Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل کاغذ پارس در گفت و گو با بورس ٢۴ از طرح توسعه ای صحبت می کند که حاشیه سود چکاپا را دستخوش تغییرات با اهمیتی خواهد کرد...

منتظر مثبت های کاغذ پارس باشید

بورس24 فائزه رهنی 

شرکت گروه صنایع کاغذ پارس با فعالیت خود در صنعت کاغذسازی توانسته فعالیت مثبتی را داشته باشد. این شرکت طرح توسعه های خوبی را در دست داشته و توانسته آن ها را عملیاتی نماید.عملیاتی شدن طرح توسعه بر روی سود عملیاتی شرکت تاثیر به سزایی می گذارد و سهامداران نیز این موضوع را متوجه شده اند. به گونه ای که چندین روز پس از بازگشایی شاهد صف خرید این سهم در بازار بودیم. شرکت در سال جاری توانسته رشد EPS خوبی نسبت به سال گذشته داشته باشد. آن چه که کاغذ پارس را از سایر شرکت ها متمایز می کند این است که مواد اولیه مورد نیازش را خودش تولید می کند و به دلیل عدم وابستگی به واردات ، نوسانات ارز بر روی بهای تمام شده این شرکت تاثیر منفی نمی گذارد. این شرکت طرح توسعه خوبی را دنبال می کند که جزئیات و تاثیر آن بر EPS را احمد مقدم مدیرعامل این شرکت به تفصیل در گفت و گو با بورس24 توضیح می دهد...

ماجرای متوقف شدن نماد شرکت کاغذ پارس چیست؟ چرا معاملات کاغذ پارس با گذشت 2 سال از ورودش به بازار سرمایه و عدم توقف ،در این مقطع با وقفه معاملاتی مواجه شد؟

کاغذ پارس همیشه سعی کرده عملکردی مشخص، واضح و روشن برای سهامداران خود داشته باشد، تلاش ما بر این بوده که در اقدامات خود ابهام وجود نداشته باشیم. این موضوع بر این منوال بود، اواخر مهر ماه و یک ماه به پایان سال مالی شرکت اتفاق مهمی در مجموعه کاغذ پارس در جریان بود. به گونه ای که لازم بود از مسئولین مربوطه برای تاثیر این اتفاق بر صورت های مالی کسب تکلیف کنیم. چرا که در آن زمان لازم بود که بودجه سالانه شرکت بر روی سامانه کدال قرار گیرد. در نتیجه به سراغ مسئولین رفته و از آن ها مشورت گرفتیم. همان طور که می دانید ما در مجمع عادی سالیانه به سهامداران قول داده بودیم که طرح توسعه خوبی را در شرکت عملیاتی سازیم. خوشبختانه این طرح توسعه به جاهای خوبی رسیده و منتهی به قرارداد خواهد شد، اگر این قرارداد منعقد شود، حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر خوبی قرار می دهد و چنانچه بسته نشود به همان حالت باقی خواهد ماند در نتیجه در آن زمان نمی توانستیم بودجه مورد نظر س را منتشر نمائیم. قرار بر این شد که قرارداد مربوطه با شرکت های خارجی در حداقل زمان منعقد شود، سازمان بورس نیز از ما درخواست کرد که موضوع را در قالب یک نامه به آن ها اعلام کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم. پس از چند روز ما با توقف نماد مواجه بودیم که دلیل آن هم همان طور که گفته شد به تعیین تکلیف قرارداد با شرکت خارجی باز می گردد، تا 10 روز پس از متوقف شدن نماد ( 10 آبان ماه ) قرارداد تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی منعقد شد و با توجه به این اتفاق ما نیز از گروه مالی شرکت تفاضا کردیم که سریعا بودجه سال مالی آتی فراهم شود این موضوع نیز حدود یک هفته تا 10 روز طول کشید و بالافاصله پس از آن صورت های مالی حسابرسی نشده بر روی کدال قرار گرفت. سازمان بورس نیز با مشاهده تغییرات زیاد صورت های مالی ( افزایش 68 درصدی EPS ) تقاضای حسابرسی صورت ها را داد و با عنایت به نوآوری های جدید و بی نظیر بودن این صنعت فرآیند کمی زمانبر شد ولی خوشبختانه نماد در روز دوشنبه 20 آذر باز شد.

