Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چرا در پذیره‌نویسی‌ها شرکت کنیم؟ نوشتاری از علیرضا شهبازی ؛ کارشناس‌ارشد ارتباطات بازاریابی گروه مالی فیروزه

مزایای شرکت در پذیره نویسی

پذیره‌نویسی تعهد خرید یک یا چند سهم یک شرکت یا صندوق در زمان تاسیس است. افرادی که قصد شرکت در پذیره نویسی را دارند، با پرداخت کل یا بخشی از مبلغ مورد نیاز تاسیس شرکت یا صندوق، متعهد می‌شوند که یک یا چند سهم شرکت را بخرند. با انجام پذیره‌نویسی و طی شدن فرایند تاسیس، سرانجام سهام خریداری شده، به این افراد تحویل داده می‌شود.

مدتی است که پذیره‌نویسی‌ها به دلیل بازده فراتر از انتظاری که داشته‌اند مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد به سمت آن‌ها جذب شده‌اند. شرکت در پذیره‌نویسی‌ها می‌تواند منفعت زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

شهبازی

چرا در پذیره‌نویسی‌ها شرکت کنیم؟

شرکت در پذیره‌نویسی شرکت‌ها و صندوق‌ها دارای مزیت‌های بسیاری است. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری

بعد از موج بزرگ ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم، این روزها، سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از گزینه‌های مطلوب سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود؛ بخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری که محلی امن، کم‌ریسک و با بازده بالا برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند. شرکت‌ها با فعالیت‌های اقتصادی، به سهامداران خود سود پرداخت می‌کنند؛ صندوق‌ها با خرید شرکت‌های مناسب، این سودها را به خریداران واحدهای صندوق منتقل می‌کنند. یکی از روش‌های ورود به بازار سرمایه شرکت در پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، با شناسایی صندوق‌های ممتازی که به تازگی می‌خواهند پذیره‌نویسی شوند، می‌توان از ابتدای فعالیت، با آن‌ها همراه و از سودشان بهره‌مند شد.

مناسب برای همه سرمایه‌گذارها

در پذیره‌نویسی‌ها، حداقل مقدار خرید یک واحد است؛ درنتیجه، افراد با هر میزان سرمایه می‌توانند در پذیره‌نویسی‌ها شرکت کنند و از مزایای این نوع سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

کسب بازده‌هایی فراتر از انتظار

بسیاری از پذیره‌نویسی‌ها بعد از بازگشایی، سود بسیار زیادی را نسیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند. به عنوان مثال صندوق دارایکم به قیمت هر سهم 10000 تومان پذیره‌نویسی و بعد از گذشت حدود یک ماه بازگشایی شد و تا چند روز بعد از بازگشایی بالای 30000 تومان معامله می‌شد؛ یعنی بیشتر از سه برابر قیمت خرید، آن هم تنها در مدت یک ماه. نمونه دیگر آن، پذیره‌نویسی شرکت تامین سرمایه دماوند (تماوند) است که بعد از بازگشایی سودی 1400 درصدی به افرادی که در پذیره‌نویسی آن شرکت کرده بودند داد. حگردش و باران نیز بعد از بازگشایی به‌ترتیب بازدهی 200 و 600 درصدی داشتند. هیچ شخصی نمی‌تواند چنین بازده‌هایی را در این مدت کوتاه کسب کند.

خرید سهام به قیمت اسمی

واحد صندوق‌ها و سهام شرکت‌ها در هنگام پذیره‌نویسی، به ارزش اسمی آن به فروش می‌رسند. در بازار ارزش اسمی هر واحد صندوق سرمایه گذاری معمولا می‌تواند 10 هزار تومان، 100 هزار تومان یا یک میلیون تومان باشد؛ همچنین ارزش اسمی هر سهم شرکت نیز 1000 ریال است. بعد از بازگشایی، معمولا هیچ سهمی را نمی‌توان با قیمتی تا این حد پایین خرید؛ پس پذیره‌نویسی می‌تواند یک فرصت استثنائی باشد.

