Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی معاملات امروز افزایش تقاضا در نمادها و گروه‌های کوچک همچون گروه سیمان و دارویی، باعث روند صعودی شاخص گردید چنانکه تا ساعات پایانی، شاخص کل تا ٣۴۶٩٧۴.٧١ واحد صعود کرد ولی در نهایت .........

روند صعودی شاخص با رشد نرخ دلار در بازار ارز

بورس24 : طی معاملات امروز افزایش تقاضا در نمادها و گروه‌های کوچک همچون گروه سیمان و دارویی، باعث روند صعودی شاخص گردید چنانکه تا ساعات پایانی، شاخص کل تا 346974.71 واحد صعود کرد ولی در نهایت در ساعت پایانی با اندکی کاهش و با رشد 0.69 درصد در 346870.73 واحد به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده امروز نیز 345685.09 واحد گزارش شده است.

طی بازار امروز همچنین شاخص قیمت هم وزن نیز روندی همچون شاخص کل را طی نمود اما با توجه به رشد فشار بیشتر تقاضا در نمادهای کوچک و تشکیل صف خرید در آن‌ها، شاخص قیمت هم وزن با رشد بیشتر و 1.51 درصد کار خود را پایان داد.

معاملات امروز در گروه خودرو با وجود شروع در بازه‌های مثبت، با افزایش عرضه از سوی سهامداران با روند نزولی قیمت‌ها، به بازه‌های منفی کشیده شد چنانکه نمادهای خودرو، ختوقا و خمحرکه با وجود قیمت پایانی مثبت، در ساعت پایانی بازار در بازه منفی مورد معامله قرار گرفتند. البته در این گروه نمادهای همچون خکار، خزر و خپویش نیز با افزایش تقاضا و صف خرید همراه بودند ولی با توجه به تعداد نمادهای منفی، کلیت گروه منفی و کاهشی پایان یافت.

نمادهای گروه فلزات اساسی اما امروز با رشد دوباره نرخ دلار، با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها همراه شدند و در بیشتر نمادهای این گروه شاهد روند صعودی قیمت‌ها بودیم چنانکه نمادهای فباهنر، کویر، فولای و فولاژ با صف‌های خرید کار خود را پایان دادند. البته در این گروه نیز برخی نمادها همچون فلوله و فزرین با افزایش عرضه و روند نزولی همراه بودند ولی در بیشتر نمادها و به ویژه نمادهای کوچک شاهد معاملات در سقف قیمتی و صف‌های خرید بودیم.

در گروه بانک‌ها ولی معاملات امروز به صورت متفاوتی بود چنانکه نمادهای این گروه در ابتدا کار خود را در بازه‌های منفی آغاز نمودند ولی با جو مثبت بازار و افزایش نسبی تقاضا، نمادهای این گروه نیز روند صعودی را طی نمودند چنانکه نمادهای دی و وپاسار با وجود قیمت پایانی منفی در آخر بازار در بازه‌های مثبت مورد معامله قرار گرفتند. البته افزایش تقاضا باعث ایجاد صف خرید در نمادهایی همچون وپست، وکار، وخاور، ونوین و وملل نیز گردید. با این حال نمادهای بزرگ گروه همچون وتجارت، وبصادر و وبملت همچنان در بازه‌های منفی مورد معامله قرار گرفته و کار خود را نیز در بازه‌های منفی پایان دادند.

نمادهای گروه محصولات شیمیایی نیز امروز همچون نمادهای گروه فلزات اساسی با روند صعودی نرخ دلار و افزایش نرخ محصولات، افزایش تقاضا را تجربه نموده و در نمادهای این گروه همچون شوینده، شتوکا، شکربن و شکلر شاهد صف‌های خرید بودیم. افزایش تقاضا در انتهای بازار در این گروه همچنین باعث معاملات در بازه‌های مثبت برای نمادهای همچون شپاکسا و تاپیکو گردید در حالی که قیمت پایانی این نمادها همچنان در بازه‌های منفی باقی ماند.

در گروه محصولات دارویی نیز با توجه به روند نزولی قیمت‌ها طی روزهای اخیر، طی بازار امروز با مثبت بودن جو معاملات در نمادهای این گروه نیز شاهد افزایش تقاضا و روند صعودی قیمت‌ها بودیم چنانکه برخی نمادهای نیز با صف‌های خرید همراه شدند. البته همچنان برخی نمادهای این گروه با افزایش عرضه و روند نزولی قیمت‌ها همراه هستند ولی کلیت گروه با توجه به تعداد نمادهای مثبت، افزایشی و مثبت ارزیابی می‌گردد.