شرکت نسبت به سال گذشته با 68 درصد افزایش EPS رو به رو بوده است، منشا این افزایش کجاست؟

منشا آن به اتفاقات مثبتی که در مجموعه کاغذ پارس افتاد، باز می گردد همچنین شرکت زیر مجموعه به نام پارس طبیعت سلولز که تولید کننده ظروف یکبار مصرف خواهد بود، از نیمه دوم سال مالی خود افتتاح خواهد شد. شش ماهه اول کار ساخت دستگاه ها و نصب و راه اندازی آن صورت می گیرد و شش ماهه دوم هم شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. که بخشی از EPS از این طریق تامین خواهد شد. صورت های مالی منتشر شده بر روی کدال تاثیر این موضوع بر روی کاغذ پارس و این زیر مجموعه به وضوح دیده شده است. اما اگر در صورت های مالی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که سود عملیاتی ( مربوط به عملیات مستقیم خود شرکت اصلی) سال مالی گذشته منتهی به 96.8.30  سود ( EPS ) تقریبا 28 تومانی داشته و با افزایش حدود 30 درصدی امسال سود عملیاتی ما به 34 تومان رسیده است. دلایل این رشد 30 درصدی نیز به شرایط ویژه و استثنایی کاغذ پارس باز می گردد. پتانسیل های خیلی زیادی در این مجموعه وجود دارد و با مطالعات دقیق و برنامه ریزی شده به تمامی این پتانسیل ها توجه خواهد شد. همان طور که اذعان دارید برای طرح توسعه اولیه خود حدود دو سال تحقیق کرده ایم و در حال حاضر اعلام می کنیم که قرارداد این طرح توسعه 10 آبان 96 بسته شده و شش ماه آتی به بهره برداری، تولید و سود خواهد رسید. روال مجموعه کاغذ پارس مطالعات دقیق و جامع و کاملی است که به تمامی توانایی های شرکت توجه شود؛ تا به نفع تمامی ذی نفعان از جمله سهامداران باشد.

نقطه قوت کاغذ پارس چیست؟

اغلب شرکت های کاغذسازی کاغذ خود را از طریق بازیافت تامین می کنند اما کاغذ پارس تنها کاغذسازی ای است که خمیر مورد نظرش و سپس کاغذ ویرجین را خودش تولید می کند. به همین دلیل زمانی که اتفاقاتی برای ارز می افتد ، شرکت هایی همچون کاغذ پارس از این موضوع منتفع می شوند و سود بهتری را نسبت به قبل نشان خواهند داد. لذا با توجه به این که کاغذ پارس هم خمیر و هم کاغذ را می تواند بفروشد مزیت رقابتی خوبی را در صنعت از آن خود کرده است. چرا که رقبای این شرکت مواد اولیه خود را از طریق واردات فراهم می کنند و در نتیجه اگر ارز گران شود بهای تمام شده این شرکت ها بالا رفته و این در حالی است که همان طور که ذکر شد برای کاغذ پارس دقیقا برعکس است. این مسئله در قیمت کاغذ رول سفید و در صورت های مالی شرکت دیده می شود چرا که قیمت از 1200 تومان ابتدای سال به 3000 تومان در پایان سال رسید.

در مورد صادرات شرکت به کشورها توضیح دهید؟ آیا روند صادرات با رشد رو به رو بوده است؟

مسلما اتفاقاتی که در دنیا می افتد روی شرکت کاغذ پارس تاثیر می گذارد، یکی از این اتفاقات تصمیماتی است که تولید کنندگان و مصرف کننده های بزرگ خمیر و کاغذ می گیرند، یکی از بزرگترین تولید و مصرف کنندگان خمیر و کاغذ کشور چین بوده که می توان گفت بیش از 45 درصد تولید کاغذ دنیا در کشورهای آسیای شرقی مانند چین است. اتفاقی که در چین افتاده به این صورت است که کشورهای مختلف سطح های مختلف تولیدات و توسعه را دارند با توجه به پیشرفت ها و توسعه رفاهی که در این کشور اتفاق افتاده، کشور چین طی پیشرفت های اخیر خود دیگر دلیلی بر ورود ضایعات و استفاده از آن ندارد چرا که با این کار به محیط زیست کشورشان آسیب می زنند، سیاست دولت چین مبنی بر این است که دیگر اجازه ورود ضایعات به کشورشان را نمی دهد در نتیجه این اتفاق می افتد که اگر کارخانه ای در چین تا دیروز خمیر بازیافتی استفاده می کرد اکنون باید نیاز خود را با خمیر ویرجین ( یکی از محصولات کاغذ پارس ) و از طریق وارادات همین خمیر از سایر کشورها تامین کند. چین خودش تولید کننده این اقلام بوده و نیاز کشورها را در دنیا نیز تامین می کرد اکنون مصرف کننده شده و در نتیجه تقاضای زیادی برای این اقلام به وجود می آید. به نظر می رسد که در سال های آتی ما شاهد سیلی از مشتریان خواهیم  بود که از میان آن ها  حاشیه سود های بالا را انتخاب خواهیم کرد. از طرفی کشوری مانند چین که قبلا حتی به ایران هم صادر می کرد اکنون این کار را نمی کند و در نتیجه بازار ایران هم نیاز خود را از محصولات داخلی تامین خواهد کرد و این موضوع با افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت در بازار داخل نیز خواهد شد.

