Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ۲۴: پارتا تبدیل به هلدینگ بزرگی در صنعت تایر کشور شده است. شرکت در ٩ ماهه به فروش ٧٠٠ میلیاردی رسیده و برای کل سال توان رسیدن به فروش ١٠٠٠ میلیاردی را دارد.از طرفی شرکت سهامدار عمده لاستیک یزد بوده که خود این شرکت به سود ١٧٢ میلیاردی در ٩ ماهه رسیده و با توجه به طرح توسعه و افزایش ظرفیت دو مرحله ای در سال جاری و سال آینده شرکت با جهش سود سازی همراه خواهد شد. همچنین پارتا سهامدار کربن سیمرغ بوده که قصد عرضه این شرکت را در بازار دارد،به عبارتی زنجیره تولید تایر در پارتا تکمیل و شرکت علاوه بر حجم تولید و فروش سنگین در شرکت اصلی دو زیر مجموعه ، بازوی تولید تایر و کربن را نیز در اختیار دارد. گفت و گو با دکتر محمد رضا تقی گنجی رئیس هئیت مدیره انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر و سهامدار عمده شرکت های آرتاویل تایر و لاستیک یزد در ادامه از نظرتان می گذرد.

«پارتا» در فرابورس ارتقای درجه می گیرد

بورس24 : پارتا تبدیل به هلدینگ بزرگی در صنعت تایر کشور شده است . شرکت در 9 ماهه به فروش 700 میلیاردی رسیده و برای کل سال توان رسیدن به فروش 1000 میلیاردی را دارد . از طرفی شرکت سهامدار عمده لاستیک یزد بوده که خود این شرکت به سود 172 میلیاردی در 9 ماهه رسیده و با توجه به طرح توسعه و افزایش ظرفیت دو مرحله ای در سال جاری و سال آ ینده شرکت با جهش سود سازی همراه خواهد شد.

همچنین پارتا سهامدار کربن سیمرغ بوده که قصد عرضه این شرکت را در بازار دارد،به عبارتی زنجیره تولید تایر در پارتا تکمیل و شرکت علاوه بر حجم تولید و فروش سنگین در شرکت اصلی دو زیر مجموعه ، بازوی تولید تایر و کربن را نیز در اختیار دارد.

گفت و گوی بورس24 با دکتر محمد رضا تقی گنجی رئیس هئیت مدیره انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر و سهامدار عمده شرکت های آرتاویل تایر و لاستیک یزد در ادامه از نظرتان می گذرد.

مصرف لاستیک کشور در حال حاضر چقدر است و چه مقدار از آن در داخل تولید می شود و چه مقدار آن وارداتی است؟

مصرف سرانه کشور ۴۲۰ هزار تن است، ۳۰۰ هزار تن آن در کشور امسال تولید خواهد شد و حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن کسری وجود دارد که این مقدار با واردات جبران خواهد شد.

به نظر شما اصلا چنین چیزی درست است که تمایل بازار به سمت لاستیک های وارداتی وجود دارد، اگر درست است، چرا این اتفاق می افتد؟

از نظر روانی همه ما عادت کرده ایم که کالای خارجی بخریم و فکر می کنیم کالای خارجی حتما بهتر است، در حالی که در لاستیک این طور نیست، در مورد لاستیک استاندارد وجود دارد وقتی که شما می خواهید یک لاستیک را بخرید اگر دارای مهر استاندارد ایران باشد، یعنی بالاترین کیفیت لازم را که یک لاستیک خارجی یا ایرانی می تواند داشته باشد، آن لاستیک دارد.

بله بعضی وقت ها چنین اتفاقی می افتد که دنبال لاستیک خارجی می گردند، الان دلیل مشخص آن این است که لاستیک های خارجی که در بازار وارد شده ، با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است و لاستیک خارجی از لاستیک ایرانی در بازار و در سامانه وزرات بازرگانی ارزان تر است. به همین دلیل مخصوصامصرف کنندگان لاستیک های کامیونی دنبال این هستند که از لاستیک های خارجی استفاده کنند.

