Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اولویت خرید سهام با نمادهایی باشد که بازار صادراتی دارند دید حداقل یک ساله داشته باشید روز چهارشنبه هفته گذشته بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان متوسط معاملات خرد بازار بود. این در حالی است که همچنان نگرانی از طریق حقیقی ها در بازار وجود دارد. آن ها نگران هستند، از بابت اینکه آیا باید از بازار خارج شوند یا نه؟

توصیه‌های مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به سهامداران؛ روزهای منفی، روز خرید سهام است نه روز خداحافظی با بازار

بورس24 : روز چهارشنبه هفته گذشته بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان متوسط معاملات خرد بازار بود. این در حالی است که همچنان نگرانی از طریق حقیقی ها در بازار وجود دارد. آن ها نگران هستند، از بابت اینکه آیا باید از بازار خارج شوند یا نه؟ شاخص روز چهارشنبه هفته گذشته صبح را منفی آغاز کرد، پس از آن به سمت مثبت شدن رفت و دوباره فشار فروش زیاد شد و شاخص رنگ قرمز به خود گرفت. البته هلدینگ خلیج فارس به عنوان دومین شرکت بزرگ بورسی با مارکت ۲۲۲ هزار میلیارد تومان در کنار سایر شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه، برخی از بانکی‌ها و خودرویی ها مثبت بودند. بر آن شدیم که در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه و همچنین تحلیلی از بازار پتروشیمی، بورس24 با جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گپ و گفتی داشته که آن را می خوانید.

*به نظر شما نگرانی‌هایی که مردم از بازار دارند، با عبور از این مرحله چقدر است و اینکه آیا واقعاً در بازاری هستیم که ابر تورمی را که در پیش داریم، پیش خور می کند یا نه، نقدینگی به سمت بازار می‌آید که ما در جاهای دیگر تورم را نداشته باشیم. البته ناگفته نماند که دلار ۱۷ هزار تومان را تاچ می کند و سکه بهار آزادی هم ۷ میلیون را دیده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

دوستانی که وارد این بازار شدند و به خصوص دوستانی که تازه وارد این بازار شدند و در ایامی که شاخص روزی ۲۰ یا ۴۰ هزار واحد بالاتر می رفت و سراسیمه وارد این بازار شدند، به این دوستان عرض می‌کنم که بورس جایی نیست که یک شبه در آن ثروتمند شوید و فردا از این بازار بخواهید خارج شوید. هر کسی که شتاب‌زده و احساساتی وارد بورس شود، قطعاً ضرر می کند. در ورود، دیر وارد بازار می شود و در خروج زود خارج می شود و در هر دو صورت ضرر می کند. بورس جایی است که بازده بهتری از بازارهای دیگر دارد. مطمئن باشند کسانی که تلاش می کنند سرمایه گذاری بلند مدت بیش از یک سال داشته باشند، حتما در بورس بازدهی بالاتر از بازار طلا، بازار ارز و بازارهای موازی دیگر خواهند داشت و مستلزم این است که احساساتی عمل نکنند. یعنی اگر مثلاً چند روز بازار شاخص منفی بود، همه نگویند که بفروشیم و از بازار خارج شویم. اتفاقاً در آنجاها فضاهای بهتری پیش می آید، برای اینکه شما بتوانید سهامی که تا چند روز پیش صف خرید بود و نمی‌توانستید بخرید را بخرید.

