Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

: طی معاملات امروز با انتشار خبر کاهش نرخ عوارض صادراتی برای صنعت فولاد و اقبال دوباره سرمایه گذاران به نمادهای گروه فلزات اساسی و گروه استخراج کانه های فلزی با اصلاح قیمتی صورت گرفته در این گروه ها.....

تداوم رشد شاخص به لطف بزرگان!

بورس24 - الهه شعبانی: طی معاملات امروز با انتشار خبر کاهش نرخ عوارض صادراتی برای صنعت فولاد و اقبال دوباره سرمایه گذاران به نمادهای گروه فلزات اساسی و گروه استخراج کانه های فلزی با اصلاح قیمتی صورت گرفته در این گروه ها، شاخص کل از همان ابتدا کار خود را با روندی صعودی و در بازه های مثبت آغاز نمود.

از طرفی با بازگشت دلار به مدار صعودی و مثبت خود بسیاری از نمادهای گروه محصولات شیمیایی و گروه فرآورده های نفتی و پالایشی نیز کار خود را در بازه مثبت دنبال نموند. در گروه بانکی نیز با انتشار اخبار در خصوص توافقات در وین، معاملات در بازه مثبت و با رشد قیمت ها ادامه یافت.

در گروه محصولات غذایی و گروه زراعت اما بر خلاف روزهای گذشته معاملات با افزایش فشار فروش و در کف قیمتی دنبال شد و در اکثر نمادها در نهایت معاملات در صف های فروش پایان یافت. در گروه خودرو نیز معاملات اکثرا در بازه های منفی و در نهایت با کاهش قیمت پایان یافت.

با این حال در نهایت با رشد قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فلزات اساسی و گروه استخراج کانه های فلزی و همچنین بسیاری از نمادهای بزرگ گروه محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و پالایشی و گروه بانکی و با وجود تدام صف های فروش در نمادهای کوچک گروه زراعت و گروه محصولات غذایی، شاخص کل با روندی صعودی و با رشدی 1.4 درصد در 1606024.27 واحد به کار خود پایان داد.

با وجود شروع به کار نمادهای بزرگ گروه فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی و همچنین بسیاری دیگر از نمادها بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل ابتدا کار خود را با روندی صعودی آغاز نمود. با این حال در همان ساعت اولیه بازار با افزایش حجم معاملات در نمادهای منفی گروه زراعت و خدمات وابسته، محصولات غذایی و همچنین گروه خودرو و برخی دیگر از نمادهای فعال بازار و افت بیشتر قیمت پایانی در انها، شاخص قیمت هم وزن اما با توجه به وزن یکسان تمامی نمادها در محاسبه این شاخص، از رشد با ایستاده و بار دیگر روند نزولی و منفی را در پیش گرفت چنانکه در نهایت بر خلاف شاخص کل، شاخص قیمت هم وزن با افتی 0.34 درصدی و با روندی نزولی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار آمار جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 617 نماد حدود 118 نماد با صف خرید و حدود 23 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز سه شنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 17312 واحدی معادل 1.09 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 601 هزار و 112 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 486 واحدی معادل 0.1 درصد به سطح 449 هزار و 710 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 630 نماد حاضر، 98 نماد در صف خرید و 26 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 22223 واحدی معادل 1.4 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 606 هزار و 24 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 1415 واحد کاهش معادل 0.3 درصد افت، در مدار 447 هزار و 809 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 635 نماد حاضر، 92 نماد در صف خرید و 65 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری و برای چندمین روز متوالی در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد تازه عرضه شده اسیاتک متعلق به انتقال داده های آسیاتک در گروه اطلاعات و ارتباطات ایستاده است. این نماد که امروز در سقف قیمتی بازگشایی شد، در ادامه نیز تا انتهای معاملات در سقف دامنه معاملاتی مجاز معامله شد و به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 681.849 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 59.707 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 98.2 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 93.2 درصد فروشندگان آسیاتک، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1443 میلیارد ریال بوده است.

