Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قائم مقام ایمیدرو : مشکل تامین مواد اولیه حل شد ؛ ثبت فروش های خوب شرکت ها ادامه دارد... ایمیدرو به همه شرکت ها اجازه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و سود انباشته را داد..

دوخبر با اهمیت از شرکت های بزرگ معدنی و فلزی

بورس24 : شرکت های معدنی و فلزی بورس تهران با شرایط متفاوتی روبرو هستند.ثبت فروش های میلیاردی ، گزارش بسیار مطلوب برای بازار سهام در کنار ادامه شریان تولید ، امیدواری ها به این شرکت های برتر ایرانی را افزایش داده است.

سال گذشته همین روزها بود که همه از احتمال تعطیلی بخش بزرگی از جریان تولید در شرکت های ملی مس و فولاد مبارکه سخن می گفتند ، اما حالا شرایط متفاوت شده و حتی فروش هایی بسیار بزرگتر از سال های گذشته در حال مخابره به بازار سرمایه است.

در واقع علی رغم تمام مشکلات و تحریم های موجود در صنایع مختلف کشور گزارش های 5ماهه شرکت معدنی بیانگر این است که نقشه راه خوبی در برابر این شرکت ها برای مدیریت فروش، افزایش تولید و افزایش بهره وری قرار گرفته ، به طوری که شاهد بهبود عملکرد عمده شرکت های این گروه به نسبت مدت مشابه سال قبل در حوزه تولید و فروش با وجود تمام تحریم ها و محدودیت ها هستیم.

عباس نعیمی عضو هیات عامل و قائم مقام ایمیدرو در خصوص اولویت های ایمیدرو در حوزه صنایع معدنی در گفت و گو با بورس24 از هدف گذاری های توسعه ای این بخش سخن گفته است.

اولویت های ایمیدرو برای توسعه صنایع معدنی چیست؟

با توجه به برنامه افق سال 1404 مبنی بر تولید 55 میلیون تن فولاد اولویت اول و اصلی اکتشاف است.

در حال حاضر برای رسیدن به این هدف با کمبود 8 میلیون تن آهن اسفنجی، 3میلیون تن کنسانتره و 4 میلیون تن گندله روبرو هستیم که با توجه به طرح های موجود این کسری ها جبران خواهد شد ، اما برای تولید این حجم از فولاد نیاز به مواد اولیه است که این مهم جز با تمرکز بر توسعه اکتشافات عملیاتی نخواهد شد.

در حال حاضر چه اقداماتی در خصوص اکتشافات صورت گرفته است؟

از ابتدای ورود ایران به حوزه اکتشاف تاکنون 270 هزار کیلومتر از پهنه های دارای پتانسیل های معدنی اکتشاف شده است و برنامه ما اکتشاف 300 هزار کیلومتر پهنه جدید است.

در این حوزه 100 هزار کیلومتر از سوی ایمیدرو ، 100 هزار کیلومتر از سوی تهیه و تولید مواد معدنی و 100 هزار کیلومتر هم توسط کنسرسیوم معدنی با حضور شرکت های بزرگ فعال در این حوزه عملیاتی خواهد شد.

در حال حاضر این برنامه در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی در پهنه های مورد نظر در حال اجراست و مجوز های فعالیت اکتشافی در این پهنه ها اخذ شده است، اقدامات مطالعاتی تا پایان سال جاری به نتیجه خواهد رسید و فاز اجرایی از سال آتی آغاز خواهد شد. تسریع در این موضوع از اولویت های ماست چرا که ذخائر اکتشاف شده فعلی تکافوی پیشبرد اهداف کلان ما را نخواهد داشت.

طرح های ایمیدرو چه زمانی نهایی خواهد شد؟

اولویت دوم ما اتمام طرح هایی است که با نام طرح های 8 گانه شناخته شده است. امسال فولاد سپید دشت ما به بهره بردای می رسد و با برنامه ریزی هایی که داریم تا پایان سال 99 چیزی به اسم طرح نخواهیم داشت. از اقدامات صورت گرفته در راستای تسریع اجرای طرح ها راه اندازی فاز یک آلومینیوم جنوب با ظرفیت یک صد هزار تن است که در نیمه دوم سال جاری عملیاتی خواهد شد. برنامه ما برای سال جاری بهره برداری از حدود 3.5 میلیارد دلار پروژه است.

