهد رفت؟

در مورد صنعت خودرو باید تغییرات تکنولوژیکی و شراکتی رخ دهد و ما حتما حضور یک پارتنر خارجی را به صورت برند و تکنولوژیکی نیاز داریم. به اضافه هنوز زود است که در مورد صنعت خودرو نظری داده شود، شاید سال 96 سال خوبی برای اظهار نظر باشد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24