سال گذشته صادرات ما حدود 4000 تن بوده و این در حالی است که رقم صادرات ما برای سال آینده 18000 تن صادرات در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه کاغذ پارس در نظر دارد تا زنجیره ای از محصولات انحصاری داشته باشد این زنجیره محصولات کم کم وارد زنجیره تولید شرکت خواهد شد تا به رسالت خود عمل کند. شرکت کاغذ پارس در نظر دارد تا محصولاتی را تولید کند که به ضرر جامعه و محیط زیست کشور نباشد و در راستای سلامت و محیط زیست حرکت کند تا با ورود ظروف یکبار مصرف سالم گام بزرگی در جهت سلامتی جامعه بردارد.

در مورد طرح توسعه شرکت بیشتر توضیح دهید؟ ماشین آلات شرکت چه زمانی وارد خواهد شد؟ در چه مرحله ای قرار دارد و سود شرکت چه تغییراتی خواهد کرد؟

از 605 ریال EPS ی که کاغذ پارس اعلام کرده حدود 355 ریال مربوط به خود کاغذ پارس و شرکت اصلی گروه بوده و 250 ریال آن مربوط به شرکت پارس طبیعت سلولز است. شرکت پارس طبیعت سلولز دارای فازهای تولیدی زیادی خواهد بود اما فعلا در فاز اول تولید خود 4 دستگاه ماشین خریداری کرده که قرارداد نیز منعقد شده، همچنین پیش پرداخت نیز به کمک سهامدار عمده ( محمدجواد مقدم ) خریداری شد. این پیش پرداخت پرداخت شده و ماشین آلات نیز خریداری شده اند. برای مابقی تامین منابع مالی نیز اقدام به اخذ وام از صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد کرده ( این نرخ به دلیل موقعیت شرکت در مناطق کمتر توسعه یافته است ) این پرونده به بانک عامل ارجاع شده و پیگیری های مربوطه نیز از طرف مجموعه کاغذ پارس در حال انجام است. ضمن این که قول های مساعدی از طرف بانک در این خصوص داده شده است. مطمئنا قبل از این که زمان بازپرداخت دوم خرید ماشین آلات فرا برسد، ما وام خود را اخذ کرده و مشکلی برای بازپرداخت نخواهیم داشت. از طرفی مطالعات اولیه شرکت انجام شده، دفتر فنی نیز تاسیس شده، مکاتبات دفتر فنی کاغذ پارس با دفتر فنی شرکت سازنده در حال انجام است. مهندسی کار که به پایان برسد به سراغ تامین قطعات خواهیم رفت و پس از آن نیز به سراغ اجرای طرح می رویم. طبق زمان بندی و کنترل پروژه ای که صورت گرفته قبل از اینکه ماشین آلات به شرکت برسد تمامی کارهای ما به اتمام خواهد رسید و شرایط برای نصب دستگاه ها فراهم خواهد شد. با توجه به این که سال مالی شرکت پارس طبیعت سلولز نیز 8.30 است در شش ماهه اول ماشین آلات وارد، نصب و راه اندازی خواهد شد و در شش ماهه دوم سهامداران می توانند انتظار سود از محل تولید محصولات این شرکت را داشته باشند.

...و سخن آخر...

از صبر و حوصله و همراهی تمامی سهامداران تشکر می کنیم و سهامداران بدانند که همواره با شفافیت گام برداشته و جلو خواهیم رفت. هدف ما حفظ و ارزش آفرینی منافع تک تک سهامداران است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24