می توانید بگویید که از نظر کیفیت لاستیک های داخلی می توانند با لاستیک های خارجی رقابت کنند؟

لاستیک های خارجی که وارد شده است، به جرات می گویم از لاستیک های ایرانی ها خوب تر نیستند، بلکه بدتر هم هستند. بیشتر شان از کشور های آسیای جنوب شرقی و چین وارد شده اند و لاستیک های درجه ۱ دنیا نیستند. حتی در بعضی موارد لاستیک هایی که وارد شده ، استاندارد کشور خودمان وswrرا پاس نمی کنند، ولی به دلیل کمبود تایر وارد شده اند و الان مصرف می شوند.

در مورد تعرفه ها توضیح دهید که الان برای واردات به چه صورت است و این که این تعرفه های جدید چقدر می تواند در تعامل بازار لاستیک در کشور تاثیر گذار باشد؟

تعرفه لاستیک های سبک رادیال برای سواری ها الان ۴۰ درصد است، تعرفه لاستیک کامیونی ۴ درصد است که ما به عنوان تولید کننده به این اعتراض داریم و معتقد هستیم، باید به ۲۶ درصدی که حدود ۲ سال پیش بود، برگردیم.

۲ سال پیش بر اثر کمبود تایر های کامیونی دولت هم ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن ها اختصاص داد و هم تعرفه را از ۲۶ به طور موقت ۴ کرد. در حال حاضر که آن کمبود مرتفع شده است و دیگر نیازی به این نیست که تعرفه ۴ باشد، درخواست ما از دولت این است که تعرفه ها را دوباره به ۲۶ برگردد.

در حال حاضر تعرفه های فعلی خیلی رضایت بخش نیستند؟

در مورد لاستیک سواری بله ولی در مورد کامیونی نه. تعرفه واردات باید افزایش پیدا کند.

درمورد کمبود لاستیک توضیح دهید که الان در مورد لاستیک های سنگین این اتفاق افتاده است، آیا ما در کشور کمبود لاستیک داریم؟

در مورد کامیون های سنگین بین فاصله ۳۰۰ هزار تن تا ۴۰۰ هزار تن یعنی حدود ۱۰۰ هزار تن کمبود داریم، اما در مورد تایر سواری و علی الخصوص سایز های پر مصرف در ایران خودکفا هستیم و کارخانه ها زیاد تر از حد معمول هم در ایران تولید می کنند. ما حتی از دولت درخواست صادرات داریم، ولی در مورد لاستیک های کامیونی الان حدود ۶۰ درصد نیاز کشور توسط تولید کنندگان تولید می شود. یک خط تولید جدید در شرکت آرتا ویل تایر در حال راه اندازی است که اگر انشاالله با تولید انبوه ، ۳۰ هزار حلقه لاستیک در سال به لاستیک های کامیونی کشور اضافه می شود و این کمبود کمتر می شود.

در کمبود تایر، نقش واسطه ها می تواند تاثیر داشته باشد؟

نقش واسطه ها می تواند در گران فروشی باشد تا در کمبود، به هر حال ما یک چیزی بین گرانی و گران فروشی داریم، واسطه ها می توانند در گران فروشی نقش داشته باشند. در حالی که در این شرایط گران فروشی وجود ندارد، چون ارز برای تولید کننده های داخلی گران شده و از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل شد. الان ما حدود ۲۰ و چند هزار تومان ارز را می خریم و با این ارز و قیمت گذاری که اتفاق افتاده، قیمت بالایی روی تایر داخلی گذاشته شده است.

در واقع بین بازار آزاد و قیمت دولتی تایر، اختلافی وجود ندارد.

