Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر خبرهای نگران کننده از وضعیت شرکت اورگراند چین که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کند و نیز قطع شدن فراگیر برق در این کشور منتشر شده و نیز تعدادی از نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین را کاهش داده اند. تردیدی وجود ندارد که تحولات اخیر بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. اما دقیقا ماجرا چیست و دیدگاه اقتصاددان ها ..

در چین دقیقا چه خبر است؟

بورس24 : هفته گذشته مقامات چینی به ناگهان برق بسیاری از کارخانه ها را قطع کردند و این اقدام نمایشی از سیستمی است که سعی می‌کند به برخی دستورات پکن واکنش نشان دهد و البته برخی تحولات کلان اقتصادی نیز در این زمینه موثر بوده است. با آنکه برخی اقتصاددانان ها با اشاره به تحولات اخیر پیش بینی خود از رشد اقتصاد چین را کاهش داده اند دیگران همچنان منتظر هستند تا تاثیر اقدامات به طور کامل مشخص شود. در ادامه به تحولاتی که در هفته های اخیر رخ داده و اثرات آنها اشاره می‌کنیم.

کاهش عرضه زغال سنگ و رشد قیمت‌ها

سال گذشته میلادی چین خرید زغال سنگ از استرالیا را متوقف کرد. استرالیا زمانی منبع اصلی تامین زغال‌سنگ وارداتی چین بود. تنش‌های سیاسی بین دو کشور پس از آنکه استرالیا از انجام تحقیقات درباره نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا از سوی چین حمایت کرد شدت پیدا کرده است. از سوی دیگر هوای بسیار سرد زمستان گذشته بر تقاضا برای زغالسنگ افزود. طی سال گذشته قیمت زغال سنگ مورد استفاده در تولید برق ۴۰ درصد رشد کرد و به هر تن ۱۲۰ دلار رسید. با شروع بهار مقامات پکن برنامه ۵ ساله ای را معرفی کردند که هدف آن کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

چین قصد دارد در 5 سال آینده سهم منابع انرژی غیر فسیلی از کل انرژی مصرفی خود را به ۲۰ درصد بالا ببرد اکنون این سهم 15 درصد است. اما همزمان با تلاش چین برای حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، خشکسالی شدید در استان یونان این کشور که یک مرکز تولید برق آبی است رخ داد و به این ترتیب از تولید برق در ماه های ژوئیه و آگوست کاسته شد. رشد تولید برق از باد نیز کند شده است. ماه آگوست تولید برق از این منبع نسبت به آگوست سال پیش ۷ درصد رشد کرد در حالی که ماه ژوییه رشد تولید برق از باد در مقیاس سالانه بیش از ۲۵ درصد بود.

تحلیلگران می گویند اهداف چین در حوزه مبارزه با تغییرات آب و هوایی به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت بزرگ نیست. هنوز هم بخش اعظم برق در چین با سوختن زغال سنگ تولید می شود. داده ها نشان می دهد مصرف برق در این کشور به سرعت در حال افزایش است.

شروع سهمیه بندی برق

در کنار وضعیت دمای هوا، کارخانه ها برای تامین تقاضای جهانی برای کالاهای چینی به برق بیشتری نیاز دارند. به دلیل همه گیری کرونا صادرات چین رشد دو رقمی داشته است. تحلیلگران گروه یورآسیا معتقدند همزمان با بهبود وضعیت اقتصاد چین، تقاضا برای برق افزایش یافته است. در تعدادی از استان های صنعتی این کشور نسبت به قطع موقت برق در پیک مصرف در تابستان هشدار داده شد. نکته دیگر این است که در راستای تلاش‌های ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، عرضه سنگ از معادن کاهش یافته است. ماه آگوست ذخیره زغال سنگ نیروگاه های بزرگ چین به پایین‌ترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید. اما اواسط ماه آگوست آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی چین اعلام کرد در بیست منطقه که ۷۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهند اهداف مربوط به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تحقق نیافته است. در نتیجه مقامات محلی مجبور شده‌اند اقدام کنند.

برخی اقدامات اخیر کاملا ناگهانی بوده است برای مثال چند روز پیش مدیریت یک منطقه فعال در حوزه فناوری در استان هونان دستور داد از مصرف برق کاسته شود. در بخش‌هایی از مناطق اصلی تولید کالاهای مختلف برق مکرر قطع می‌شود و این قطع شدن ناگهانی است. این عامل به کاهش تولید کالا منجر می شود و افت تولید کالا، تقاضا برای حمل و نقل دریایی کالا به خارج را کم می کند. قیمت حمل و نقل دریایی به آمریکا از ۱۵ هزار دلار به ۹ هزار دلار به ازای هر کانتینر کاهش یافته است. رویترز گزارش داده که در 10 استان و منطقه چین میزان استفاده از برق کاهش یافته است.

یک نکته مهم دیگر این است که قطع شدن برق سبب شده شرکت های خارجی درباره سرمایه گذاری در زنجیره تامین چین تردید کنند. برخی از آن ها قصد دارند به سراغ کشورهای جنوب شرق آسیا بروند. سال جاری میلادی قیمت زغالسنگ مورد استفاده در تولید برق بیش از دو برابر شده است.

بحران شرکت اورگراند

وارد شدن شوک به بسیاری از شرکت‌های چینی در حالی رخ داده که سرمایه‌گذاران درباره وضعیت شرکت اورگراند و احتمال ورشکستگی آن به شدت نگران هستند. بخش ساخت و ساز و صنایع وابسته به آن یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند. این بخش پس از دو دهه رشد سریع و وابسته به بدهی، حالا با اقدام نهادهای ناظر و با اجرای مقررات سختگیرانه مواجه شده است و دسترسی آنها به وام محدود شده است.

برخی اقتصاددان ها درباره تاثیر قطعی برق و وضعیت شرکت اورگراند بر کل اقتصاد چین هشدار داده اند و معتقدند این تاثیر منفی در سه ماهه کنونی مشاهده خواهد شد. عامل بعدی که بر رشد اقتصاد اثر می‌گذارد سرکوب شرکت‌های اینترنتی است که به بهانه داشتن رویه های انحصاری انجام می‌شود و در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که مصرف خانوارها که یک عامل مهم رشد اقتصادی در چین است کند بوده زیرا همه گیری سبب شده بسیاری از سفرها و به رستوران رفتن ها انجام نشود.

درباره افق اقتصاد چین نگرانی هایی پدید آمده و این نگرانی ها بر بازار مواد خام اثرات منفی دارد. سال آینده نرخ رشد اقتصاد این کشور به محدوده 5 درصد کاهش خواهد یافت و اکنون برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از رشد اقتصاد چین در سال جاری را کاهش داده اند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24