Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

تمایل دلار و سکه به صبر تا ششم دی بورس 24 - در هفته ای که گذشت، هم زمان با ایجاد و قفه در مذاکرات احیای برجام دلار بازار آزاد در کانال 30 هزار تومان کم نوسان ظاهر شد و با...

بازار ارز و سکه در هفته ای که گذشت

بورس24 : در هفته ای که گذشت هم زمان با ایجاد و قفه در مذاکرات احیای برجام دلار بازار آزاد در کانال 30 هزار تومان کم نوسان ظاهر شد و با وجود ریزش موقت به زیر این سطح، در روزهای پایانی هفته دوباره در محدوده 30 هزار و 200 تومان هفته را به پایان برد.

قیمت سکه نیز همچنان در مرز 13 میلیون تومان با نوسان اندک  ثابت مانده است. در فضای سیاسی رئیس کل اسبق بانک مرکزی و معاون ارزی‌ اش از اتهامات در دیوان عالی کشور تبرئه شده‌ اند.

وزیر خارجه مواضع سفت و سخت‌ تری در مقابل طرف‌ های غربی برجامی اظهار کرده و طرف‌ های غربی هم یکی نعل و یکی به میخ  ایران را برای بازگشت به میز برجام ترغیب می‌ کنند که تا اینجای کار هیچ اتفاق مثبتی رقم نخورده است.

در بازارهای جهانی بهای طلا در محدوده 1800 دلار نوسان تقریبا 15 دلاری ثبت کرده است.

با وجود فضای کنترلی بر قیمت ارز در بازار داخلی، وجود انواع مختلفی از قیمت دلار همچنان نشان از سردرگمی جریان ورود و خروج ارز و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی دارد.  فشار برای از بین بردن ارقام واقعی از سایت‌های معتبر و قابل اتکا و ترس از برخوردهای  مترتب بر آن، موجب گم شدن قیمت واقعی ارز و اعلام نرخ‌های نامانوس و غیر دقیق در این بازار شده است.

الزام صرافان به ثبت و ضبط معامله‌ گران ارز و تعیین مالیات برای آن موجب شده تا کانال‌ های زیر زمینی دلار بازهم توسعه یابد و صرافان برای مشتریان آشنای خود فارغ از تشریفات اعلام شده به نرخ آزاد ارز معامله کنند.

از این رو با وجود نهادهای مختلف، نرخ دلار بازار آزاد که ملاحظات تورمی در آن بیشتر لحاظ شده همچنان در بازار رسمیت دارد. با این حال قیمت آن همچنان از شرایط آتی مذاکرات تاثیر خواهد گرفت.

در حالی که مقامات آمریکایی به شدت نسبت به زمان اندک برای رسیدن مذاکرات به نتیجه قابل قبول، هشدار می‌ دهند  و در عین حال  نسبت به روند مثبت آن اظهار خوشبینی کرده بودند، وزیر امور خارجه در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که سه کشور اروپایی ابتکار عمل جدیدی نداشته‌ اند، و فرانسه نقش سازنده‌ ای در این میان نداشته است.

عبدالهیان با قدردانی از مواضع روسیه و چین، تاکید کرده است که اگر طرف‌های غربی فکر می‌کنند، یک امتیاز بدهند می‌توانند 10 امتیاز بگیرند، ما زیر بار نمی رویم. باید تمامی تحریم‌ها را بردارند. این اظهارات در حالی است که انتظار می‌رود مذاکرات احیای برجام از ششم دی از سر گرفته شود.

در این هفته اظهارات محسن رضایی برای افزایش یارانه‌ها از ابتدای دی ماه از سوی خاندوزی وزیر امور خارجه رد شد. همچنین سخنانی مبنی بر فراخواندن خاندوزی به مجلس  به نوعی استیضاح وی به گوش رسید.

همچنین خبر رسید که سیف ردیس کل اسبق بانک مرکزی و عراقچی معاون ارزی وی نیز احتمالا از اتهامات وارده در خصوص ارزپاشی در بازار ارز رفع اتهام خواهند شد.

این هفته اما بهای لیر ترکیه دوباره در پی اظهارات اردوغان مبنی بر تلاش دولت وی برای جبران زیان سپرده‌گذاران،در مقابل دلار تقویت شد و به 11.3 در مقابل هر دلار رسید.

در بازار ارآزاد پنج شنبه تهران نیز لیر تا 2650 تومان معامله شد. رجب طیب‌اردوغان اعلام کرد درصورتی‌که کاهش ارزش لیر از نرخ بهره بانکی بیشتر شود، دولت ضرر صاحبان سپرده لیررا جبران خواهد کرد.

بر این اساس در ساعات پایانی روز دوشنبه نرخ برابری دلار به لیر از سقف خود در سطح 3. 18 شروع به ریزش کرد و روز سه‌شنبه برای لحظاتی به سطح 3. 11دست یافت و با گذشت زمان در کانال 13 به تعادل رسید تا لیر بیش از 25 درصد از ارزش خود را بازیابی کند.

در بازارهای جهانی

بهای هر اونس طلا به 1805 دلار رسید که برخی ناامیدی از میزان فروش خانه‌های جدید در ماه نوامبر در آمریکا را دلیل رشد آن دانسته‌اند. گزارشات سالانه از افت 14 درصدی آن حکایت دارد.

در همین حال تداوم فشارهای تورمی به ویژه در بخش مواد غذایی و انرژی دلیل دیگر بالا ماندن نرخ طلا در بالای 1800 دلار عنوان شده است.

برخی نیزاز نبود تغییرات مهم در تعداد متقاضیان بیمه بیکاری و عدم تاثیر در روند قیمت طلا سخن گفته‌ اند. در این میان میران شیوع سویه جدید او میکرون نیز به عنوان دلیلی مهم در نوسان قیمت طلا همچنان مورد توجه است.    

 جدول جدول

جدول

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24