خرید حجم‌های بالا

معمولا بعد از پذیره‌نویسی قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام شرکت‌ها بالا می‌رود و حتی ممکن است تا مدت‌ها صف خرید باشد؛ در چنین شرایطی خرید حجم‌های بالا ممکن نیست، اما در پذیره‌نویسی اگر محدودیت خرید کم نباشد، می‌توان این صندوق‌ها و شرکت‌ها را در حجم‌های بالا و قیمت بسیار پایین خریداری کرد.

ریسک بسیار پایین

با توجه به اینکه پذیره‌نویسی به ارزش اسمی صورت می‌گیرد، معمولا قیمت صندوق یا شرکت بعد از بازگشایی به زیر این قیمت نمی‌آید، تجربه و تاریخچه پذیره‌نویسی‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کند. پس می‌توان گفت ریسک شرکت در پذیره‌نویسی بسیار پایین است. پس اگر سرمایه‌گذاری به دنبال راهی کم ریسک برای ورود به بازار سرمایه است می‌تواند در پذیره نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت کند.

دور زدن محدودیت‌های خرید برخی دارایی‌ها با شرکت در پذیره‌نویسی صندوق‌ها

گاهی اوقات خرید یک دارایی می‌تواند دشوار یا پرهزینه باشد. در این صورت می‌توان در پذیره‌نویسی صندوقی که قصد خرید این دارایی را دارد، شرکت کرد. به عنوان مثال، گاهی دارایی پایه یک صندوق در بازار صف خرید است و فردی که نیاز به این دارایی دارد می‌تواند با خرید واحدهای این صندوق به مقصود خود برسد؛ اما اگر این عمل را با خرید صندوقی که اکنون در بازار معامله می‌شود انجام دهد، باید واحدهای صندوق را با یک صرف خریداری کند؛ درحالی که اگر در پذیره‌نویسی صندوقی که این دارایی پایه را فراهم می‌کند شرکت کند، می‌تواند بدون صرف خرید کند و به این صورت صف خرید را دور بزند.

در نتیجه شرکت در پذیره‌نویسی مزایای زیادی دارد و به همه سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در آن شرکت کنند، به خصوص در پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

چگونه در پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنیم؟

نحوه شرکت در پذیره‌نویسی صندوق‌ها بستگی به نوع آن دارد.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

برای شرکت در پذیره‌نویسی صندوق‌های ETF به کد بورسی نیاز است. بعد از کسب اطلاعات مورد نیاز، در زمان تعیین شده به پنل معاملاتی نزد کارگزاری مراجعه کرده و طبق محدوده حجمی تعیین شده اقدام به خرید واحدهای موردنیاز می‌کنیم. با گذشت مدت زمان لازم که معمولا یک ماه است، صندوق بازگشایی می‌شود و می‌توان آن را معامله کرد.

صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال

می‌توان به دو صورت آنلاین و حضوری انجام داد. برای شرکت در پذیره‌نویسی به صورت آنلاین باید به سایت صندوق مراجعه کرده و اقدام به خرید کنیم.

برای خرید به صورت حضوری نیز با مراجعه به صندوق، ارائه مدارک هویتی، تکمیل فرم پذیره‌نویسی صندوق و پرداخت مبلغ مورد نیاز می‌توان در پذیره‌نویسی شرکت کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 3 نظر دارد.

  • صادق طالبی علی
    صادق طالبی علی

    بسیارمفیدبود

    1 سال پیش
  • هادی پهلوان
    هادی پهلوان

    بسیار عالی و زیبا توضیح دادید.... بسیار سپاسگزاریم...

    1 سال پیش
  • سید ابوامیر
    سید ابوامیر

    سلام،شرکت در پذیره نویسی طلا چه سودی نسبت خرید صندوق طلا داره؟آیا مزیت خاصی داره؟

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24