*چه سهامی ارزنده هستند؟

دوستانی که اخیرا وارد بازار شدند، با دو سه روز قرمز شدن شاخص ها اصلاً احساسی عمل نکنند و سعی نکنند که از بازار خارج شوند. چون در این صورت میدان را به کسانی می دهند که می خواهند سهام آنها را ارزان از دستشان خارج کنند. اما در مورد بازار، بازار بورس ایران هنوز پتانسیل رشد دارد. علت آن هم این است که بسیاری از سهام هنوز به قیمت ذاتی خودشان نرسیدند، سهامی که از پشتوانه سرمایه و دارایی خوب برخوردار هستند، تأکید می‌کنم که در مرحله اول دنبال سهامی بروند که دارایی بسیار خوب و ملموسی دارند. صنایع شیمیایی، صنایع معدنی، صنایع فلزی و دارویی از این نوع صنایع هستند که از پشتوانه دارایی خیلی خوبی برخوردار هستند. ثانیا در اولویت صنایعی را برای خریدن انتخاب کنند که صادراتی هستند و محصولشان بازار صادرات خوبی حتی در دوران تحریم دارد. وقتی ارز بالا برود حتما درآمد این شرکت ها اضافه می شود و در نتیجه قیمت سهام و سودآوری سهام افزایش پیدا می‌کند.

من بازار بورس تهران را دارای پتانسیل های خوبی برای سرمایه‌گذاری می بینم، مردم و کسانی که تازه وارد بورس شدند سعی نکنند احساسی از بازار خارج شوند و باید در این بازار بمانید تا سود خوبی بگیرید. ماندن هم از نظر من یعنی حداقل یک سال است و نکته سوم این است که وارد سهامی شوند که از دارایی و امکانات خوبی برخوردار هستند و ترجیحاً صادرات محور هستند.

*یک جلسه در مورد بحث حمایت از بازار توسط حقوقی ها و سهامداران عمده از طریق صندوق توسعه بازار برگزار شده است. شما با آنها مذاکره داشتید؟ تا چقدر از بازار حمایت می کنید؟

همکاران من در این جلسات شرکت می کنند ولی ما ابزارهای مختلفی برای حمایت از بازار داریم. هلدینگ هایی مثل ما معمولاً بخش بازارگردانی دارند. خودِ ما صندوق بازارگردانی خلیج فارس را داریم که از سهام زیرمجموعه خودمان حمایت می‌کنند، هم در زمانی که تقاضا زیاد و صف خرید است و هم در مورد زمانی که صف فروش است. اما این حمایت، حمایت علمی و مدبرانه ای است. اینگونه نیست که ما مثل بازار گاهی اوقات احساسی عمل کنیم و به یکباره همه را بفروشیم یا بخریم. سعی می کنیم گره‌هایی که در سهام به وجود می‌آید را برطرف کنیم و تا به امروز هم سعی کردیم که به صورت منطقی از سهام هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه حمایت کنیم.

چیزهای دیگری هم در بازیگران دیگر در بازار وجود دارد، مثل صندوق حمایت از بازار که آنها هم در واقع به صورت کلی از سهام با پتانسیل و سهام خوب حمایت می کنند. سهامی که در اصطلاح سهام شاخص ساز هستند و روی شاخص خیلی تاثیر دارند، مورد حمایت صندوق حمایت از بازار هم قرار می‌گیرند. البته آنها هم منابعشان محدود است و اینکه روی سهام خاصی عنایت دارند.

*شما اعتقاد ندارید که بازار در حال حاضر در مرحله حباب است و یا دچار سوخت نقدینگی شود و پروژه دولت این باشد که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه کشانده است که از این طریق سوختن نقدینگی اتفاق بیفتد؟

نقدینگی ما خیلی بیشتر از این حرف ها است. هنوز بخش کمی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است و هنوز نقدینگی سرگردان زیادی در اختیار افراد داریم و هنوز این نقدینگی به صورت کامل وارد بازار سرمایه نشده است. اعتقاد هم ندارم که در واقع سبز شدن و افزایش شاخص بازار کار دولت بوده برای اینکه سهام خودش را در بازار بفروشد. در واقع بازار دولت را مجاب کرد که سهام خودش را در بازار سرمایه عرضه کند، یعنی بازار دولت را به دنبال خودش کشید و به نظر من این موضوع مبارکی است که بالاخره دولت قانع شد که بخش زیادی از سهام خودش را در شرکت های بزرگ چه به صورت مستقیم و چه از طریق ای تی اف ها وارد بازار کند. من معتقدم که نفس بازار بورس نفس نوسانی است. اگر بازاری به صورت بلندمدت مثبت باشد، بازار خوبی نیست. حتماً باید در بازار خرید و فروش اتفاق بیفتد و افراد با ریسک پذیری مختلف در این بازار وارد می‌شوند و بعضی ها مثلا سطح توقعشان در حد سی درصد است. وقتی ۳۰ درصد سود کردند می خواهند از بازار خارج شوند. برخی دیگر ریسک پذیری بالاتری دارند و می خواهند بازدهی بالاتری بگیرند، آنها بیشتر در بازار می مانند. بنابراین طبیعت بازار این است که گاهی اوقات اصلاح در آن اتفاق بیفتد و یا منفی شود یا چند روز مثبت شود. اما حرکت کلی بازار به نظر من رو به رشد است. اگر یک فاصله یکساله را ببینید، تا یکسال آینده بورس ما بیش از بازارهای موازی دیگر بازدهی خواهد داشت.

