Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

پنجشنبه گذشته خبر کاهش 232 میلیارد دلاری ارزش بازار شرکت متا همه را دچار شوک کرد و نکته مهم تر این است که شرایط کلی بورس آمریکا در حال تغییر است زیرا جهت سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور تغییر کرده و در آینده شاهد تحولات بزرگ خواهیم بود. اما دلیل سقوط قیمت سهام شرکت فیسبوک چه بود و تحلیلگران درباره آینده این شرکت و بورس چه دیدگاهی دارند؟ در ..

فیس بوک قربانی تحولات جدید شده است

بورس24 : پنج‌شنبه گذشته قیمت سهام شرکت متا که شرکت مادر فیسبوک است ۲۳۲ میلیارد دلار کاهش یافت و این بیشترین کاهش یک روزه در ارزش یک شرکت در تاریخ بورس آمریکاست. کاهش شدید ارزش بازار شرکت متا پس از انتشار گزارش عملکرد این شرکت رخ داد. در این گزارش نه تنها معلوم شد سود شرکت در سه ماهه پایانی سال قبل کمتر از انتظار بوده بلکه پیش بینی سود شرکت نیز با آنچه کارشناسان پیش بینی ها کرده بودند سازگار نبود. هفت سقوط بزرگ ارزش شرکت ها در تاریخ بورس آمریکا همگی در دو سال اخیر رخ داده است و این درحالی است که قیمت سهام شرکت‌هایی نظیر اپل، مایکروسافت، تسلا و آمازون طی 20 ماه اخیر به شدت رشد کرده است.

قبل از سال ۲۰۲۰ بزرگ ترین سقوط ارزش یک شرکت به میزان ۱۱۹ میلیارد دلار در ارزش شرکت فیس بوک در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد. در فهرست بیشترین کاهش های ارزش بازار شرکت ها، اکنون متا در صدر قرار دارد. پس از آن، شرکت اپل است. سپتامبر سال ۲۰۲۰ ارزش اپل در یک روز 182 میلیارد دلار کاهش یافت. افت شدید ارزش شرکت متا همزمان با برنامه این شرکت برای ورود به متاورس یعنی دنیای مجازی مبتنی بر فناوری جدید رخ داده است.

روز پنجشنبه ثروت مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، ۳۰ میلیارد دلار کاهش یافت و نام او از فهرست ۱۰ نفر ثروتمندترین انسان های جهان خارج شد. اکنون او با حدود ۹۰ میلیارد دلار ثروت در جایگاه دوازدهم در فهرست یاد شده قرار گرفته است. چهارشنبه گذشته یعنی روز قبل از سقوط ارزش شرکت متا، این شرکت گزارش عملکرد سه ماهه پایانی سال قبل خود را منتشر کرد. برای نخستین بار در تاریخ شرکت، کاربران آن کاهش یافته اند. در سه ماهه قبل، تعداد روزانه کاربران شرکت فیسبوک 1.92 میلیارد نفر بود در حالی که در سه ماه سوم سال گذشته این رقم 1.93 میلیارد نفر ثبت شد. زاکربرگ روز چهارشنبه گفت مردم برای صرف وقت خود و استفاده از اپلیکیشن ها گزینه های زیادی در اختیار دارند و اپلیکیشن‌هایی نظیر تیک تاک به سرعت در حال رشد هستند.

درآمد شرکت متا در سه ماهه پایانی سال قبل 33.7 میلیارد دلار یعنی بالاتر از انتظارها بود اما سود شرکت با پیش بینی ها سازگار نبود. یک نکته مهم این است که تحلیلگران معتقدند ممکن است قیمت سهام فیس بوک بیشتر کاهش یابد اما در بلندمدت شرایط خوب خواهد شد زیرا در حال حاضر فیس‌بوک در حال فعالیت در حوزه هایی است که در کوتاه مدت درآمد کمتری دارند اما این حوزه ها پتانسیل درآمد بالایی در بلندمدت دارند.

موضوع مهم بعدی این است که شرایط کلی اقتصاد آمریکا و جهان در حال تغییر است و به همین دلیل شاهد نوسان های غیر معمول در بورس های بزرگ هستیم. تغییر سیاست های پولی بانک های مرکزی یعنی کاستن از برنامه‌های حمایتی، لطماتی به بازارهای مالی وارد خواهد کرد. پرسش های زیادی درباره آنچه رخ خواهد داد وجود دارد که کسی پاسخ آنها را نمی داند. بانک مرکزی آمریکا به احتمال زیاد از ماه آینده بالا بردن نرخ های بهره را شروع می کند و سال جاری حداقل سه بار این اقدام انجام خواهد شد.

واکنش سرمایه‌گذاران به تغییر جهت سیاست های پولی بسیار مهم است. هفته گذشته نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا به 1.92 درصد افزایش یافت اما عملکرد بازار طلا مثبت بود. همچنین هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا رشد کردند در حالی که عملکرد آنها در سال جاری تاکنون منفی است. کارشناسان معتقدند نوسان‌های بزرگ در بازار ادامه پیدا خواهد کرد و افزایش نرخ های بهره به طور خاص به شرکت های فعال در حوزه فناوری لطمات بزرگ تر می‌زند زیرا هزینه آنها را بالا می‌برد.

در فهرست بیشترین کاهش های ارزش بازار شرکت های بورس آمریکا طی دو سال اخیر فقط نام شرکت های فیس بوک، اپل، تسلا و مایکروسافت به چشم می خورد. این شرکت ها طی یک سال گذشته رشد چشمگیر داشته اند و نسبت به تحولات اقتصادی و سیاست‌های بانک مرکزی بسیار حساس هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت سهام شرکت فیسبوک در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24