امروز معاملات در گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی نیز به صورت متعادل آغاز گردید ولی با افزایش تقاضا در بازار، نمادهای این گروه نیز روند صعودی قیمت‌ها را در پیش گرفتند و در پایان بازار شاهد رشد قیمت در بیشتر نمادهای آن بودیم چنانکه نمادهای شاوان، شپاس و شسپا با صف‌های خرید کار خود را پایان دادند. البته برخی نمادهای نیز همچون شنفت، شبریز و ونفت نیز با افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مواجه بودند ولی کلیت گروه مثبت و افزایشی پایان یافت.

نمادهای گروه سیمان اما امروز با افزایش تقاضا در اکثر نمادها آن، صف‌های خرید را تجربه نمودند چنانکه نمادهای سدور و سبهان با گشایش در بازار امروز و افزایش تقاضا در آن‌ها با صف خرید مواجه و افزایش 10 درصدی قیمت‌ها را تجربه نمودند. با این حال در برخی نمادها همچون سبجنو و ستران در ساعات پایانی افزایش عرضه باعث کشیده شدن معاملات به بازه‌های منفی شد و این در حالی است که قیمت پایانی آن‌ها همچنان در بازه‌های مثبت قرار داشت. تنها نماد منفی این گروه نیز سمازن بود که با وجود شروع معاملات در بازه‌های مثبت در ابتدا، افزایش عرضه باعث معاملات این سهم در بازه منفی 3 تا 4 درصد گردید و در نهایت با کاهش قیمت کار خود را پایان داد.

حال با توجه به موارد مذکور، برای فردا نیز می‌توان افزایش تقاضا را در اکثریت بازار پیش‌بینی نمود. برای ابتدای بازار فردا افزایش تقاضا در نمادهای کوچک و تشکیل صف‌های خرید در آن‌ها را پیش بینی کرده و برای شاخص کل روند صعودی در کنار مثبت شدن جو معاملات در همان ابتدا و افزایش تقاضا و در نهایت تداوم این روند انتظار می رود. البته نباید تأثیر اخبار و همچنین تغییرات نرخ ارز را بر شاخص نادیده گرفت. همچنین با توجه به آخرین روز معاملات هفته برای بازار فردا، احتمالاً در ساعات پایانی عرضه در بازار افزایش یابد.

جدول زیر سهم های پر طرفدار روز سه شنبه را نشان می دهد:

وشهر هشتمین روز صف خرید متوالی خود را سپری می کند. این بانک پس از 13 میلیون سهم معامله با صف خرید 52 میلیون سهمی بسته شد. این بانک در خصوص شایعات پیرامون افزایش سرمایه پاسخ زیر را به سایت کدال ارائه کرده است:

"بانک شهر در حال حاضر به دلیل محدودیتهای پیشروی بانکها برنامه مدونی برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها و یا طرق دیگر نداشته وشایعات مطرح شده در فضای مجازی در این خصوص بی اساس میباشد"

این بانک همچنین در خصوص عدم حصول نتیجه از فروش 16 رقبه املاک مازاد که طبق مزایده 5/98 در تاریخ 06-09-98 برگزار شده خبر داده است. لذا می توان گفت که بانک در افشائیه های خود تمامی دلایل تشکیل صف خرید در سهم را انکار کرده لیکن همچنان صف خرید آن پابرجاست.

تپکو هفتمین روز صف خرید متوالی خود را سپری می کند و امروز نیز پس از 16 میلیون سهم معامله با صف خرید 50 میلیون سهمی بسته شد. روند معاملات شرکت نشان از کم شدن عرضه و افزایش تقاضا در سهم داشته که متعاقبا تداوم صف خرید در سهم را بدنبال دارد. این شرکت در آخرین شفاف سازی اطلاعات در خصوص آخرین اقدامات پیرامون فروش ماشین آلات به شرح زیر به کدال گزارش داده است:

"در خصوص شـفاف سـازی اقـدامات بعمل آمـده توسط شـرکت و توضـیحات آقای دکتر ابوالفضل روغنی گلپایگانی در جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مورخ 18-08-1398 در خصوص مـذاکرات بعمل آمده مبنی بر فروش 360 دسـتگاه ماشـین آلات به وزارت راه ، مسکن وشهرسازی . برنامه آتی در خصوص اور هال نمودن100 دستگاه ماشین آلات جهاد نصر سیرجان، فروش 40 دسـتگاه لودر بکهو (به بخشداریها و دهداریها) از طریق اسـتاندار استان مرکزی و گرفتن سایرسفارشات باستحضار می رساند تا کنون قراردادی بابت موارد فوق الذکر به امضاء نرسیده است"