*پس با این نوسانات و اصطلاحاتی که در کوتاه‌مدت است، جا نزنند و در بازار سهام داری کنند تا در آینده از سود آن بهره ببرند؟

من معتقد هستم که ما سهام خیلی خوبی در بازار داریم که این سهام هنوز به قیمت ذاتی نرسیده اند هنوز زیر NAV معامله می‌شوند، به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت های هلدینگی و پتانسیل خیلی خوبی برای رشد دارند، سودهای خیلی خوبی در مجامع خواهند داشت و توزیع خواهند کرد. خیلی از آنها بحث افزایش سرمایه را دارند. شرکتهایی مثل هلدینگ که در زمانی که بازار مثبت بوده و تقاضای بسیار زیادی در بازار شکل گرفته بود، بخشی از سهام خود را عرضه کردند برای اینکه تقاضای بازار را پاسخ دهند.

از محل این عرضه ها سود خوبی شناسایی کردند و این سود، سودِ عملیاتی غیر قابل تقسیم است. یعنی منجر به افزایش سرمایه خوبی در این شرکت ها خواهد شد و لذا پتانسیل افزایش ثروت سهامداران در شرکت‌های بزرگ، دارای سرمایه، دارای دارایی و تاسیسات خوب و صادرات محور همچنان موجود است و مردم می‌توانند به راحتی به خصوص از این روزهایی که بعضی از افراد هیجانی می خواهند از بازار خارج شوند، استفاده می‌کنند و سهام را به قیمت پایین‌تری بخرند.

*در مورد خود هلدینگ خلیج فارس موضوع اصلی که مطرح است، حمایت از صنایع است. اگر بخواهیم نقدینگی در بازار حفظ شود و بیشتر شود، باید از طریق مختلف از صنایع حمایت شود. مثلا بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که با کاهش قیمت آنها به صنایع پترو پالایشگاهی کمک می کنیم. از طرفی افزایش سرمایه است، ولی با توجه به نقدینگی که آمده است، از محل مطالبات هم می تواند داشته باشد. شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را دنبال می‌کنند؟ کاهش نرخ خوراک با توجه به اینکه قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کرده است چقدر می تواند موثر باشد؟

