Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز جمعه کاهش شدید قیمت نفت بسیاری از فعالان بازار را که در سهام شرکت های مختلف سرمایه گذاری کرده اند نگران کرد. از سوی دیگر قیمت طلا بالا رفت و .. حالا سوالات مختلف مطرح است که پاسخ آنها ..

سه تحول مهم با تاثیرات پایدار بر بازارها؛ منتظر بمانیم؟

بورس24 : روز جمعه چند تحول مهم در بازارهای جهان رخ داد که می توان انتظار داشت تاثیر آنها در هفته های آینده بر رفتار سرمایه گذاران ادامه پیدا کند. نخستین تحول، کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت بود. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا روز گذشته حدود 3.5 درصد کاهش یافت و به ترتیب به 71.8 دلار و 63.1 دلار در هر بشکه رسید. عامل اصلی این کاهش که به رغم افت ارزش دلار در برابر یورو و پوند رخ داد، این بود که ترامپ اعلام کرد از اوپک خواسته بر عرضه نفت بیافزاید تا قیمت بنزین در آمریکا کاهش یابد.

دوشنبه پیش هنگامیکه دولت آمریکا اعلام کرد معافیت خریداران نفت ایران از تحریم ها را تمدید نمی کند قیمت نفت حدود 4 درصد رشد کرد و در روزهای اخیر قیمت ها در سطوح بالا باقی مانده بود زیرا درباره توانایی و تمایل عربستان و امارات برای جبران کاهش عرضه نفت ایران تردیدهای جدی وجود داشت. با آنکه این دو کشور دارای مازاد ظرفیت تولید هستند و می توانند صدها هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کنند بدون آنکه برنامه کاهش عرضه نفت اوپک پلاس نقض شود اما هنوز هم مشخص نیست در آینده چه میزان از عرضه نفت ایران کاسته می شود و آیا عربستان و امارات مایلند با افزودن بر تولید نفت، قیمت ها کاهش یابد یا نه.

درباره بسیاری از موضوعات ابهام ها ادامه دارد و باید دید آیا درخواست ترامپ از اوپک تحقق می یابد یا نه. اما فعلا بازار نفت تحت تاثیر این درخواست قرار گرفته و قیمت ها به سطح قبل از رشد اخیر رسیده است. واقعیت این است که رشد پایدار قیمت نفت به ترامپ و اقتصاد جهان لطمه وارد می کند و از نرخ رشد اقتصاد جهان می کاهد. البته برخی کارشناسان معتقدند احتمال تداوم خرید نفت ایران از سوی چین، هند و ترکیه در کاهش قیمت ها موثر بوده است. و نکته دیگر این است که از همان ابتدا واکنش بازار نفت به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران چندان بزرگ نبود زیرا خریداران معتقدند میزان کافی نفت در بازار وجود دارد. به احتمال زیاد عربستان با مشاهده کاهش عرضه، بر تولید نفت خود خواهد افزود طوری که ثبات قیمت ها حفظ شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تحول دیگر، انتشار گزارش نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بود. نرخ رشد 3.2 درصد اعلام شد که بالاتر از پیش بینی ها بود و نشان داد شرایط اقتصاد این کشور آن گونه که برخی تحلیلگران تصور می کنند بد نیست. اعلام نرخ رشد سبب رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا شد البته گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی نیز در این افزایش موثر بود. اگر انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا ادامه یابد بعید است بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را کاهش دهد. چندی قبل برخی کارشناسان به لزوم پایین آورده شدن نرخ های بهره برای حفظ ثبات اقتصاد اشاره کرده بودند. ترامپ نیز همواره بانک مرکزی آمریکا را عامل ضعف های اقتصاد این کشور دانسته و تاکید کرده چهار بار افزایش نرخ های بهره در سال گذشته میلادی اقدام درستی نبوده است. اکنون این باور وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بالا نخواهد برد و احتمالا سال آینده نیز نرخ ها در سطوح کنونی حفظ خواهد شد. سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مطمئن هستند که بانک مرکزی به تحولات اقتصادی واکنش مناسب نشان خواهد داد. عملکرد بورس آمریکا در سال جاری میلادی مثبت بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سومین تحول رشد قیمت طلا به رقم انتشار گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا بود. روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد و قیمت فلز زرد در محدوده 1287 دلار در هر اونس قرار گرفت. افت ارزش دلار در برابر یورو و پوند عامل اصلی این افزایش بود و در نظرسنجی کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو رشد می کند. هفته پیش عملکرد بازار طلا مثبت بود. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر قیمت طلا اثر خواهد گذاشت. ضعف در هر یک از شاخص های اقتصادی به رشد قیمت فلز زرد کمک می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر تا روز پنجشنبه نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24