Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس 24 : شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در سال 1355 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و سهام آن در سال 1374 به عنوان یک هلدینگ سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ساخت قطعات در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است و در طی این چند دهه فعالیت سعی داشته با حضور در بازارهای مختلف به هدف اصلی و چشم انداز ترسیم شده خود دست یابد و تلاش نموده بتواند با حضور فعال در بازار سرمایه در راستای ارتقاء جایگاه شرکت و افزایش ثروت سهامداران از طریق شناسایی فرصت های سرمایه‌گذاری و مدیریت پرتفوی با بهره‌گیری از دانش تخصصی روز، منابع انسانی توانمند و متخصص و توسعه همکاری با ذینفعان قدم بردارد. بورس ۲۴ طی گفت و گویی با رضا زوار مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری رنا از برنامه‌های آتی شرکت و استراتژی های شرکت اطلاع رسانی کرد.

«رنا» برنامه های جدید خود را اطلاع رسانی کرد

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا در سال 1355 به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و سهام آن در سال 1374 به عنوان یک هلدینگ سرمایه گذاری در صنعت خودرو و ساخت قطعات در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است و در طی این چند دهه فعالیت سعی داشته با حضور در بازارهای مختلف  به هدف اصلی و چشم انداز ترسیم شده خود دست یابد و تلاش نموده بتواند با حضور فعال در بازار سرمایه در راستای ارتقاء جایگاه شرکت و افزایش ثروت سهامداران از طریق شناسایی فرصت های سرمایه‌گذاری و مدیریت پرتفوی با بهره‌گیری از دانش تخصصی روز، منابع انسانی توانمند و متخصص و توسعه همکاری با ذینفعان قدم بردارد.

بورس24 طی گفت و گویی با رضا زوار مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری رنا از  برنامه‌های آتی شرکت و استراتژی های شرکت اطلاع رسانی کرد.

 درآمد شرکت در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1400 نسبت به سال مالی قبل افزایش چشمگیری داشته است. دلیل عمده این موضوع چیست؟

از ابتدای آبان 1399 کهدر خدمت مجموعه بودم با توجه به بازار پررونق ابتدای سال و ریزش سنگینو روند نزولی بازار از ابتدای شهریور ماه 1399و پیش بینی ادامه دار بودن روند حاکم بر بازار و رکود بعد از صعود، سعی بر آن شد که افقی جدید و پنجره ای جدید در شرکت براساس برنامه ریزی دقیق ترسیم گردد.

بر این اساس تلاش شد تا مباحث حاکمیت شرکتی به جد رعایت شود و تمامی کمیته های راهبری شرکتی تشکیل و بر کار آن ها نظارت گردد تا با ارتقای سطح گزارش های جامع تحلیلی و شیوه های ارزش گذاری شرکت ها و صنایع موجود در پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت، روحیه تصمیم گیری گروهی برای معاملات با تشکیل منظم کمیته سرمایه گذاری بصورت هفتگی شروع و با اصلاح و متنوع سازی ترکیب سرمایه گذاری ها؛ شناسایی ریسک سطوح مختلف سرمایه گذاری و مشارکت فعال در کمیته ریسک و اصلاح مستمر استراتژی های کوتاه مدت سرمایه گذاری و تدوین استراتژی های میان مدت و بلند مدت که انجام گرفت می تواند از دلایل عمده این تغییرات باشد.

با توجه به سهامداری عمده ورنا در شرکت های خودروساز (خساپا و خپارس و ...) و وابستگی بسیار زیاد سودآوری شرکت به عملکرد آن ها، آینده صنعت به ویژه در حوزه های نظام قیمت گذاری خودرو، بهای تمام شده، تکنولوژی و ... و در نهایت سودآوری را چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره های بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد بطوریکه نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می کند. صنعت خودروسازی در ایران با سابقه ای کمتر از 70 سال فراز و نشیب های بسیاری را سپری کرده است.

در ساخت خودرو مجموعه ای از تکنولوژی های فلزی، پلاستیکی و شیمیایی، چوب، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی و الکترونیکی ، متالوژی، طراحی و غیره دخالت دارند. صنعت خودرو سازی ایران پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت بوده و به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شد و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.

لذا در حوزه قیمت گذاری باید در جهت منافع سهامدار و عموم مردم حرکت گردد با حذف قیمت گذاری دستوری تولیدکنندگان آسیب نمی بینند و در یک رقابت سالم و آزاد قرار می گیرند در نتیجه سهامداران و مردم اقتصاد و درآمد را مدیریت می کنند و از زیان شرکت های خودرو ساز و سهامداران آن ها کاسته خواهد شد. و این شرکت ها سودآوری لازم را خواهند داشت.

قیمت گذاری دستوری باعث تحمیل هزینه های سنگین به تولیدکنندگان شده و باعث زیان در این شرکت ها شده و قدرت رقابت پذیری را از شرکت های خودروساز گرفته است.

البته به این مطلب باید اذعان داشت زمانی که قیمت برخی از کالاهای اساسی و نهاده‌های تولیدی به طور دستوری کنترل شوند، زنجیره تامین قیمت فرآورده‌ها و کالاهای نهایی نیز با دنباله روی از این فرمول، کنترل می شوند این موضوع زمینه ایجاد رانت فراهم می کند. در حقیقت رفاهی که باید برای جامعه ایجاد شود به جیب عده ای اندک سرازیر خواهد شد؛ بنابراین قیمت گذاری دستوری در عمل و حتی در تئوری های مدرن اقتصادی امری کنار گذاشته شده است.

