Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شاید جالب باشد که بدانید بزرگترین شرکت درخواست خودرو اینترنتی در دنیا (آمریکا) با ۶۸ میلیارد دلار ارزشگذاری از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده خودرو پیشی گرفته است در حالی که از خود هیچ خودرویی ندارد...

شرکت مشابه اسنپ در آمریکا ۶٨ میلیارد دلار ارزشگذاری شد/شایعه بورسی شدن این استارتاپ درست نیست

بورس24 -علیرضا باغانی -سحر خوشحال

شاید شما نیر نام اسنپ را شنیده باشید ، این اپلیکیشن موبایل برای درخواست خودرو مسافری طراحی شده است.فقط کافیست مبدا و مقصدتان را مشخص کرده و درخواست اسنپ دهید تا نزدیک‌ترین خودرو شما را تا مقصد همراهی کند. به وسیله پرداخت آنلاین و اعتباری دیگر نیازی به پول نقد نیست و شما به راحتی می‌توانید هزینه سفر خود را از طریق کارت اعتباری و افزایش اعتبار حساب کاربری پرداخت کنید.اسنپ با پشتیبانی ۲۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل هم شما را تنها نخواهد گذاشت و درخواست خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود.اما اخیرا شایعه شده بود که این استارتاپ برنامه بورسی شدن را دنبال می کند.در همین راستا، در گپ و گفتی با شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ از فلسفه وجودی اسنپ و برنامه های آن بیشتر مطلع شده ایم.او در این گفت و گو ضمن تکذیب شایعه ورود به بورس اسنپ از ارزشگذاری 68 میلیارد دلاری شرکت مشابه اسنپ در دنیا خبر می دهد.اشاره او احتمالا به شرکت اوبر است که یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است.

***

فلسفه وجودی اسنپ چیست؟

اسنپ مانند هر استارتاپ موفق دیگر به دنبال ارزش آفرینی است.ما با در نظر گرفتن مشکلات مردم در جابجایی درون شهری و در جهت رفع آن ها به وسیله ارائه خدمات هوشمند قدم برداشته ایم.آسان کردن روند درخواست خودرو، نمایش هزینه سفر قبل از درخواست خودرو، پشتیبانی ۲۴ ساعته و توسعه و سازماندهی یک ناوگان منظم و با کیفیت از کاربران راننده از جمله ارزش‌هایی شمرده می‌شوند که اسنپ ایجاد کرده است. اسنپ به عنوان یک کسب‌‌و‌کار نوپا (استارتاپ) در سال ۹۳ با تلاش جمعی از نوابغ دانشگاه‌های ایران شروع به فعالیت کرد و پس از ۲ سال فعالیت کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است. بیش از ۵ میلیون سفر موفق انجام شده، بیش از ۶۰۰ هزار کاربر مسافر و ۲۸۰۰۰ راننده فعال همه گواه این ادعاست.

سابقه درخواست خودرو اینترنتی در دنیا چیست؟

درخواست خودرو با موبایل در حدود ۶ سال است که در سطح دنیا آغاز به کار کرده و شرکت‌های زیادی هم در اقصی نقاط دنیا به ارائه این خدمت مشغولند و این نوع از جابجایی مسافر جایگاه خود را در بازار جهانی باز کرده است. مدلی که این نوع از شرکت‌ها از آن تبعیت می‌کنند مدل اقتصاد اشتراکی است. در این مدل، شرکت از خود مالکیتی بروی خودروها ندارد بلکه پلی است میان کاربران راننده و مسافر خود و صاحب خودرو با به اشتراک گذاری خودرو و سرویسی که به عنوان راننده می‌دهد کسب درآمد می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید بزرگترین شرکت درخواست خودرو اینترنتی در دنیا (آمریکا) با ۶۸ میلیارد دلار ارزشگذاری از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده خودرو پیشی گرفته است در حالی که از خود هیچ خودرویی ندارد. ما هم با توجه به این که نیاز به این سرویس در کشورمان احساس می‌شد، سرویس E-Hailing یا همان درخواست خودرو از طریق اینترنت را برای اولین بار در داخل کشور توسط تیم کاملا ایرانی بومی‌سازی کردیم. اسنپ به عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپلیکیشن درخواست خودرو در ایران از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

آیا این نگاه به منظور تجاری بوده یا بحث مشتری مداری هم مطرح است؟

حرکت استارتاپ‌ها در دنیا با هدف حل مشکل و رفع موانع بوده و خواهد بود. از سوی دیگر از طریق ارائه خدمات با کیفیت و مشتری مداری به کسب درآمد هم می‌پردازد.در اسنپ رضایت و آسایش کاربرانمان اهمیت اول را دارد. ما با ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل و دسترسی و امکان درخواست خودرو در هر زمان و مکان در تلاشیم که این موضوع را اثبات کنیم.