صف خرید شپترو و حق تقدم آن دهمین روز متوالی خود را سپری کرد. شپتروح پس از 1 میلیون معامله با صف خرید حدودا 50 میلیون سهمی بسته شد. قیمت سهام شپترو 2049 ریال و حق تقدم آن 675 ریال می باشد. همانطور که قابل مشاهده است ، اختلاف قیمت سهام و حق تقدم پتروشیمی آبادان روزانه در حال افزایش بوده و تا امروز به 1374 ریال رسیده است. پتروشیمی آبادان نیز امروز 2.4 میلیون سهم معامله شد و با صف خرید 30 میلیون سهمی بسته شد. عرضه و تقاضای سهام شپترو و حق تقدم آن در مقایسه با روزهای گذشته نشان از ادامه دار بودن روزهای صف خرید در آینده دارد. پتروشیمی آبادان در هشت ماهه منتهی به 30-08-98 مبلغ 1396 میلیارد ریال فروش داشته که 36 میلیارد ریال آن متعلق به آبان ماه می باشد. همچنین در صورت های مالی شش ماهه منتهی به 31-06-98 شرکت 542 میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 31% افزایش یافته است. با توجه به اعداد و ارقام فوق ، شرکت عملکرد مناسبی در شش ماهه ابتدای سال نسبت به سال گذشته نداشته است. ضمناً مهلت استفاده از حق تقدم های پتروشیمی آبادان تا تاریخ 10-11-98 می باشد.

ثنور چهارمین روز صف خرید متوالی خود را سپری می کند. این شرکت پس از 1.5 میلیون سهم معامله با صف خرید 22 میلیون سهمی بسته شد. این شرکت در سه ماهه منتهی به 31-06-98 مبلغ 4 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با دوره شمابه سال قبل 229% افزایش یافته است. این افزایش سود خالص عمدتا به دلیل کاهش سایر هزینه های عملیاتی بوده است.

سدور هشتمین روز صف خرید متوالی خود را سپری می کند. این شرکت پس از 5 میلیون سهم معامله با صف خرید 22 میلیون سهمی بسته شد. جو مثبت حاکم بر بازار و بخصوص در صنعت سیمان موجب تداوم صف خرید در سیمان درود شده است. سدور در هشت ماهه منتهی به 30-08-98 مبلغ 928 میلیارد ریال فروش داشته که 149 میلیارد ریال آن سهم آبان ماه می باشد. با توجه به آنکه میانگین فروش ماهانه هفت ماهه ابتدای سال 111 میلیارد ریال است ، لذا فروش آبان ماه نسبت به میانگین هفت ماهه افزایش قابل ملاحظه ای نشان می دهد. این شرکت در شش ماهه منتهی به 30-06-98 مبلغ 10.8 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با 59 میلیارد ریال سال گذشته 82% کاهش داشته است. در کنفرانس اطلاع رسانی برگزاری شده برای این شرکت ، سوالاتی در خصوص بهسازی خطوط تولید و افزایش بهره وری مطرح کرده که شرکت همواره در حال بهسازی ماشین الات بوده و نمونه آن تغییر ساختار نوارهای انتقال فلزی به نوارهای لاستیکی و حذف سوخت مازوت از چرخه تولید می باشد. همچنین در خصوص قطع گاز در فصول سرما مطرح کرده که طبق توافقات انجام شده با شرکت گاز لرستان ، گاز شرکت در فصول سرما قطع نمی شود. در خصوص افزایش قیمت مطرح شده که پیشنهاد آن به انجمن صنفی مطرح شده لیکن تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.

ونوین امروز در حدود ساعت 10:30 به صف خرید رسید. این بانک پس از 253 میلیون سهم معامله با صف خرید 22 میلیون سهمی بسته شد. معاملات بانک در نیمه اول معاملات متعادل بود لیکن از ساعت 9:30 افزایش تقاضا در سهم ایجاد شد که منجر به تشکیل صف خرید در ساعت 10:30 شد. حجم عرضه ها برای ونوین شدید بود بطوری که برای چند مرتبه صف خرید آن در طول ساعت معاملاتی عرضه شد. این بانک در 8 ماهه منتهی به 30-08-98 مبلغ 23454 میلیارد ریال درآمد تسهیلات و 31521 میلیارد ریال هزینه سود سپرده شناسایی کرده که سهم آبان ماه از درآمد تسهیلات 4774 میلیارد ریال و از هزینه سود سپرده 4180 میلیارد ریال می باشد. همچنین بانک اقتصاد نوین در شش ماهه منتهی به 31-06-98 مبلغ 9761 میلیارد ریال زیان شناسایی کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 735% افزایش یافته است. این آمار نشان از افت عملکرد بانک اقتصاد نوین در آبان ماه و همچنین نسبت به سال گذشته می باشد.

