Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سومین فصل سال که روز جمعه پایان یافت عملکرد بازار طلا بسیار منفی بود و سرمایه گذاران امیدوارند در فصل جدید شرایط تغییر کند. این هفته هم تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و هم داده های مهم از اقتصاد این کشور و اروپا منتشر می شود در نتیجه بازار طلا یک هفته پرهیجان را پیش رو دارد. در مطلب حاضر به دیدگاه ها درباره افق بازار، عواملی که سرمایه گذاران بر آنها تمرکز کرده اند، شرط رشد قیمت ها و .. اشاره شده است.

بازار طلا رونق می یابد؟ شاید وقتی دیگر!

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا کمی رشد کرد و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازار جهان، قیمت هر اونس طلا در سطح 1660 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 18.8 دلار، ۷۹۵ دلار و 2160 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش رو اشاره می کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز، 63 درصد کارشناسان و 53 درصد سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت ها رشد خواهد کرد. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران متوسط قیمت هر اونس طلا در هفته پیش رو و چهار هفته آینده را به ترتیب 1666 دلار و 1690 دلار پیش‌بینی کردند. این یعنی آنها خیلی درباره افق بازار خوشبین نیستند.

روز جمعه آخرین روز ماه سپتامبر و آخرین روز سه ماهه سوم سال جاری میلادی بود. فصل گذشته بدترین فصل برای بازار طلا از مارس سال گذشته سپری شد و عامل افت شدید قیمت ها طی سه ماه گذشته، افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا و پیش بینی تداوم این افزایش است. تحلیلگران می‌گویند افق بازار طلا به تغییرات ارزش دلار وابسته است. بانک مرکزی آمریکا بارها تاکید کرده اقدامات لازم را برای مهار تورم انجام خواهد داد حتی اگر رکود در اقتصاد رخ دهد. این نهاد قصد دارد نرخ های بهره را بارها بالا ببرد و طلا قربانی این اقدام بانک مرکزی آمریکاست. البته پیش بینی شده اقتصاد نیز دچار رکود خواهد شد.

فصل گذشته قیمت طلا حدود 8 درصد سقوط کرد. ماه قبل نیز عملکرد بازار طلا منفی بود و این ششمین ماه پی‌درپی است که قیمت ها کاهش پیدا می کند. یک نکته مهم این است که بازار طلا به الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه واکنش نشان نداد. به نظر می‌رسد آنچه بیشترین اثر را بر بازار طلا دارد وضعیت نرخ تورم و واکنش بانک مرکزی آمریکا به آن است. درباره اتفاقاتی که با افزایش مکرر نرخ های بهره در آمریکا رخ می دهد نگرانی عمیق وجود دارد. به دلیل تاکید بانک مرکزی بر لزوم مهار تورم، سرمایه گذاران اشتیاقی به حضور در بازار طلا ندارند اما برخی تحلیلگران می گویند طلا حوزه امن سرمایه‌گذاری است و از این جهت ممکن است مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد در نتیجه احتمالا شاهد رشد محدود قیمت ها خواهیم بود.

در هفته‌های اخیر به ویژه در بورس‌ها و بازار ارزهای معتبر تحولات بزرگ رخ داده و آینده مبهم تر شده است. باید دید آیا این ویژگی طلا یعنی حوزه امن بودن می تواند به رونق بازار کمک کند یا نه. یکی از تحلیلگران می گوید طلا و نقره در حال ورود به دوره رونق فصلی هستند: به طور تاریخی در ۱۲ سال از ۱۳ سال اخیر در سه هفته نخست ماه اکتبر قیمت طلا رشد کرده است. البته نباید فراموش کنیم که شرایط کنونی در اقتصاد جهان با شرایطی که در سال های گذشته وجود داشته کاملاً متفاوت است. در حال حاضر بانک های مرکزی به شکل بی سابقه به طور هماهنگ در حال بالا بردن نرخ های بهره هستند و احتمال رخ دادن رکود تورمی در اقتصادهای بزرگ زیاد است. همچنین تنش های ژئوپلیتیک بین روسیه و غرب بیشتر شده و بی ثباتی در بازارهای مالی بسیار نگران کننده است.

در هفته پیش رو، هم داده های مهم اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر می‌شود و هم تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد در نتیجه می‌توان انتظار داشت نوسان قیمت طلا بزرگ باشد. اگر در سخنان مقامات بانک مرکزی آمریکا نشانه هایی از نرمش در مبارزه با تورم مشاهده شود بازار طلا رونق پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی تاکنون بر مهار تورم به هر قیمت تمرکز داشته اما ممکن است سال آینده تغییراتی در رویکرد این نهاد مشاهده شود.

فعلا عواملی که به بالا باقی ماندن نرخ تورم کمک می کنند قدرتمند هستند. برای مثال، اختلال در زنجیره های تامین باقی است و بعید نیست قیمت نفت در آینده بالا رود زیرا از دید اوپک پلاس قیمت های کنونی مناسب نیستند. این ائتلاف می تواند با کاستن از عرضه زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم کند.

در زیر نمو دار تغییرات قیمت هر اونس طلا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24