Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : در روزهای اخیر که بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه اقبال داشتند ، موضوع باگ های سیستم معاملات و سایت بورس بیش از پیش دیده شد و برخی شایعات مواردی از جمله دستکاری در سیستم به منظور کنترل شاخص و بحث های سیاسی را مطرح کردند . مطهره مروج مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط ایجاد شده امروز و مشکلات هسته معاملات در گفتگویی مفصل با بورس ٢۴ به آسیب شناسایی رخدادهای امروز پرداخته است.

درباره هسته دربسته بورس تهران / مدیر فناوری سازمان بورس از دلیل اختلال گسترده در سامانه معاملات و احتمال ابطال برخی داد و ستدها سخن می گوید

بورس24 : در روزهای اخیر که بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار سرمایه اقبال داشتند ، موضوع باگ های سیستم معاملات و سایت بورس بیش از پیش دیده شد و برخی شایعات مواردی از جمله دستکاری در سیستم به منظور کنترل شاخص و بحث های سیاسی را مطرح کردند .

مطهره مروج مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط ایجاد شده امروز و مشکلات هسته معاملات در گفتگویی مفصل با بورس24 به آسیب شناسایی رخدادهای امروز پرداخته است.

چرا سایت و هسته معاملات دارای مشکل است؟

مساله سایت و باگ هسته معاملات دو موضوع متفاوت است که هر دو را تشریح می کنم.

باگ هسته معاملات چیزی نیست که مربوط به این ماه، ماه قبل یا امسال باشد بحثی است که از زمانی که هسته معاملات «اتوس» را داشتیم بوده و از سال 89 هم این باگ وجود داشته است و تلاش سازمان و مدیریت فناوری این بوده که این باگ از زمانی که به وجود می آید رفع شود.

با توجه به بروزرسانی هسته معاملات در ابتدای امر تصوربر این بود که این باگ رفع شده و در کنار سایر دستاوردهایی که این بروزرسانی داشت مشکل حل شود اما این باگ مرتفع نشده و سازمان ، مدیریت فناوری وتصمیم گیران مطلع بودند که این باگ وجود دارد اما اتفاقی که افتاده این است که به محض اینکه این مشکل رخ می دهد سریعتر می توانیم مشکل را رفع کنیم و با لگ زمانی کمتری (5تا20 دقیقه )موضوع مرتفع شود.

این باگ چطور اتفاق می افتد؟

در شرایط خاص که مرتبط با حجم معاملاتی،نماد و کد های معاملاتی هم نیست شرایط مربوط به مثبت و منفی بودن بازار هم نیست اتفاقی که رخ می دهد در بحث سفارشاتی که وارد هسته معاملاتی می شود بین پردازش هایی که در حافظه رخ می دهد و سینک شدنش با پایگاه داده خطا رخ می دهد ، مثلا کاربر در حال سفارش گذاری است اما متناسب با آن دیتا بیس با بخشی که مربوط به نگهداری درواقع اطلاعات است به روز رسانی نمی شود، به روز رسانی نشدن و همگون پیش نرفتن این ریسک را ایجاد می کند که معاملات انجام شوند در حالیکه یا پشتوانه دارایی نداشته باشند یا مواردی از این دست که بلافاصله جلوی ادامه معاملات گرفته می شود. علتی هم که امروز درواقع امکان ارسال سفارش از سوی کارگزاران را بستیم همین بود که وضعیت قبلی را با ثبات نگه داریم و بعد از آن وارد فازی شویم که سفارشات جدید بگیریم .

امروز در حال بررسی همین موضوع هستیم و جلسه فنی گذاشتیم و در حال بررسی هستسم برای این که ببینیم این مورد چرا همیشه 10-20 دقیقه ای رفع می شد اما امروز طولانی شده و نهایت تلاش را داریم که 50 هزار معامله ای که در بازار انجام شده را نگه داریم و الان در حال پالایش هستیم که کدام معاملات صحیح است و متناسب با دارایی تایید شده است یا نه و بعد از آن اداره بازار و شرکت بورس تصمیم خواهد گرفت.

امروز حتی خوشبین بودیم که وضعیت بازار طوری به حالت عادی و باثبات برگردد که ساعت جبرانی بگذاریم. امکانات فنی را هم آماده کردیم تا معاملات تا 2 و 3 ادامه دار شود.

برنامه ای برای رفع باگ هسته معاملات دارید؟

در مورد هسته این باگی بود که شرکت «اتوس» هم اعلام کرد که من نتوانستم رفع کنم و علت عدم رفع هم پیچیدگی های باز تولید شرایط است و اگر بتوانیم شرایطی که همین باگ رخ می دهد مثلا فردا (سیستم شبیه ساز داریم ) معاملات امروز را که در سیستم قرار می دهیم این شرایط رخ نمی دهد و اگر باز تولید شود می توانیم راهکار فنی بدهیم که مساله حل شود و تلاش هم داریم.

