Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وضعیتی که در بخش انرژی اروپا پدید آمده حاصل عوامل گوناگون است و به نظر می رسد شرایط برای مدتی بد باقی خواهد ماند. قیمت گاز طبیعی به شدت افزایش یافته و ذخیره این سوخت بسیار پایین از متوسط دو سال اخیر است. از سوی دیگر، در بریتانیا به علل گوناگون از جمله کمبود راننده کامیون ..

پنج پرسش درباره بحران انرژی در اروپا

بورس24 : افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا نگرانی هایی درباره لطمه وارد شدن به مصرف کنندگان در اثر افزایش صورتحساب انرژی پدید آورده است. زمستان نزدیک است و تقاضای جهانی برای سوخت افزایش خواهد یافت. با آنکه بحران انرژی یک بحران جهانی است اما تحت تأثیر چند عامل، اروپا به طور خاص از این بحران لطمه دیده و ممکن است بر شدت آن افزوده شود. در مطلب حاضر به جنبه‌های مختلف بحران گاز طبیعی در اروپا اشاره می کنیم.

نخستین سوال این است که علت رشد قیمت گاز طبیعی چیست؟ همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای این سوخت، قیمت گاز طبیعی در اروپا افزایش یافته است. اگرچه قیمت اکثر مواد خام رشد کرده اما رشد قیمت گاز طبیعی مشکلات بزرگ تری پدید آورده است. بازگشایی اقتصادها همزمان با لغو محدودیت های اعمال شده برای مهار کرونا بر مصرف تمامی کالاها افزوده است. از سوی دیگر برای خرید گاز طبیعی رقابت وجود دارد و این رقابت سبب رشد قیمت‌ها شده است. یکی از تحلیلگران می گوید شرایط به این شکل است که تقاضا در حال افزایش است اما عرضه نمی‌تواند به همان اندازه بالا رود.

دومین پرسش این است که اکنون وضعیت در اروپا به چه شکل است؟ واقعیت این است که اروپا در حال تجربه یک طوفان کامل در بازار گاز طبیعی است و این طوفان حاصل اثرگذاری مجموعه ای از عوامل در بخش‌های عرضه و تقاضاست. کاهش تولید برق از باد، زمستان طولانی و سردتر و کاهش مصرف زغال سنگ عواملی هستند که بر تقاضا برای گاز طبیعی در این قاره افزوده اند. در حال حاضر ذخیره گاز در اروپا پایین‌تر از رقم مربوط به سال گذشته است در نتیجه در زمستان حتماً مشکلاتی پدید خواهد آمد و این یک عامل رشد قیمت هاست.

سومین پرسش این است که نقش روسیه در بحران کنونی چیست؟ این نگرانی وجود دارد که روسیه از وضعیت کنونی برای اعمال فشار جهت به بهره برداری رسیدن پروژه خط لوله نورد استریم ۲ استفاده کند. در دو سال اخیر روسیه بزرگ ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا بوده است و ۴۰ درصد گاز وارداتی اروپا را تامین کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده صادرات گاز روسیه به اروپا کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده و این کشور می‌تواند با افزودن بر صادرات گاز خود به اروپا ترتیبی دهد تا در زمستان اروپا برای تامین انرژی با مشکل مواجه نشود.

چهارمین سوال این است که آیا بحران کنونی، به حرکت به سوی انرژی های پاک ربط دارد یا نه؟ با آنکه در فصول اخیر میزان تولید برق از باد کمتر شده و این یک عامل بحران کنونی است اما سرمایه گذاری کمتر در سوخت های فسیلی نیز در این زمینه موثر بوده و باید سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی مصرفی اروپا بالا برده شود. یکی از تحلیلگران می گوید اگر میزان بالاتری انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شد اکنون چنین بحرانی وجود نداشت. انرژی های یاد شده از نقش سوخت های فسیلی می کاهند و از بازار در برابر شوک عرضه محافظت می کنند. راه حل بلندمدت وضعیت کنونی افزودن بر تولید انرژی های تجدید پذیر است البته باید بر کارآیی مصرف انرژی نیز افزوده شود تا از تقاضا برای آن در خانه ها کاسته شود.

پنجمین سوال این است که تحولات اخیر بر مصرف کنندگان چه تاثیری دارد؟ بدون شک صورتحساب انرژی بسیاری از خانواده ها افزایش می یابد. یک پنجم برق اروپا از گاز طبیعی تولید می‌شود و نیز از گاز در خانه ها برای پخت و پز و گرمازایی استفاده می‌شود. ماه گذشته قیمت گاز در آلمان و اسپانیا ۴ برابر متوسطه سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بود و در بسیاری از کشورها تلاش می‌شود به مصرف کنندگان برای پرداخت صورت حساب ها کمک شود.

در بریتانیا چه خبر است؟

در بریتانیا دولت به واحدهایی از ارتش دستور داده به تحویل سوخت کمک کنند تا کمبود ناوگان حمل این کالا رفع شود. امروز این واحدها به محل ذخیره سوخت شرکت بریتیش پترولیوم اعزام شدند تا ماموریت خود را انجام دهند. زنجیره عرضه در بریتانیا برای همه چیز از گوشت، بنزین و مواد غذایی دیگر گرفته تا دارو و شیر به دلیل کمبود راننده کامیون پس از جدایی این کشور از اتحادیه اروپا دچار مشکلات عمیق شده است.

هفته گذشته وزرای دولت بریتانیا بارها تاکید کردند بحران کمبود سوخت ربطی به جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ندارد و کمبود راننده کامیون یک مشکل جهانی است. این در حالی است که دیگر کشورهای اروپایی دچار این بحران نیستند. انتظار می رود در هفته های آینده همزمان با کاهش تقاضا وضعیت بهتر شود. البته برخی متخصصان می گویند دیگر کشورهای اروپایی نیز بزودی دچار کمبود راننده کامیون خواهند شد و این یعنی زنجیره عرضه در اروپا در آستانه بحران است. همه گیری کرونا، بازنشسته شدن رانندگان و تغییر شغل به دلیل درآمد پایین از عوامل کمبود راننده کامیون در اروپا هستند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24