Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آغاز چندان بدی نداشت و شاخص کل در همان دقایق ابتدایی موفق شد با رشد بیش از 5 هزار واحدی از سطح حمایتی یک میلیون و 330 هزار واحدی فاصله بگیرد. در این رشد اندک نیز، نمادهایی نظیر فولاد، خودرو، وبملت و شبندر سهم بیشتری داشتند اما طبق روال عادی برنامه با گذر از یک ساعت ابتدایی معاملات ...

تالار یخ زده

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 - علیرضا باغانی: در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آغاز چندان بدی نداشت و شاخص کل در همان دقایق ابتدایی موفق شد با رشد بیش از 5 هزار واحدی از سطح حمایتی یک میلیون و 330 هزار واحدی فاصله بگیرد. در این رشد اندک نیز، نمادهایی نظیر فولاد، خودرو، وبملت و شبندر سهم بیشتری داشتند اما طبق روال عادی برنامه با گذر از یک ساعت ابتدایی معاملات به دلیل ادامه‌دار نبودن خریدهای رو به جلو و تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها، فشار عرضه‌ها بیشتر شد و باز هم بخشی از رشد شاخص‌ها از دست رفت و قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادهای مورد توجه در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی قرار گرفت.

مهمترین نشانه‌های هر بازاری در انتهای روند نزولی: تشکیل واگرایی مثبت، کاهش حجم معاملات، تردید معامله‌گران، تشکیل الگوهای ژاپنی دوجی و انتظار برای ورود یک دست قدرتمند حمایت‌گر است. تقریبا تمامی این نشانه‌ها در بورس تهران وجود دارد به جزء دست خریدار قدرتمند ... !!

نکته مهم اینکه به دلیل خروج کل نقدینگی وارد شده طی 2 سال اخیر، به نظر این حقوقی‌ها هستند که این بار باید تحرکات مثبت خود در بازار را آغاز نمایند. در واقع بسیاری از معامله‌گران در انتظار چراغ سبز برای ورود هستند. اما متاسفانه فعالیت این روزهای حقوقی‌ها معطوف به خرید در منفی‌ها و عرضه آبشاری صفوف خرید است و خیلی تحرک هوشمندانه‌ای از سمت آنها دیده نمی‌شود.

به نظر این چند روز را هم باید صبر کرد تا اولا گزارش‌ها از راه برسند و ثانیا فضای مذاکرات سیاسی کمی شفاف شود. بنابراین برای امروز هم بازاری بی‌رمق و کم‌نوسان را خواهیم داشت. خصوصاکه معامله‌گران در روزهای پایانی هفته حاضر به پذیرش ریسک نیستند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* «مخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، از نشست اعضای گروه 4+1 و آمریکا، بدون حضور ایران، برای مقایسه متون خبر داد. اولیانوف در توئیتی نوشت: «این جلسه‌ای تقریبا کوتاه بود. برای اینکه شائبه‌ای در این خصوص پیش نیاید، باید تاکید کنم که در بسیاری از موقعیت‌ها اعضای برجام از جمله ایران، بدون حضور آمریکا دیدار می‌کنند». وی همچنین در توئیت دیگری از دیدار جداگانه خود با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت: «گفتگوهای دوجانبه ما ناشی از مقصودی واحد (همان احیای برجام) و بسیار عملگرایانه است».

* وزیر امور خارجه ایران گفت: هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم. به نظر نمی‌رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند. مذاکرات در مسیر درست خودش قرار دارد. این که در مسیر درست خودش قرار دارد، سهم اصلی آن به ابتکاراتی برمی‌گردد که ایران در میز مذاکره ارائه داده است. طبعا آمریکایی‌ها تا این لحظه مانع این شدند که مبالغی که ما نزد بانک‌های کره جنوبی داریم به ایران برگردد. این که من بخواهم به شما بگویم هیچ ارتباطی بین گفت‌وگوهای وین و دارایی‌های ما در بانک‌های خارج از کشور وجود ندارد، حتما حرف درستی نیست. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات‌های ما در نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند که این یک نشانه مثبت و خوب است.

* هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کسری احتمالی لایحه بودجه گفت: تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد و خط قرمز دولت در تهیه این لایحه کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است. وی افزود: اما احتمالا حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه تنها از افزایش این کسری نسبت به سال ۱۴۰۰ جلوگیری شده است، بلکه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان این عدد کاسته خواهد شد.

* سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 گفت: امروز دولت به طور رسمی اعلام کرد ارز ترجیحی در بودجه 1401 نداریم. دولت تقریبا 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت در نظر گرفته که سه ماه اول به شکل نقدی و در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت به مردم داده می‌شود. / رئیس سازمان برنامه گفت: با حذف ارز ترجیحی، مردم نان را به قیمت فعلی می‌خرند و مابه‌التفاوت آن را دولت به نانوا پرداخت می‌کند. یارانه دارو هم از طریق بیمه‌ها داده می‌شود. فعلا حذف ارز نهاده‌ها مطرح است و دارو و نان در فاز دوم تعیین‌تکلیف می‌شود.

* مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس داده‌های موثق ما می‌توانیم بر 3 هزار خانه خالی مالیات ببندیم در حالی که میزان خانه‌های خالی خیلی بیشتر از این میزان است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه خودروسازی پس از یک نوسان 6 تا 10 درصدی در اکثر نمادها، موج عرضه در بازار بالا گرفت. نکته مهم اینکه تقاضا در خودرویی‌ها یکدست نیست و هر روز یک نماد بهتر از سایرین ظاهر می‌شود. در گذشته نیز همواره وضعیت به این شکل بوده که خودرویی‌ها در ابتدای روند صعودی این گونه حرکت می‌نمودند و در انتها با تشکیل صفوف خرید، به روند خود پایان می‌دادند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که این بار هم روند جدیدی شکل گرفته باشد. به نظر می‌رسد شایعات و اخبار غیر رسمی از حصول توافق احتمالی در وین موجب شده تا خودرویی‌ها و بانکی‌ها معاملات بهتری را به نمایش بگذارند. در این گروه خگستر و در ادامه خودرو بهترین سطح تقاضا را دارند. خگستر در تلاش برای گذر از مقاومت نخست 250 تومانی است. تحقق این رویداد شرایط را برای رسیدن سهم به مقاومت دوم 275 تومانی مهیا خواهد کرد. در خودرو نیز سطح 230 تومانی مهمترین سد خواهد بود که در صورت شکست، فضای پیشروی تا سطوح 280 – 300 تومانی را هموار می‌کند. به نظر هر دو سهم کمی در این سطوح درجا زده و سپس سقف دیگری را ثبت کنند. اما سری هم به خپارس بزنیم که هنوز قدرت خوبی برای حرکت رو به جلو نگرفته و فشار عرضه‌ها مانعی برای حرکت با صلابت سهم است. بازار کمی نسبت به گزارش 9 ماهه شرکت‌های تولیدکننده خودروی سواری نگرانی دارد. به نظر حرکت اصلی در خودروسازان پس از انتشار گزارش‌های 9 ماهه صورت خواهد گرفت. اما در قطعه‌سازان خمهر را داریم که در حمایت 180 تومانی مورد توجه بازار قرار گرفته است. خمهر در صورت گذر از سد 200 تومانی پتانسیل رشد تا سطوح 230 تومانی را خواهد داشت. و در آخر اشاره به خوساز داشته باشیم که در حال تکمیل آخرین شاخه از الگوی مثلث انقباضی خود است. لذا معامله‌گران می‌توانند پایین‌های خوساز را برای سرمایه‌گذاری مد نظر داشته باشند.

