Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو هیات مدیره در گفت و گو با بورس ٢۴ : سرمایه گذاری سایپا در شرکت های رنا، سایپا و سایر شرکت‌های خودرویی به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامداری می‌کند، از جمله ۳ ملک مهم پلاسکوکار ، الهیه و ایزدشهر از دارایی های مهم سرمایه گذاری سایپا است ، با توجه به این که این سه ملک درصورت فروش با قیمت کارشناسی بالغ بر ۴٠٠ میلیارد تومان برای شرکت سودآوری دارد، سرمایه گذاری سایپا در نظر دارد بزودی از ملک الهیه خارج شود. طبق برآوردهای اولیه فروش این املاک بر اساس قیمت ثبت شده در آخرین آگهی حداقل اضافه ارزشی حدود ۴٠٠ میلیارد تومان برای شرکت ایجاد خواهد کرد که در صورت فروش با قیمت‌های پایه ثبت شده در آگهی شرکت به ازای هر سهم ۳۷ تومان سود شناسایی خواهد شد.زمین ایزد شهر با مساحت ۹۹ هزار متر مربع ١١٠ میلیارد تومان ارزش دفتری دارد ، پلاسکوکار نیز ارزش دفتری سی و پنج میلیاردی و ملک الهیه با ارزش دفتری ۹۰ میلیارد تومان روی هم رفته ۴٠٠میلیارد تومان برای شرکت سود آوری خواهند داشت.

«وساپا» فروش گسترده دارایی و پرتفولیوتکانی جدی را استارت زد

بورس24 : "وساپا" را از این جهت بال سایپا می دانیم که، به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری در این سال های فعالیت تلاش کرده با تمرکز روی سهام سایپا بیش از پیش مدیریت تحرکات سهام این شرکت را بر عهده بگیرد، حالا ، دیگر سفر "وساپا" به مقصد گسترش سرمایه گذاری در سایر حوزه ها آغاز شده است از سویی باید در مورد مدیریت دارائی های مازاد به نتیجه مطلوب برسد تا با دست پرتری به استقبال سرمایه گذاری در سهام مختلف برود.

این را هم بدانیم که همچنان رسالت سرمایه گذاری سایپا حفظ سنگر سهام خودرویی بوده و امسال را، سال خودرویی ها می داند.

بورسی شدن شرکت لوتوس پارسیان و ایجاد اضافه ارزش پرتفوی "وساپا" از دیگر برنامه های سال ۹۷ بوده است که همچنان در پرتفوی شرکت نقش پر بازده و پر رنگی دارد.

علیرضا محمد پور عضو موظف هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سایپا در مورد برنامه های سال جاری شرکت از فروش دارائی های غیر مولد و تبدیل به دارائی های مولد و پیگیری فروش ملک ایزدشهر ، پروژه برج باغ الهیه و پلاسکو کار خبر داده است که همین موضوع مهر تاییدی بر حضور پر رنگ تر "وساپا"در سرمایه گذاری های متنوع بورسی خواهد بود.

عضو موظف هیات مدیره سرمایه گذاری سایپا در گفت و گو با بورس24 از آخرین برنامه های این شرکت سخن گفته است...

نظر شما در مورد صنعت خودرو چیست؟

امسال سال خودرویی هاست و با توجه به تفاوت حدود ۱۸۰ درصدی رشد شاخص کل بازار به نسبت شاخص صنعت خودرو انتظار می رود با افزایش میزان تولید این صنعت و کاهش تحریم ها و لزوم ایجاد توازن در برخی اجزای اقتصاد، رشد صنعت خودرو دور از ذهن نباشد.

صنعت خودرو یکی از پایه‌های اقتصاد ما می‌باشد که باید در آن تغییراتی ایجاد شود.

به نظر شما سایپا می تواند تجدید ارزیابی بدهد؟

در مورد افزایش سرمایه سایپا از محل تجدید ارزیابی ها با توجه به این که این شرکت در سال ۹۳ از محل دارایی‌های خود افزایش سرمایه داشته و سال ۹۴ نیز از زیر مجموعه های این شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی رخ داده است، امسال هم می تواند این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اتفاق بیفتد، که قطعاً با این اتفاق راهی برای خروج از ماده ۱۴۱ شرکت به وجود می آید.

چرا این شرکت را سرمایه گذاری سایپا نامیده شده اند ؟

سرمایه‌گذاری سایپا علاوه بر این که درحوزه صنعت خودرو فعالیت دارد به دلیل این که یک شرکت چند رشته ای است می تواند در فرصت هایی که در بازار برای شرکت های و صنایع مختلف از جمله پتروشیمی فولاد، حمل و نقل و غیره رخ داده ورود کند و برای خود سایپا به عنوان سهامدار اصلی خود ارزش افزوده ایجاد نمایند.

وضعیت سود آوری شرکت در سال جاری چگونه بوده است؟

سرمایه گذاری سایپا در پایان سال97 حدود ۵۰ میلیارد تومان سودآوری داشته که بالای 80درصد آن از محل سود تقسیمی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود بوده است. اما در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ حدوداً 50 میلیارد تومان سود کسب نموده که ۹۹درصد آن از محل خرید و فروش سهام و معاملات خود بوده است و تا پایان سال یقینا افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. از اهداف شرکت این است که همه رکوردهای سال های مختلف را زده و سود خوبی را شناسایی نماید ، این سود از محل فعالیت های خرید و فروش سهام برای شرکت خواهد بود و به تقسیم سود شرکت‌های زیرمجموعه و سایر موارد ارتباطی ندارد.

