Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مردم مالک دارایی خود هستند / به خوبی هم شرایط را می بینند نرخ مسکن در تهران بیش از ۵٠ درصد رشد داشته است معضل بازار مسکن ایران خانه های خالی نبود! مسکن اجتماعی کلید بخورد، این یک باید است مشتری خرید با همین نرخ های جهش یافته فراوان است، اما... این روزها دیگر کسی فروشنده نیست! بورس ٢۴ - بدانیم، بازار مسکن آبستن حوادث بسیاری است. این روزها گفتن اینکه قیمت ها حباب دارد، تنها یک شوخی است. مصطفی قلی خسروی، رئیس سال های نه چندان دور اتحادیه املاک کشور و یکی از مطرح ترین فعالان به نام صنف، آژانس های املاک در گفتگویی با خبرنگار بورس ٢۴، درباره شرایط این روزهای بازار مسکن این سخن را گفت و افزود: کار دیگر از این حرف ها گذشته. متقاضیان خرید مسکن، با همین نرخ های جدید فراوانند، اما...

مصطفی قلی خسروی: قیمت مسکن را افزایش نرخ ارز تکان داد، نه مشاورین املاک

بورس24 - طاها حشمتی 

مصطفی قلی خسروی در میان کارشناسان بازار مسکن چهره ای است، که هیچ نیازی به معرفی ندارد. رئیس سال های نه چندان دور اتحادیه املاک کشور و یکی از مطرح ترین فعالان به نام صنف، آژانس های مسکن.  با او درباره شرایط این روزهای بازار مسکن به گفتگو نشستیم، که در ادامه می خوانید....  

برخی از کارشناسان این روزها در سخنان خود گرانی مسکن را به گردن مشاوران املاک می اندازند، شما هم چنین عقیده ای دارید؟

نه، معلوم است، که نه. این چنین نیست.

چرا؟

مگر این کارشناسان نمی بینند، که نرخ ارز سر به فلک کشیده. این افراد کمی با نگاه به علم اقتصاد حرف بزنند هم بد نیست. مردم هوش دارند؛ چشم دارند و شرایط را می بینند، خودشان می دانند اوضاع به چه شکل شده، نمی توان که آنها را گول زد. 

پس اقتصاد نرخ را تعیین می کند؟

دقیقا. مشاوران املاک مگر می توانند، بگویند باید به نرخی بفروشی که من می گویم. مردم نمی خواهند از تورم عقب بمانند. زیر قیمتی که تعیین کرده اند، هم این روزها نمی فروشند. مالک، هم مالک است، و تسلط به اموال خودش دارد. ما هم تنها امانت دار فروش خانه مردم هستیم. 

چه مولفه هایی این بار نرخ مسکن را بالا برد؟ 

4 مولفه همیشه بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد. ارز، طلا، بورس و حامل های انرژی، این روزها هم که مشخص است، مسکن در حال تطبیق دادن خود با کدام بازارهاست.

بازار ارز؟ 

بازار ارز و طلا. 

تنها در تهران رشد قیمت داشته ایم، یا شهرستان ها هم وضع همین بوده؟ 

بیشتر در تهران. افزایش نرخ مسکن در تهران بیش از 50 درصد بوده است. این را هم بدانیم، تهران ویترین بازار ملک کشور است.

مردم دیگر به تحلیل های اقتصاددانان هم اعتمادی نداردند، که این روزها همه اتفاقات را گردن حباب می اندازند. به نظر شما نیز همه چیز حباب دارد، بازار مسکن نیز ایضا؟  

ما آدم های سیاسی نیستیم. اقتصادی هستیم، اما متاسفانه اقتصاددانان ما همه سیاسی شده اند. حباب که دیگر شوخی است و واژه ای قدیمی شده. کار دیگر از این حرف ها گذشته اقتصاد ما احتیاج به یک جراحی دارد تا شرایط سخت تر نشده است. 