به نرخ ارز اشاره کردید، در مورد بازار رقابتی محصولات داخلی و رقابت شان با وارداتی ها یک بحثی وجود دارد و همچنین واردات مواد اولیه از جمله کائوچو، این ۲ معضل از معضلاتی است که وجود دارد و افزایش نرخ ارز در مجموع چقدر می تواند به ضرر یا به نفع لاستیک ساز ها باشد؟

درافزایش نرخ ارز مسئله نفع و ضرر آن مطرح نیست مسئله قیمت تمام شده مطرح است، وقتی قیمت ارز گران می شود، 30 درصد مواد اولیه ما خارجی است که به طور مستقیم از خارج کشور وارد می‌شود، یعنی وقتی ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان رسید، تقریبا اثر بزرگی در قیمت تمام شده دارد و حتما قیمت ها گران می شود همانطوری که شاهد هستید، از اول امسال تا الان ۲ بار قیمت تایر گران شده است و دلیل آن هم این است که ، با رایزنی که با سازمان حمایت داشته ایم، توصیه کردند که ما به تدریج افزایش نرخ بدهیم تا به بازار فشار نیاید.

به افزایش نرخ تایر اشاره کردید، به نظر شما این افزایش نرخ امسال عملیاتی می شود یا سال آینده اتفاق می افتد؟

بعید به نظر می رسد، امسال با توجه به این که زمان زیادی تا آخر سال نمانده است، فکر نمی کنم بخواهیم این شوک به بازار وارد شود. در سال اینده حتما با توجه به افزایش هایی که هر سال اتفاق می افتد مثل حقوق و دست مزد و حامل های انرژی و چیز های دیگری که حتما اتفاق می افتد، به همان نسبت هم تایر حتما گران خواهد شد.

آیا تولیدات تایر کشاورزی به لحاظ عملیاتی زیان ده است یا خیر؟

تولیدات لاستیک کشاورزی سود خیلی کمی دارد، دلیل آن این است که از ابتدا که تایر کشاورزی در ایران تولید شده است، با دو دلیل بوده است، یکی این که تایر سنگین است و بالای ۸۰-۹۰ کیلو وزن آن است، یعنی قیمت تمام شده آن بالا می رود، دوم این که قشر ضعیفی از آن استفاده می کنند.

کارخانه ها همیشه سعی می کنند در قیمت گذاری تایر کشاورزی این قشر ضعیف را مدر نظر بگیرند ، در تایر کشاورزی ما کمتر سود خواهیم کرد که به نفع کشاورزان باشد.

در مورد یکی از شرکت هایی که شما هم اشاره کردید و گفتید : خط تولید ۳۰ هزار حلقه ای راه اندازی می کند، شرکت آرتاویل تایر است، در مورد این شرکت توضیح بفرمایید اول این که این شرکت و شرکت زیر مجموعه آن یزد تایر هر کدام چند درصد از بازار لاستیک را به خودشان اختصاص داده اند و اینکه طرح توسعه ای دارند یا خیر؟

آرتاویل تایر یک مجتمع عظیم است که در اردیبل واقع شده و از کارخانه های قدیمی است که بعد از انقلاب راه اندازی شده ، آرتاویل تایر دارای ، ظرفیت ۶۰ هزار تن تایر است و شرکت یزد تایر که در یزد واقع شده و با ظرفیت ۴۰ هزار تن فعال است.

هر دو تحت لیسانس وردشتاین هلند تولید می کنند که یکی از بهترین و نام آورترین لاستیک ساز های خوب دنیا است . آرتاویل تایر لاستیک های اتومبیل، وانت، کامیونت و کامیونو لاستیک های بزرگ کشاورزی تولید می کند،یزد تایر فقط لاستیک های رادیال و کامیونت تولید می کند و یک خط تولید جدید در کارخانه آرتاویل تایر نصب شده است و در ۲ ماه گذشته توسط آقای رئیس جمهور به صورت آزمایشی راه اندازی شد.ولی متاسفانه به دلیل وجود کرونا و این که کارشناسان خارجی باید برای تکنولوژی می آمدند، خود صنعت تایر و شرکت آرتاویل تایر همت کردند و خودشان با کمک تکنولوژیست های داخلی و مکاتبه با خارجی ها به صورت تصویری کم کم این خط را راه اندازی می کنند امیدواریم با کمک همه، خط تولید ۳۰ هزار تنی جدید را راه اندازی نماییم. این خط تولید جدید ۳۰ درصد نیاز کشور را جبران می کند و امید است که در اواسط سال آینده حتما به تولید برسد.

