Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون بورس تهران در گفت و گوی تفصیلی با بورس ٢۴ از استقرار نهاد اجرایی بازار سهام در ساختمان ٣۴ هزار مترمربعی میدان شهرداری سعادت آباد تا بهمن ماه سال جاری خبر داده است.این ساختمان با هزینه ای معادل ٢٠۴ میلیارد تومان تاکنون ٩۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است...

بورس تهران آماده کوچ به شمال تهران شد

بورس24 - علیرضا باغانی 

پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال ۸۴ توسط نمایندگان مجلس ، تغییرات اساسی در بازار سرمایه صورت گرفت و بورس اوراق بهادار تهران که از سابقه ۴۰ ساله برخوردار بود، به عنوان یک شرکت سهامی عام تاسیس و مسئولیت جذب منابع مالی ،هدایت پس انداز های سرگردان جامعه به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی و گسترش فرهنگ سهامداری در کشور را به عهده گرفت.در واقع نهاد نظارتی بازار سرمایه از اجرا جدا شد و بورس تهران شد مجری عملیات داد و ستد سهام.

استیجاری بودن ساختمان فعلی شرکت بورس اوراق بهادار تهران و نبود فضای مناسب برای استقرار نرم افزار کسب و کار مانعی برای گسترش موفقیت‌آمیز فعالیت موثر این نهاد اجرایی به حساب می‌آمد . موفقیت های داخلی و خارجی شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال های اخیر به خصوص رشد بازار، افزایش تعداد سهامداران، گسترش دسترسی فیزیکی و الکترونیکی به بازار و همچنین کسب جایگاه در مجامع بین المللی بورس‌ها همگی بر ضرورت خرید زمین و احداث ساختمانی شاخص و پایدار با کاربری ویژه بورس تأکید داشت. در نتیجه احداث پروژه ساختمان مرکزی به عنوان نماد ملی بازار سرمایه با هدف پاسخگویی به نیازهای بورس و توسعه بازار به عنوان یکی از برنامه‌های مهم هیئت مدیره انتخاب شد. بورس24 در خصوص آخرین وضعیت پروژه انتقال ساختمان بورس با علی عباس کریمی، معاونت توسعه بورس اوراق بهادار تهران گفت و گویی داشته است...

از زمان شروع پروژه برایمان بگویید... 

عملیات خرید زمین، سازماندهی، طراحی و ساخت پروژه از سال ۸۹ آغاز شد. احداث ساختمانی منحصر به فرد و خاص با بهره گیری از معماری ایرانی و دانشگاه معماری خارجی و تکنولوژی های روز دنیا در رابطه با ساختمان های بلند مرتبه و به طور خاص استفاده از امکانات و امنیت کافی در تراز جهانی و تدارک مرکز فعالیت‌های فرابورس تهران رویکرد تمرکز انواع بازارهای مالی از اهداف شرکت بورس تهران بوده است. خرید زمین و اخذ مجوز از سال ۸۹ و عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ آغاز شد مشاور طراح پروژه نیز با برگزاری مسابقه بین المللی انتخاب و طرح نهایی از ترکیب چهار طرح برتر مسابقه استخراج شد.

پس عملیات اجرایی طرح از سال 91 آغاز شد؟

سال ۹۴ مقرراتی توسط شهرداری اعلام شد که مربوط به نمای ساختمان ها بود. بر همین اساس ، نمایی که طراحی شد توسط شهرداری پذیرفته نشد. در نتیجه عملا پروژه نزدیک به یک سال به مشکل برخورد کرد، تا بالاخره در سال ۹۵ توانستیم از شهرداری مجوز نما دریافت نماییم. البته این تاخیر در روند کار هم تاثیر گذار بود.

درخصوص موقعیت ساختمان هم توضیحی بدهید؟

ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران در زمینی به مساحت ۲۶۲۱ مترمربع در منطقه میدان شهرداری سعادت آباد واقع شده که ساختمان در ۱۷ طبقه دارای ۶ طبقه زیرزمین، طبقه همکف و نیم طبقه و سه طبقه روی آن با مساحت 34 هزار متر مربع ساخته شده است.