برترین ها

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 4689 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 4 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 7800 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فلزات اساسی بوده است.

بیشترین ها

حجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای حگهر، کچاد و فزر بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای سپید، بپاس و شستا بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز سه شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 215 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

تحرکات

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز سه شنبه 27 اردیبهشت 1401، 15 نماد با داد و ستد 4 تا 29 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، پتروشیمی پارس با نماد پارس و با حجم معاملات 29 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس و در گروه محصولات شیمیایی معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات روز سه شنبه این نماد در سمت تقاضا 77.4 درصد و در سمت عرضه 50.9 درصد بوده‌است. در ادامه نبروج، شکربن، سهرمز، سپرمی، نیرو، کگل، دسبحا، وجامی، نوین، کچاد، جم، وحافظ، قهکمت و دلقما در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات چهارمین روز هفته را در شرایطی متعادل و مثبت آغاز کرد که فلزی ها از صنایع مورد توجه بازار امروز بودند که یکپارچه با رشد قیمتی روبرو شدند. بدین ترتیب با ادامه معاملات بازار سهام و با توجه ویژه به نمادهای فلزی و معدنی شاهد پیشروی شاخص کل به میزان بیش از 22220 واحد و شکست محدوده های مقاومتی و ورود آن به کانال 1.6 میلیون واحدی بودیم. اما به موجب عقب نشینی خریداران در کوچکترهای بازار به ویژه در نمادهایی که در چندمدت اخیر با رشد قیمتی خوبی همراه شده بودند، شاخص هم‌وزن با افت بیش از 1400 واحدی همراه گردید.

در شرایطی که ارزش معاملات خرد در سطح قابل قبول 7800 میلیارد تومان قرار گرفت تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شد و شاهد خروج نقدینگی 215 میلیارد تومانی از سوی حقیقی های بورس بودیم.

آنچه که مشخص است نوسانات نرخ دلار و بازارهای جهانی و برآوردها از گزارشات سالانه و اخبار مربوط به تقسیم سودهای احتمالی نمادهای مختلف در بازار سرمایه موجب بازگشت اقبال به نمادهای کالایی بورس شده است.

اکنون باید تاکید کرد که نگرانی از بابت روند صعودی شکل گرفته در بازار سهام در بلندمدت به دلیل فعال شدن محرک های بورس وجود ندارد و اغلب کارشناسان به آینده این بازار و بازگشت تدریجی سود به پورتفوی سهامداران خوشبین هستند. اما روند عرضه و تقاضا و بررسی روند تعدادی و ارزشی صفوف خرید و فروش نشان می‌دهد که در ساعت انتهایی معاملات صفوف خرید کاهشی و صفوف فروش اندکی افزایشی شده‌اند که این امر در کنار افزایش تعداد نمادهای منفی نسبت به روزهای پیش می‌تواند نوسانات قیمتی و ریسک افزایش نسبی فعالیت عرضه‌ها را در ابتدای بازار فردا در برخی صنایع بویژه در صنایع کوچک و متوسط تا حدودی بیشتر کرده و موجب جریان معاملاتی متعادل در معاملات روز آتی گردد. هرچند وضعیت بزرگان بورس مساعدتر و بهتر قلمداد می شود.

در خبرها آمده است که:

جزئیات اولین عرضه ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا

مدیر عملیات عرضه شرکت بورس کالا، جزئیات اولین عرضه خودرو با ۱۰۰۰ دستگاه در بورس کالا را تشریح کرد.

احمد رحیمی با اشاره به اینکه مراحل اولیه پذیرش خودرو در بورس کالا، 24 فروردین انجام شد و عرضه خودرو وانت کارا تک کابین و کارا دو کابین انجام می‌شود به شبکه خبر اعلام کرد: اولین عرضه محموله خودرو در بورس کالا با سررسید 13 تیر ارائه شده که فردا چهارشنبه انجام می‌شود.