شرکت در برنامه های آتی خود، تنوع بخشی به پرتفوی براساس صنایع و شرکت های بورسی با هدف کاهش ریسک را عنوان نموده است. آیا این هدف به معنای فروش و خروج شرکت از سهام شرکت های گروه خودورسازی است؟

خیر، صنعت خودرو و ساخت قطعات برای سال های آتی ارزش افزوده خوبی خواهد داشت و شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا همواره سعی بر آن داشته که در راستای افزایش ثروت سهامداران خود حمایت کامل و مطمئنی از سهام گروه سایپا و شرکت هایی که در آن ها سهامدار اصلی می باشد  داشته باشد و گام بر دارد و حفظ و صیانت از سرمایه سهامداران را سرلوحه خود قرار داده است برای این منظور سعی داشته با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا و تنوع سازی در پرتفوی کوتاه مدت و بلند مدت شرکت به سودهای پایدار و قابل تکرار دست یابد که مطمئناً بر اساس فراز و فرودهایی که بازار سرمایه داشته با حضور فعال در بازار سرمایه و با بهبود مستمر و اصلاح و مدیریت بهینه پورتفوی و تنوع بخشی جهت سرمایه گذاری در صنایع پیش رو با تکیه بر گزارش های کارشناسی و ارزشگذاری شرکت ها و صنایع مختلف در کمیته سرمایه گذاری و استفاده از نظرات کارشناسان؛ خبرگان و هیات مدیره به هدف مذکور دست یابد.

آیا برنامه ای برای تغییرات عمده دیگر در پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت دارید؟

پرتفوی بورسی شرکت اصلی و زیرمجموعه ها به صورت مداوم و دوره ای هر هفته در کمیته سرمایه گذاری مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و با توجه به سیاست های کلی گروه، صنایع، بازار نسبت به آن تصمیم گیری می شود.

لازم به توضیح است که در طی سال مالی گذشته برنامه عملیاتی برای تمامی شرکت های زیرمجموعه، سهام شرکت و پرتفوی تهیه و پایش می شود بطور مثال از کارهای مهم صورت گرفته پس از تشکیل کمیته های مرتبط، نسبت به افزایش سرمایه از محل سود انباشته اقدام گردید و این عمل قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به پایان رسید، مبحث بعدی در این زمینه تهیه گزارش و پیگیری های لازم جهت پرداخت کلیه مطالبات شرکت ها و سهامداران بزرگوار بود که از سال های قبل از شرکت مطالبات داشتند و پرداخت نشده بود که این مهم هم صورت گرفت.

تسریع در برگزاری کلیه مجامع شرکت های زیر مجموعه ، تهیه گزارش های تحلیل شرکت های تحت مدیریت و بررسی و نظارت بر فرایند تدوین بودجه شرکت های غیر بورسی در دستور کار قرار گرفت و براساس این اتفاقات و برنامه ریزی های صورت گرفته نسبت به حفظ منافع سهامداران و افزایش سودآوری اقدام گردید.

برنامه واگذاری سهام شرکت های آپاداناسرام و گسترش انفورماتیک در حال حاضر در چه مرحله ای است. آیا براوردی از سود ناشی از این واگذاری ها وجود دارد؟

با توجه به پتانسیل های موجود در شرکت های زیر مجموعه و بالطبع در صنایع گوناگون همیشه بنا بر حداکثر سازی ثروت سهامداران و مولد نمودن دارایی های غیر مولد می باشد بر این اساس در صورتی که شرکت ها و زیرمجموعه های تحت مدیریت و غیر مدیریتی بتوانند در راستای اهداف شرکت حرکت نموده و منافع سهامداران را تضمین نمایند این شرکت ها سازماندهی شده و پیگیریهای لازم جهت بهره برداری حداکثری از آن ها صورت خواهد گرفت در غیر این صورت نسبت به واگذاری آن ها اقدام خواهد شد.

می توانید، معرفی از شرکت های زیر مجموعه رنا داشته باشید؟

شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا دارای چندین شرکت و مجموعه مختلف در زمینه های گوناگون فعالیت می کنند را تحت مدیریت خود دارد که در این زمینه در برخی موارد ارزشگذاری صورت گرفته و برخی از آن ها در مرحله ارزشگذاری هستند. از جمله این شرکت ها عبارتند از:

واسپاری توسعه گستر برنا، توسعه سرمایه رادین، ساربان سرمایه ایرانیان، توسعه سرمایه رسا، کارگزاری بانک صنعت و معدن، گسترش صنعت علوم زیستی(لیدکو)، توسعه بازرگانی برنا، بازرگانی بین الملل ایدرو، آپادانا سرام، گسترش انفورماتیک ایرانیان و چندین شرکت دیگر از جمله صنایع تولید گاز لنگرود و مواد الیافی پیشرفته که در مرحله واگذاری هستند.

آخرین وضعیت در خصوص فروش واحدهای مجتمع مسکونی بعثت تهران چیست؟ ارزش روز تخمینی هر یک از این املاک چقدر است؟ شرکت از محل فروش آن ها چه میزان سود شناسایی خواهد کرد؟

شرکت دارای 27  دستگاه آپارتمان در مجتمع مسکونی بعثت در منطقه 15 تهران می باشد پیگیری های لازم جهت اخذ سند تفکیکی برای واحدها صورت گرفته که طبق توافقات صورت گرفته، شرکت سازنده متعهد گردیده نسبت به آماده سازی و انتقال اسناد مذکور اقدام نماید که به محض اخذ اسناد ثبتی در سامانه کدال منتشر و مزایده فروش آن ها انجام خواهد گرفت. ارزش فروش این 27 دستگاه آپارتمان بالغ بر 500 میلیارد ریال می باشد که سود برآوردی از محل فروش آپارتمان های فوق الذکر معادل  400 میلیارد ریال خواهد بود.    

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24