Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گمانه زنی ها درباره افق بازار طلا ادامه دارد و با توجه به وضعیت بد بازارهای مالی، سرمایه گذاران مایلند بدانند آیا باید بر سهم طلا در سبد دارایی های خود بیفزایند یا نه. هفته پیش قیمت طلا کاهش یافت و نظرسنجی ها ..

طلا سبد دارایی شما را نجات خواهد داد؟

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بازار طلا منفی بود و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر اونس فلز زرد در محدوده 1840 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب 21.6 دلار، 930 دلار و 1795 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار طلا به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار اشاره می کنیم. در نظرسنجی این هفته کیتکو 33 درصد تحلیلگران و 56 درصد سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها رشد می کند. همچنین 20 درصد تحلیلگران و 24 درصد سرمایه گذاران دیدگاه منفی درباره افق بازار داشتند. در یک نظرسنجی دیگر متوسط قیمت طلا در چهار هفته آینده 1873 دلار پیش بینی شد.

هفته گذشته تصمیم بانک مرکزی آمریکا یعنی بالا بردن 0.75 درصدی نرخ های بهره و رشد شاخص دلار بر قیمت طلا فشار وارد کرد و نگرانی ها درباره بالا باقی ماندن تورم که قاعدتا باید به رشد قیمت طلا منجر شود نتوانست عملکرد بازار را مثبت کند. هفته پیش عملکرد شاخص دلار و نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا مثبت بود. یکی از تحلیلگران می‌گوید پیش‌بینی افزایش مکرر نرخ‌های بهره در آینده یک مانع جدی در برابر رونق بازار طلاست. پس از نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، جروم پاول رئیس بانک مرکزی به تلاش این نهاد برای پایین آوردن نرخ تورم و تداوم افزایش نرخ‌های بهره اشاره کرد. سرمایه گذاران مطمئن هستند که بانک مرکزی بر مهار تورم تمرکز کرده و این یعنی اقتصاد و بورس با چالش هایی مواجه خواهند شد.

چند بانک مرکزی دیگر هم هفته گذشته نرخ های بهره را بالا بردند و در مجموع شرایط برای افت قیمت فلز زرد فراهم شد. تورم و ابهام در آینده معمولاً به افزایش جذابیت طلا منجر می شود اما افزایش نرخ‌های بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد. تحلیلگر بانک چین می گوید: "فشار حاصل از رشد شاخص دلار و بالا رفتن نرخ های بهره بیش از نیروی حمایت کننده از طلا یعنی تقاضا برای حوزه های امن سرمایه‌گذاری بود در نتیجه قیمت طلا کاهش یافت."

یک نکته دیگر این است که در چین به دلیل قرنطینه ها تقاضا برای طلای فیزیکی پایین باقی مانده است. اگر احتمال رکود در اقتصاد آمریکا بالا رود بر جذابیت طلا افزوده می‌شود اما نمی‌توان با قطعیت گفت قیمت فلز زرد رشد خواهد کرد زیرا عوامل گوناگون بر بازار تاثیر می گذارند. باور تحلیلگران این است که قیمت طلا در فاز تثبیت قرار دارد و تغییرات آن بزرگ نخواهد بود. در هفته‌های اخیر قیمت طلا بین 1810 دلار تا 1870 دلار نوسان کرده و بعید نیست این وضعیت ادامه پیدا کند.

برخی کارشناسان انتظار داشتند رشد 0.75 درصدی نرخ های بهره به سقوط قیمت طلا منجر شود اما چنین نشد زیرا برخی نیروها از رشد قیمت ها حمایت می کنند. اگر سقوط شاخص های مالی ادامه یابد قیمت طلا رشد می کند اما اگر شاخص ها رشد کنند فشار بر بازار طلا بیشتر خواهد شد. و اگر افت شاخص های مالی سرمایه‌گذاران را وادار کند به فروش طلا اقدام کنند قیمت طلا کاهش می یابد.

مشاهده می‌شود که تعداد عوامل موثر بر قیمت طلا زیاد است و به راحتی نمی‌توان درباره افق بازار اظهار نظر کرد. در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می‌شود اما سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا در دو کمیته بانکداری و خدمات مالی کنگره در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت.

فعلا این باور وجود دارد که بانک مرکزی با سرعت نرخ های بهره را بالا خواهد برد تا تورم را مهار کند. سخنانی که مقامات بانک مرکزی بویژه رییس این نهاد بیان می کنند بسیار تاثیرگذار است زیرا مسیر بانک مرکزی را مشخص می کند. بانک مرکزی تلاش می کند از رکود در اثر بالا بردن نرخ های بهره جلوگیری کند اما احتمال رکود افزایش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس فلز زرد در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24