Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه : نه! سهم های بنیادی رشد می کنند اقدام فرابورس برای جراحی بازار پایه درست ، به جا و منطقی بود

بازار دشواری دارد!؟

بورس24 : روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمت در ابتدای ساعات معاملاتی با مقداری رشد مواجه شد اما در ادامه روند کاهشی را در پیش گرفت و در نهایت نسبت به دو روز پیش ۳۰۵۰ واحد پایین رفت و در تراز ۲۸۳ هزار و ۶۳ واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۱۹۲ واحد کاهش رقم ۷۶ هزار و ۹۹۹ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز با ۴۲۹۰ واحد کاهش تا رقم ۳۲۲ هزار و ۱۷۴ پایین رفت.

همچنین شاخص بازار اول و دوم نیز هر کدام به ترتیب ۲۴۶۷ و ۵۰۷۹ واحد کاهش یافتند. در همین راستا گفت و گویی با عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه داشتیم. همچنین در خصوص تغییرات بازار پایه و راهکارهای حفظ جریان نقدینگی تازه وارد به بورس نیز صحبت کردیم.

در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید:

*روز گذشته شاخص کل کاهش یافت و از سویی اکثر نمادها منفی بودند. علت منفی بودن بازار روز گذشته آیا نشأت گرفته از مسائل سیاسی و اقتصادی بوده است؟

زمانی که بورس رشد می کند، بازار به دنبال بهانه هایی است که اصلاحاتی را انجام دهد یا این که افراد جدیدی وارد بازار شوند و یا کسانی که سود خوبی به دست آورده اند بخواهند از این بازار خارج شوند. البته به طور موقت بحث های حاشیه ای نیز شاید تاثیر گذار باشند. مانند مسائلی که روز گذشته میان اسرائیل و لبنان رخ داد. رشد بی وقفه شاخص کل طی روزهای اخیر و همچنین این بهانه ای که عنوان شد سبب شدند که در روز گذشته کفه عرضه بیشتر شود.

اما با همه این ها در نیمه دوم بازار شرایط بهتر شد و خیلی از سهم ها جمع آوری شده و حتی رشد هم کردند، از سویی نیز بسیاری سهم ها به صف خرید نیز رسیدند و مثبت شدند. بنابراین هیچ اتفاق به خصوصی که نگران کننده باشد در بازار مشاهده نکردیم، ضمن این که هم اکنون حجم نقدینگی موجود در بازار بسیار قابل توجه بوده و این مهم نشان دهنده این است که بازارهای رقیب از تحرک و جذابیتی برخوردار نیستند و منابع به سمت و سوی بازار سرمایه کشیده شده است.

اخیرا اقداماتی هم در راستای کنترل بازار پایه انجام گرفت‌، گرچه کمی دیر اقدام شد اما تا حدودی می تواند از سرمایه سهامدارانی که در این بازار معامله انجام می دهند صیانت کند. از سویی نیز فرابورس مجبور بود تا هر چه زودتر این اقدامات را انجام دهد چرا که هم سبب شفافیت هر چه بیشتر این بازار می شود و هم اینکه عملکرد آن را مناسب تر خواهد کرد.

‌‌اما به طور کلی مشکلی پیش نیامده بود که بگوییم منفی روز گذشته بازار به آن دلیل بوده است. در حقیقت نه نوسان نرخ ارزی داشتیم و نه اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهمی روی داد. باید این را جزو روند طبیعی بازار بدانیم علاوه بر این معتقدم که نقدینگی بسیار خوبی در بازار سرمایه وجود دارد و جای نگرانی نیست. احتمالا بازار بتواند با یک وقفه کوتاه دوباره به رشد خود ادامه دهد. تا زمانی که بازارهای رقیب وضعیت مطلوبی ندارند و همچنین بازار سرمایه از نقدینگی خوبی برخوردار است، پیش بینی می کنم که بازار خوب و رو به رشدی را در آینده شاهد باشیم.

طبیعتا لازم است که بازار اصلاحاتی را انجام دهد تا افراد جدید وارد شده و سایر سهامدارانی که سود خوبی به دست آوردند بتوانند سود خود را شناسایی کنند. بنابر این هیچ اتفاق نگران کننده ای را روز گذشته مشاهده نکردم و روند، روند طبیعی بازار بوده است.