علت تاخیر ها در سایت بورس چیست؟

در مورد بحث سایت هم برای به روز شدن از تعداد ماژول های هسته معاملات با یک تعداد از این ها کار می کند و یکی از ماژول ها با افزایش حجم معاملات در محاسبه قیمت پایانی و پارامتر های دیگر با تاخیر مواجه می شود این مشکل را شرکت های او ام اس و دیگران که به هاب متصل اند ندارند چون دقیقا از هاب اطلاعات را دریافت می کنند و ما درباره این موضوع جلسه داشتیم و مدیریت فناوری قرار شد تا تمهیداتی بیاندیشد تا به جای دریافت اطلاعات از ماژول های هسته معاملات از سازو کارهای دیگر استفاده کند و مدیریت فناوری هم چند راهکار دارد تا خود هم مانند سایرین به هاب متصل شود یا ماژول های داخلی را طوری شخصی سازی کند و بهبود دهد که سایت عقب نیفتد.

آیا حجم معاملات در قطعی هسته دخیل است؟

الان طی یکی دو هفته گذشته یکسری سقف ها و پیک های خاصی را رد کردیم مثلا حداکثر معاملات در روز ما 260 هزار معامله بود و الان 700 هزار معامله در روز را رد کردیم و هسته این کار را انجام می دهد و نشان می دهد که باگ هسته به حجم معاملات مربوط نیست.یا مثلا حداکثر سفارش برای شروع بازار پیک 12 هزار معامله بوده است و الان ما 70 هزار معامله را رد کردیم ، یعنی بیش از 5-6 برابر بعد از بروز رسانی توانستیم پشتیبانی داشته باشیم برای همین این باگ شرایط باز تولیدش خیلی سخت است. اما نهایت تلاش در حال جریان است برای رفع مشکل و الان هم در جلسه فنی هستیم و به محض نهایی شدن جلسه خروجی آن در اختیار بازار قرار خواهد گرفت.

مشکل چه زمانی برطرف خواهد شد؟

سیاست نهاد های تصمیم گیر و سیاست سازمان بورس استفاده از توان داخلی است ما چند برنامه داشتیم اول بحث مجازی سازی بود، هسته های معاملات بورس و فرابورس در مرحله اول جدا شد و الان زمانی که بورس مشکل دارد فرابورس بدون مشکل معاملات را انجام می دهد در حالیکه در گذشته قبل از مجازی سازی زمانی که یک بازار از دست می رفت بازار دیگر هم به طور هم زمان از دست می رفت. بحث دیگر خرید سامانه خارجی بود که به دلیل سیاست های نهادهای بالادستی متوقف شد و برنامه بلند مدت تولید داخلی با استفاده از توان شرکت های پیمانکار داخلی و دانشگاه ها بود که این دو در دستور کار است و زمان می برد تا به نتیجه مطلوب برسیم و نمی توان زمانی دقیق داد تا در حوزه سامانه معاملات نقد به اضافه مشتقه سامانه ای که می خواهیم را داشته باشیم که متناسب با همه استاندارها و معماری های روز باشد.

قطعی امروز مجدد تکرار خواهد شد؟

بله ممکن است ، چون در واقع هم شرکت تولید کننده سامانه و هم بعد از بروز رسانی احتمال این قسم قطعی ها رخ داد و کنترلی نداریم که چه بازه زمانی از روز ممکن است مشکل بروز کند ممکن است در ابتدای بازار وسط یا پایان آن رخ دهد ولی نهایت سعی را می کنیم از سوی کمیته تشکیل شده تمام وقایع و رخ داد ها در بازار را بررسی، ثبت و رفع کنیم و موضوع پنهانی نیست و به دنبال رفع این مشکل هستیم.

پیشرفتی در کنترلی قطعی هسته معاملات داشتید؟

اقدامات در حال انجام است و بررسی خوبی داریم و به محض رخ داد متوجه می شویم و تعداد سفارشاتی که با این مشکل درگیر می شوند کمتر از گذشته است و گام اول این بوده که کشف سریعتر انجام شود و اگر با بررسی هایی که داریم علت بروز را هم متوجه شویم بدون درنگ رفع خواهیم کرد.

افزایش حجم معاملات اثری بر قطعی هسته ندارد در ابتدای سال هم که حجم معاملات عادی بود رخ داد و در شرایط صعودی و نزولی بازار از لحاظ فنی امار دقیق داریم که وابسته به حجم نیست.

برخی شایعات بحث دستکاری در هسته معاملات به منظور مثبت یا منفی شدن شاخص را مطرح می کنند آیا این موضوع صحت دارد؟

این شایعه با واقعیت فاصله بسیاری دارد، تمام سیستم ها مانیتورینگ دارند و کنترل دسترسی وجود دارد و ارتباط هسته معاملات با گپ سرورها و شرکت های نرم افزاری همگی رصد می شود توسط تیم های امنیتی وداخلی تیم های زیر ساخت و ... . سال هاست این ارتباطات وجود داشته است و همه چیز تحت نظارت است. این باگ از گذشته هم وجود داشته است و اتفاقی نیست که تحت شرایط خاص سیاسی یا اقتصادی و جو خاصی در جامعه پررنگ و کم رنگ شود و مساله فنی است. به طور جد در تلاشیم تا مشکل برطرف شود و علاقه ای به اختلال در سامانه های خود نداریم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24