شرکتهای تابعه هلدینگ تاکنون برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی آنها نداریم. البته اینکه تجدید ارزیابی در این شرکتها قابل انجام است یا نه؟ پاسخ من مثبت است. یعنی قابل انجام است ولی ما ضرورتی ندیده ایم که این تجدید ارزیابی را انجام دهیم. باید هر شرکتی را به صورت مستقل بررسی کنیم که آیا به نفع سهامداران تمام خواهد شد یا نه؟ گاهی اوقات تجدید ارزیابی اگر با مطالعه همراه نباشد، در نهایت به ضرر سهامداران تمام خواهد شد. نکته دوم این است که صنایع پتروشیمی یکی از صنایع تاثیر گذار در اقتصاد کشور هم از لحاظ اقتصادی، اشتغال، صادرات و تهیه و تامین خوراک برای تعداد زیادی صنعت پایین دستی است. لذا این صنعت از نظر کلان باید مورد حمایت قرار بگیرد تا بتواند بخش های بقیه اقتصاد را فعال کند؛ البته این حمایت، حمایتِ مصنوعی نیست، حمایت واقعی و منطقی است. یکی از این حمایت‌ها بحث قیمت منطقی خوراک است. در مورد خوراک سال‌های قبل بحث هایی مطرح بود که در خوراک پتروشیمی‌ها رانت وجود دارد، ولی به نظر من در سال‌های اخیر به خصوص در دولت دوم آقای روحانی دیگر بحث رانت در خوراک پتروشیمی‌ها مطرح نیست. قیمت خوراک پتروشیمی، قیمت بین‌المللی است یعنی با قیمت دلار نیمایی و با قیمت های جهانی، قیمت خوراک پتروشیمی ها محاسبه می شود. بدیهی است که وقتی قیمت نفت سقوط پیدا کند، قیمت خوراک پتروشیمی ها کاهش پیدا می کند. در نتیجه حاشیه سود پتروشیمی ها حفظ می شود. چون هم محصول و خوراکشان کاهش قیمت پیدا می کنند. لذا حاشیه سود آنها حفظ می شود، صنایع پتروشیمی یکی از صنایع مطمئن برای سودآوری و بازاریابی هستند، حتی بعضی وقت ها گفته می‌شد که صنایع پتروشیمی که خوراک مایع دارند، از حاشیه سود کمتری برخوردار هستند. اتفاقا در این دورانی که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده است، چون خوراک مایع با نفت کاهش پیدا می‌کند، حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی خوراک مایع، بیشتر از پتروشیمی‌های خوراک گاز شده است.

بنابراین دوستان با مطالعه، شرکت های پتروشیمی را به عنوان یکی از چند سهام خوب در سبدشان انتخاب کنند و مطمئناً سود خوبی نصیب آنها خواهد شد.

*در مورد سهم بازار از محصولات پتروشیمی توضیح بدهید و این که با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه چقدر به این سهم افزوده می شود؟

هلدینگ خلیج فارس به صورت برآوردی، تقریبا ۴۰ درصد بازار پتروشیمی کشور را در دست دارد و تقریبا همین قدر از صادرات پتروشیمی کشور توسط هلدینگ خلیج فارس انجام می شود. در بازار سرمایه هلدینگ خلیج فارس و شرکت های تابعه در مجموع چیزی حدود ۱۲ درصد بازار سرمایه را در اختیار دارند و در بخش صنعت شیمیایی بالاتر از ۴۲ درصد سهم بازار صنعت شیمیایی بورس را به عهده دارند. هلدینگ خلیج فارس یک بازیگر بزرگ در بازار سرمایه است. تعداد زیادی از شرکت‌هایش را وارد بورس کرده است. برنامه ما این است که در امسال و سال‌ آینده هم چند شرکت باقی مانده را وارد بورس کنیم تقریباً همه شرکت های تولیدی تابعه هلدینگ خلیج فارس در آن صورت وارد بورس خواهند شد. هر کدام از آنها وارد بورس شوند، هم خودِ شرکت ها سود خوبی نصیب سهامداران می‌کنند و هم به افزایش ارزش بازار هلدینگ کمک می‌کنند. بنابراین یکی از صنایع بسیار بسیار بزرگ بورس است و شما در مقدمه اعلام کردید که هلدینگ خلیج فارس دومین شرکت بزرگ بازار سرمایه است و یک روز پیش این اتفاق افتاد اگرنه ما اول بودیم و ان شاءالله رتبه خود را از فولاد مبارکه پس می گیریم.