ولساپا امروز و در یک ساعت پایانی معاملات صف خرید شد. این شرکت پس از 109 میلیون سهم معامله با صف خرید 25 میلیون سهمی بسته شد. این شرکت در هشت ماهه منتهی به 30-08-98 مبلغ 5190 میلیارد ریال درآمد کسب کرده و 2341 میلیارد ریال هزینه تامین منابع مالی متحمل شده است. سهم آبان ماه از درآمدها 618 میلیارد ریال و هزینه های تامین منابع مالی 241 میلیارد ریال می باشد. روند کسب درآمد در آبان ماه تقریبا مشابه هفت ماهه ابتدای سال بوده و افزایش قابل توجهی مشاهده نمی شود. این شرکت در شش ماهه منتهی به 31-06-98 مبلغ 837 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 40% کاهش نشان می دهد. لذا با توجه به اعداد فوق ، دلیل تشکیل صف خرید سنگین در سهم طبق گزارشات منتشر شده در سایت کدال همچنان مشخص نمی باشد.

جدول زیر سهم های تاثیرگذار در شاخص را نشان می دهد:

سهم های مهمی که در شاخص تاثیر مثبت و منفی گذاشتند به تفکیک به شرح جدول زیر قابل مشاهده می باشند:

در روز سه شنبه مشابه روز معاملاتی گذشته حقیقی ها حجم عمده معاملات را بخود اختصاص دادند . سهم اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات سه شنبه به ترتیب 67.6 % و 32.4 % است. جدول زیر سهم معاملات را به تفکیک خرید و فروش نشان می­دهد:

سهم های پر بیننده بورس و فرابورس

در جدول بورسی های پر بیننده در مقایسه با روز گذشته سهم های شیران ، مپنا و خودرو جایگزین سهم های فاراک ، ونوین و غنوش شده و در پر بیننده های فرابورسی شرکت تبرک ، سمگا و گوهران امید جایگزین ودی ، کرمان و بینالود شده است.

نیم نگاهی به بازار فردا

بازار فردا پر عرضه خواهد بود

امروز بازار از ابتدای ساعات معاملاتی روند صعودی پر شتابی داشت لیکن در نیم ساعت پایانی معاملات شاخص کاهش اندک شاخص بودیم که می تواند نشانه خوبی برای بازار فردا نباشد. این کاهش اندک نشان از افزایش عرضه ها در نیم ساعت پایانی معاملات و ادامه این روند برای فردا می باشد. لذا برای فردا پیش بینی می شود عرضه ها در بازار زیاد بوده و شاخص اصلاح چند هزار واحدی را تجربه کند. البته موج صعودی مستحکم و حاکم بر روند فعلی شاخص احتمال تغییر پیش بینی فوق را می تواند افزایش دهد.

ارزش ریالی معاملات روزانه

بیشترین ارزش معاملات را روز سه شنبه صنایع فلزات اساسی ، بانکی ، شیمیایی و خودرویی در اختیار داشتند. در صنعت فلزات اساسی بیشترین معاملات متعلق به سهام ذوب با معاملاتی به ارزش 36 میلیارد تومان بود. در بانکی ها بیشترین ارزش معاملات متعلق به ونوین بود که مبلغ 81 میلیارد تومان روز سه شنبه معامله شد. در صنعت شیمیایی نیز شرکت نوری بیشترین ارزش معاملات به مبلغ 22 میلیارد تومان و در صنعت خودرویی شرکت ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را به ارزش 24 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نکته قابل توجه افزایش ارزش معاملات صندوق های قابل معامله بوده که دلیل اصلی آن معاملات پارند می باشد.

تغییرات شاخص ها در روز سه شنبه

شاخص کل امروز 2383 واحد افزایش یافت. این شاخص که عمدتا نشان دهنده روند سهم های بزرگ و شاخص ساز بازار می باشد در بالاترین حد امروز 346974 واحد و در پایین ترین حد امروز در نقطه 345685 قرار داشت. شاخص هم وزن که نشان دهنده میانگین روند کل بازار می باشد امروز 1644 واحد افزایش یافت. این شاخص بین 110336 واحد و 109565 واحد امروز نوسان داشت و رشد (کاهش) 1.51 درصدی را برای امروز به ثبت رسانید.

