Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عملکرد بازار طلا هفته پیش منفی بود و به نظر می رسد بر سردرگمی سرمایه گذاران افزوده شده است. حدس های مختلف درباره سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا مطرح شده و مشخص نیست کدام یک تحقق خواهد یافت. دو هفته پیش قیمت ها به میزان قابل ملاحظه رشد کرد و این باور وجود داشت که تحولی بزرگ رخ داده است اما چنین نیست. در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق قیمت ها، دیدگاه ها و توصیه های کارشناسان به سرمایه گذاران و ..

حرکت زیگزاگی بازار طلا و امید سرمایه گذاران

بورس24 : روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت طلا با یازده دلار کاهش در محدوده 1750 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پلاتین به ترتیب 21 دلار، 977 دلار و 1937 دلار بود. عملکرد هفتگی بازار طلا برخلاف دو هفته پیش، منفی است. قبل از بررسی وضعیت بازار به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش رو اشاره می کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۴۰ درصد تحلیلگران و ۴۵ درصد سرمایه گذاران معتقد بودند قیمت طلا افزایش خواهد یافت درحالیکه ۳۵ درصد تحلیلگران و ۳۶ درصد سرمایه گذاران نسبت به افق بازار بدبین بودند. در واقع هیچکدام از دو گروه دیدگاه قاطع درباره افق بازار نداشتند. در یک نظرسنجی دیگر، تحلیلگران متوسط قیمت طلا در هفته جاری و چهار هفته آینده را به ترتیب 1731 دلار و 1748 دلار پیش‌بینی کردند یعنی آنها معتقدند عملکرد بازار منفی خواهد بود.

هفته گذشته نه تنها داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا منتشر شد بلکه تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره وضعیت اقتصاد و اقداماتی که بانک مرکزی باید برای مهار تورم انجام دهد سخن گفتند. محتوای سخنان آنها سبب شد سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که بانک مرکزی همچنان نرخ های بهره را بالا خواهد برد در نتیجه هفته پیش هم عملکرد شاخص دلار مثبت بود و هم قیمت طلا حدود ۲۰ دلار در هر اونس کاهش یافت.

تحلیلگران معتقدند بازار طلا بیشترین تاثیر را از انتظارات مربوط به نرخ های بهره می پذیرد. مقامات بانک مرکزی عموماً معتقدند برای مهار تورم باید همچنان نرخ های بهره بالا برده شود. افزایش نرخ‌های بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و از جذابیت فلز زرد می‌کاهد.

اواسط ماه آینده میلادی نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد و عده ای معتقدند نرخ‌های بهره در آن نشست 0.75 درصد بالا برده می شود. عده ای نیز می گویند نرخ ها 0.5 درصد بالا برده خواهد شد. هفته گذشته نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا تغییرات بزرگ نداشت. دو هفته پیش عملکرد بازار طلا مثبت بود زیرا با انتشار گزارش نرخ تورم، سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که بانک مرکزی سال آینده بسیار آهسته نرخ های بهره را بالا خواهد برد. ماه قبل نرخ تورم در آمریکا 7.7 درصد یعنی پایین تر از انتظار اقتصاددان‌ها بود و به همین دلیل عده ای معتقدند بانک مرکزی مجبور نیست نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد. این باور به رشد ۵ درصدی قیمت طلا منجر شد اما هفته گذشته تاثیر این پیش‌بینی کم شد و قیمت فلز زرد بیش از یک درصد کاهش یافت.

عده ای از تحلیلگران می گویند: "قیمت طلا در هفته های اخیر رشد چشمگیر داشته و حالا قیمت ها باید تثبیت شود. برای تداوم افزایش قیمت‌ها لازم است عاملی قدرتمند وجود داشته باشد. این واقعیت که نرخ تورم همچنان بالا باقی می ماند و بانک مرکزی مجبور است فشارهای تورمی را مهار کند به این معناست که قیمت طلا شانس زیادی برای رشد پایدار ندارد البته در بلندمدت جذابیت طلا و نقره افزایش می یابد زیرا رشد نرخ های بهره در آمریکا اقتصاد این کشور را به رکود می کشاند."

از دید برخی تحلیلگران، ورود به بازار پس از کاهش قیمت ها کاری درست است زیرا سال آینده بازار رونق پیدا می‌کند اما نباید سهم طلا در سبد دارایی ها بیش از حد بالا رود زیرا مشخص نیست بانک مرکزی در نشست های آینده خود چه اقداماتی انجام خواهد داد. همچنین درباره رخ دادن رکود و شدت یا مدت آن قطعیت وجود ندارد. سرمایه گذاران باید از خود بپرسند در رکود آینده مایلند سهام داشته باشند یا طلا.

پرسش های فراوان درباره رویدادهای آینده مطرح است و کارشناسان استدلال های خاص خود را درباره افق بازار مطرح می‌کنند. بانک مرکزی بر مبنای داده ها از اقتصاد و لزوم مهار تورم با کمترین هزینه برای اقتصاد، تصمیم می گیرد. واکنش سرمایه گذاران به تحولات بازارهای مختلف مشخص نیست در نتیجه سیاست درست این است که با احتیاط حرکت کنیم.

هفته پیش رو

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد آمریکا و اروپا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات اروپا و آمریکا و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص خواهد شد. همچنین روز چهارشنبه گزارش نشست قبلی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود. داده های مثبت اقتصاد هم سبب دلگرمی سرمایه‌گذاران می شود و هم به بانک مرکزی اجازه می دهد با سرعت نرخ های بهره را بالا ببرد. در گزارش نشست ابتدای ماه جاری بانک مرکزی، مشخص خواهد شد دیدگاه مقامات بانک درباره نرخ های بهره چیست. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد و در این حالت رونق بازار طلا با مانع مواجه خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24