*در مورد عرضه های موفق اشاره کردید و شما عرضه های موفقی در نوری، پارس و تندگویان داشتید. کدام شرکت ها را می خواهید در اولویت قرار دهید و چقدر می تواند روی هلدینگ تاثیر داشته باشد؟

ما در تیر ماه ۹۷ پتروشیمی پارس را وارد بورس کردیم که امروز تقریبا چیزی حدود ۲ و نیم برابر بازدهی داده است. نوری را در تیرماه ۹۸ وارد بورس کردیم که آن هم حدود ۱۲۰ درصد بازدهی داشته است و پتروشیمی شهید تندگویان را اواخر اسفند ۹۸ روزهای آخر سال پیش، وارد بورس کردیم که آن هم ۲ برابر شده است. برنامه ما این است که ۳ شرکت دیگر را هم وارد بورس کنیم. پتروشیمی اروند که به غول پی وی سی کشور معروف است، پتروشیمی بوعلی سینا که شبیه پتروشیمی نوری است و یا آروماتیک بزرگ در منطقه ماهشهر است، وارد بورس خواهیم کرد و بعد از این ها ان شاءالله توفیق داشته باشیم پتروشیمی بندر امام را به عنوان بزرگترین پتروشیمی کشور وارد بورس کنیم و ان شاءالله امسال بتوانیم سه تا از شرکت‌های بزرگ را از مجموعه هلدینگ خلیج فارس وارد بورس کنیم.

*در مورد چشم‌اندازتان از قیمت‌های جهانی توضیح بدهید؟ به نظر شما قیمت ها در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟

چیزی که ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، قیمت نفت است. قیمت محصولات پتروشیمی، یک همبستگی با قیمت نفت دارند. البته محصولات پتروشیمی متفاوت هستند، مثلا در گروه کود شیمیایی، کمترین وابستگی را به قیمت نفت دارد، بعد از آن پلی اتیلن ها وابستگی کمتری دارند. یا مثلا فرآورده های نفتی بیشترین وابستگی را به قیمت نفت دارند. ولی به طور کلی وقتی قیمت نفت پایین می آید، قیمت محصولات پتروشیمی هم کم و بیش با تفاوت وارد فاز منفی می شوند و کاهش پیدا می‌کنند. لذا ما اگر بتوانیم یک پیش بینی خوبی از قیمت نفت داشته باشیم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بازار پتروشیمی چگونه خواهد بود. پیش بینی ما در مورد نفت حدود سه ماه پیش وقتی می‌خواستیم بودجه سال ۹۹ را ببندیم، برای سال ۹۹ یا همان ۲۰۲۰ قیمت نفت برنت را حدود ۵۵ دلار فرض کرده بودیم. امروز با توجه به جنگ نفت که به وجود آمد و به شدت قیمت نفت کاهش پیدا کرد و بعد مسئله کرونا مزید بر علت شد و اکنون کاهش شدیدی در تقاضای نفت در دنیا وجود دارد، ما این پیش‌بینی ها را به همراه بقیه بازیگران بازار کاهش دادیم و حدود ۳۵ دلار برای هر بشکه پیش‌بینی کردیم. بین ۳۰ تا ۴۰ دلار متوسط ۳۵ دلار پیش‌بینی کردیم. با این عدد محصولات پتروشیمی ما نسبت به سال ۹۸ کاهش قیمت خواهد داشت و لذا اگر همان اندازه تولید و صادر کنیم، نسبت به سال گذشته، صادرات کاهش پیدا خواهد کرد. البته تلاش ما این است که از دو جهت این کاهش را جبران کنیم: یکی با افزایش تولید و صادرات و یکی هم از طریق افزایش قیمت ارز است. در مورد قیمت ارز ما تلاش نمی‌کنیم که افزایش قیمت ارز به وجود آید ولی طبیعتا احساس می‌کنیم که احتمال افزایش قیمت ارز را خواهیم داشت و لذا بخشی از این کاهش صادرات و کاهش ارز با افزایش قیمت ارز جبران می‌شود و سودآوری شرکت‌ها خیلی کاهش پیدا نمی کند.