در خصوص کاهش هزینه ها در مقایسه با سایر رقبا و برآورده شدن نیاز راننده و مشتری توضیح می دهید؟

اسنپ دو نوع کاربر در خود دارد، کاربر مسافر و کاربر راننده. هر دو هم به یک اندازه برای ما اهمیت دارند و باید رضایت هر دو گروه را جلب کنیم. در واقع هدف ما صرفا ارزان‌تر یا گران‌تر محاسبه کردن نیست و با ایجاد الگوریتمی مشخص، قیمت گذاری را به صورت منصفانه برای هر دو گروه در نظر می‌گیریم. بر خلاف سایر سیستم‌ها که عامل انسانی در قیمت‌گذاری دخیل است و در بسیاری موارد دچار خطا می‌شود. ما با توسعه سیستم قیمت‌گذاری و برآورد هزینه هوشمند و آنلاین این مشکل را حل کردیم و مسافر و راننده دیگر نگران قیمت‌گذاری سفر خود نیستند و هر دو طرف راضی هستند.

امنیت و شرایط گزینش رانندگان چگونه است؟

شخصی که قصد دارد به عنوان کاربر راننده عضو اسنپ شود، باید در مصاحبه حضوری شرکت کند. از هر فرد متقاضی مدارک مورد نیاز مانند گواهی عدم سوءپیشینه، گواهینامه، کارت ماشین، کارت ملی، بیمه‌نامه و معاینه فنی اخذ، بررسی و اسکن آن در پروفایل وی ثبت می‌شود. در صورت موفقیت در مصاحبه و بازرسی کامل وسیله نقلیه راننده توسط متخصصین کنترل کیفی اسنپ، گام بعدی یعنی آموزش کامل رفتاری با مسافر و نحوه استفاده از نرم‌افزار اسنپ توسط واحد آموزش اسنپ به انجام می‌رسد. در نهایت پس از طی تمامی مراحل ثبت‌نام، کاربر راننده فعالیت خود را در اسنپ آغاز می‌کند. برای بالاتر رفتن امنیت کار و مسافر، نرم افزار اسنپ به گونه‌ای طراحی شده که کاربر مسافر تمام مشخصات راننده مثل عکس، نام، نام خانوادگی، مدل و شماره پلاک خودرو را می‌بیند.همچنین در صورت نیاز امکان بررسی دقیق مکان کاربر راننده و کاربر مسافر وجود دارد. این موارد به همراه پشتیبانی ۲۴ ساعته، سیستم تیکت‌گذاری آنلاین و امتیازدهی هوشمند از جمله مواردی هستند که اسنپ را با دیگر روش‌های حمل و نقل متمایز می‌کند. در ضمن در بروزرسانی جدید اسنپ ویژگی به نام اشتراک‌گذاری سفر با نزدیکان اضافه شده که این امکان را فراهم می‌کند که شما سفر در حال انجام را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید.

آیا اسنپ برنامه ای برای شهرستان ها نیز دارد؟

بله اسنپ در آینده ای نزدیک در شهرهای بزرگ و سپس در تمامی شهرهای کشور فعالیت خودش را آغاز می‌کند. به زودی از برنامه‌های خود برای آغاز فعالیت در دیگر شهرها رونمایی خواهیم کرد. ولی در حال حاضر تمرکز ما بروی شهر تهران خواهد بود.

بحث رقابت با سایر اپلیکیش ها چگونه خواهد بود؟

مجموعه اسنپ از ورود رقبا به این بازار بسیار خرسند است چون ورود رقیب به این بازار، باعث بزرگ تر شدن بازار می شود. از طرفی رقابت در هر بازاری به نفع مصرف کنندگان خواهد بود. در این میان اسنپ روی کیفیت تمرکز بسیار زیادی انجام داده و در تلاش است تجربه مناسبی را برای کاربران مسافر ایجاد کند و استراتژی اسنپ در هنگام ورود رقبای جدید، ممکن است تمرکز روی کیفیت خدمات خود باشد، اما این استراتژی متغیر است.

