Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل بهپاک در گفت و گو با بورس ٢۴ از تاثیر تحریم ها ، التهاب ارزی و دلایل افزایش فروش بر روی این شرکت حاضر در بازار سهام سخن گفته است...

آمار رشدی بهپاک ادامه دار خواهد بود؟

بورس24 : بهپاک یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید مواد غذایی است این شرکت با وجود تحریم های احتمالی و شرایط حاکم بر کلیت اقتصاد توانسته کمترین ریسک را داشته باشد و در برخی موارد حتی تحریم های احتمالی را به فرصت تبدیل کرده است. صنعت روغنکشی با وجودی که در دنیا با حاشیه سود زیادی روبرو نیست اما بهپاک توانسته با تلفیق تولید و تجارت سود خوبی از بابت عملیات خود محقق کند.  

علیرضا شریفی مدیر عامل شرکت صنعتی بهپاک در گفت و گو با بورس24 از عملکرد و برنامه های شرکت تا پایان سال مالی جاری سخن گفته است. 

آیا روند افزایش فروش که در کدال اعلام شده است ادامه دار خواهد بود؟

اگر عملکرد 10 ساله راببینید تقریبا همواره صعودی بوده است و شاخصه های اصلی و کلان عملکردی تقریبا یک روند رو به رشد داشته است. امسال هم بهتر از گذشته چشم انداز ترسیم شده و 962 میلیارد تومان فروش آخرین بودجه ماست و هر تغییری که متصور باشیم به بازار ارسال خواهیم کرد.

تعدیل قابل توجهی  برای EPS داشتیم و عملکرد 7 ماهه هم تایید می کند در 7 ماهه گذشته 450 میلیارد تومان فروش واقعی داشتیم. معمولا نیمه دوم سال شرایط بهتر می شود البته  با توجه به اینکه سال مالی بهپاک سال مالی پایان دی ماه است، این بهبود شرایط در صورت های سه ماهه اول سال مالی بعد ما ثبت می شود.

تاکنون پیش بینی سود هر سهم را در دو مرحله تعدیل کرده ایم. در مرحله اول از 534 ریال به 591 ریال و در مرحله دوم به 868ریال و در مجموع تا کنون 62 درصد تعدیل مثبت در پیش بینی داشته ایم.

29 درصد در فروش افزایش پیش بینی داریم و 57  درصد در سود خالص قبل از کسر مالیات، پیش بینی می کنیم سود ما به 35 میلیارد تومان برسد و بر همین مبنا ای پی اس 86 تومان را اعلام کردیم ، که در 6 ماه اول 423 ریال  ودر 7 ماهه 455 ریال  ریال محقق شده است.تقریبا دو برابر این میزان تا پایان سال مالی محقق خواهد شد. در بحث سود آوری در سال مالی گذشته سود عملیاتی بیش از 50 میلیارد تومان داشتیم  که با توجه به هزینه های مالی این سود قدری کاهش داشت  امسال هم هزینه های مالی ما افزایشی است اما خوشبختانه در مقابل بیش از این افزایش هزینه مالی افزایش فروش  وسود ناویژه خواهیم داشت. 

در سال مالی فعلی حدود 50 میلیارد تومان اعم از هزینه بهره بانک ها و هزینه بهره ری فاینانس و هزینه های ناشی از تسعیر ارز را داریم و امسال هم پیش بینی نشان می دهد عملکرد خوبی داشته باشیم، از حیث فروش و شاخص های عملکردی

آیا تحریم ها مجموعه را با مشکلی روبرو نخواهد کرد؟

به نظر من شرایط پیش رو برای ما تهدید نیست ممکن است فرصت نباشد اما تهدید هم نیست ما تمام این سال ها را تجربه کرده ایم  در سخت ترین شرایط تحریم از ایالات متحده بار آوردیم 
خوشبختانه «OFAK license» را داریم و همین الان یک کشتی دانه سویا از لوییزیانا آمریکا بارگیری شده است به مقصد ایران، بنابراین احساس خطر از حیث تامین منابع و انتقال پول نداریم.دولت هم از این صنعت و تامین مایحتاج ضروری مردم حمایت های لازم را داد. جلسات متعدد برای این موضوع برگزار می شود.

نرخ تسعیر ارز برای مجموعه شما با چه قیمتی است؟

تلاش داریم انتظار سهامداران و دیگر ذی نفعان را با تجمیع تجارت  و تولید محقق کنیم  و طبق قولی که دولت داده است  هزینه دلار برای ما 3800 محاسبه می شود. اگر بنابر پرداخت مابه التفاوتی باشد قاعدتا پرداخت این مابه التفاوت را نمی توان گفت در عملکرد بی تاثیر است ، اما اگر حتی به هر دلیلی این مهم عملیاتی نشود بازما به اهداف خود می رسیم.

علت این که چندان از بابت عدم پرداخت یارانه ارزی نگران نیستید ، چیست؟

یکی از مواردی که منشا برکت برای ما بوده است و  امیدواریم ادامه دار هم باشد افزایش تولید و افزایش فروش های اعتباری است.

این دوعامل منجر به بهبود عملکرد شده است ما در اثر فروش های اعتباری یعنی گذار از فروش های نقدی به اعتباری عملا سود ناویژه بیشتری را محقق کردیم.