*فکر می کنید چه مقدار افزایش نرخ ارز داشته باشیم؟

ما باید بپذیریم که به صورت بلندمدت نرخ ارز در کشور ما براساس تفاوت نرخ تورم در ایران و جهان، سالانه افزایش پیدا می‌کند و این یک فرمول طبیعی است و اگر هم دولت ها تلاش کنند که گاهی اوقات قیمت ارز را به صورت اجباری و دستوری ثابت نگه دارند یا کاهش بدهند، بالاخره این فشار و فنر یک روزی عمل خواهد کرد و افزایش جهشی خواهیم داشت. به نظر من سیاست‌های بانک مرکزی، هوشمندانه و مدبرانه ای است و اجازه نمی دهد که به صورت دستی قیمت تعیین شود و هر جا که لازم باشد، انعطاف لازم را در تغییر نرخ ارز خواهد داشت. من فکر می‌کنم امسال هم با یک افزایشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در طول سال به صورت میانگین در مورد قیمت ارز داشته باشیم.

*با توجه به موقعیتی که به وجود آمده است، بحث صادرات چگونه انجام می شود؟ شما اشاره کردید که نسبت به بخش صادرات خوشبین هستید؟

اگر صنعت پتروشیمی صادرات انجام ندهد، به فوریت دچار توقف می شود. صنعت پتروشیمی یک تولید پیوسته دارد و اینگونه نیست که اگر صادرات یا فروش داشت، تولید کند و اگر نداشت کارخانه را ببندد و بعدا دوباره تولید را از سر بگیرد. تولید ما متصل به تولید نفت و تولید گاز است؛ بنابراین تا وقتی که نفت و گاز تولید شود، ما باید حتماً تولید داشته باشیم و محصول خودمان را بفروشیم اگرنه خیلی سریع تولید متوقف می شود.

*وضعیت در شرایط کرونا چگونه است؟

کرونا مقدار زیادی تاثیر در تقاضای جهانی داشته و تقاضا در جهان نسبت به محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده است. مثلا خودرو سازی های اروپا ۹۵ مورد از محصولات آنها تولیدشان کم شده است و صنعت گردشگری صفر شده است، صنعت سیمان و فلزات تولیدشان به خاطر کاهش تقاضا کم شده است. ولی محصولات پتروشیمی چون از طیف وسیعی برخوردار هستند، در هر شرایطی بخش‌هایی از این طیف مشتری خاص خودش را دارد و در تحریم آب دیده شده ایم و مسائل تحریم دیگر مساله اصلی ما نیست و می توانیم در این شرایط صادرات خود را ادامه دهیم. لذا در مورد صادرات خیالتان راحت باشد که هر وقت پتروشیمی تولید دارد، به معنی این است که صادرات آن هم ادامه دارد اگرنه بدون صادرات تولید متوقف خواهد شد.

*در مورد طرح های توسعه بیدبلند و لردگان و بهره برداری آنها توضیح بفرمایید و اینکه چقدر روی هلدینگ تاثیر دارد؟

هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس صنعت پتروشیمی کشور پیشتاز توسعه است و ما بیش از همه هلدینگ های دیگر پتروشیمی در کشور طرح توسعه و طرح جدید در حال احداث داریم که در حال حاضر حجم پروژه‌های در دست اجرای هلدینگ بیش از یورو است. خوشبختانه امسال یعنی اواخر سال ۹۸ سه تا از پروژه‌ها که سالها در حال احداث بود به اتمام رسید و اکنون در مراحل راه اندازی و تولید تجاری قرار گرفته اند. پروژه بزرگ پالایشگاه گاز بید، پروژه اوره و آمونیاک لردگان و پروژه الفین ایلام که جمع سرمایه گذاری که در آنها شده است، بیش از چهار و نیم میلیارد دلار است و اینها به مرحله بهره‌برداری رسیده اند و خود این بهره‌برداری آنها موجب خواهد شد که هم درآمد ارزی و هم درآمد ریالی هلدینگ بیشتر شود. مثلا اگر پروژه اوره آمونیاک لردگان به صورت کامل کار کند، در ظرفیت کامل یک چیزی حدود هزار میلیارد تومان در سال سود ایجاد می کند.

