Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ما اول ساختارهای بازارمان را به سمت بازار آمریکا و اروپا ببریم، بعد به تقلید از آن ها به افراد حقیقی هم مجوز مشاور سرمایه گذاری بدهیم. ما اگر می خواهیم این بازار را بزرگ، توسعه یافته و کاراتر کنیم، باید از جاهای خیلی مهمتری شروع کنیم.

یک بام و دو هوا در بورس/ در بازار صف نشین، به دنبال استانداردهای جهانی هستیم؟

بورس24 : هدایت سرمایه با ریسک مناسب دغدغه ای است که طی این سال ها، صنعت مشخصی آن را به یدک نکشیده است. گاهی مجوزهایی با شرایط سخت و سخت تر به برخی شرکت های مشاوره سرمایه گذاری داده شده که البته با دست بسته و امکانات کم، محدودیت های مختلف، تبلیغات محدود، عدم حمایت سازمان به عنوان مقام ناظر و رگولاتوری ارائه شده است. در نهایت به دلیل مغفول ماندن این صنعت و عدم حمایت از سوی ناظر هیچ انحصاری برای فعالیت آن هچون تامین سرمایه و کارگزاری قائل نشده و فقط نامی است که برایشان به یادگار مانده.

سعید جعفری، مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری معیار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ، پیرامون مشکلات صنعت مشاور سرمایه گذاری و برنامه های احتمالی برای اعطای مجوز به برخی اشخاص حقیقی برای ارائه مشاوره گفت: ما قبل از اینکه بخواهیم به افراد حقیقی مجوز بدهیم تا این ها وارد صنعت مشاور سرمایه گذاری شوند، باید بررسی کنیم و ببینم که چرا شرکت های مشاور سرمایه گذاری که در این سال ها در بازار بوده اند، از محل مشاوره واقعا سود ده نبوده اند.

وی گفت: ابتدا باید این موضوع آسیب شناسی شود. اینکه اولا من به عنوان مشاور سرمایه گذاری ملزم هستم، حتما به طرفی که پیشنهاد خرید و فروش می دهم، برای شخص مورد نظر ارزیابی ریسک انجام بدهم. خود این نیاز به پورسه ای دارد که هم کمی بروکراسی دارد و هم باید برای طرف وقت گذاشته شود. این در حالی است که در فضای مشاوره خیلی ها فقط دنبال بازدهی هستند. می گویند: یک سهم معرفی کنید که ما خوب سود کنیم، اما درباره ریسک چطور؟ عموما آدم ها و افراد حقیقی فقط به دنبال سیگنال هستند، در صورتیکه که مشاور سرمایه گذاری ها رویکرد تحلیلی دارند.

چرا باید همه افراد را مستقیما درگیر بازار سرمایه کنیم؟ مگر مجبوریم؟

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری معیار با بیان اینکه اساسا آیا سیاست ورود همه مردم به صورت مستقیم به بازار صیح است؟ گفت: حال یک قدم آن طرف تر، آیا درست است که ما بیاییم افراد حقیقی را آنقدر درگیر بازار و معامله و خرید و فروش کنیم که حالا به این فکر کنیم که چون تعداد زیادی از مردم عادی در بازار آمده اند، پس برویم و به افراد حقیقی سرشناس مجوز دهیم که به مردم پیشنهاد خرید و فروش بدهند؟

وی گفت: ما باید به این سمت برویم که افراد که بعضا حرفه ای هم نیستند، مستقیم در بازار سهام معامله نکنند. خود سازمان قبل آن باید به این سمت بیاید که این افراد را به سمت صندوق ها و سبدگردانی بیاورد و نه اینکه با یک سیگنال ساده که اصلا نمی دانیم طرف چه سطح ریسکی را قبول می کند، او را وارد حلقه خرید و فروش کنیم.

جعفری گفت: یک دلیل عدم موفقیت شرکت های مشاور سرمایه گذاری که سیگنال می دهند، این است که برخی از نهادهای مالی که بنیه مالی قوی تر دارند مانند کارگزاری ها و اساسا منبع درآمد شان از محل کارمزد است، برای رقابت، وارد حیطه فعالیت مشاور سرمایه گذاری ها شده اند و به طور رایگان برای مشتریان این کار را انجام می دهند.

با این قیمت های مشاوره، منفعت اشخاص حقیقی برای دریافت مجوز چیست؟

وی گفت: اگر قرار است ما کلا این انحصاری که برای مشاور سرمایه گذاری وجود ندارد را حتی کمتر کنیم و به حقیقی ها اجازه دهیم که مجوز بگیرند و سیگنال بدهند، چرا این انحصار زدایی در همه بخش ها نمی شود؟

وی گفت: یک سوال پیش می آید، در شرایطی که یک نهاد مالی به صورت رایگان مشاوره ها را در اختیار عموم قرار می دهد، در این فضایی که همه مان می دانیم مشاوره و تحلیل قیمت پایینی دارد، آن شخص حقیقی که دنبال مجوز است، چه منفعتی می برد؟

در بازار صف نشین، به دنبال استانداردهای جهانی هستیم؟

این مقام مسئول در شرکت مشاور سرمایه گذاری معیار گفت: بازار سرمایه راه زیادی برای رسیدن به سمت استانداردهای بین المللی دارد که ابتدا باید این ساختارها و قوانین و مقرراتی که ما را خیلی از بازار جهانی دور کرده است، ( دامنه نوسان و حجم مبنا ) برطرف کنیم. یعنی اگر در بازار ما پدیده صف نشینی نبود، شاید این همه ولع یا طمع سیگنال گرفتن و کدام سهم را فردا خریدن، نبود. کلا این موضوعات هم از بین می رفت و جای خود را به مشاوره می داد . در بازاری که سهم محور است به یک اشاره یک استادی یا یک حقیقی یا یک سلبریتی مجازی قرار باشد شما در صف خرید و فروش بنشینید اصلا تحلیل و مشاوره معنی ندارد. پس ما اول ساختارهای بازارمان را به سمت بازار آمریکا و اروپا ببریم، بعد به تقلید از آن ها به افراد حقیقی هم مجوز مشاور سرمایه گذاری بدهیم. ما اگر می خواهیم این بازار را بزرگ، توسعه یافته و کاراتر کنیم، باید از جاهای خیلی مهمتری شروع کنیم، مجوز دادن به اشخاص حقیقی شاید در اولویت بیستم باشد.

سابقه معاملاتی بررسی شود...

وی گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که سازمان بورس اوراق بهادار بیاید و در برنامه ای منسجم تمام معاملات اشخاص حقیقی که قرار است به آن ها مجوز بدهد را بررسی کند، تا ببیند معاملات گذشته این اشخاص چه میزان سفته بازی و چه میزان برمبنای هیجانات و صف نشینی ها نبوده است؟ و چه میزان این افراد خودشان در اولویت صف های خرید و فروش نبودند؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24