ترین ها

ونوین امروز بیشترین ارزش معاملات را داشت. این بانک253 میلیون سهم معامله شد و 5 درصد افزایش یافت. بیشترین درصد خرید متعلق به حقیقی ها و بیشترین درصد فروش متعلق به حقوقی ها می باشد. ونوین امروز در حدود ساعت 10:30 به صف خرید رسید. این بانک پس از 253 میلیون سهم معامله با صف خرید 22 میلیون سهمی بسته شد. معاملات بانک در نیمه اول معاملات متعادل بود لیکن از ساعت 9:30 افزایش تقاضا در سهم ایجاد شد که منجر به تشکیل صف خرید در ساعت 10:30 شد. حجم عرضه ها برای ونوین شدید بود بطوری که برای چند مرتبه صف خرید آن در طول ساعت معاملاتی عرضه شد. رتبه دوم ارزش معاملات متعلق به شرکت چکاپا بود. این شرکت امروز 55 میلیون سهم معامله شد و علی رغم معاملات متعادل در ابتدای ساعات معاملاتی ، در انتها با صف فروش بسته شد. این شرکت پس از یک روند صعودی در ماه های اخیر ، فعلا در حال اصلاح قیمتی می باشد.

بازار های جهانی

نرخ ارز در روز سه شنبه

گلچین اخبار

عنوان

متن

"وبانک" فروشنده ۳۴ درصد "بترانس" شد 

در حالی سازمان خصوصی سازی از آبان سال گذشته چهار مرتبه به وکالت از صنعت و تجارت آداک اقدام به عرضه بلوکی سهام ایران ترانسفو کرده و ناکام مانده، که سرمایه گذاری گروه توسعه ملی آماده خروج از ترکیب سهامداری این شرکت دارای صف خرید شد. به این ترتیب، "وبانک" 24 دی اقدام به عرضه 34.06 درصد از سهام "بترانس " شامل بیش از یک میلیارد و 277 میلیون سهم به قیمت پایه هرسهم 14158 ریال به ارزش بیش از 1.85 هزار میلیارد تومان و بصورت یکجا و نقد کند که با توجه به ارزش سنگین و نقد بودن عرضه ، احتمال انجام معامله کمی سخت به نظر می رسد .

توضیح "های وب" درباره انتقال ۱۰۰ درصد سهام شرکت زیر مجموعه

شرکت داده گستر عصر نوین که 21 خرداد از خرید 100 درصد سهام شرکت غیر بورسی پارسان لین ارتباطات با برخورداری از پروانه FCP خبر داده بود در خصوص انتقال سهام آن توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد. ایمان میری مدیرعامل "های وب" اعلام کرد: پیرو اطلاعیه ۲۱ خرداد در سامانه کدال و بند ۴ نامه، انتقال سهام شرکت پارسان لین بصورت قطعی انجام پذیرفته و از این بابت مخاطره ای برای این شرکت وجود ندارد. انتقال سهام مزبور به مبلغ ارزش حقوق صاحبان سهام ( ۴.۳ میلیارد تومان) صورت های مالی حسابرسی شده سال ۹۷ شرکت پارسان لین ارتباطات( از شرکت های فرعی این شرکت داده گستر عصر نوین) منتقل شده است .

درخواست همتی از مجمع تشخیص برای تصویب لوایح پالرمو و CFT 

عبدالناصر همتی در یادداشتی جدید با عنوان "یک خبر، یک تقدیر و یک نظر" اعلام کرد: خبر خوب و امیدوار کننده! رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماه اول سال ۹۸ است. در سه ماهه دوم سال شاهد رشد مثبت ۹.۵ درصدی کشاورزی، رشد مثبت ۰.۴ درصدی گروه صنعت و معدن و منفی ۱.۴ درصدی خدمات بودیم. بنابراین با ثبت رشد مثبت ۰.۶ درصد طی این مدت در مجموع رشد مثبت ۰.۵ درصدی برای نیمه اول سال ثبت می شود. بخش نفت نیز شرایط خاص خود را دارد. حضور محکم بانک مرکزی و مدیریت اصولی و علمی بازار ارز، یک بار دیگر ثبات نسبی را به بازار برگرداند. از همراهی مردم که فضای لازم به سفته بازان و دلالان را ندادند و همراهی لازم را با بانک مرکزی داشتند قدردانی می کنم. نظر مربوط است به سرنوشت دو لایحه پالرمو و CFT. یقین دارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حتماً حساسیت موضوع ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می گیرند. بپذیریم که بانک مرکزی در حدی که در این شرایط بسیار سخت و احساس تکلیف دارد، حقی هم در تصمیم سازی داشته باشد.

