Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محمود سیدی معاون اقتصادی کچاد به بورس ٢۴ گفته که همه متغیرهای مهم این شرکت تولید کننده سنگ آهن صعودی است...

دلیل رونق معاملات چادرملو در بورس بررسی شد

بورس24 : اشخاص اسم مستعار دارند و برخی هم با همین اسامی شناخته می شوند. ما نیز در بورس برای صنایع اسامی مستعار انتخاب کرده ایم. به طور مثال «صنعت جذاب» ؛ از نظر ما صنایع معدنی چه سود داشته باشند و چه نداشته باشند؛ همیشه مورد توجه بوده اند و هستند. این روز ها که دیگر حرف های زیادی هم برای گفتن دارند. تولیداتشان از یک سو ، پروژ های این شرکت ها هم که جای خود دارد. اما کمک دولت به این «صنعت جذاب» هم در سال جاری و سال آینده موجب خوشحالی سهامدارن شده است.

قیمت های جهانی کامودیتی ها هم در صنایع معدنی بورس انقلابی به پا کرده و هر فصل شاهد تعدیلات سنواتی از سوی این  شرکت ها و صنایع هستیم. به تازگی هم شنیده شده ، تعدیل مثبتی از سوی "کچاد جذاب" در راه است که البته هنوز مدیران شرکت اعتقادی به آن ندارند ولی به هر حال پیش بینی سود قابل تعدیل است و تعدیل مثبت امری غیر منتظره؛ ما همچنان در انتظار اخبار مثبت از سوی این شرکت ها هستیم... به همین بهانه با محمود سیدی، معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو گفت و گویی داشتیم تا احوالات این معدنی جذاب را جویا شویم...

 با توجه به رشد ارزش سهام چادرملو در بورس؛ به نظر شما دلیل این افزایش و استقبال فعالان بازار سرمایه از سهام چادرملو چه بوده...؟

این اقبال عمدتا عمومی و ناشی از تغییر مسیر سرمایه گذاری بوده و انتظار هم همین بود که وجوه آماده سرمایه گذاری برای حضور در بازار سرمایه تمایل بیشتری داشته باشد. سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بازار سرمایه نیز از این اقبال عمومی برخوردار شده و مضافا عملکرد شرکت در پوشش مناسب درآمد هر سهم و همچنین راه اندازی به موقع کارخانه تولید شمش فولاد ، تولید فراتر از حد برنامه فولاد تاکنون و افزایش قیمت های فروش شمش فولاد نسبت به پیش بینی های قبلی ، باعث شده است که این ویژگی ها نیز مورد توجه سرمایه گذاران بازار سرمایه قرار گیرد. شرکت به توفیق الهی نسبت به پیش بینی های خود ، عملکردی مطلوب داشته و این مطلوبیت به افزایش انگیزه تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام شرکت کمک نموده است.     

لطفا در خصوص عملکرد تولیدی شرکت چادرملو طی 9 ماه سال جاری توضیح بفرمایید.

شرکت چادرملو طی 9 ماهه سال جاری حدود 6میلیون و300 هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید کرده و در بخش سنگ آهن دانه بندی شده نیز 247 هزار تن تولید داشته است.همانطور که می دانید تولید اصلی  مجتمع معدنی چادرملو کنسانتره سنگ آهن است و  سنگ آهن دانه بندی شده محصول جانبی شرکت است که تولید آن بر اساس درخواست بازار انجام می گیرد .  در نتیجه علیرغم آن که ظرفیت کارخانه پیمانکار حدود یک و نیم میلیون تن است و از طرفی مقدار  811 هزار تن موجودی سنگ آهن دانه بندی شده داریم و در ایران فقط ذوب آهن اصفهان از سنگ آهن دانه بندی استفاده می کند. همچنین  شرکت های  متعددی هم تولید کننده این محصول می باشد در نتیجه تولید سنگ آهن دانه بندی بیش از نیاز کشور است ، ناگزیر برنامه تولید را نسبت به ظرفیت اسمی کاهش داده و این مقدار مازاد بر بر مصرف داخلی  را از طریق مزایده  به خریداران داخلی به فروش می رسانیم و آنان عمدتا این محصول را صادرمی نمایند. در کارخانه گندله سازی اردکان  2 میلیون و 620 هزار تن تولید داشته ایم که در تولید گندله به دلیل  اجرای برنامه تعمیرات اساسی که در نیمه اول سال داشتیم تولید درصد محدودی کمتر از برنامه سال بوده است. اما در نیمه دوم سال این کمبود جبران و قطعا رقم 3میلیون و 600 هزار تن برنامه محقق خواهد شد. همچنین میزان تولید شمش فولاد نیز 247 هزارتن بوده  که با توجه به پیش بینی 300 هزارتن برای سال 96 . قطعآ  این میزان تولید  تحقق می یابد.