جراحی اقتصادی خیلی سال است، که می گویند می خواهیم داشته باشیم و نشد. فکر می کنید، دوباره دولت می تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند؟

باید بتواند. تنها راه است. دولت باید به بخش خصوصی یاری رساند تا آنها کار را جلو ببرند. هر زمان این دو بخش از هم جدا بودند، هر دو زیان دیدند. 

معضل خانه های خالی که می گفتند، دیگر این روزها حل شده؟

خانه خالی معضل نبود، نیست، نخواهد بود. مگر برای جوانان و نسل بعد خانه ای نباید وجود داشته باشد. در چین با آن همه جمعیت ساخت و ساز می کنند، برای نسل های بعد. تا بدان جا فکر می کنند، که کسی بعدها هم حتی بی خانه نماند. در کشور ما ایران آن وقت خیلی ها به این موضوع حمله می کنند، که خانه خالی اصلا چرا باید باشد! 

در ایران که چنین تفکری نداریم، خانه های خالی برای چیست؟ 

بسیاری از خانه ها که در اینجا وجود دارد، و به نوعی کمترین استفاده را دارد. برای نسل بعد هم نیست. درست است، در گذشته مردم به هتل می رفتند، ولی خوب بعدها شرایط به گونه ای شد، که آن ها هم خانه های تهیه کردند، که این عنوان را پیدا کرد.  

دنبال کنندگان طرح گرفتن مالیات از این خانه ها به فکر پایین آمدن نرخ بودند؟ 

آن طرح که یک طرح پادگانی بود، طرحی که یک بار هم در گذشته دور اجرا شده بود و به شکست رسیده بود؛ یک طرح شکست خورده را دوباره اجرا نمی کنند.

چشم انداز بازار مسکن را شما چگونه می بینید، بالاخره چه باید کرد؟   

صنعت اجاره را باید فعال کنیم. بازار میوه را چگونه کنترل کردند، با بازار میوه و بره بار. وگرنه میوه هم بی قیمت می شد، و هر میوه فروشی هر قیمتی که دلش می خواست، میوه خود را می فروخت. باید نگذاریم، مسکن هم همین وضع را پیدا کند. بحث مسکن اجتماعی هم در هر محله ای باید کلید بخورد، این یک باید است. دولت کاری کند، تا مردم دوباره به آنها اعتماد کنند. 

دولت احمدی نژاد در حوزه بازار مسکن صاحب ادعا بود، و ساخت و ساز هم زیاد داشت. تاثر مثبتی کارهای آنها بر بازار گذاشت؟

مسکن مهر به هر حال طرح خوبی بود، من درباره مصالح ساختمانی استفاده شده در آن دوران نظری نمی دهم. حرفش را هم نمی خواهم بزنم، اما کلیت طرح خیلی خوب بود که آن تجربه انبوه سازی را هم در همان پروژه ها، در نهایت خفه کردند. 

ساخت و سازهای کلان را در این سال ها در بسیاری از مناطق بانک ها انجام داده اند، بخش خصوصی می تواند با آنها وارد رقابت شود و اصلا اجازه می دهند؟

هر چه می کشیم، از دست این بانک هاست. وقتی بانک ها ساخت و ساز می کنند، شهرداری هم همچنین. زور چه کسی به آنها می رسد. شهرداری هر چه قدر که دلش می خواهد تراکم می دهد به خودش، مصالح ارزان و...؛ مالک و سازندگان بخش خصوصی حتی جرات نمی کنند، جلوی شهرداری راه بروند چه برسد به کار.

خیلی ها هنوز نرخ های جدید مسکن را باور ندارند و می گویند، کسی به این قیمت ها خرید نمی کند.

اتفاقا، خریدارها فراوان اند، فروشنده نیست.  

به چه دلیل، چرا؟   

خوب کسی نمی فروشد، همه به نرخ ارز نگاه می کنند و دست نگه می دارند، می گویند صبر می کنیم، تا ببینیم چه می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مصطفی صادقیان
    مصطفی صادقیان

    بازار نامشخص است

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24