نماینده مجلس منتفی شدن استیضاح وزیر نفت را تایید کرد 

جلال میرزایی با بیان اینکه استیضاح وزیر نفت از دستور کار مجلس خارج شد، گفت: با توجه به رایزنی نمایندگان مجلس و فضای کنونی، استیضاح وزیر نفت منتفی و از دستور کار خارج شد وی ادامه داد:‌ پس از نارضایتی ناشی از اصلاح قیمت بنزین که طبیعی هم بود برخی نمایندگان به دلیل اینکه مورد مشورت قرار نگرفته بودند موضوع استیضاح را مطرح کردند. با این حال مشخص شد جامعه و جریان های اجتماعی با وجود نارضایتی که از اصلاح قیمت سوخت داشتند از استیضاح حمایتی نکردند و استقبالی از این موضوع نشد. میرزایی افزود: با توجه به بازخورد این استیضاح ، فعالان سیاسی ، عقلای مجلس و نیروهای سیاسی بیرون از مجلس استیضاح را مورد ارزیابی قرار دادند. در نتیجه با توجه به تحریم و برگزاری انتخابات در اسفند ، استیضاح کنندگان نیز بازنگری کردند و استیضاح از دستور خارج شد. (ایرنا)

جلسه پذیرش بزرگترین هلدینگ ایران / ۳ شرکت آماده عرضه اولیه و لغو نماد نیامده

علی صحرایی درباره برنامه های بورس تهران برای عرضه اولیه سهام شرکت ها و تکلیف پذیرش شستا گفت : جلسه هیات پذیرش برای بررسی پرونده هلدینگ شستا بعد از عدم برگزاری در روز شنبه ، امروز برگزار می شود و در صورت احزار شرایط و تکمیل مدارک در فهرست شرکت های بورسی درج خواهد شد. وی در پاسخ به این سئوال که در صورت بورسی شدن بزرگترین هلدینگ اقتصاد ایران ، چه زمانی سهام آن عرضه اولیه خواهد شد ؟ توضیح داد: به دلیل خاص و ویژه بودن شستا و حضور چند هلدینگ و چندین زیرمجموعه در این ابر هلدینگ ، احزار شفافیت کامل ، سرعت در رویه گزارشگری و رفع همه ابهامات احتمالی ، مهمترین نکاتی است که باید تامین شود. بنابراین هر چند یکی از برنامه های سال جاری بورس ، عرضه این هلدینگ بزرگ است اما باید منتظر طی فرایند قانونی و تکمیل مدارک بود. این مقام مسئول افزود: علاوه بر این ، مدیران شستا و مسئولان دولتی هم باید با در نظر گرفتن شرایط و مقررات بازارسرمایه و خواسته های قانونی ، زمینه عرضه اولیه سهام این شرکت را فراهم کنند تا به بهترین شکل و با در نظر گرفتن شرایط بازار سهام ، بزرگترین هلدینگ ایران وارد بورس شود . صحرایی در مورد دیگر شرکت های آماده عرضه اولیه تا پایان سال هم به بورس پرس گفت: سرمایه‌گذاری کوثر ( وابسته به بنیاد شهید ) بعد از ثبت نزد اداره نهادهای مالی سازمان بورس ، درج نماد و آماده کشف قیمت می شود. دو شرکت شوینده پدیده شیمی غرب و غذایی کوروش نیز ( از زیر مجموعه‌های گلرنگ ) در مراحل نهایی هستند و با تکمیل مدارک و درج نماد ، در ماه های آینده عرضه اولیه می‌شوند . وی همچنین از منتفی شدن پذیرش و عرضه اولیه آسیا تک به دلیل عدم پیگیری سهامداران عمده خبر داد که از مهر 96 در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده بود . (بورس پرس)

بانک مرکزی مکلف به تنظیم بازار ارز شد / ۱۴ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی

عباس قبادی در جلسه ستاد تنظیم بازار بر ضرورت کنترل و مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بروز مشکل توسط دریافت کنندگان ارزهای نیما و سنا برای تامین کالا تاکید کرد و گفت: برای برگشت ارز حاصل از صادرات، وزارت صنعت آماده هر نوع همکاری با بانک مرکزی است و در این راستا باید از کمک دستگاه های دیگر نیز استفاده کرد. وی ادامه داد: سال جاری بانک مرکزی موظف به تامین 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 برای واردات کالاهای اساسی شده که از این مبلغ 3 میلیارد دلار برای تامین دارو و بقیه برای اقلامی است که باید توسط وزارت جهاد و صنعت تامین شود. این میزان جدای از ارز اختصاص داده شده به گندم است و حدود 1.5 میلیون دلار هم برای گندم در نظر گرفته می شود. قبادی افزود: به منظور جلوگیری از کمبود کالا در بازار ضروری است تا سیاست های ارزی مبنی بر کنترل تقاضا با هماهنگی وزارت صنعت اتخاد شود. (تسنیم)

