Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاخص دلار سال گذشته میلادی رشد کرد و از آنجایی که تغییرات آن بر بازارهای مختلف به ویژه بازار مواد خام تاثیر چشمگیر دارد، سرمایه‌گذاران مایلند بدانند در سال جدید میلادی مسیر احتمالی حرکت این شاخص چیست. درباره جهت حرکت شاخص دلار دو دیدگاه وجود دارد و ..

پیش بینی های جالب درباره افق شاخص دلار

بورس24 : شاخص دلار سال گذشته میلادی رشد کرد و از آنجایی که تغییرات آن بر بازارهای مختلف به ویژه بازار مواد خام تاثیر چشمگیر دارد، سرمایه‌گذاران مایلند بدانند در سال جدید میلادی مسیر احتمالی حرکت این شاخص چیست. سال پیش شاخص دلار رشد ۷ درصدی داشت و این بهترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۵ است. یک عامل مهم رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر، تغییر جهت سیاست‌های پولی در آمریکاست.

بانک مرکزی این کشور به سرعت در حال کاستن از خرید اوراق قرضه است و در نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری این نهاد اعلام شد سال جاری سه بار نرخ های بهره را بالا خواهد شد. این در حالی است که دیگر بانک‌های مرکزی به استثناء بانک مرکزی انگلستان، هنوز وارد مسیر کاستن از برنامه‌های حمایتی نشده اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند ماه مارس نخستین افزایش نرخ های بهره در آمریکا انجام خواهد شد.

عملکرد ارزهای معتبر

سال قبل در بین ارزهای معتبر، دلار کانادا بهترین عملکرد را در برابر دلار داشت و ارزش آن تقریبا هیچ تغییری نکرد. علت این است که پیش‌بینی شده بانک مرکزی کانادا از ماه جاری کاستن از برنامه‌های حمایتی خود را آغاز خواهد کرد. همچنین ین بدترین عملکرد را در برابر دلار داشت و ارزش آن طی سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت. سال گذشته ارزش یورو در برابر دلار کمی بیش از ۷ درصد کاهش یافت زیرا بانک مرکزی اروپا به برنامه‌های انبساطی فراگیر خود پایبند مانده است در حالی که بانک مرکزی آمریکا در حال کاستن از این برنامه‌هاست.

تحلیلگران اسکاتیابانک می گویند سال جدید میلادی نیز ارزش یورو در برابر دلار در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد زیرا ضعف‌ها در اقتصاد منطقه یورو ادامه دارد و تنها اگر اواخر سال یا اوایل سال آینده، بانک مرکزی اروپا در نهایت نرخ های بهره را بالا ببرد یورو حمایت خواهد شد. پیش بینی شده نسبت یورو به دلار به 1.1 کاهش خواهد یافت. سال قبل ارزش یورو در برابر پوند ۶ درصد کاهش یافت و احتمالا رشد ارزش پوند ادامه پیدا می‌کند زیرا بانک مرکزی انگلستان در حال کاستن از سیاست‌های حمایتی است.

نرخ تورم

نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ سال گذشته به سرعت افزایش یافت و پیش‌بینی شده این رشد امسال نیز برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد و در نیمه دوم سال نرخ های تورم کاهش می‌یابد. تا چند هفته پیش اکثر بانک‌های مرکزی درباره رشد نرخ تورم نگران نبودند و آن را "زودگذر" توصیف می‌کردند اما اخیراً این نگاه تغییر کرده و آنها تلاش می‌کنند از رشد بیش از پیش نرخ تورم جلوگیری کنند. درباره تاثیر اقدامات بانک مرکزی آمریکا بر مهار تورم قطعیت وجود ندارد اما اگر در ماه‌های آینده عوامل رشد قیمت ها رفع شود نرخ تورم پایین می آید البته پیش‌بینی تحلیلگران این است که در آمریکا نرخ تورم تا پایان سال به زیر ۴ درصد کاهش پیدا نمی کند.

لیر ترکیه

سال گذشته ارزش لیر ترکیه در برابر دلار حدود ۴۴ درصد کاهش یافت و این بدترین عملکرد لیر در دو دهه اخیر است. رشد نرخ تورم تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی یعنی کاستن از نرخ‌های بهره، عامل اصلی وضعیت کنونی است. دولت ترکیه اخیراً تلاش کرده از سقوط ارزش لیر جلوگیری کند اما تا وقتی نرخ های بهره بالا برده نشود، این گونه دخالت های بانک مرکزی در بازار تاثیر پایدار نخواهد داشت. نرخ تورم در ترکیه به شدت افزایش یافته و تحلیلگران درباره رخ دادن یک بحران ارزی در این کشور هشدار داده‌اند. بخشی بزرگ از بدهی‌های شرکت‌های ترکیه به دلار است و کاهش ارزش لیر آنها را در معرض ورشکستگی قرار می‌دهد.

پیش بینی ها

اما برای سرمایه گذاران در بازارهای مختلف از جمله بازارهای ارز این سوال مطرح است که سال جاری میلادی وضعیت شاخص دلار به چه شکل خواهد بود؟ تردیدی وجود ندارد که امسال نیز سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا عامل اصلی تحولات در بازارهای ارز خواهد بود. سال گذشته رشد نرخ تورم و بهبود شرایط بازار کار سبب شد بانک مرکزی آمریکا کاهش برنامه های حمایتی خود را آغاز کند. اگر در سال جاری نرخ تورم به میزان قابل ملاحظه کاهش یابد و به دلیل کاهش برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی خیلی پایین رود بانک مرکزی احتمالاً بار دیگر سیاست‌های حمایتی اجرا خواهد کرد و این به معنای کاهش شاخص دلار است.

سال گذشته اختلال‌ها در زنجیره‌های تامین کالا، تقاضای انباشته، کمبود نیروی کار و حجم عظیم نقدینگی در اقتصاد به رشد نرخ تورم منجر شد. نشانه هایی از کاهش اختلال ها در زنجیره‌های تامین مشاهده شده است. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی که بانک مرکزی بانک‌های مرکزی است معتقد است این اختلال ها و نه برنامه‌های حمایتی، عامل اصلی رشد نرخ های تورم است و سال جاری از نرخ های تورم کاسته می‌شود.

اما درباره قیمت انرژی چه می توان گفت؟ با آنکه قیمت گاز در اروپا باقی خواهد ماند اما قیمت نفت نمی تواند خیلی بالا رود زیرا بر عرضه افزوده می شود. همچنین از نرخ رشد اقتصادهای بزرگ کاسته خواهد شد. این عوامل سبب می شود بانک مرکزی آمریکا با سرعت برنامه‌های حمایتی خود را کاهش ندهد و اگر دیگر بانک‌های مرکزی سیاست های انبساطی خود را محدود کنند شانس رشد دلار زیاد نیست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24