در مورد طرح توسعه شرکت اصلی توضیح دادید، شرکت های زیر مجموعه هم طرح توسعه خاصی دارند؟

شرکت کربن سیمرغ یک طرح توسعه دارد که هنوز در حال فکر و مذاکره با شرکت های خارجی است . شرکت کربن سیمرغ ۴۰ هزار تنی است که امسال ۳۰ هزار تن تولید کرده است، با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و مسائل تحریم ،۳۰ هزار تنی که تولید کرده ، خیلی خوب است ولی انتظار این است که ما با اضافه کردن یک خط تولید دیگر ظرفیت شرکت کربن سیمرغ رادر ۵ سال آینده از ۴۰ هزار تن به ۶۰ هزار تن برسانیم.

درمورد افزایش هزینه های عمومی و اداری شرکت آرتاویل تایر، ظاهرا نسبت به ۹ ماهه پارسال یک افزایشی داشته است، دلیل این افزایش را توضیح دهید؟

همان که عدد بزرگ شده است، ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی کار می کردیم، الان با دلار ۲۵ تومانی حداقل کار می کنیم، این هزینه ها که اضافه شده ، بیشتر هزینه های اداری مالی ناشی از بهره های بانکی است. ما در هر شرکتی سرمایه در گردش های محدودی داریم و برای این که بتوانیم شرکت بزرگ تر را از بانک ها جذب کنیم نیاز است که وام بگیریم، این وام ها دریافت شده و بهره ای باید پرداخت شود، بهره ها به هزینه های عمومی شرکت اضافه شده است.

آیا برای ورود شرکت به بازاربالاتر برنامه ای دارید و این که آیا شرکت های زیر مجموعه خود را وارد بازار سرمایه می کند؟

حتما اینطور است، خود شرکت در نظر دارد که به بازار بالاتر برود و تمام فعالیت های لازم از جمله گزارشات، بازارگردانی را انجام می دهد . در مورد شرکت های زیر مجموعه ، شرکت کربن سیمرغ هیئت پذیرش داشته که بتوان انشاالله وارد فرابورس شود.

شرکت یک شفاف سازی اعلام کرد که موضوع آن در مورد افزایش سرمایه است، از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها بحث افزایش سرمایه از محل سود انباشته را یکبار اعلام کرده بود که هیئت مدیره چنین تصمیمی را دارد، ولی بعد از آن سرنوشت آن مشخص نشد؟

در مورد افزایش سرمایه مراحل قانونی وجود دارد که، انشاالله حتما اگر طی شد و به جایی رسید ، از طریق کدال حتما اعلام خواهیم کرد.

در مورد قیمت سهام لاستیک یزد هم توضیح دهید که در هفته های اخیر یک مقداری افت داشته است، پارتا به عنوان سهامدار عمده چه برنامه ای دارد؟

ما بر اساس قوانینی که در بورس است، با بازار گردان قرارداد بسته ایم و در حال بازار گردانی هستند و حتما از سهم محافظت خواهیم کرد.

بازارگردانی تان را از چه زمانی شروع کرده اید؟

حدود ۲ ماه است که ما شروع کرده ایم و با تزریق پول و مسائل دیگر تقویت هم کرده ایم .حال ما معتقد هستیم قیمت سهم نباید پایین بیاید، الببته بالا بردن به صورت صوری هم مورد نظر ما نیست، سهامداران محترم باید به سود دهی این سهم دقت کنند و این که اشتغال یک کارخانه در بازار چگونه است و اگر هم در مورد یزد تایر می فرمایید، یزد تایر بهترین برند بازار است، از نظر برند و از نظر مصرف‌ کننده و کیفیت تایری که به دست مصرف کننده می دهد. ۱۰۰ هزار کیلومتر در سه سال تضمین کیفیت دارد.من فکر می کنم سهامداران باید دقت کنند که سهم هایی که می خرند سهمی باشد که تداوم سود دهی مناسب داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24