بیدبلند در ظرفیت کامل حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال سود ایجاد می‌کند. البته بیدبلند با توجه به خوراک بالا دست، در چند فاز آن راه اندازی می شود و در فاز اول حدود ۸۰ میلیون دلار در سال برای ما سودآوری خواهد داشت. بید بلند و لردگان از فاینانس و صندوق توسعه ملی استفاده کرده اند که بخشی از این درآمدی است که این شرکت ها در زمان ساخت گرفته اند، ولی سود آنها سود قابل توجهی خواهد بود. علاوه بر این پروژه های دیگری در هلدینگ داریم، پروژه متانول آپادانا در عسلویه، پروژه اوره آمونیاک هنگام در عسلویه، پروژه لاستیک مصنوعی صدف عسلویه، پروژه بزرگ الفین گچساران، پروژه جمع آوری گازهای NGL3200 یادآوران که این ها پروژه هایی هستند که از حدود ۴۰ درصد تا ۸۰ درصد پیشرفت پروژه دارند که تمام تلاش ما این است که با همه محدودیت هایی که داریم، منابع مالی آنها را تامین کنیم که اینها هم به تدریج در سال ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسند.

*در مورد افزایش سرمایه برنامه ای برای شرکت ها ندارید؟

در مورد افزایش سرمایه از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها یا فروش سرمایه‌گذاری‌ها حتماً در این موارد اخباری خواهیم داشت که وقتی که قطعی شد اعلام می‌کنیم که بورس از ما ایراد نگیرد.

*در هلدینگ یا شرکت های زیر مجموعه؟

بیشتر در خودِ هلدینگ خواهد بود، منتهی مقدار و زمان آن را به موقع عرض می کنیم.

* نکاتی درباره بازار سرمایه هست که بخواهید به سهامداران بگویید؟

در مورد خودِ هلدینگ، ما مطمئن هستیم که ثروتی که در هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت های تابعه وجود دارد، در واقع ثروتی است که رو به افزایش است و ما مطمئن هستیم که سهامداران اگر با دید بلندمدت بیش از یک سال وارد این سهام شوند، حتما از بهره و بازدهی خوبی برخوردار خواهند شد.

هیجانی عمل نکنند، با وجود پروژه‌های بزرگی که در هلدینگ در حال انجام است، صادراتی که شرکت های تولیدی تابعه هلدینگ دارند، مطمئنا درآمد هلدینگ سال به سال بیش از تورم و بیش از بازارهای موازی افزایش پیدا خواهد کرد و مردم حتماً از سرمایه‌گذاری در هلدینگ سود خواهند کرد. حدود یک سال و نیم پیش سرمایه هلدینگ پنج هزار میلیارد تومان بود و در حال حاضر به ۱۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی در کمتر از دو سال چیزی حدود ۳ برابر فقط سرمایه هلدینگ اضافه شده است. مطمئنا در سال‌های آینده هم افزایش سرمایه خواهیم داشت. یعنی هم از محل سود انباشته و هم از محل سود ناشی از فروش دارایی‌ها منابع لازم را خواهیم داشت. معمولا در شرکت‌هایی مثل ما افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از محلِ سود است؛ یعنی مردم پول جدیدی نباید بیاورند و سهام جایزه به افراد داده خواهد شد. بنابراین از این جهت هم می‌توانند ثروتشان را افزایش دهند. شرکت‌هایی که ما به بورس خواهیم آورد، شرکت های سودآور و با آتیه خوبی هستند. من فکر نمی‌کنم کسی از خریدن سهام پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و شهید تندگویان ضرر کرده باشد، مشروط بر اینکه با هیجان نخرند و با هیجان نفروشند. اگر آنهایی که در روز اول سهام را خریدند، حداقل یک سال نگه دارند، من مطمئن هستم که سود بسیار بسیار خوبی از سهام تازه وارد هلدینگ خلیج فارس پیدا خواهند کرد.

بورس تهران بورس خوبی است و اصلاً نگران منفی شدن شاخص در چند روز متوالی نباشید، این ها برای بازار بزرگ بورس طبیعی است و مطمئن باشید که روزهای خوب بورس همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24