 کل حاشیه سود روغن کشی  حدود 1 تا 2 درصد است در حالی که در فروش  های اعتباری می توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم چون با هزینه های بهره نازل تامین مالی می کنیم. البته ریسک می کنیم  برای تامین مالی و ری فاینانس از ای آی اچ هامبورگ و تجارت پاریس اما تاکنون ریسک ما برای تغییر نرخ ارز مثبت بوده است و حساب شده و با مطالعه این اقدامات صورت می گیرد.

تغییر نرخ ارز  یا کاهش ارزش ریال بین نرخ روز معامله اسناد و یک سال  پس از معامله اسناد که سر رسید تسویه حساب  با تجارت پاریس یا ای آی اچ هامبورگ است این تغییر کمتر است از نرخی که در فروش های اعتباری  اعمال می کنیم تقاضل بین نرخ فروش های نسیه ما و تامین مالی سود خوبی ایجاد می کند و حاشیه سود شرکت را افزایش می دهد.

شرکت افزایش تولید داشت  و امسال بیش از 24 درصد افزایش تولید داریم و هر چه تولید افزایش یابد  با توجه به اینکه هزینه های ثابت را پوشش می دهیم وارد حاشیه سود بیشتری می شویم. باید به این مساله توجه داشت که به ما قول دلار با نرخ  3800 تومان را داده اند که امیدواریم محقق شود.

آیا افزایش فروش های اعتباری منجر به سوخت مطالبات نمی شود؟  

فروش های اعتباری در کنار اخذ تضامین بسیار معتبر است و تاکنون یک ریال پول ما سوخت نشده است چون تضامین بسیار  معتبر داریم و ضعیف ترین تضمینی که اخذ می کنیم وثیقه ملکی چهار برابر بدهی است. همچنین ضمانت نامه های بانکی بانک های و ال سی های معتبر از بانک ها را داریم

مهمترین نگرانی موجود در صنعت ما کمبود نقدینگی است این مشکل را برطرف کردیم و نه تنها کمبود نقدینگی نداشتیم که تزریق منابع هم داشتیم،در کنار افزایش تولید پیش بینی های صورت گرفته را محقق خواهیم کرد.

آیا افزایش نرخ خواهید داشت؟

بعید است دولت اجازه افزایش نرخ کنجاله سویا را بدهد در حال حاضر این نرخ  2200 تومان است،  ضمن اینکه حتی اگر دولت از  فردا قیمت را ازاد کند بازار جاذبه بیش از این نرخ ها را ندارد، این قیمت رقم منصفانه ای است و دولت در صنعت ما رفتار عرضه و تقاضا را به رسمیت شناخته است، کنجاله از سال گذشته تا کنون 600 تومان افزایش نرخ داشته و اعداد امروز اعداد خوبی است . در گذشته حاشیه سود روغم کشی  به گونه ای بود  که حتی پول دانه هم در نمی آمد ولی الان قیمت هادر شرایط خوبی است.در همه جای دنیا حاشیه سود 0.5 درصد و 1 درصد است ولی حاشیه سود ما به خاطر تلفیق تجارت و تولید ارقام بالاتری است.

طرح توسعه به کجا رسید؟

این طرح برای افزابش ظرفیت تولید پروتیئن بود که با توجه به کارشناسی های صورت گرفته فعلا مسکوت مانده و ماشین آلات اکسترودر بولر از خارج خریدار نشده  اما در برنامه داریم تا ماشین آلات اکسترودر داخلی را جایگزین کنیم. ضمنا در این بخش الان هم از 100 درصد ظرفیت استفاده نمی شود و با 90 درصد ظرفیت تولید می کنیم. خوشبختانه امسال پروتئین ما فروش قابل توجهی دارد. زمانی که کنجاله گران می شود تولید پروتئین کاهشی می شود چون ماده اولیه رقبا کنجاله است اما چون ماده اولیه ما در تولید پروتئین بلغور است ما با روند کاهش تولید روبرو نمی شویم.با توجه به این شرایط مجموعه با ظرفیت کامل برای تولید پروتئین سویا فعال است.

ال سی ها با چه ارزی باز می شود؟

پیشتر با یورو بوده ولی  اخیرا لیر و روبل را نیز وارد مدار کردیم. ممکن است تحریم ها قدری راه را دشوار کند اما مشکل ساز نیست حدس می زنیم که مشکل خاصی صنعت ما را تهدید نخواهد کرد.

در بحث روغن مشکل تولید ندارید؟

اخیرا ثبت سفارش روغن خام با مشکلاتی روبرو بود اما این اتفاق برای ما فرصت است چون تولید روغن خام داریم. اما برای صنعت تصفیه روغن ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. ظاهرا این مشکل در حال رفع شدن است  و قیمت روغن خام  در این 5-6 ماه از 3300 تومان به 3800 تومان رسیده است و حدود 400 تومان بالا رفته، اما عنصر استراتژیک در سبد تولیدات ما کنجاله است نه روغن خام چون کنجاله سهم بیشتری در گردش عملیات ما دارد ولی در هر حال شرایط قیمت های روغن خام هم شرایط خوبی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24