مدیر عملیات عرضه شرکت بورس کالای ایران ادامه داد: این اولین عرضه خودرو از طرف گروه بهمن بوده و شامل خودرو تک و دو کابین کارا به قیمت پایه 291.2 و 3.015 میلیون تومان بوده و مشتریان می‌توانند از طریق شرکت عرضه کننده، متوجه آخرین وضعیت تقاضا باشند و درصورت شماره‌گذاری خودرو هم می‌توانند محصول را در سررسید تحویل بگیرند. (اقتصاد نیوز)

ارزش سهام عدالت 27 اردیبهشت 1401 چقدر شد؟

امروز سه شنبه (27 اردیبهشت 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 12 میلیون و84 هزار و838 تومان رسید. (اقتصاد نیوز)

قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه اعلام شد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را اعلام کرد. سقف قیمت فروش نهاده‌های دامی در مبادی ورودی برای هر کیلوگرم ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، جو ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.(ایرنا)

طرح‌های فروش خودرو هر سه ماه یکبار اعلام می شود

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت:

 از این پس به جای اینکه خودروسازان هر ۱۵ روز یکبار ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به صورت مجزا عرضه کنند و قرعه‌کشی انجام دهند این فرآیند به صورت یک جا در این سامانه انجام می‌شود و در هر دوره بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو تخصیص می‌یابد.

فروش خودرو در این سامانه به صورت دوره ای و سه ماه خواهد بود که این کار موجب می شود که علاوه بر اینکه دست دلالان را از این بازار کوتاه خواهد کرد، عرضه یکجا به بازار التهاب این بازار را نیز کاهش می دهد.(سنا)

صندوق توسعه ملی بزودی سبدگردانی در بورس را آغاز می‌کند

غضنفری؛ رییس صندوق توسعه ملی در حاشیه همایش صندوق ثروت ملی و‌عدالت بین نسلی:

بزودی مانند صندوق‌های ثروت ملی دنیا و در چارچوب سیاست‌های دولت و نظام سبدگردانی را در بورس آغاز می‌کنیم و مطمئنا حضور صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری در دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی کمک‌کننده خواهد بود.

صندوق ۵ «ب» نیست؛ درواقع صندوق توسعه ملی نه بودجه جاری است و نه بودجه عمومی. همچنین صندوق کمک به بورس یا بیمه اجتماعی و اقتصادی نیست. کار صندوق بنگاهداری نیست.

این تفکرات اشتباه بود که موجب نابودی حساب ذخیره ارزی شد‌ و حالا هم باعث شکست صندوق ‌خواهد شد که باید فورا و‌ جدی جلوی این تفکرات گرفته شود.

صندوق محلی است برای سرمایه گذاری و افزایش درآمدهایش؛ درآمدهایی که هم‌موجب توسعه کشور و‌هم تحقق نرخ رشد ۸ درصد خواهد شد.(ایبنا)

راهکار فرابورس برای حل چالش معاملات با حجم کم اوراق با درآمد ثابت

زهرا میرزایی، رییس اداره نظارت و دیده‌بان بازار فرابورس ایران:

برخی افراد با انجام معاملات با حجم کم سعی می کنند، بازده تا سررسید اوراق (YTM) را به شکل قابل‌توجهی تغییر دهند. در همین رابطه فرابوس با ایجاد تغییرات در ثبت سفارش نمادهای خرده فروشی اوراق با درآمد ثابت، چالش معاملات با حجم کم در اوراق با درامد ثابت را رفع کرده است.(سنا)

چگونگی خرید خودرو از بورس کالا مشخص شد

یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران:

زمان ثبت سفارش خودرو از یک روز پس از انتشار اطلاعیه تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله امکان پذیر است.(باشگاه خبرنگاران)

مذاکره برای خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا

هفته جاری مذاکراتی بین دولت و "کنسرسیوم شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی"  به منظور خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا صورت گرفته و اطلاعاتی نیز بین دو مجموعه مبادله شده که در دست بررسی است. دولت در حال مذاکره با چند کنسرسیوم دیگر از سایر بخشها نیز به منظور فروش سهم خود در این دو خودروساز است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24