Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : می گویند آن که حسابش پاک است از محاسبه چه باک است؟! حکایت داستان شرکت "های وب" است که در این روز ها مورد بررسی و محاسبه مجدد قرار گرفته است. از یک سو ناشر مدعی درستی حساب های شرکت است و از طرفی دیگر جامعه حسابداران و سازمان بورس و اوراق بهادار با ابهاماتی رو به رو است. به هر حال با افشای برخی اطلاعات و ابهامات حقانیت ماجرا به زودی از سوی ناشر ثابت می شود که این به نفع سهامداران خواهد بود و کسی از این موضوع ناراحت نیست... . در همین رابطه با اسمائیل درگاهی رئیس اداره پذیرش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران گفت و گویی داشتیم تا در مورد وضعیت این شرکت با توجه به ابهامات اخیر آن مطلع شویم...

ماجرای های وب از زبان مدیر پذیرش بورس : شرکت فقط در خصوص شناسایی درآمد ابهام دارد / هیچ شائبه جدی درباره این نماد ثابت شده نیست...

بورس24 : می گویند آن که حسابش پاک است از محاسبه چه باک است؟! حکایت داستان شرکت "های وب" است که در این روز ها مورد بررسی و محاسبه مجدد قرار گرفته است. از یک سو ناشر مدعی درستی حساب های شرکت است و از طرفی دیگر جامعه حسابداران و سازمان بورس و اوراق بهادار با ابهاماتی رو به رو است.

به هر حال با افشای برخی اطلاعات و ابهامات حقانیت ماجرا به زودی از سوی ناشر ثابت می شود که این به نفع سهامداران خواهد بود و کسی از این موضوع ناراحت نیست... .

در همین رابطه با اسمائیل درگاهی رئیس اداره پذیرش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران گفت و گویی داشتیم تا در مورد وضعیت این شرکت با توجه به ابهامات اخیر آن مطلع شویم.

سوال اصلی که وجود دارد این است که از نظر بورس در زمان پذیرش آیا صورت های مالی طبق استاندارد حسابداری نبود؟

به طور کلی ما جامعه حسابداران رسمی و حسابرس معتمد سازمان را داریم و دیدگاه ما این است که در مورد پذیرش شرکت ها به نظر حسابرس و بازرس قانونی اتکا می کنیم ، چرا که حسابرس نقطه اتکای بورس و سرمایه گذاران است.

با این وجود باید در مورد حسابرسان هم سخت گیری صورت بگیرد.

بله. بعد از داستان "های وب" در مورد حسابرس هم دچار تردید شده ایم.

از چه زمانی متوجه شده اید که این شرکت رفتار مطابق استاندارد انجام نداده است؟

به طور کلی و نه در مورد "های وب" ، در برخی مواقع خود ناشرین سیگنال هایی به بازار می دهند که نهاد ناظر را متوجه می کند که به طور مثال شرکت با افزایش سود هر سهم شائبه دستکاری در معاملات را ایجاد کرده است ، البته در مورد این شرکت چیزی ثابت نشده است.

پس موضوع اصلی چه بوده...؟

داستان اصلی از قرار داد های شرکت و شناسایی در آمد در uso1,2 به وجود آمد که این شرکت نحوه شناسایی را به گونه ای ارائه داد که زودتر از زمان مورد نظر بوده و روی درآمد های شرکت اثر با اهمیت داشته است.

جامعه حسابداران چه ایراداتی گرفته است؟

این که جامعه چه ایراداتی گرفته در اختیار سازمان است و در اختیار ما قرار نگرفته است و فقط چند مورد در کدال افشا شده است.

این موضوع روی پذیرش سایر شرکت های آی تی تاثیر دارد؟

خیر. به طور کلی صنعت آی سی تی پیچیده است ، اما مانع ورود سایر شرکت ها به بورس نمی شود.

آیا خطر توقف بلند مدت نماد یا لغو پذیرش این شرکت را تهدید می کند؟

به نظر بنده این موضوع بیشتر موجب نگرانی جامعه سهامداری می شود . چرا که نگرانی اصلی ما سهامدران شرکت هستند که متضرر نشوند. اما با توجه به همکاری شرکت و مدیریت آن برای ارائه سریع تر اطلاعات این موضوع مطرح نشده است. معمولا طبق دستور العمل شرکت هایی لغو پذیرش می شوند که ماده 141باشند و یا به مدت سال های متمادی اطلاعات در اختیار سازمان قرار ندهند، در حالی که درباره این شرکت اساسا چنین مواردی مطرح نیست.

آیا با این شرایط پیش آمده، برنامه تغییر در دستور العمل پذیرش وجود دارد؟

بله. قرار است در دستورالعمل پذیرش اصلاحاتی انجام شود که در دست اقدام است و البته جدای این مفاد قانونی در پروسه های انجام پذیرش هم تحولاتی خواهیم داشت. این تغییرات ریسک های ورود شرکت ها به بورس را کاهش می دهد.

تغییرات شامل چه مواردی است؟

به طور مثال مشاهدات میدانی و مدل های کسب اطلاعات را گسترده تر خواهیم نمود. خیلی از بورس های دنیا منابع اطلاعاتی شان در جامعه سهامداری بوده و به آن ها گوش زدمی شود.

در مورد حسابرسان چطور؟

با توجه به اتفاقات اخیر اعتماد به حسابرسان معتمد هم کاهش یافته ، به همین دلیل باید جامعه حسابرسی معتمد محدودتر شود و استاندارد های پذیرش آن ها سخت تر گردد ، همچنین جرائم در نظر گرفته نیز سخت تر شود.

حسابرس "های وب" چه خواهد شد؟

این حسابرس فعلا کار جدیدی نمی تواند انجام دهد و فقط کار هایی که طبق روال در دست داشته تا زمان قانونی خود انجام می دهد. البته بعد از دو سال طبق دستور العمل سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست داده می شود و طبق دستور العمل کمیته پذیرش مورد را بررسی خواهد نمود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24