عضو شورای عالی بورس خواستار بررسی لایحه بودجه

سعید اسلامی بیدگلی طی نامه‌ای به شاپور محمدی رئیس سازمان بورس خواستار بررسی لایحه بودجه و اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی در جلسه ویژه شورای‌ عالی شد. در این نامه قید شده این لوایح آثاری بر روی بازارهای مالی بطور عام و بازار سرمایه بطور خاص خواهد داشت و لازم است از منافع سهامداران و سرمایه‌گذاران در مرجعی مانند شورای‌ عالی صیانت شود.

دریافت مالیات از خانه‎‌های خالی قطعی و از سال بعد عملی می شود

محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اعلام اتمام مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در روزهای ابتدایی دی‌ ، گفت: بر اساس قانون مالیات‌ها، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان برعهده وزارت راه بوده که تا پایان سال به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهد شد. وی افزود: سیستم نرم افزاری این سامانه در دست تهیه بوده و با همکاری سازمان امور مالیاتی ، شناسایی خانه های خالی انجام و نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد و منابع حاصل از این طرح صرف سمت ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن خواهد شد.

آغاز فاز ۶ ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ۱۰ صبح امروز در ۵ استان

پروانه اصلانی گفت: ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در فاز 6 در پنج استان فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی و بوشهر بر اساس ظرفیت های مشخص شده از ساعت 10 صبح امروز آغاز و تا ساعت 24 روز جمعه 29 آذر ادامه خواهد یافت. وی با بیان اینکه متقاضیان واجد شرایط با مراجعه به نشانی tem.mrud.ir اقدام به ثبت‌نام کنند، افزود: با تکمیل ظرفیت شهرهای استان‌های مرحله ششم، سامانه در آن شهر بلافاصله بسته خواهد شد. این مقام مسئول ادامه داد: برای متقاضیان شیراز در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت‌نام در شهر جدید صدرا و برای متقاضیان شهرهای اراک، شازند و خمین، علاوه بر شهرهای خودشان در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت نام در شهر جدید مهاجران هم وجود دارد. اصلانی گفت: برای متقاضیان شهرستان‌های اراک، دلیجان و محلات علاوه بر شهر خودشان در صورت وجود ظرفیت امکان ثبت‌نام در شهر جدید امیرکبیر ، برای متقاضیان بوشهری تنها امکان ثبت‌نام در شهر جدید عالیشهر و برای متقاضیان شهرستان‌های تبریز، اسکو، آذرشهر و شبستر هم علاوه بر شهر خودشان در صورت وجود ظرفیت، امکان ثبت‌نام در شهر جدید سهند وجود دارد.