تصویری از اتاق مدیرعامل بورس در ساختمان جدید

ویژگی های اصلی پروژه را توضیح دهید؟

از ویژگی‌های اصلی این ساختمان می‌توان به مکان یابی و دسترسی مناسب پروژه، استفاده از پوشش مقاوم در برابر حریق، استفاده از نمای شیشه ای با ضریب انتقال دمای پایین و تجهیزات و تاسیسات سرمایشی-گرمایشی و تکنولوژی های روز دنیا اشاره کرد. ویژگی‌های دیگر این ساختمان استفاده از ۴ دستگاه آسانسور مسافربر پانورامیک با مسیر حرکتی از طبقه همکف تا دهم، یک دستگاه آسانسور اختصاصی مدیران بورس با مسیر حرکتی از منفی ۶ تا بام، دو دستگاه آسانسور مسافربر برای پرسنل بورس از منفی 5 تا بام، یک دستگاه آسانسور باری از طبقه منفی ۶ طبقه دوم ، یک دستگاه آسانسور مسافربری از طبقه منفی6 تا منفی 1 به منظور تامین نیازهای آتش‌نشانی تعبیه شده است. همچنین فضای مناسب برای دوره های آموزشی فرهنگ‌سازی سهامداری و آموزش‌های عمومی و تخصصی و امکان حضور نمایندگان سایر نهادها و ارکان بازار سرمایه بازار پول و بیمه در ساختمان دیده شده است و تفکیک فضاهای اختصاصی تالار معاملات اوراق بهادار نیز در این پروژه دیده شده است.

دیتا سنتر یا مرکز داده تالار هم در این ساختمان قرار گرفته شده است؟

دیتا سنتر یا مرکز داده این ساختمان در طبقه منفی 6 با زیربنای بالغ بر ۲۵۰۰ مترمربع واقع شده و به کارگیری آخرین تکنولوژی های روز دنیا با هدف تبیین مباحث پایداری و قابلیت استفاده در طراحی مرکز داده ساختمان بورس اوراق بهادار منظور شده است. این مرکز داده با گواهینامه پایداری منطبق گردیده تا بتواند پاسخگوی نیازها و حساسیت‌های سامانه های مختلف معاملاتی مالی و تحلیلی بازار سرمایه کشور و زمینه‌ساز ارتباط بورس تهران با سایر مراکز داده بازارهای جهانی باشد.

در مورد سایر طبقات هم توضیح می دهید؟

طبقات منفی ۵ تا منفی 2با زیربنای به ۱۴۵۸ متر مربع شامل ۲۸۳ واحد پارکینگ و برخی فضاهای خدماتی انواع و تاسیساتی است. طبقه همکف یا منفی یک همتراز خیابان اصلی در جنوب ساختمان بوده و از طریق ورودی اصلی شرقی ساختمان قابل دسترس عموم است، این طبقه با زیربنای ۲۶۱۵ مترمربع بوده و شامل فضاهای از قبیل سالن اجتماعات و لابی مربوطه موتورخانه ساختمان فضاهای تاسیساتی و انبار و فضای بانک های مستقر در این طبقه است. درب ورودی به طبقات پارکینگ نیز در ضلع جنوبی این طبقه واقع است. سالن همایش ساختمان با زیربنای حدود ۵۰۰ متر مربع و گنجایش ۳۷۰ نفر مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده و پذیرای گردهمایی ها مجامع کنفرانس ها سمینارها و مناسبت‌های خاص است. طبقه همکف دوم که همتراز خیابان شمالی ساختمان بوده و از طریق ورودی اصلی شرقی ساختمان قابل دسترس عموم است. این طبقه با زیربنای حدود ۲۶۰۰ متر مربع شامل فضاهایی از قبیل لابی و سرسرای اصلی ساختمان تالار معاملات فضاهای اداری و حراست و فضای بانک های مستقر در این طبقه است.

