Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل فارس در گفت و گو با بورس ٢۴ : یکی از بزرگترین مجموعه های ارز اور کشور پس از دولت هلدینگ است که در سال گذشته میزان ۴ میلیارد دلار درآمد ارزی و در سال جاری بیش از ۴.١ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است و در مدتی که قیمت دلار به صورت هیجانی در بازار در حال رشد بود با عرضه دلار خود در بازار اقدام به تنظیم بازار و کاهش التهابات نمود این مورد یکی از پتانسیل های بخش خصوصی برای مهار هیجانات ناگهانی بازار است...

رونمایی از برنامه های جدید هلدینگ خلیج فارس / ٢ میلیارد دلار به سود «فارس» افزوده می شود/هلدینگ دلار جدید وارد بازار ارز می کند

بورس24 : «طرح ها و پروژه های توسعه ای هلدینگ خلیج فارس سود مجموعه را تا 2 میلیارد دلار افزایش می دهد. سهام هلدینگ از دید بنیادی در شرایط خوبی است.طرح ها و پروژه ها و تغییر در رویکرد سرمایه گذاری های هلدینگ ارزش افزوده قابل توجهی برای مجموعه به همراه خواهد داشت. ظرفیت تولید مجموعه از25 میلیون تن به 40 میلیون تن افزایش خواهد یافت. طرح های توسعه ای تا 97 به بهره برداری می رسد.فعلا بازار کشش عرضه زیر مجموعه های هلدینگ را ندارد.»از جمله خبرهای جدید مدیرعامل «فارس» برای سهامداران است.

عادل نژاد سلیم ، چهره کهنه کار صنعت پتروشیمی و مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات پتروشیمی در خاورمیانه در گفت و گو با بورس24 از برنامه های آتی این هلدینگ رونمایی کرده است:

علت افت قیمت سهام هلدینگ چیست و اساسا سهام این شرکت در چه شرایطی قرار دارد؟

در درجه اول باید به این مساله توجه داشت که شرکت های مشابه هلدینگ خلیج فارس در بورس هم با روند نزولی مواجه اند و این اتفاق صرفا منحصر به این هلدینگ نیست. از طرفی نبود نقدینگی از دیگر عواملی است که بازار با آن دست به گریبان است و این موضوع هم تاثیر به سزایی در افت قیمت سهام دارد. در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس با توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت تفاوتی در سودآوری نسبت به دوران رونق نفت ندارد که عمده علت آن افزایش میزان تولیدات این مجموعه است. سهام هلدینگ از نظر بنیادی در شرایط مطلوبی است و عملکرد مجموعه همانطور که در صورت های مالی شرکت انعکاس داده شده است از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

سرمایه گذاری های قابل توجهی در مجموعه هلدینگ خلیج فارس در حال اجرایی شدن است که بخش عمده ای از سود مجموعه برای توسعه این طرح ها مورد استفاده قرار می گیرد. از سال 97 این طرح ها به بهره برداری خواهد رسید و تاثیرات مثبت آن بر مجموعه قابل مشاهده خواهد بود. با توجه به این موارد بدیهی است که دید کوتاه مدت در مورد سهام این مجموعه نتیجه بخش نیست و کسانی که با دید کوتاه مدت در سهم ورود می کنند موفق نیستند. رفتارهایی ناشی از هیجانات و تصمیمات احساسی یکی از مواردی است که هم به زیان سهم و هم به زیان سهامداران است. باید به این موضوع توجه داشت که سرمایه گذار باید بر مبنای عملکرد یک مجموعه اقدام به سرمایه گذاری کند نه بر اساس شایعات و هیجانات بازار. این موضوعی است که در خصوص سرمایه گذاری های فعلی در سهام شرکت ها کمتر دیده می شود و تبعاتی که مشاهد می شود ناشی از دیدگاه های اشتباه در سرمایه گذاری ها در بورس است. از طرفی نبود نقدینگی در بازار منجر به کاهش حجم معاملات و خروج سرمایه گذاری ها از سهام شرکت های بزرگ می شود این هم می تواند عامل افت قیمت سهام «فارس» باشد چرا که در شرایط فعلی ارزش معاملات انجام شده در محدوده چند صد میلیون تومان است که در مقایسه با ارزش بازار سهم رقم بسیار ناچیزی است.