در مورد رویال صدف کیش می توان به این نکته اشاره کرد که این شرکت از دو بعد برای سرمایه گذاری سایپا اهمیت دارد؛ از بُعد استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه در کنار سرمایه گذاری سایپا به طوریکه در ۶ ماهه حدود 7.5 میلیارد تومان سود کسب نموده و از بعد حوزه بازرگانی که با توجه به ظرفیت های بالقوه‌ای که در حوزه صنعت خودرو در تامین قطعات، برای شرکت سایپا، وجود دارد استفاده نموده و هم کسب سود نماید و هم مدیریت ریسک تامین قطعات برای شرکت سایپا را میسر سازد.

در مورد پرتفوی بورسی و غیر بورسی خود توضیح می دهید؟

سرمایه گذاری سایپا در شرکت های رنا، سایپا و سایر شرکت‌های خودرویی به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهامداری می‌کند، از جمله ۳ ملک مهم پلاسکوکار ، الهیه و ایزدشهر از دارایی های مهم سرمایه گذاری سایپا است ، با توجه به این که این سه ملک درصورت فروش با قیمت کارشناسی بالغ بر 400 میلیارد تومان برای شرکت سودآوری دارد، سرمایه گذاری سایپا در نظر دارد بزودی از ملک الهیه خارج شود.

در مورد دو ملک دیگر توضیح می دهید؟

طبق برآوردهای اولیه فروش این املاک بر اساس قیمت ثبت شده در آخرین آگهی حداقل اضافه ارزشی حدود 400 میلیارد تومان برای شرکت ایجاد خواهد کرد که در صورت فروش با قیمت‌های پایه ثبت شده در آگهی شرکت به ازای هر سهم ۳۷ تومان سود شناسایی خواهد شد. زمین ایزد شهر با مساحت ۹۹ هزار متر مربع 110 میلیارد تومان ارزش دفتری دارد ، پلاسکوکار نیز ارزش دفتری سی و پنج میلیاردی و ملک الهیه با ارزش دفتری ۹۰ میلیارد تومان روی هم رفته 400میلیارد تومان برای شرکت سود آوری خواهند داشت.

در خصوص چابک سازی پرتفوی شرکت چه برنامه ای دارید؟

می توانیم اشاره کنیم که بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا به گروه سایپا ، زامیاد ، رنا و غیره اختصاص دارد که در تلاش هستیم برای این شرکت‌ها تحرک و حمایت‌هایی را داشته باشیم. تا با چرخش این سهام سودآوری برای شرکت ایجاد نمایید و در موقعیت های مختلف و در شرایط مختلف بازار از آن ها حمایت کنیم.

در مورد شرکت های بورس کالا و انرژی چه برنامه ای دارید؟

در خصوص برخی از سهام از جمله سپرده گذاری مرکزی، بورس انرژی و بورس کالا نیزبرنامه‌هایی برای شرکت وجود دارد با توجه به این که سهام این شرکت ها ارزش افزوده چندانی نخواهند داشت تا جایی که امکان داشته از شرکت سپرده گذاری مرکزی خارج شده‌ایم و به زودی از دو سهام بورس انرژی و بورس کالا نیز خارج خواهیم شد که سود این شرکت ها 25 میلیارد تومان خواهد بود.

پرتفوی شرکت در بورس به چه سمت و سویی می رود؟ البته با توجه به این که سرمایه گذاری سایپا در حوزه خودرویی تخصص دارد.

با توجه به این که خودرویی ها و زیرمجموعه شان در سال جاری وضعیت مناسبی خواهند داشت روی این شرکت ها و زیرمجموعه آن تمرکز کرده ایم و همچنین سرمایه گذاری در بخش های دیگر مانند بانک ها، کشتیرانی و حوزه آی تی را نیز در دستور کار داریم تا در این سهام به صورت کوتاه مدت و میان مدت سوددهی کسب نمائیم.

برنامه تان در لوتوس چیست؟

در خصوص سهم لوتوس با توجه به این که ۱۶ درصد از سهام این شرکت را در اختیار داریم تا قبل از ورود این شرکت به بورس از سود تقسیمی آن بهره مند می شدیم ، اما در حال حاضر در نظر داریم با چرخش در شرکت های زیرمجموعه از خرید و فروش این سهم نیز بهره مند شویم، لوتوس از سهم های بنیادی بازار است و حمایت از این سهم برای سرمایه گذاری سایپا اولویت خواهد بود.

رسالت اصلی سرمایه گذاری سایپا چیست؟

به طور کلی رسالت اصلی ما این است که به بازار نشان دهیم ، سهامی مانند سایپا در حال حاضر ارزنده هستند و جای رشد خواهند داشت به هر حال شاخص خودرو نسبت به شاخص بورس عقب تر مانده و جای رشد دارد زمانی که این سهم به ارزش واقعی خود برسند ارزش پرتفوی ما هم افزایش خواهد داشت. نکته دیگر این که به نظر می رسد که سرمایه‌گذاری رنا به زودی از زیان خارج شده و سودده خواهد شد و این می‌تواند برای ما خبر خوشحال کننده ای باشد.

در خصوص تحرکات سرمایه گذاری سایپا در سهام شرکت سایپا بیشتر توضیح دهید.

می توان گفت با توجه به دیدگاهی که مدیر عامل ارشد سایپا دارد برنامه ای برای رشد غیر عادی و افت های شدید نخواهیم داشت، این موضوع برای نخستین بار در مجمع امسال کاملاً مشخص شده چرا که قیمت سهم در زمان ورود به مجمع و بعد از مجمع تفاوتی نداشته است و این اتفاق در سال های گذشته رخ نداده ، به دنبال این نیستیم که در سهم نوسان گیری رخ می دهد و هر زمان احساس کنیم که چنین اتفاقی بیفتد برای حمایت از سهم ورود خواهیم کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24