Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش قیمت طلا باز هم رشد کرد و به مرز 1800 دلار در هر اونس رسید اما تحولاتی در بازار مشاهده شده که باید جدی گرفته شود. سرمایه گذاران بسیار امیدوار هستند روند رشد قیمت ها ادامه یابد اما تحلیلگران به نکاتی اشاره کرده اند که اهمیت بالایی دارد. در حال حاضر مهم ترین سوال این است که آیا باید از بازار خارج شد یا قیمت ها باز هم رشد خواهد کرد؟ در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار و نیز توصیه تحلیلگران به ..

عملکرد طلا باز هم مثبت شد؛ باید از بازار خارج شد؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا رشد کرد و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر اونس فلز زرد در سطح 1792 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 20 دلار، 932 دلار و 2130 دلار قرار داشت. قبل از بررسی وضعیت بازار طلا به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش رو اشاره می کنیم: در نظرسنجی این هفته کیتکو، سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت‌ها در هفته پیش‌رو خوشبین بودند یعنی ۶۵ درصد آنها پیش‌بینی کردند قیمت ها باز هم بالا خواهد رفت در حالی که تحلیلگران عموماً معتقد بودند قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران پیش بینی کردند متوسط قیمت طلا در هفته پیش رو و چهار هفته آینده به ترتیب 1810 دلار و 1785 دلار خواهد بود.

هفته گذشته مهم ترین گزارشی که بر بازار طلا تاثیر گذاشت گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه قبل بود. محتوای این گزارش بسیار مثبت بود و سبب شد شاخص دلار روز جمعه به سرعت رشد کند و همزمان، قیمت طلا کاهش یافت. اما همانطور که بیان شد عملکرد هفتگی بازار طلا مثبت است.

قیمت طلا تا قبل از انتشار گزارش یاد شده رشد کرده بود اما وقتی مشخص شد وضعیت بازار کار مثبت است و بانک مرکزی می‌تواند بدون نگرانی درباره رکود در اقتصاد، نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد، شاخص دلار رشد کرد و از جذابیت طلا کاسته شد. در سه هفته گذشته قیمت طلا به این دلیل رشد کرده که سرمایه‌گذاران معتقد بوده اند بانک مرکزی از این پس نرخ‌های بهره را با سرعت بالا نخواهد برد زیرا درباره رخ دادن رکود نگران است. حالا که معلوم شده وضعیت بازار کار خوب است، بانک مرکزی می‌تواند با سرعت نرخ های بهره را بالا ببرد. بدین ترتیب از جذابیت طلا کاسته شده است.

هفته پیش عملکرد شاخص دلار مثبت بود و اگر در هفته پیش رو نیز چنین باشد احتمال رشد قیمت طلا کم است.

در گزارش وزارت کار آمریکا آمده بود ماه قبل نرخ بیکاری به 3.5 درصد کاهش یافته و ۵۲۸ هزار فرصت شغلی در اقتصاد پدید آمده است. این داده ها بسیار مثبت هستند و بانک مرکزی مجبور است برای مقابله با فشارهای تورمی نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد. یکی از تحلیلگران می‌گوید: "این هفته اگر بر شدت تنش های ژئوپلیتیک افزوده شود بازار طلا حمایت خواهد شد."

هفته گذشته برای سومین هفته پی در پی قیمت طلا رشد کرد اما به نظر می‌رسد جو بازار تغییر کرده است. علت این تغییر، گزارش مثبت از وضعیت بازار کار آمریکاست. یکی از تحلیلگران می گوید: "اگر مشخص شود ماه پیش نرخ تورم بالا باقی مانده است بانک مرکزی در نشست ماه آینده خود نرخ های بهره را حداقل 0.5 درصد بالا می برد زیرا رشد سطح دستمزدها و وضعیت خوب اشتغال سبب حفظ شدن فشارهای تورمی می‌شود و بانک مرکزی مجبور است به اقدامات فراگیر خود برای مهار تورم ادامه دهد. تمرکز بانک مرکزی بر مهار تورم است و حالا که وضعیت بازار کار خوب است این نهاد می‌تواند همچنان نرخ های بهره را بالا ببرد. این اقدام به زیان بازار طلا است." البته برخی تحلیلگران درباره افق بلند‌مدت بازار خوشبین هستند.

در هفته پیش‌رو مانند هفته قبل داده های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. داده‌هایی که به رشد شاخص دلار کمک کنند بر بازار طلا فشار وارد می کنند. توصیه تحلیلگران به سرمایه گذاران این است که با احتیاط رفتار کنند زیرا بازار همچنان بی ثبات است و ممکن است عملکرد آن در هفته پیش رو منفی باشد.

در زیر تغییرات قیمت هر اونس طلا در ۶ ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24