چه پروژه هایی در دست اجرا است،این پروژه ها چه میزان سود مجموعه را افزایش می دهد؟

در حال حاضر سود مجموعه در حدود 5هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی است، حدود 10 میلیارد یورو در هلدینگ و شرکت های فرعی هلدینگ برای توسعه و اجرای پروژه های جدید پتروشیمی ها سرمایه گذاری شده است که ظرفیت تولید هلدینگ را از 25 میلیون تن به 40 تن افزایش خواهد داد.

سرمایه گذاری های انجام شده برای پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس با سرمایه گذاری بالغ بر 2.6 میلیارد یورو با سودآوری سالانه بیش از 700 میلیون دلار در نیمه دوم سال97 افتتاح خواهد شد.پروژه NGL3200 با ظرفیت 2.4 میلیون تن مایعات گازی با سرمایه گذاری بالغ بر 1.2 میلیارد یورو سودآوری حدود 400 میلیون دلار خواهد داشت. پتروشیمی ایلام که از لحاظ ظرفیت و تولید نصف پتروشیمی جم است با سودآوری حدود 300 میلیون دلار در نیمه دوم سال 96 راه اندازی خواهد شد. مجموعه خط دنا که شامل پتروشیمی های گچساران، ممسنی، بروجن، دهدشت و کازرون می باشد هم با ظرفیت 1.2 میلیون تن تولید اتان به پلی اتیلن با سرمایه گذاری بالغ بر 2.3 میلیارد یورو با سودآوری سالانه حدود 700 میلیون دلار و طرح های اوره و آمونیاک هرمز، هنگام و لردگان در مجموع با ظرفیت 3.3 میلیون تن اوره با سودآوری سالانه بیش از ٢٥٠میلیون دلاربه تولید خواهند رسید که تمام این طرح ها و سایر طرحهای موجود در هلدینگ موجب خلق ارزش افزوده و افزایش حقوق صاحبان سهام خواهد بود.در مجموع با لحاظ نمودن درصد سهامداری با نرخ های جهانی فعلی پس از راه اندازی پروژه ها بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار سالانه به سودآوری هلدینگ اضافه خواهد شد.خوشبختانه در شرایط فعلی عملکرد مجموعه در شرایط مطلوبی است و با توجه به نصف شدن قیمت نفت سود مجموعه رشد قابل توجهی داشته است.

موضع هلدینگ در خصوص قیمت خوراک مایع چیست؟

از قیمت های عادلانه و منصفانه قیمت خوراک استقبال می کنیم، اساسا در اقتصاد بر مبنای رقابت قیمت ها باید واقعی و منصفانه باشد وگرنه خوراک ارزان و غیر رقابتی دریافت کردن و سود های نجومی ساختن هنر نیست و این امر به اقتصاد لطمه می زند. تولید بر مبنای خوراک مایع هزینه را افزایش می دهد اما مجموعه با بررسی ها و مطالعاتی که صورت داده است با تغییر نوع سرمایه گذاری و اقدامات صورت گرفته همچنین کاهش هزینه ها خوشبختانه شرکت توانسته است تا در شرایط مطلوبی قرار گیرد و سود هلدینگ را افزایش دهد.

برند چه میزان در صنعت پتروشیمی اهمیت دارد؟

در حال حاضر برند PGPIC یکی از نشان های شناخته شده در صنعت پتروشیمی است و به پشتوانه این برند می توان سرمایه گذاری خارجی در کشور جذب کرد.برند شرکت در زمره برند هایی است که در کشور های صاحب نام تولید محصولات پتروشیمی شناخته شده است و به پشتوانه این برند می توانیم طرح هایی که با مشارکت شرکت های خارجی در کشور قرار است اجرایی شود گارانتی غیر دولتی کنیم تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری ورود کند و این امر موفقیت قابل توجهی است.

شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در امر بازاریابی و فروش کالاهای پتروشیمی تولیدی مجتمع های این مجموعه حضور فعال دارد و با توان اجرایی خوب توانسته است تا کالاهای تولیدی را به فروش برساند و ارزش افزوده قابل توجهی را برای مجموعه ایجاد کند.

برنامه هلدینگ برای عرضه زیر مجموعه ها در بورس چیست؟

هلدینگ خلیج فارس برای عرضه شرکت های زیر مجموعه در بورس آمادگی دارد اما مساله اصلی مشکلات حاکم بر بازار است در حال حاضر عدم وجود نقدینگی در بازار وجود دارد و عرضه اولیه زیر مجموعه های فارس با حجم سرمایه ای بزرگ حجم زیادی از نقدینگی را از بازار خارج خواهد کرد . برای مثال در شرایط کنونی پتروشیمی نوری برای عرضه اولیه آماده است اما در درجه اول تا پایان سال امکان عرضه اولیه وجود ندارد و در درجه بعدی نقدینگی در بازار نیست در صورت مهیا بودن شرایط هلدینگ هیچ مشکلی برای عرضه شرکت های زیر مجموعه در بورس ندارد و برای این اقدام آمادگی کامل دارد.

هلدینگ خلیج فارس چه میزان در تنظیم بازار ارز تاثیر گذار است؟

یکی از بزرگترین مجموعه های ارز اور کشور پس از دولت هلدینگ است که در سال گذشته میزان 4 میلیارد دلار درآمد ارزی و در سال جاری بیش از 4.1 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است و در مدتی که قیمت دلار به صورت هیجانی در بازار در حال رشد بود با عرضه دلار خود در بازار اقدام به تنظیم بازار و کاهش التهابات نمود این مورد یکی از پتانسیل های بخش خصوصی برای مهار هیجانات ناگهانی بازار است.

سهم هلدینگ در ارزآوری در میان پتروشیمی ها 50 درصد است و این امر ناشی از وجود یک سیستم خصوصی بزرگ با برند معتبر است که توان خلق ارزش افزوده را دارا می باشد و نه تنها ارز از کشور خارج نمی کند بلکه هم منجر به سرمایه پذیری های بزرگ بین المللی می شود و هم در بازار ارز به کمک دولت نقش تنظیم کننده ایفا می کند.

سیاست عرضه ما در بازار به صورت مزایده است و شرکت به صورت روزانه ارز را بین تمام صرافی های رتبه الف با هماهنگی بانک مرکزی به مزایده می گذارد.

نظر شما در خصوص عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا چیست؟

زمانی که بنده معاون وزیر نفت بودم با عرضه محصولات در بورس کالا موافقت نمودم و باعث ایجاد بورس کالا گردیدم. اما باید به این مساله توجه داشت که سیاست های دولتی نباید در بورس کالا وارد شود باید این بازار برای مشتریان خرد هم سازوکارهایی فراهم کند. پتانسیل های بورس کالا باید به نحوی فعال شود تا عرضه کنندگان کالا برای ورود به این بازار صف بکشند.نباید پای دلال ها در این بازار باز شود تا صنعت و تولید کشور آسیب ببیند. در حال حاضر مکانیزم سهمیه دهی به شرکت ها صحیح نیست(در حال حاضر این امر توسط سامانه بهین یاب وزارت صنعت اتفاق می افتد) و برخی با سند سازی و دریافت سهمیه های بالادر بورس کالا اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می کنند و نظارت بر پروانه های تولید و میزان تولید کارخانجات باید افزایش یابد تا نظام عادلانه و صحیحی بر نحوه فروش کالا ها حاکم باشد و تولید کننده خریدار اصلی باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24