Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت جهانی نفت و گاز هستیم و این یک ریسک بسیار مهم برای اقتصاد جهان است. رشد قیمت ها علل مختلف دارد و اثرات گوناگون بر تمامی اقتصادها می گذارد. به رغم ضعف هایی که در اقتصاد چین مشاهده می شود و احتمال بروز رکود در اقتصاد آمریکا، قیمت ها در حال افزایش است و پرسش اصلی این است که علل وضعیت کنونی چیست و تا چه وقت ..

بررسی وضعیت نگران کننده بازار نفت و ال ان جی

بورس24 : روز گذشته قیمت نفت با بیش از ۳ درصد افزایش به بالاترین میزان در دو ماه گذشته رسید زیرا درباره عرضه ناکافی نگرانی‌هایی وجود دارد. در آستانه فصل تابستان و مسافرت ها در آمریکا هستیم و اتحادیه اروپا به زودی نفت روسیه را تحریم خواهد کرد. افت شاخص دلار و رونق بورس آمریکا و اروپا نیز در افزایش قیمت ها تاثیر داشته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند به زودی بر مصرف نفت در آمریکا افزوده و از ذخیره نفت این کشور کاسته خواهد شد.

یکی از تحلیلگران می گوید: "شاخص های بنیادی بازار از قیمت ها حمایت می‌کنند و وقتی اتحادیه اروپا نفت روسیه را تحریم کند قیمت ها بیش از پیش افزایش خواهد یافت." تحلیلگران معتقدند در چند روز آینده اعضاء اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفتی روسیه به توافق خواهند رسید البته مجارستان با این برنامه مخالف است و تا وقتی تمامی 27 عضو این اتحادیه برنامه یاد شده را تایید نکنند امکان انجام آن وجود ندارد.

یک نکته مهم این است که حتی بدون تحریم رسمی نفت روسیه، میزان عرضه آن کاهش یافته زیرا معامله گران و خریداران از خرید و معامله نفت این کشور اجتناب کرده اند. پیش بینی شده تولید نفت روسیه از ۵۲۴ میلیون تن در سال گذشته به ۴۸۰ با ۵۰۰ میلیون تن در سال جاری کاهش یابد. تنش در روابط غرب و روسیه در حال افزایش است و فشارها بر اقتصاد روسیه بیشتر شده است البته بر صادرات نفت این کشور به چین و هند افزوده شده و نیز بالا باقی ماندن قیمت نفت سبب شده درآمد نفتی روسیه افزایش یابد.

اوپک پلاس

تصمیم‌های اوپک پلاس یک عامل مهم دیگر است که بر بازار نفت تاثیر می گذارد. این ائتلاف در ماه‌های اخیر هر ماه حدود 400 هزار بشکه بر عرضه روزانه خود افزوده اما این میزان افزایش برای پایین آوردن قیمت ها کافی نیست. پنج شنبه هفته آینده نشست بعدی اوپک پلاس برگزار می‌شود و اعضا درباره وضعیت بازار و میزان افزایش عرضه گفتگو خواهند کرد. انتظار می‌رود در آن نشست، عرضه مانند ماه های قبل حدود ۴۰۰ هزار بشکه به بالا برده شود. این در حالی است که غرب بارها از اوپک خواسته با سرعت بیشتر عرضه نفت خود را بالا ببرد. در بین اعضای اوپک، عربستان و امارات دارای مازاد ظرفیت تولید هستند اما تمایلی ندارند نفت بیشتری وارد بازار کنند.

یکی از تحلیلگران می گوید: "قرنطینه شانگهای و دیگر شهرهای بزرگ چین به تدریج کاهش می یابد و فصل مسافرت ها در آمریکا از هفته آینده شروع می شود. این دو عامل سبب رشد قیمت نفت خواهد شد." در حال حاضر ذخیره نفت آمریکا 420 میلیون بشکه است یعنی ۱۴ درصد پایین تر از متوسط ۵ ساله در این وقت از سال. ذخیره سوخت نیز ۸ درصد پایین تر از متوسط ۵ ساله برای این وقت از سال است. شروع فصل مسافرت های تابستانی سبب افزایش ۱۰ درصدی مصرف سوخت خواهد شد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود بازار نفت هفته آینده نیز حمایت شود و نکته بسیار مهم این است که رشد قیمت سوخت عامل بسیار مهم افزایش فشارهای تورمی است.

بازار ال ان جی

در حوزه گاز طبیعی مایع یا ال ان جی نیز وضعیت نگران کننده است. خریداران و فروشندگان این حامل انرژی با ابهام درباره مسائل گوناگون از جمله میزان عرضه از روسیه، افق تقاضای اروپا و چین در آستانه دوره اوج مصرف در زمستان مواجه هستند. تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین سبب شده در صادرات گاز روسیه به اروپا اختلال‌هایی پدید آید و قیمت ها به شدت افزایش یافته است. در واقع جهان با عدم امنیت انرژی مواجه است. مدیران صنعت گاز معتقدند نه تنها درباره وضعیت آب و هوا قطعیت وجود ندارد بلکه مشخص نیست آیا عرضه گاز روسیه بیش از پیش مختل خواهد شد یا نه.

اروپا در حال احداث زیرساخت های جدید واردات گاز طبیعی مایع است اما مشخص نیست آیا این زیرساخت‌ها به موقع تکمیل خواهند شد تا اروپا بتواند گاز روسیه را با گازی از منابع جدید جایگزین کند یا نه. و یک پرسش دیگر این است که چین چه وقت محدودیت ها برای مهار کرونا را لغو خواهد کرد. آلمان در حال احداث ترمینال واردات ال ان جی است و به نظر می‌رسد مسابقه با زمان در جریان است. تاسیسات تبدیل ال ان جی به گاز قبل از پایان زمستان آماده خواهند شد اما نه در ابتدای زمستان بنابراین نگرانی‌هایی درباره تامین نشدن میزان کافی گاز در زمستان وجود دارد. اگر زمستان در نیمکره شمالی هوا خیلی سرد شود بین اروپا و آسیا بر سر محموله های گاز طبیعی مایع رقابت به وجود خواهد آمد و قیمت ها رشد خواهد کرد.

تحولاتی که در بازار انرژی های فسیلی رخ داده اثرات بسیار منفی بر اقتصاد جهان داشته و خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24