Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

امروز وضعیت بازار فلزات پایه و نفت خوب بوده و در بورس های بزرگ نیز تابلوها سبز بوده اند. برخی تحلیلگران معتقدند سال جاری وضعیت بازارها بویژه بازار مواد خام خوب خواهد بود اما چرا این باور وجود دارد و آیا چنین باوری سرمایه گذاران را دچار ریسک خواهد کرد؟ ضروری است علل خوشبینی ها را بشناسیم و ..

هیجان مثبت در بازارها و رشد ریسک ها

بورس24 : امروز یعنی نخستین روز هفته دوم سال جدید میلادی قیمت نفت و فلزات پایه رشد کرده و در بورس های بزرگ تابلوها سبز هستند. یک عامل بسیار مهم رشد بازارها ادامه پیدا کردن روند بازگشایی اقتصاد چین است که از چند هفته پیش شروع شده است. سال قبل دولت چین برای مهار کرونا تا چند ماه ده ها شهر بزرگ را قرنطینه کرد و این عامل در کنار بحران در بخش ساخت و ساز این کشور به کاهش نرخ رشد اقتصادی چین منجر شد و قیمت بسیاری از مواد خام از جمله فلزات پایه کاهش یافت.

در چند هفته اخیر سختگیری ها به شدت کاهش یافته و شاهد رشد فعالیت‌های اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان هستیم. حالا برخی تحلیلگران خوشبین سناریوهای مثبت درباره افق بازار مواد خام و بورس‌ها مطرح کرده‌اند. آنها می‌گویند سال جاری میلادی به رغم ضعف هایی که در اقتصادهای توسعه یافته مشاهده خواهد شد بازار مواد خام وضعیت خوب خواهد داشت زیرا نرخ رشد اقتصاد چین بالاتر از سال قبل خواهد بود، سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد ظرفیت تولید مواد خام ناکافی بوده و شاخص دلار کاهش خواهد یافت.

اما آیا می توان درباره افق بازارها خوشبین بود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به چند نکته توجه کرد.

به رغم بازگشایی سریع اقتصاد چین، افزایش محسوس مصرف شهروندان فورا رخ نمی دهد و مدتی طول خواهد کشید تا شاهد رشد مصرف باشیم. برخی تحلیلگران معتقدند تا اواسط سال جاری باید منتظر بود تا در بخش خدمات فعالیت ها به سطح اوایل سال گذشته برسد. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران معتقدند سال جاری  در بهترین حالت مصرف به سطحی می رسد که فصل نخست سال گذشته مشاهده شد. این دیدگاه بدبینانه است.

در یک سناریوی دیگر، سال جاری میلادی مصرف به سطح سال ۲۰۲۱ باز خواهد گشت یعنی شاهد رشد دو رقمی خرده‌فروشی خواهیم بود. یک نکته مهم این است که تحلیلگران خوشبین در اقلیت هستند. علت آن است که به علل گوناگون بعید است شاهد رشد قدرتمند خرده فروشی و اقتصاد باشیم در نتیجه احتمال رونق بازار مواد خام زیاد نیست.

یک واقعیت این است که بخش اعظم ثروت خانواده های چینی در بخش مسکن قرار دارد. چندین سال بخش ساخت و ساز پر رونق بود اما سال گذشته این بخش دچار بحران شد و هنوز هم وضعیت نامطلوب ادامه دارد. دولت چین قصد دارد به شرکت‌های بزرگ فعال در این بخش کمک کند اما افق بخش ساخت و ساز مبهم است. سال پیش عملکرد بورس چین منفی بود و صادرات که یک عامل مهم رشد اقتصاد چین است در ماه‌های اخیر شروع به کاهش کرده است زیرا تقاضای جهانی ضعیف است.

وضعیت اقتصاد جهان اهمیت بالایی دارد زیرا چین شریک تجاری بزرگ اکثر اقتصادهاست و اگر آنطور که پیش بینی شده سال جاری اقتصاد جهان دچار ضعف یا رکود شود وضعیت برای صادرکنندگان چینی خوب نخواهد بود. سال جدید قمری در چین به زودی آغاز می‌شود و کارشناسان منتظر هستند تا ببینند در دوره تعطیلات آغاز سال نو چه میزان سفر انجام خواهد شد. پیش بینی شده 2.1 میلیارد سفر در دوره تعطیلات انجام خواهد شد. این رقم دو برابر رقم سال گذشته و هفتاد درصد رقم سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شروع همه گیری کروناست.

اکثر این سفرها داخلی خواهند بود و سفرهای خارجی از اواسط سال رونق پیدا خواهند کرد اما انتظار می‌رود میزان سفرها ۵۰ درصد سال ۲۰۱۹ باشد. برخی تحلیلگران معتقدند وضعیت مسافرت های تجاری پایان سال جاری به سطح سال ۲۰۱۹ باز خواهد گشت.

خیابان ها در شهرهای بزرگ چین در حال شلوغ شدن است اما عموماً جوانان و افراد میانسال هستند که بیرون آمده اند و افراد در سنین بالا محتاطانه رفتار می‌کنند. در هفته‌ها و ماه‌های آینده آنچه اثرات بزرگ بر بازار مواد خام خواهد داشت وضعیت شاخص‌های اقتصادی چین است. اگر همه چیز خوب پیش برود بازار مواد خام وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد اما درباره رخ ندادن اتفاقات نامطلوب قطعیت وجود ندارد.

از سوی دیگر شاخص دلار سال جاری کاهش یافته و این کاهش از دو ماه پیش شروع شده است اما ممکن است در هفته های آینده این روند متوقف و یا حتی معکوس شود. به نظر می رسد باید چند ماه صبر کرد تا سرنوشت بازگشایی چین و سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا مشخص شود. با رفع ابهام ها در این دو زمینه بهتر می توان درباره افق بازار مواد خام اظهار نظر کرد. هیجانی که در روزهای اخیر در بازار فلزات پایه مشاهده شده ریسک سرمایه گذاری را بالا برده است.

قیمت مس امروز با 250 دلار رشد در سطح 8850 دلار در هر تن قرار گرفته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24