موضوع امتیازدهی به رانندگان چیست؟

امتیازدهی و دریافت نظرات کاربران مسافر در رابطه با رانندگان کمک می‌کند تا نظارتی هوشمند بروی کاربران راننده داشته باشیم. از سوی دیگر میانگین امتیاز راننده، تاثیر مستقیمی در افزایش تعداد سفر کاربر راننده دارد. یعنی کاربر راننده‌ای که امتیاز بالاتری داشته باشد، درخواست‌های بیشتری را هم دریافت می‌کند. وجود سیستم نظارتی این چنینی که خود مسافر ناظر بر آن است نظارت را هوشمند و دائمی می‌کند. در این سیستم امیتازدهی در صورتی که امتیاز راننده از حدی پایین‌تر آید خود سیستم تصمیم‌های لازم را در خصوص کاربر راننده اتخاذ می‌کند مانند غیر فعال کردن اکانت، ارسال تذکر و یا مراجعه حضوری برای آموزش مجدد.

دلیل وجود خودروها با ارزش‌ها و مدل‌های مختلف چیست؟ دلیل خاصی پشت آن است؟

ما پل ارتباطی میان کاربران مسافر و کاربران راننده هستیم و این دو را به یکدیگر متصل می‌کنیم. افراد با سطوح درآمدی مختلف با هدف درآمدزایی در اسنپ فعالیت می‌کنند. محدودیت ما فقط روی سالم و مناسب بودن خودرو و شرایط ملحق شدن راننده به ناوگان اسنپ است و شخصی که به عنوان مثال صاحب یک خودرو ۱۰۰ میلیونی است نیز می‌تواند در این سیستم مشغول به کار شود و محدودیتی از این نظر وجود دارد. البته ما در آینده برای این گونه از خودروهای خود برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که مسافران می‌توانند درخواست خودروهای خاص برای موارد خاص دهند.

جایگاه اسنپ را در رقابت با رقبای سنتی چگونه می بینید؟

با حضور کسب و کارهای جدید، بسیاری از افراد و دیگر مشاغل احساس خطر می‌کنند و تصور دارند شغلشان به خطر افتاده است. در حالی که واقعا این چنین نیست. کسب‌و‌کارهای جدید در راستای حمایت از افراد و ایجاد کیفیت بالاتر می‌توانند ارزش بسیار بیشتری نسبت به کسب‌و‌کارهای سنتی خلق کنند. من معتقدم با در کنار هم قرار گرفتن به جای تقابل، می‌توان خدماتی به مراتب با کیفیت‌تر، کامل‌تر و با ارزش‌آفرینی بسیار بالاتری در کنار همدیگر ارائه داد که در نهایت رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.

نحوه پرداخت به رانندگان چگونه است؟

کاربران مسافر از دو طریق می‌توانند هزینه سفر خود را پرداخت کنند. نقدی و پرداخت از حساب کاربری خود. در حالت اول که مانند روش‌های سنتی پس از پایان سفر، مسافر هزینه سفر را به کاربر راننده پرداخت می‌کند. در حالت پرداخت آنلاین نیز مبلغ از حساب کاربری مسافر کم شده و به حساب کاربری راننده اضافه می‌شود. در این روش دیگر استفاده از پول نقد و دردسرهای حاصل از آن حذف می‌شود که این عامل باعث افزایش رضایت هر دو طرف است.

در مورد میزان ازرش شرکت توضیح می دهید آیا برنامه ورود به بازار سرمایه را نیز در دستور کار دارید و شایعات درست است؟

در مورد ارزشگذاری شرکت باید بگوییم که این موضوع محرمانه و در اختیار خود ما است. در کل میزان دارایی هاو ارزشگذاری شرکت با سایر شرکت های سنتی متفاوت است به طور مثال برای واتس اپ و سایر نرم افزارها نیز به همین صورت نمی توان میزان ارزش مشخصی در نظر گرفت چرا که پروسه ارزشگذاری متفاوتی دارند. در مورد ورود به بورس هم اسنپ فعلا برنامه ای ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24