Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بر اساس اطلاعات ارائه شده طی گزارش فعالیت ماهانه بهمن، از مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت به مبلغ 168.1 میلیارد ریال، بیش از 99 درصد در سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌گذاری شده است. همچنین ......

نگاهی به چگونگی قیمت گذاری سهام «نیرو» در بازار!

شرکت نیرو سرمایه    (نیرو)

معرفی:

شرکت نیرو سرمایه به منظور تعاون و مشارکت کارکنان شرکت برق منطقه‌ای تهران در سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از سود حاصل از آن و همچنین در جهت تحقق اهداف شرکت در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای مالی ، سرمایه‌گذاری ، مدیریت و فنی ، در تاریخ 26 اردیبهشت ماه 1373 تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات نیرو  (نیرو سرمایه) با شخصیت حقوقی «سهامی خاص» در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران ، به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1390 وارد بازار پایه شرکت فرابورس شد و در تاریخ 22 اسفند ماه همان سال نماد نیرو سرمایه در این بازار گشایش یافت.

سهام شرکت در حال حاضر تحت نماد نیرو در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی در بازار پایه زرد فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است طی یک سال اخیر با ابهامات و هیجانات ایجاد شده در بازار و روند نزولی شاخص کل، این سهم نیز با افزایش فشار عرضه مواجه و روندی نزولی را طی و اصلاح قیمتی 48 درصد را تجربه نموده است که این اصلاح قیمت با در نظر گرفتن مشارکت در افزایش سرمایه 110 درصدی طی دی ماه سال جاری و سود نقدی 300 ریال سال مالی 99، مورد محاسبه قرار گرفته است. روند تغییرات قیمت و حجم سهام مورد معامله طی یک سال گذشته به صورت زیر بوده است:

نیرو

ترکیب سهامداران:

از سهامداران اصلی شرکت نیرو سرمایه، شرکت ثروت سازان آکام (سهامی خاص) با مالکیت مستقیم 13.21 درصد می‌باشد. ترکیب سهامداران اصلی شرکت بر اساس آخرین تغییرات تا تاریخ 12 بهمن ماه، به صورت جدول زیر بوده است:

نیرو

ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها:

بر اساس اطلاعات ارائه شده طی گزارش فعالیت ماهانه بهمن، از مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت به مبلغ 168.1 میلیارد ریال، بیش از 99 درصد در سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌گذاری شده است. همچنین از مبلغ مذکور، 71.76 درصد در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، 6.6 درصد در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن و 21.6 درصد در سایر گروه‌ها قرار دارد. سرمایه‌گذاری شرکت در بازار سرمایه نیز محدود به سرمایه‌گذاری 7 میلیون ریالی در سهام شرکت آلومینیوم پارس (فپارس) می‌باشد.

محاسبه NAV:

طی این گزارش به منظور بررسی ارزندگی سهام شرکت به بررسی خالص ارزش روز دارایی‌ها (NAV) هر سهم آن پرداخته شده است. خلاصه محاسبات مذکور به صورت جدول زیر می‌باشد:


نیرو

همان‌طور که بیان شد تقریباً تمام سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سهام شرکت‌های غیر بورسی می‌باشد و با توجه به عدم معامله این گونه سهام در بازار و درنتیجه عدم دسترسی به قیمت‌ها، در محاسبات جدول فوق به منظور برآورد ارزش حال دارایی‌ها، از روش مقایسه‌ای و نسبت P/S استفاده شده است. بر اساس اطلاعات تاریخی، نسبت P/S بازار سرمایه در حال حاضر در حدود 2.37 می‌باشد که به منظور ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری‌های شرکت با توجه به عدم معامله سهام شرکت‌های سرمایه پذیر و درنتیجه ریسک نقد شوندگی بالاتر نسبت به شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ایران، نسبت مذکور برابر 2 در نظر گرفته شده است و نهایتاً ارزش حال حاضر سرمایه‌گذاری‌ها، مبلغی بیش از 2.87 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که با سرمایه جدید شرکت به مبلغ 136 میلیارد ریال، خالص ارزش روز دارایی‌های هر سهم شرکت (NAV) مبلغ 21.724 ریال محاسبه گردیده است.

با در نظر گرفتن قیمت سهام پس از افزایش سرمایه 110 درصدی و برابر 13.920 ریال در تاریخ 13 اسفند ماه، نسبت P/NAV هر سهم برابر 0.64 محاسبه گردیده است که بیانگر قیمت‌گذاری سهم تنها به 64 درصد خالص ارزش روز دارایی‌ها یا همان NAV می‌باشد و در مقایسه با ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های دیگر با حوزه فعالیت مشابه، برابر 65 تا 75 درصد NAV، به نظر سهام این شرکت اندکی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در بازار قیمت‌گذاری شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24