ظاهرا در قانون بودجه سال 97 ردیف درآمد حق انتفاع  حذف شده است. این موضوع آیا در سود دهی چادرملو تاثیر دارد؟

هر چند که در تبصره های لایحه بودجه سال 97 ، اشاره ای به حق انتفاع یا بهره مالکانه نشده ، ولی در ردیف 13408 جدول شماره 3 پیوست لایحه ، پیش بینی شده است که دولت در سال 97 از بابت بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن مبلغ 10,500,000 میلیون ریال درآمد داشته باشد.در قانون بودجه سال قبل هم برای حق انتفاع ، حکم قانون صرفا محدود به وصول بدهی های سنواتی حق انتفاع بوده است . لیکن بنا به صراحت بند 2 قسمت الف تبصره 10 قانون بودجه سال 94 کل کشور و به دلیل وجود قرارداد انجام عملیات تجهیز و استخراج فیمابین شرکت و ایمیدرو که تا پایان سال 97 معتبر می باشد ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو متعهد به پرداخت حق انتفاع بر مبنای مفاد قرارداد بوده و می باشد و این رویه از سال 94  شروع و تا پایان سال 97 ادامه خواهد داشت ، هزینه حق انتفاع در پیش بینی های درآمد هر سهم برای پایان سال های مالی تاکنون افشاء شده است. لذا به نظر نمی رسد عدم لحاظ حق انتفاع و یا بهره مالکانه در لایحه بودجه سال 97 موجب شود که اجرای قرارداد یاد شده اسقاط گردد و به همین جهت در پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29اسفند 97 هزینه فوق لحاظ خواهد شد. یادآوری می کنم که چون پروانه بهره برداری از معدن سنگ آهن شرکت به نام ایمیدرو می باشد، مطابق قانون معادن پرداخت حقوق دولتی متعلقه، در تعهد ایمیدرو بوده و خواهد بود.

رییس ایمیدرو اعلام کرده با موافقت دولت بدهی های معادن و متعاقب آن بدهی ایمیدرو به خزانه تهاتر می شود . این موضوع چه تاثیری در فعالیت های معادن از جمله  چادرملو که پروانه آن در اختیار ایمیدرو است دارد؟

قطعا تهاتر یاد شده، نمی تواند تعهد جدیدی در تغییر میزان بدهی حق انتفاع شرکت ایجاد نماید. مطابق قرارداد منعقده یاد شده بین شرکت و ایمیدرو، حق انتفاع موضوع قرارداد در وجه ایمیدرو پرداخت شده و می شود.

طرح های توسعه چادرملو از جمله کارخانه احیاء تا پایان امسال به اتمام می رسد؟

هم اکنون پیشرفت فیزیکی اجرای طرح کارخانه مگامدول تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 1.6 میلیون تن در سال ، معادل 83 درصد بوده و با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده و تامین مالی مناسب انجام شده ، برنامه راه اندازی آزمایشی طرح فوق از پایان شهریور سال 97 به پایان خرداد سال 97 اصلاح شده و انتظار داریم که به امید خدا در خرداد سال بعد شاهد تولید آزمایشی طرح فوق باشیم. با توجه به بهره برداری از کارخانه فولاد شرکت ، قطعا تعجیل در راه اندازی کارخانه تولید آهن اسفنجی ، کمک زیادی در کاهش هزینه های تولید فولاد را خواهد داشت.طرح تامین آب با اجرای 265 کیلومتر شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و احداث تاسیسات تصفیه آن ، هم اکنون آماده راه اندازی آزمایشی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24