* در گروه کانی‌های غیرفلزی، تقاضا رفته‌رفته رو به بهبود است؛ چراکه انتظار می‌رود بسیاری از شرکت‌های این گروه گزارش‌های 9 ماهه قابل قبولی را راهی بازار نمایند. همچنین گفته می‌شود عملکرد تولید و فروش دی ماه در بسیاری از شرکت‌ها مناسب بوده است. بنابراین انتشار دو جین گزارش خوب در کدال می‌تواند محرکی برای ورود نقدینگی به این نمادها باشد. در این گروه کفپارس میل به حرکت به سمت کانال 300 تومانی دارد. این شرکت برای امسال 40 تومان و برای سال آینده بیش از 50 تومان سود کارشناسی دارد. لذا با توجه به قیمت فعلی سهم، P/E نماد در سطوح ارزنده کمتر از 5 واحدی قرار گرفته است. اما در کهمدا پس از فراز و فرود اخیر به شکل زیگزاگ، شاهد بهبود نسبی تقاضا هستیم. در این سهم زمزمه‌هایی درخصوص راه‌اندازی خط تولید جدید به گوش می‌رسد. لذا انتظار می‌رود به مرور حرکت سهم به سمت اهداف 1.100 و 1.200 تومانی را داشته باشیم. در طرف دیگر کفرا، پس از ریزش 78 درصدی از سقف تاریخی خود، چند روزی است که با تقاضای خوبی همراه شده است. بنظر می‌رسد کفرا برای یک نوسان 15 درصدی راه همواری داشه باشد اما رشد قیمت بیشتر مستلزم عبور از سد 920 تومانی خواهد بود. و در آخر اشاره به کرازی داشته باشیم که پس از برگشت به کف قبلی، تقاضای بهتری را تجربه می‌نماید. کرازی برای سال جاری قابلیت رسیدن به سود 20 – 22 تومانی را دارد. بنابراین خرید کزاری با P/E فوروارد 6 واحدی در منفی‌ها ریسک چندانی نخواهد داشت.

* در گروه فلزی و معدنی معاملات کم حجم و بی‌رمق دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد بازار به شدت نگرانی بحث قطعی گاز در فصل سرما است چراکه دلیل دیگری برای کاهش تقاضا در فولادی‌ها وجود ندارد. از گوشه و کنار شایعاتی درخصوص کاهش تولید در واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری به گوش می‌رسد. باید منتظر ماند تا آمار تولید و فروش دی ماه شرکت‌ها منتشر شود و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را راستی‌آزمایی نمود. نکته مهم اینکه فروش بخشی از شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه و فخوز بصورت سلف انجام می‌شود. بنابراین اثرات افت گاز از اسفند ماه بروز خواهد کرد. لذا سود آنها برای امسال تاثیر منفی نخواهد گرفت. بنابراین کماکان هر دو سهم از موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخودارند. اما در گروه فلزی در شرایطی نوسان‌گیران به سمت باها حرکت می‌کنند که وضعیت بنیادی در دو سهم فاسمین و کروی مطلوب‌تر است. لذا کماکان معتقدیم که خرید این دو سهم در منفی‌ها ریسک چندان نخواهد داشت. خصوصا در فاسمین که موجودی انبار عجیب و غریبی دارد. و در نهایت اشاره به سرچشمه کنیم که از نظر تکنیکی وضعیت مطلوبی دارد. در این سهم حمایت‌های خوبی از سوی سهامداران درصدی در جریان است. بنابراین می‌توان سرچشمه را برای نوسان‌گیری زیر نظر داشت.