*آیا تغییرات قوانین بازار پایه در منفی شدن روز گذشته بورس تاثیری داشته است؟ به طور کلی ارزیابی شما از این تغییرات چیست؟

با توجه به اطلاع رسانی که انجام گرفته و با توجه به هم اندیشی هایی که قبلا صورت گرفته بود، برای تعادل بازار سرمایه لازم بود و از سویی سبب خواهد شد از ابهاماتی که همواره وجود داشتند ، کاسته خواهد شود. این برخورد و تغییراتی که در بازار پایه روی داد بسیار به جا و لازم بود، گرچه معتقدم کمی دیر صورت پذیرفت.

*البته این تغییرات منتقدان بسیاری را هم دارد

بله این تغییرات ممکن است برای آن دسته از سفته بازانی که از نوسانات بازار بیشتر به نفع خود استفاده می کنند نگرانی هایی را به وجود آورد. از سویی افرادی که بدون هیچگونه تحلیل درستی و بدون این که فاند و بنیاد سهم را بررسی کنند معاملاتی را انجام می دهند، باید عواقب حاصل از آن را نیز بپذیرند.

در بورس ، ما تضمینی برای سودآوری نداریم، طبیعتا افرادی که وارد این بازار می شوند باید به قوانین بورس تسلط کافی داشته باشند. در حقیقت افراد تازه وارد نباید خود اقدام به معامله کنند بلکه از طریق صندوق های سرمایه گذاری و با استفاده از دانش شرکت های مشاور سرمایه گذاری که دارای مجوز هستند ، سرمایه گذاری کنند.

همان طور که همگی می دانیم سفته بازی مانند سکه دو رو دارد همان قدر که سود آور است می تواند زیان هم به همراه آورد، کسانی که در بورس سرمایه گذاری می کنند باید به این نکات توجه داشته باشند. از سویی به این ظرایف بازار توجه کافی داشته باشند و گمان نکنند هر روز می توانند ده درصد سود به دست آورند.

*برای حفظ جریان نقدینگی تازه وارد شده به بورس چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟

معتقد هستم که همواره باید برای دوران رونق و رکود استراتژی داشته باشیم، باید برنامه ریزی های لازم انجام شود تا از سرمایه های تازه نفسی که در حال وارد شدن به بازار سرمایه هستند صیانت شود. در واقع به گونه ای نباشد که افراد تازه وارد در کوتاه مدت متوجه زیان شده و از بازار خارج شوند و عطای بازار سرمایه را به لقای آن ببخشند.

بر همین اساس اقدامات اخیر فرابورس نیز در راستای حمایت از این قشر بوده تا فریب شبکه های اجتماعی و سیگنال فروش ها را نخورند تا بتوانند سرمایه گذاری مطلوبی داشته باشند.

*برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند که سهم های بزرگ و بنیادی بازار سرمایه از ارزش واقعی خود فاصله دارند. آیا تغییرات قوانین بازار پایه منجر به استقبال از این سهم ها خواهد شد؟

دقیقا همین بحثی که در خصوص بازار پایه مطرح است به ضرر سهم های بنیادی بوده است. چرا که در آن بازار نوسان ده درصد بوده و حجم سهم ها و سرمایه هایشان کوچک است و منابع کمتری دارند. طبیعتا کسانی که به دنبال نوسان گیری صرف هستند بدون مطالعه و تحلیل و بدون در نظر گرفتن چشم انداز این سهم ها به سمت آن ها می روند و سبب می شوند که برخی سهم ها چندین برابر شوند. این اتفاقات از آن مکانیسم بازار که سود معقول و امنیت سرمایه گذاری که از جمله مهمترین فاکتورهای آن به شمار می رود ، به دور است.

بنابراین بسیاری از افراد منابع خود را به سمت آن بازار سوق دادند و سعی کردند از نوسانات ده درصدی استفاده کنند. این ها سبب شد سهامی که از فاند، بنیاد و مدیریت منسب و خوبی برخوردار بوده از رشد بازار جا بمانند.

هم اکنون سهم های معدنی، پتروشیمی و پالایشی بازار باید از ارزش بالاتری برخوردار بودند اما متاسفانه به دلیل حرکت کند و کوتاه مدتی که داشته اند سبب شد تا شاید افراد به سمت سهم های کوچکتر ترغیب شوند چرا که بازدهی مورد انتظارشان را دریافت نمی کردند.

این تحلیل تا حدود زیادی درست است و تغییر قوانین بازار پایه سبب شد تا استقبال از سهم هایی که جا مانده بودند ، بیشتر شود. در حقیقت انگیزه سرمایه گذاران برای خرید سهم های بنیادی بیشتر شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24