درمورد فضای تالار هم توضیح می دهید؟

تالار معاملات روح و نشانه بازار سرمایه تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران با با هدف قرار گیری 110 ایستگاه کارگزاری با مساحت حدود ۴۰۰ مترمربع طراحی و ساخته شده است تالار معاملات در طبقه همکف ساختمان واقع شده است که امکان دسترسی دیداری و مشاهده تابلوی معاملات برای مراجعه‌کنندگان و طبقه همکف و نیم طبقه فراهم می سازد. پیشرفت های فناوری و تغییرات  متعاقب آن بازار سهام در دنیا را تحت تاثیر قرار داده و هر روزه تمایل به انجام معاملات آنلاین در حال افزایش است بنابراین تالار معاملات به شکلی طراحی شده که با کم رنگ تر شدن انجام معاملات در تالار، در آینده این فضا با کاربری دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

اتاق جلسات هیات مدیره

 وسایر طبقات؟

نیم طبقه ساختمان با زیربنای حدود ۱۷۰۰ متر مربع شامل فضاهای اداری مانند بخش روابط عمومی شرکت بورس فضای بانک ها و فضای مراجعین جهت رصد زنده روند معاملات و  مشاهده تالار معاملات است. طبقه اول ساختمان با زیربنای ۱۹۲۵ متر مربع شامل فضای طبخ و آماده سازی غذا سالن های غذاخوری همچنین فضای نمازخانه است، در طبقه دوم طبقه دوم ساختمان و فضای ۱۷۶۲ مترمربع شامل فضاهای مربوط به مخزن و سالن مطالعه کتابخانه فضاهای آموزشی اداری حراست و کنترل ساختمان و مرکز داده و  طبقه سوم تا هفتم ساختمان با زیر بنای ۸۷۱۱ متر مربع دارای کاربری اداری است که واحدهای پیش بینی شده پس از درخواست متقاضیان به صورت استیجاری در اختیار ارگان و شرکت های فعال در بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. طبقه هشتم تا دهم ساختمان با زیربنای ۵۲۳۶ متر مربع با کاربری اداری شامل اتاق های جلسات محل استقرار کارمندان و فضاهای مدیریتی مربوط به بخش های مختلف شرکت بورس اوراق بهادار تهران است.

اشاره کردید از طبقه 3تا 7استیجاری است، آیا ممکن است سایر بورس ها و یا خود سازمان هم در این مکان مستقر شوند؟

سازمان بورس در این ساختمان مستقر نمی شود چرا که سازمان بورس کاملا مستقل و با امکانات فراوانی است که فضای این سه طبقه از مجتمع برای سازمان کافی نیست. در مورد سه طبقه سوم تا هفتم  استیجاری می‌توانیم به فرابورس یا سایر بورس‌ها و یا سایر نهادهای فعال بازار سرمایه از جمله تامین سرمایه ها و سایر شرکت‌ها پیشنهاد ارائه دهیم که به نظر می‌رسد این ظرفیت وجود دارد و امکان پذیر است .اما در نهایت این نهادهای مستقل خودشان در خصوص حضور در این ساختمان تصمیم گیری خواهند نمود.

بهره برداری از این ساختمان چه زمانی است ؟

احتمالاً اواخر بهمن ماه عملیات ساختمانی تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد. تا پایان سال تلاش می کنیم که به طور کامل جابجایی انجام شود.

آیا در مورد تالار فعلی بورس در خیابان حافظ تصمیم گیری شده است؟

شرکت بورس به عنوان مستاجر تالار را به سازمان پس می دهد اما این که سازمان برای ساختمان حافظ چه تصمیمی گرفته در اختیار سازمان است.

برآورد شما از هزینه این ساختمان چه میزان است؟

میزان برآورد هزینه ساختمان ۲۲۴۰ میلیارد ریال بوده که تا کنون 2040 میلیارد ریال هزینه شده است. همچنین پیشرفت فیزیکی ساختمان 94.8 درصد و پیشرفت ریالی آن ۹۱ درصد است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24