* اما سری هم به گروه کوچک لیزینگی بزنیم. در این گروه ولغدر تحت تاثیر تحولات مثبت در خاور مورد توجه است. ولغدر عموما خودروهای تجاری ایران‌خودرو دیزل را بصورت لیزینگی می‌فروشد. بنابراین تحولات مثبت در تولید و فروش خاور نیز اثر مثبتی بر سودسازی ولغدر دارد. اما در سوی دیگر ولساپا را داریم که علاوه بر افت سنگین 17 ماه اخیر، روند صعودی در رشد سود را رقم زده است. ولساپا، در حال تکمیل آخرین موج‌ها از حرکت اصلاحی خود است. بر همین اساس ولساپا پس از تکمیل الگوی اصلاحی به سمت اهداف 170 – 175 تومانی حرکت خواهد کرد. تحلیلگران تکنیکی کاهش قیمتی قابل توجهی را برای این نماد متصور نیستند.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* این روزها نمادهای گروه پتروشیمی چندان در کانون توجه بازار نیستند اما به نظر باید نمادهای بنیادی و آنهایی که گزارش‌های 9 ماهه خوبی دارند را زیر نظر داشت. در این گروه نگاهی به بوعلی خواهیم داشت. پتروشیمی بوعلی سینا در 3 ماه نخست سال با فروش 44.319 میلیارد ریالی به سود خالص 2.621 ریالی رسید. فروش 3 ماه دوم مقداری بهتر از بهار بود و با فروش به 57.640 میلیارد ریال و سود خالص به 3.173 ریال رسید. مجموع سود شرکت تا پایان دوره 6 ماهه نیز 5,794 ریال بوده است که در مقایسه با سود محقق شده در سال 1399 (2.162 ریال) رشد 21 درصدی داشته است.حاشیه سود ناخالص نیز در تابستان با افزایش 23 درصدی به 27 درصد رسید. روند صعودی فروش همچنان در پتروشیمی بوعلی سینا ادامه دارد. این شرکت در آذر ماه موفق به ثبت رکورد جدید فروش 38.894 میلیارد ریالی شده است. این رقم 105 درصد بیشتر از میانگین درآمد فصل تابستان و 34 درصد بالاتر از فروش آبان ماه است. نرخ فروش محصولات اما در آذر ماه با کاهش 9 الی 10 درصدی همراه بوده است. با توجه به موارد مطرح شده و همچنین رشد 59 درصدی درآمد‌های شرکت در 3 ماهه پاییز بنظر می‌رسد بوعلی می‌تواند در کوارتر سوم به سودی بهتر از تابستان دست یابد.

* در گروه فولادی، فخاس یکی از نمادهایی است که با وجود بهبود وضعیت تولید و فروش طی مدت اخیر، اما بازدهی خاصی برای سهامدارانش نداشته و طی مدت اخیر روند کاهشی را طی کرده است. فولاد خراسان در بهار 873 ریال، تابستان 669 ریال و در مجموع دوره 6 ماهه 1.542 ریال سود محقق کرده که نسبت به سود 833 ریالی دوره مشابه سال قبل رشد 85 درصدی داشته است. گفتنی است این رقم 75 درصد کل سود 12 ماهه سال گذشته (2.057 ریال) است. حاشیه سود ناخالص شرکت در بهار 38 درصد و در تابستان با اندکی افزایش، 41 درصد گزارش شده است که این وضعیت نشان از بهبود عملکرد با وجود افت مقدار فروش دارد. فولاد خراسان در آذر ماه موفق به ثبت فروش 7.548 میلیارد شده که به ترتیب 9 درصد بالاتر و 17 درصد کمتر از میانگین فروش فصل تابستان و درآمد آبان ماه بوده و این در حالیست که نرخ فروش شمش و محصولات سبک ساختمانی نیز در آذر ماه با افزایش جزئی 0.2 درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بوده است. در جمع‌بندی موارد مطروحه و با در نظر گرفتن رشد 18 درصدی فروش در 3 ماهه سوم می‌توان امیدوار بود شرکت در فصل پاییز از سود بهتری درمقایسه با فصل تابستان برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) روز گذشته شرکت فولاد هرمزگان جنوب 30 هزار تن تختال C در بورس کالا با قیمت پایه 146.120 ریال عرضه کرد. 25.940 تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که 1.4 درصد کم‌تر از  قیمت پایانی عرضه قبل در 7 دی می‌باشد.

ب) شاراک شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: پیرو درج اخبار منتشر شده درخصوص وقوع آتش‌سوزی در این شرکت، به استحضار می‌رساند وقوع حریق جزئی در شامگاه روز 20 دی ماه سال جاری در یکی از خطوط خروجی بسمت فلر کوره زباله سوز واحد تصفیه بوده و در روال عادی تولید شرکت هیچگونه خللی وارد نشده است. تولید و فروش محصولات بر اساس روند پیش‌بینی شده در حال انجام و اثرات حادثه مذکور بطور کامل رفع شده است.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است  ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24