Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته قبل عملکرد بازار طلا منفی بود و با توجه به کاهش قیمت ها، سرمایه گذاران مایلند بدانند حالا وقت ورود به بازار است یا باید صبر کرد. در مطلب حاضر به عوامل موثر بر بازار طلا، افق کوتاه مدت این بازار و احتمال هایی که مطرح است اشاره شده است. همچنین نتیجه دو نظرسنجی درباره قیمت ها ...

بازار طلا؛ اغواگر و البته زیانبار!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بازار طلا برای سومین هفته پی‌درپی منفی بود. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت هر اونس فلز زرد در سطح 1810 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پلاتین به ترتیب 19.85 دلار، 977 دلار و 1936 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار و دیدگاه های تحلیلگران، به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش‌رو اشاره می کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکو تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دیدگاه قاطع درباره افق بازار نداشتند یعنی ۳۱ درصد تحلیلگران و ۴۱ درصد سرمایه گذاران معتقد بودند قیمت ها رشد خواهد کرد و ۴۴ درصد تحلیلگران و ۳۸ درصد سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها کاهش می یابد. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران متوسط قیمت طلا در هفته پیش رو و چهار هفته آینده را به ترتیب 1800 دلار و 1790 دلار پیش‌بینی کردند.

در چند هفته اخیر رشد شاخص دلار و پیش‌بینی افزایش سریع نرخ های بهره در آمریکا فشارهای شدید بر بازار طلا وارد کرده است. از سوی دیگر اخیرا هند مالیات بر واردات طلا را بالا برده است و این عامل نیز از تقاضا برای طلا کاسته است.

یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: "در حال حاضر رشد ارزش دلار مهم ترین عامل فشار بر بازار طلاست و نیز در بلندمدت، افزایش نرخ‌های بهره از جذابیت فلز زرد می کاهد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به دلیل ریسک رکود، به سمت دلار حرکت کنند و رشد ارزش دلار عامل کاهش قیمت طلاست."

هند که دومین واردکننده بزرگ طلاست مالیات واردات طلا را از 7.5 درصد به 12.5 درصد بالا برده تا از کسری تجاری بکاهد. این اقدام بر تقاضا تاثیر منفی گذاشته و این در حالی است که سه ماهه سوم به دلیل برگزاری فستیوال ها در هند مصرف طلا در این کشور بالاست. هفته پیش فروشندگان طلا در هند به دلیل ضعف تقاضا تخفیف‌های قابل ملاحظه به خریداران دادند و حالا افزایش مالیات بر واردات طلا فشار بیشتری بر بازار وارد خواهد کرد.

یکی از تحلیلگران می گوید: "در کوتاه مدت قیمت طلا در محدوده ۱۸۰۰ دلار نوسان خواهد کرد زیرا از یک سو نرخ های بهره در حال افزایش است که از جذابیت طلا می‌کاهد و از سوی دیگر بر بی ثباتی بورس افزوده می شود که سبب جذابیت طلاست البته شاید در کوتاه‌مدت قیمت طلا به زیر ۱۸۰۰ دلار کاهش یابد زیرا ارزش دلار در حال رشد است."

یک نکته مهم این است که عملکرد بازار طلا در نیمه نخست سال جاری نسبت به بورس بهتر بود. بورس آمریکا در شش ماه اخیر سقوطی بزرگ را تجربه کرد و شاخص استاندارد اند پورز بیشترین کاهش نیمه نخست سال را از سال ۱۹۷۰ تجربه کرد. رشد نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ بسیاری از بانک‌های مرکزی را وادار کرده نرخ های بهره را بالا ببرند. بانک مرکزی اروپا احتمالاً از ماه جاری محدود کردن سیاست‌های حمایتی را آغاز می کند. نرخ تورم در منطقه یورو پیوسته افزایش یافته و به 8.6 درصد رسیده است. اقدامات بانک های مرکزی برای مهار تورم یک عامل بسیار مهم است که بر قیمت طلا تاثیر می گذارد. اگر شرایط اقتصادی بد شود ممکن است بانک های مرکزی تصمیم بگیرند بالا بردن نرخ‌های بهره را متوقف کنند. در این حالت بازار طلا رونق پیدا خواهد کرد.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود و روز چهارشنبه گزارش نشست قبلی بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. در این گزارش مشخص می شود اعضا چه دیدگاهی درباره وضعیت اقتصاد و بهترین گزینه ها برای مهار تورم دارند. از سوی دیگر، روز جمعه گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل منتشر خواهد شد. این گزارش نیز بسیار مهم است. اخبار مثبت از بازار کار به معنای تداوم فشارهای تورمی است که بانک مرکزی را وادار می‌کند با سرعت نرخ های بهره را بالا ببرد. این یک روند منفی برای بازار است. یک موضوع دیگر این است که هرگونه کاهش نرخ تورم سبب می شود بانک مرکزی مجبور نباشد با سرعت نرخ های بهره را بالا ببرد و در این حالت شرایط برای بازار طلا مثبت می شود. در هفته‌ها و ماه‌های آینده سرمایه‌گذاران در بازار طلا مجبور هستند بر مسائل گوناگون تمرکز کنند. مانند هفته های قبل، این هفته نیز بازار طلا از اخبار جنگ اوکراین، داده ها از اقتصادهای بزرگ و وضعیت بورس تاثیر می پذیرد. احتمالا شاخص دلار این هفته نیز رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24