برای راه اندازی معادن کوچک مقیاس برنامه ای دارید؟

در نظر داریم تا سرمایه شرکت صندوق بیمه معدن را به 5 برابر افزایش دهیم که با توجه به ضریب تکاثر 7 میزان اهرم راه اندازی معادن کوچک مقیاس به 35 برابر قبلی خود خواهد رسید و در سال جاری حداقل 150 معدن کوچک مقیاس راکد دوباره فعال خواهد شد.

با توجه به این که مسیر توسعه از معدن و صنایع معدنی می گذرد ، وضعیت این بخش اقتصادی را چطور ارزیابی می کنید؟

وضعیت صنایع معدنی خوب است و با نگاهی به صورت های مالی این شرکت ها مشاهده می شود که شرکت های در حوزه تولید و فروش عملکرد خوبی داشتند.

امسال با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام رونق تولید با وجود تمام محدودیت ها اهتمام ویژه داشتیم تا بهترین مدل کسب و کار را به منظور مدیریت شرایط موجود داشته باشیم تا شرکت ها با مشکلی در حوزه فروش روبرو نشوند. که خوشبختانه اقدامات صورت گرفته از سوی رئیس هیات عامل ایمیدرو و اعضای هیات عامل منجر شد تا شاهد عملکرد خوبی در حوزه فروش صنایع معدنی باشیم.

تمام تلاش ها صورت گرفت تا چرخ تولید در صنایع معدنی پر توان تر از همیشه بچرخد و ارزش افزوده خوبی از این محل در اقتصاد کلان کشور ایجاد شود.

در واقع مکانیسم خاصی از سوی مدیریت عالی ایمیدرو و با حمایت مسئولان طراحی شد که در نهایت به تداوم تامین مواد اولیه ، ادامه تولید و ثبت فروش های مناسب صادراتی در این شرکت ها منتج شد.

همچنین در راستای پیشبرد هر چه سریع تر طرح های بخش صنایع معدنی در شرکت هایی مثل فولاد مبارکه و ملی صنایع مس بخشی از سود محقق شده سال مالی 97 تقسیم نشد تا بتوانند از این محل خلق ارزش کنند و هر چه سریع تر پروژه های جاری شرکت ها را پیش ببرند و عواید ناشی از اجرای این طرح ها به سهامداران برسد.

با توجه به تحریم ها در حوزه فروش شرکت های معدنی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

همان طور که توضیح داد با توجه به تحریم های موجود با استفاده از پتانسیل هایی که داشتیم طرح هایی را پیاده سازی کردیم تا شرکت ها بتوانند روند درآمدی خود را حفظ کنند و شاهد آن نیز عملکرد شرکت های معدنی است.

این محدودیت ها در راستای تامین مواد اولیه تولید داخل و ایجاد ارزش افزوده بیشتر وضع شده است.

با توجه به وجود برخی سختی ها در تهیه مواد اولیه وارداتی صنعت، تلاش های زیادی شده است تا کمر تحریم ها شکسته شود و مشکلی برای تولید ایجاد نشود. همچنین از دیگر اقداماتی که صورت گرفته است سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری برای راه اندازی الکتروداردکان است که فاز اول آن با صرف سرمایه 54.5 میلیون دلار در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، سهامداران این مجموعه نیز فولاد خوزستان با 51 درصد، فولاد مبارکه با 12 درصد و گروه مپنا با 26 درصد هستند.

آیا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستور کار شرکت های تحت نظارت راهبردی ایمیدرو است؟

در سال جاری حدود 16 هزار میلیارد تومان از سود شرکت ها تقسیم نشد.

8000میلیارد تومان فولاد مبارکه، 4600 میلیارد تومان ملی مس و مابقی سایر شرکت ها سود قابل تقسیم خود را نگاه داشتند. تا به منظور افزایش سرمایه از محل سود انباشته مورد استفاده قرار گیرد و استارت افزایش سرمایه از این محل را نیز فولاد مبارکه زد.همچنین با توجه به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، این موضوع نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد و ما با این موضوعی مشکلی نداریم و به شرکت ها اعلام کرده ایم که از این راهکار برای اصلاح ساختار مالی استفاده کنند.هنوز به شرکت ها برای تجدید ارزیابی دارایی ها تکلیف نکرده ایم لکن دست شرکت ها برای استفاده از این ابزار باز است و می توان گفت همه شرکت های معدنی و فلزی از نظر ایمیدرو به عنوان یکی از مالکان عمده می توانند از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • علی مصطفوی
    علی مصطفوی

    عالی*****

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24