معاون فرابورس درباره درج نماد پدیده شاندیز توضیح داد / چند شرط برای بازگشایی

بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس شرکت فرابورس درباره ادعای سرپرست گروه شرکت‌های پدیده شاندیز مبنی بر درج این شرکت پرحاشیه و 52.1 میلیارد تومانی در بازار پایه نارنجی فرابورس با نماد "گتوشا" ، توضیح داد: هنوز فرایند درج نماد این شرکت طی نشده و اطلاعیه رسمی هم منتشر نشده است . بنابراین صرفا" ایجاد نماد شده تا امکان سپرده گذاری سهام در شرکت سپرده گذاری مرکزی فراهم شود. وی ادامه داد: این شرکت باید ضمن تکمیل مدارک و انتشار اطلاعات مالی ، اقدام به اعلام گزارش حسابرس در مورد احکام صادره دادگاه کند که بار مالی موثری هم همراه است. بنابراین باید منتظر گزارش حسابرس و تکمیل مدارک و اطلاعات ماند تا بعد از دریافت ، زمینه درج نماد فراهم شود. محسنی در برابر این سئوال که با این اوصاف ، چه زمانی می توان شاهد حضور پدیده شاندیز در بازار پایه فرابورس بود به بورس پرس توضیح داد : این موضوع بستگی به گزارش حسابرس در مورد آثار احکام صادره دادگاه بر صورت های مالی دارد که انتظار می رود زمان زیادی نباشد و در همین ماه های پایانی سال ، امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود. براساس این گزارش، علی کریمی قدوسی سرپرست گروه شرکت‌های پدیده شاندیز از آمادگی حضور این شرکت در تابلو نارنجی بازار پایه خبر داده و گفته است: پس از تشکیل مجمع، انتخاب اعضای هیات مدیره و ارسال اطلاعات، نماد بازگشایی و معاملات آغاز خواهد شد. وی افزود: در جلسه ٢٤ آذر ماه کمیته پذیرش با درج نماد "گتوشا" در فهرست شرکت های فرابورس موافقت شد و موضوع طی نامه ای به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام شد . سپرده گذاری نیز از امروز عملیات ثبت سهام سهامداران را اجرایی خواهد کرد. با ثبت نام بیش از ۷۰ هزار سهامدار در سامانه سجام برای تسریع و تسهیل در اقدامات آتی شرکت بقیه سهامداران پدیده نیز در اسرع وقت برای ثبت نام در سامانه سجام اقدام می کنند. به گفته وی ، پس از تشکیل مجمع عمومی صاحبان سهام، انتخاب اعضای هیات مدیره و ارسال اطلاعات مجمع به فرابورس و گشایش نماد پدیده، معاملات سهام این شرکت در تابلو نارنجی بازار پایه انجام خواهد شد. (بورس پرس)

مجلس ۴ ماده مهم از طرح ساماندهی بازار خودرو را اصلاح کرد + مصوبات

در جلسه امروز مجلس، طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که ایراداتی از سوی شورای نگهبان همراه شده بود با با 120 رأی موافق اصلاح و تصویب شد. طبق ماده دو که اصلاح شده ، دولت موظف است طی سه‌سال از اجرا این قانون با اجرای صحیح اصل 44 و سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اقدامات سیاستگذاری، نظارتی و تنظیم‌گری(رگولاتوری) و رعایت قانون اصل 44 و اصلاحات بعدی آن ، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را فراهم کند . براساس این گزارش، درباره ماده چهار هم مقرر شد ، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند . طبق این ماده ، واردات خودروهای سواری تمام‌ برقی و ترکیبی(‌هیبریدی) تا زمان تولید در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف و دولت موظف است زمینه تولید داخل این خودروها را طی پنج‌سال فراهم کند. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تأمین می‌ شود . نمایندگان مجلس با حذف ماده 7 نیز موافقت نکردند و پیشنهاد شد به جای دوره 5 ساله ، عبارت طول عمر مفید خودرو قرار داده شود که تصویب شد . طبق این ماده اصلاحی در صورت وقوع تصادف در طول عمر مفید خودرو و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر کنند. شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی است. ماده 10 هم اصلاح شد که در آن آمده است : با تصویب این قانون، «قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26 اسفند 89 » که احکام دائمی آن در این قانون و قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4 آذر 96 » و «قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی مصوب دوم خرداد 98 » لحاظ شده ، فنسخ و وزارت صنعت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش‌ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تقدیم کند.

عوارض صادرات محصولات صنعت مهم بزرگ بورس تغییر کرد

رضا رحمانی وزیر صنعت در پی جلسه ۳۰ شهریور کارگروه هماهنگی سیاست های صادراتی اعلام کرد: حسب تصمیمات قبلی مقرر بوده اثرات اعمال عوارض بر روی مواد و کنسانتره های معدنی، پایش و گزارش آن در مقاطع مختلف به کارگروه ارائه شود. با توجه به گذشت سه ماه از اعمال عوارض مصوب کارگروه بر روی مواد و کنسانتره های معدنی به منظور ارائه گزارش از آخرین وضعیت، دومین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست های صادراتی صبح امروز برگزار شد که نتایج آن بدین شرح است: ۱. کنسانتره مس (۲۶۰۳): کاهش از ۱۰ به ۵ درصد ۲. سنگ کروم (۲۶۱۰): کاهش از ۲۵ به ۱۰ درصد ۳. کنسانتره سرب (۲۶۰۷): کاهش از ۲۰ به ۱۲ درصد ۴. کنسانتره روی (۲۶۰۸) : کاهش از ۲۵ به ۱۲ درصد ۵. آهن اسفنجی (۷۲۰۳) : افزایش از صفر به ۱۰ درصد همچنین عوارض سایر محصولات بدون تغییر بوده و این عوارض از ۱۵ دی ماه اعمال خواهد شد. جلسه آتی کمیته صادرات نیز دو ماه دیگر برگزار خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24